Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

11.7.2016 3:20

DerbiJäbä123 kirjoitti:Mulla on 85 suutin, mutta pittääkö se joteki muutenki laittaa säätöihi?


Se 85 suutin on ollu sulla siinä kaikkien kurien ollessa paikallaan jos ymmärsin oikein? Kun vakiosuutin on aivan liian pieni niin se on ollut sillon hyvä. Nyt sulla on leovince v6 vissii kurittomana? Ja yhä se 85 suutin ja kaasarissa reikälevy paikallaan? Jos asia on tosiaan niin, niin se käy laihalla, minkä takia se hieman pätkii kun ei saa tarpeeksi bensaa, mutta kuitenkin sen verran paljon että sitten kumminki ottaa kierrokset loppujen lopuks. Eli. Isomman suuttimen se ainakin tarvii, kuinka ison, se riippuu siitä onko se reikälevy paikallaan. Jos on niin vaihtaisin suuttimen 85>95-100, jos ottaa reikälevyn pois niin vielä n.5 kokoa isompi pääsuutin. Ja sitten vielä se seosten säätö, se säätöruuvi on takaapäin katsoessa oikealla puolella mopoa kaasarin kyljessä, vieressä on myös tyhjäkäyntiruuvi. Seosruuvia kääntelemällä voit hakea kaasuttimeen optimaaliset säädöt, jos ei optimaalista säätöjä löydy, vaihda isompaa tai pienempää suutinta sen mukaan käykö kone laihalla vai rikkaalla, sen kummalla sen käy, kuulee käyntiäänestä jos asian osaat
( röpöttääkö,nelistääkö täysillä kierroksilla, leijuuko kiekat?) Sinua hankkisin vielä rajottamattoman cdi niin saisit siitä teharista kaiken hyödyn irti ja lisää kierroksia, eikä max rpm jäisi siihen 9400rpm niinku nyt. Itse en ole kyseisen mallista derbiä virittäny, mutta aprilian rx kyllä joka on aika paljon samanlainen, sekä muita mopoja useita tullu viritettyä. Toivottavasti vastasin kysymykseesi ja saat ongelmasi ratkaistua. KERTOKAA NYT JOKU MUUKIN MIELIPITEENSÄ ASIASTA VARSINKIN JOS ON KANSSANI ERI MIELTÄ! Tai sitten olen ymmärtänyt väärin, mikä ongelmasi on :itku:

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

11.7.2016 11:08

Kiitoksia vastauksestasi! Tosiaan reikälevy on paikallaan joten jos vaikka vaihtasin suuttimen siihen 88 ja siitä vielä 95 kokeilisin. Sitten vielä sellainenen että kun säädän seosruuvin ja tyhjäkäynnin avulla sen optimaaliseksi niin minkälainen ääni on hyvä kuulua että se on hyvä? Entä millanen homma pääsuuttimen vaihto on? Tarviiko koko kaasari irrottaa?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

11.7.2016 12:11

DerbiJäbä123 kirjoitti:Kiitoksia vastauksestasi! Tosiaan reikälevy on paikallaan joten jos vaikka vaihtasin suuttimen siihen 88 ja siitä vielä 95 kokeilisin. Sitten vielä sellainenen että kun säädän seosruuvin ja tyhjäkäynnin avulla sen optimaaliseksi niin minkälainen ääni on hyvä kuulua että se on hyvä? Entä millanen homma pääsuuttimen vaihto on? Tarviiko koko kaasari irrottaa?

Se,minkälainen ääni pitäisi kuulua, on aika vaikea selittää, kaikista paras olisi jos kaveriporukastasi löytyisi semmone kaveri jolle toi kaasarin säätö on tuttu juttu. Tyhjäkäynniltä sen pitäisi ottaa kierrokset heti kun kaasua antaa eikä miettiä yhtään, mutta silti tyhjäkäynti pitäisi olla mahdollisimman hidas. Täyskaasulle vääntäessä koneen pitäisi ns alkaa nelistämään, jotkut sanovat että röpöttämään, koska nelistäminen johtuu nimen omaan sopivan rikkaasta seoksesta. Etenkin seosvoitelullisissa moottoreissa nelistäminen on elintärkeää! Muuten koneen voitelu kärsii täyskaasulla! Lue motowikistä 2t kaasuttimeen säätäminen, sillä pääset alkuun ;) Mutta asiansa osaava kaveri vois olla hyvä 8) Ja se pääsuuttimen vaihto on helppo homma, aikanaan se tietysti vie jonkin verran. Joudut todennäköisesti ottamaan putken pois että saat hieman työskentelytilaa kaasarin ympärille ja pääset siihen kunnolla käsiksi. Sitten putken puolelta kaasaria avaat kaasarin kohokammion alareunassa olevan tyhjennysruuvin ja siitä aivan ruuvin alta lähtevästä letkusta tulee kaasarin kohokammiossa ollut bensaa pois, joten kippo letkunpään alle! Periaatteessa kaasaria ei tarvi irrottaa, riittää kun ottaa vain kohokammion irti ja vaihtaa pääsuuttimen isommaksi, käytännössä itse ainakin otan bensaletkut irti ja kaasarin irti imukaulasta sekä imutorvesta. En kuitenkaan irrota luistia vaan nyt sen kaasarin saa hyvin kouraansa ja pääsuuttimen vaihdettua. Sitten vaan kasaan taas ja seoksia säätämään. Jos ei optimaalisia säätöjä löydy, pääsuutin vaihtoon ja uusiks säätämään, naulaan en ihan ensimmäiseksi lähtisi koskemaan, vaan kokeilisin eri pääsuuttimia aika montaa kokoa ennen neulan säätöä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

