Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Puch-moottoriset Tunturit

25.6.2012 7:51

Muusta en tiedä mutta rekisteröinti: käyt runkonumerolla kysymässä katsastuskonttorilta, jos ei löydy mitään historiaa niin riittää että sulla on 6 vuoden historia ja katsastuskuntoinen mopo minkä katsastat. Historian voi TEORIASSA myös keksiä... (en tähän kehota) Riittää että historiasta on lyhyt selvitys paperilla ja alla 2 todistajaa tietoineen. Sitten vaan varaat ajan ja katsastat. Konttorilla neuvovat tarkemmin!

Re: Puch-moottoriset Tunturit

25.6.2012 9:33

viri-viri kirjoitti:Noni, tuli sit hommattua tollanen vm.-74 Tunturi Sport ja olis pari kysymystä mm.
- Mitä eroa on Super Sportin ja Sportin koneilla?
- Onko puhallin- ja ilmajäähdytteisillä Sporteilla jotain muuta eroa kuin kone?
- Miten tuon mopon mahtais saada joskus kilpiin, ei ole ollut rekisterissä (entisen omistajan mukaan :roll: ), mutta joku vakuutuskilpi on mopossa kiinni... Rungonnumero on kuitenkin näkyvillä.
- Mistäs tommoseen sais etupumput? Onko esim. Super Sportissa tai jossain muussa sama keula?


-Super Sportissa on 4-vaihteinen moottori pienellä kampikammionsuuaukolla ja kytkinkoppa on hieman erinäköinen verrattuna Sportin 3-vaihteiseen 48mm kampikammionaukolla olevaan k3x moottoriin.
- Sylinteri on se suurin ero. Lisäksi väreissä, sarvissa ja mittarikoteloissa oli tuolloin eroa.
- Kuuden vuoden omistajuustodistus neljällä todistajan allekirjoituksella katsastuksen yhteydessä sen pitäisi saavan.
- Ensimmäisissä Super Sporteissa on muistaakseni samantyyppinen Ideal merkkinen vaseliinikeula, kuin Sporteissa -73 eteenpäin.

Ja jos orggista meinaat laitella niin tuolta löytyy hyviä kuvia ja värikoodeja yms. sälää:
http://picasaweb.google.com/103903944225016590520

Re: Puch-moottoriset Tunturit

25.6.2012 14:01

Miten takaiskarit irti?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

25.6.2012 14:42

Kiitoksia tiedoista! ;)
Mäkistation kirjoitti:- Ensimmäisissä Super Sporteissa on muistaakseni samantyyppinen Ideal merkkinen vaseliinikeula, kuin Sporteissa -73 eteenpäin.

Mistä mahtais löytyy tommonen keula? Tuossa on nyt kiinni Pappiksen etupää :D

Re: Puch-moottoriset Tunturit

25.6.2012 16:37

Kannattaa katsoa: netti-varaosasta, huuto.netistä, Vmpk:lta ja täältä, tuolta myydään osiosta.
Viimeksi muokannut P U C H päivämäärä 25.6.2012 23:05, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Puch-moottoriset Tunturit

25.6.2012 22:29

Paras paikka osien löytämiseen on edelleen rompetorit. Kierrelkää ihmiset niitä. Näkee muita harrastajia, voi kysellä neuvoja ja voi löytää aarteita. Ja hyvällä tuurilla halvalla. Itse menen ensiviikonloppuna Kauhajoen Kainastolle rompetorille seikkailemaan. Ja 14.7. Peräseinäjoelle Kalajärvelle.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

26.6.2012 10:09

Swapeista löytää kyllä vaikka mitä, mutta kannattaa olla tarkkana hintojen suhteen. Joskus käytetystä osasta voidaan pyytää saman verran, tai jopa enemmän kuin uudesta.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

26.6.2012 22:56

Käytetty on joskus parempaa mitä uusi, ainakin käytetyt, vähän kulahtaneetkin kromiosat on yleensä paljon kestävempiä mitä uudet kiinassa (tai vaikka missä) ympäristösäädösten mukaan kromatut paskat.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

28.6.2012 14:44

- Ensimmäisissä Super Sporteissa on muistaakseni samantyyppinen Ideal merkkinen vaseliinikeula, kuin Sporteissa -73 eteenpäin.

Ei ole muuten Idealit. Idealit oli 80-82 malleissa.
Ns. vaseliinikeulat ei omista merkkiä, ainakaan itse löytänyt mitään stanssia.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

29.6.2012 14:15

http://www.nettimoto.com/tunturi/city/1345194 Eikös tuossa ole sama keula kuin Sportissa? ;)

Re: Puch-moottoriset Tunturit

2.7.2012 17:33

Mikä ois paras tapa vaihtaa vaihteita jalkavaihteisella ilman kytkintä? Kytkinvaijeri katkes ja varaosakauppaa pitäis päästä.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

2.7.2012 18:01

Katkesko ylä vai alapäästä? jos yläpäästä katkes, saa kädellä pilkittyä kytkinvaijeria, jos alapäästä, voi kytkinvaijeri mennä joten kuten väärinpäin, ja saa taas pilkittyä.


Ite sain tänään vihdoin ja viimein aikaseksi viedä pappiksen pytty porattavaksi, ja ostin oikeen japsimännän siihen.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

2.7.2012 19:57

Siis yläpäästä katkes sen nipan kohdalta jolla se tulee kahvaan kiinni. Taidan vaan työntää kakkosella käyntii ja ajaa enemmän tai vähemmän laittomasti sen matkan.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

2.7.2012 20:04

Laita siihen vaijeriin lukkopihdit ja käytä pilkkikytkintä.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

2.7.2012 22:54

Ei ole vaikeaa vaihtaa vaihteita ilman kytkintä ;) Vähän harjoittelua jotta osaa annostella oikein kaasua niin menee paremmin sisään kuin kytkimen kanssa .