Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

1.11.2014 3:38

Menee.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

5.11.2014 23:14

Minkähän lainen kestävyys Derbin enskavanteissa on jos heittäs 125 detsiin kiinni???? :) kestääkö vai mikäs niissä on max.nopeus?

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

6.11.2014 15:43

Voiko tuon derbin kannessa olevan jäähdytinneste nipan tuketa kokonaan? (kaasarille menevä). Otin tuossa termostaatin jokin aika pois ja kun ne kaasarin nesteletkut ovat sisähalkaisialtaan niin ohuita, ettei neste kerkeä mennä niista samaa vauhtia mitä se muualta kierrosta tulee. 2 kertaa hajonnut tällänen pieni letku paineen takia :)

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

6.11.2014 19:40

voi tukkia , itelki on se tukittuna

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

6.11.2014 21:48

vilsu55 kirjoitti:Voiko tuon derbin kannessa olevan jäähdytinneste nipan tuketa kokonaan? (kaasarille menevä). Otin tuossa termostaatin jokin aika pois ja kun ne kaasarin nesteletkut ovat sisähalkaisialtaan niin ohuita, ettei neste kerkeä mennä niista samaa vauhtia mitä se muualta kierrosta tulee. 2 kertaa hajonnut tällänen pieni letku paineen takia :)

Eikös jäähdytysnesteen paisuntasäiliö ole kytketty jäähdytysjärjestelmään juuri tuon kannesta sijaitsevasta nipasta. Jos sen tumppaa, poistuu samalla paisuntasäiliö käytöstä... Niissä kaasuttimeen menevissä nesteletkuissa virtaa ihan riittävästi nestettä jotta kaasarin jäätyminen estyy, jos letkuihin kertyy painetta, on syynä todennäköisesti vuotava kannentiiviste.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

6.11.2014 23:15

notreal911 kirjoitti:
vilsu55 kirjoitti:Voiko tuon derbin kannessa olevan jäähdytinneste nipan tuketa kokonaan? (kaasarille menevä). Otin tuossa termostaatin jokin aika pois ja kun ne kaasarin nesteletkut ovat sisähalkaisialtaan niin ohuita, ettei neste kerkeä mennä niista samaa vauhtia mitä se muualta kierrosta tulee. 2 kertaa hajonnut tällänen pieni letku paineen takia :)

Eikös jäähdytysnesteen paisuntasäiliö ole kytketty jäähdytysjärjestelmään juuri tuon kannesta sijaitsevasta nipasta. Jos sen tumppaa, poistuu samalla paisuntasäiliö käytöstä... Niissä kaasuttimeen menevissä nesteletkuissa virtaa ihan riittävästi nestettä jotta kaasarin jäätyminen estyy, jos letkuihin kertyy painetta, on syynä todennäköisesti vuotava kannentiiviste.

Joo, näinhän se on, ei sitä voi tulpata. Vedin siitä nipasta letkun suoraan paisuntasäiliöön ja nyt pelittää. Kannen tiivsiteen ja kannen vaihdoin tossa joku aika sitte.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

17.11.2014 19:00

Täällä ei taida olla varsinaista OSTETAAN palstaa, joten kysäsempi täällä, jos jollakulla olisi myydä tarpeeton Derbin digimittari? Siis nopeusmittarista kyse ja pyörä ilman mittaria on DRD Pro -07
Edit: Ai niin, unohtui mainita että ei ole väliä onko R vai SM malliin kalibroitu... Kumpi tahansa käy.
Edit 2: Osa löytynyt.
Viimeksi muokannut notreal911 päivämäärä 18.11.2014 14:47, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

18.11.2014 9:22

vilsu55 kirjoitti:
notreal911 kirjoitti:
vilsu55 kirjoitti:Voiko tuon derbin kannessa olevan jäähdytinneste nipan tuketa kokonaan? (kaasarille menevä). Otin tuossa termostaatin jokin aika pois ja kun ne kaasarin nesteletkut ovat sisähalkaisialtaan niin ohuita, ettei neste kerkeä mennä niista samaa vauhtia mitä se muualta kierrosta tulee. 2 kertaa hajonnut tällänen pieni letku paineen takia :)

Eikös jäähdytysnesteen paisuntasäiliö ole kytketty jäähdytysjärjestelmään juuri tuon kannesta sijaitsevasta nipasta. Jos sen tumppaa, poistuu samalla paisuntasäiliö käytöstä... Niissä kaasuttimeen menevissä nesteletkuissa virtaa ihan riittävästi nestettä jotta kaasarin jäätyminen estyy, jos letkuihin kertyy painetta, on syynä todennäköisesti vuotava kannentiiviste.

Joo, näinhän se on, ei sitä voi tulpata. Vedin siitä nipasta letkun suoraan paisuntasäiliöön ja nyt pelittää. Kannen tiivsiteen ja kannen vaihdoin tossa joku aika sitte.

Jos paisuntasäiliö on kytketty ainoastaan tuosta nipasta, niin mitä varten jäähdyttimeen menee paljon suurempi letku, jota kautta jäähdytysjärjestelmä täytetään. :eek:
Itsellä on tuo kaasuttimen reitti poistettu, eikä ole mitään toiminta ongelmia.
Joten eikähän tuo painesäiliö toimi/ole käytössä ilman tuota pientä letkuakin, kyllä paine kasvaa koko järjestelmässä yhtenäisesti.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

18.11.2014 10:37

Oisko miten haastava saaha derbiin orionin usd keula?

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

23.11.2014 18:44

Eikös nämä mene suoraan Senda X-raceen?
https://sparewheel.fi/product_info.php/ ... s_id/27437

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

23.11.2014 22:47

Tietääkö kukaan minkä merkkinen kaasari on derbi senda extreme sm 2010? dellorto ainakin lukee mutta PHVA PHBG vai mikä ?

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

23.11.2014 23:34

PHVA 17.5

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

23.11.2014 23:55

juu kiitti

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

24.11.2014 1:40

Joo vielä semmone kysymys että miten siihen onnistuu suuttimen vaihto? kaasarin pohja auki ja suutin ruuvaamalla ulos ja uusi kiinni?

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeistä

24.11.2014 13:28

Ah mikä tunne kun silloin joskus ei itse tiennyt mitään ja nyt pääsee neuvomaan toista joka kysyy samaa 8)

Eli Derbi on "tunnettu" siitä, että vaikka muista mopoista joutuu suutinta vaihtaessa purkamaan vaikka mitä niin Derbistä ei. Riittää että yletyt takahaarukan välistä alapuolelta avaamaan ne kaksi hopeanväristä ruuvia, jotka pitävät kaasarin pohjan (=kohokammion) kiinni. Sieltä valuu ensin hiukan bensaa, ota tankinkorkki auki ja kun saat kohokammion irti niin kaada ne bensat tankkiin (varo ettei ruuvit tipu).

Sitten kaasarin alapuolella on kiinni kolme messinkistä "ruuvia", joista keskimmäinen on pääsuutin jota olet vaihtamassa. Ota se irti ja ruuvaa uusi tilalle. Sormin kiristäminen riittää, messinkiruuvit lohkeaa tosi helposti kovaa väännettäessä.

Kohokammio takaisin kiinni (muista laittaa tiiviste oikein) ja käyntiin. Älä hätäile, ei käynnisty ekalla polkaisulla :D vaatii kymmenisen kertaa että kaasari täyttyy taas bensalla.