11.7.2016 14:28

No niin. Ajattelin tähän laittaa ratkaisun kuvineen jos joku joskus kärsii samasta vaivasta. Kyseessähän oli 03 derbi josta oli mennyt käynnistyspolkimen kaluja säpäleiksi. Tarkemmin sanottuna pala joka pitää "sokkaa" paikoillaan oli lohjennut kokonaan irti. Pari päivää ja lukemattomia virityksiä se vaati, mutta nyt tuntuu kestävän (koputtaa puuta). Yllättävän kovalle rasitukselle se joutuu ja kaikki vähänkin heikommat viritykset antoivat periksi melko helposti. Samalla tuli poistettua kaikki alumiinisilppu jota koneen pohjalla oli hajonneesta pidikkeestä.

Selvennystä kuvasta sen verran, että vasemman puoleinen ruuvi on vain tukkiakseen reiän, ja oikean puoleinen mutteri jossa prikat ovat kiinni menee alumiinilohkon läpi. Eli mutterissa kiinni kaksi prikkaa josta rälläkällä leikkasin slaissin pois. Todella hankala paikka työstää ja muutenkin vaatii viritykseltä paljon. Se sokkatappi kun elää polkimen mukana, nousee ja laskee. Eli kolo ei saa olla liian korkea, muuten kanttaa, eikä liian matala muuten sokka hyppää pois.

Toivottavasti tästä on jollekkin apua jos käy sama homma.

Kuva

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

11.7.2016 17:28

Mikä derbiä vaivaa kun pätkii kaasuttaessa. Kaasaria on säädetty, ilmanputsari puhdistettu. Kaasarina 17.5mm dellorto suutin on 100. Pienemmällä suuttimellä pätki vielä enemmän.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

11.7.2016 17:45

Ootko kokeillu vielä isommalla suuttimella ja sitte säätää uusiksi kaasutin?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

14.7.2016 22:53

Sain derbiin konerempan valmiiks, jossa vaihdettin kaikki laakerit ja stefat + vetari. Nyt kun löin koneen kiinni mopoon, niin mopo lähtee vain työntämällä käyntiin ja se pätkii ja meinaa sammua kokoajan. Että mikäköhän on vikana? Tekniikkana toimii kiinan 50cc pannu, kuriton vakioputki, vapari,17,5mm lortto ja 95 suutin. Onkohan suutin aivan liian iso vai onko sähköpuolella ongelmia?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

14.7.2016 22:57

Se vapariputsarin takia vaatii todennäkösesti isompaa suutinta, mulla melko lailla sama tekniikka muuten paitsi vakiopytty ja - ilmanputsari. Suutin aika lailla saman kokonen ja toimii hyvin.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

14.7.2016 23:04

No täytyy kokeilla, jos lähtis isommalla suuttimella toimimaan. Alkaa iskemään jo epätoivo tän vehkeen kanssa :(
EDIT: Noni, vikana oli liian iso suutin(lähti käymään ilman ilmanputsaria). Mutta sitten tuli toinen probleema. Eli kytkin ei toimi, vaikka kytkintappi liikkuu loppuun saakka. Onko ongelma lohkojen sisällä vai kytkinkopan puolella? Kaikki vaihteet toimii ykkösestä kutoseen ilman nykimistä tai muita ongelmia(paitsi se kytkin).

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.7.2016 18:25

Oolrait, mua on nyt pohdituttanut pidemmän aikaa että onko Rabasan vaihteisto raskaampi pyörittää kuin AM6:n vaihteisto, vai onko mun konessa taas joku vialla? Esim alamäessä rullatessa vapaalla rai kytkin pohjassa tuntuu mopo hidastuvan vaikka olisi jyrkkä alamäkikin. Kaveri menee detsillään aina kovempaa kytkin pohjassa kuin minä vaikka minulla olisi ollut kovempi vauhti mäkeen tultaessa :/ Huolestuttaa vähän jos sieltä jokin on hajalla :s

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.7.2016 22:57

Todennäköisesti syy löytyy jostain yksinkertaisemmasta, kuten vaikkapa liian alhaisista rengaspaineista, laahaavista jarruista tai väärin säädetyistä ketjuista.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

16.7.2016 15:26

Rengaspaineet on kohdillaan, kumpikaan jarru ei laahaa mutta ketjut ikäänkuin ujeltavat :/ Onko siihen jotain rohtoa?
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 16.7.2016 22:48, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

16.7.2016 22:49

Onko ketjut putsattu ja voideltu asianmukaisesti? Onko ketjulinja suora? Onko ketjujen kireys oikea?

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

16.7.2016 23:36

Kaikki muu on kunnossa paitsi tuo ketjulinja asia. Pitkä juttu, mut mulla on vaihdetut vanteet, joiden keskiöt on muutaman millin kapeammat, joten ketjulinja kusee jonkun verran :/ Onko siihen mitään rohtoa? :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

20.7.2016 0:36

Mikä derbissä vikana kun pätkäsee lämpimällä koneella kaasua painaessa. on koitettu isompaa ja pienempää suutinta mutta ei ole auttanut. 17.5mm dellorto kaasarina ja vapaasti virtaava ilmanputsari, ja suutin tällä hetkellä 116. Voisiko johtua imuvuodosta, vaikka imuvuotoa ei ole löytynyt???