Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Puch-moottoriset Tunturit

12.6.2012 21:23

Se huoltomies on varmaan tarkoittanut sitä että kärjet ei pysy kierrosten mukana. Vakiosähköjen pitäis kestää yli kymppitonni kierroksia ja tuskin vakiomoposa sitä ongelma on. Saattaahan se jousi olla kuoleentunut jos on alkuperäiset kärjet. Nykiminen johtuu useimmiten rikkinäisestä tulpasta tai bensansaannin ongelmista.

Kato että ne kärjet on ehjät ja että siellä ei ole piikkiä, tarkista se kärkiväli 0.4mm rakotulkilla.

Jos nyt haluat oikeasti vaihtaa kärjet niin tässä ohjeet:
-Avaat ne kaksi ruuvia ja otat sen ritilän pois
-Kärkien pitäisi irrota kun irroittaa yhden ruuvin
-Laitat uudet kärjet paikalleen ja ruuvi kiinni
-Säädät kärkivälin 0.4mm. Mäntä ylä asentoon ja kärjet auki 0.4 siinä kohti ja kiristät ruuvin. Pyöräytä konetta pari kertaa ja tarkista että on säädöissä.
-Kannatta laittaa hieman jotain vaseliinia siihen akseliin johon ne kärjet hankaa samalla kun se on mahdollista.
-Ennenkuin laitat luukun paikoilleen niin kokeile että lähteekö se käymään.

Ite tekisin sen näin. Voithan sä viedä sen mopon sinne huoltomiehen luo että tulee varmasti kuntoon ;) .

Re: Puch-moottoriset Tunturit

12.6.2012 23:02

Mistäköhän mahtaa johtua ku tuo supersportti kuulostaa niin tukkoselta. :eek: Lähtee tukkosesti, mutta kerää saman nopeuden, kun mitä silloin kun oli kunnossa. Säätösuutin ei tuntunut auttavan, vaikka kuinka sitä kääntelin.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

12.6.2012 23:28

Kai oot pakarin putsannu? :s

Re: Puch-moottoriset Tunturit

13.6.2012 22:58

Putkelle kun antaa vähän hitsauspilliä/kosaania niin vinkuu tuna jo ihan eri tavalla mitä ennen.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

14.6.2012 22:37

putki putsattu viemärin avausnesteellä, yön yli lillu. tukkosuutta lähti vähäsen, mutta vieläkin kuulostaaa hieman tukkoiselta. Ei ole mitään millä kuumentaa putkee.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

14.6.2012 22:54

Kunnon nuotio ja sinne. Sitte vaan joutuu maalaa uudestaan. Mutta karstat lähtee, on kokeiltu useempaan kertaan.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

15.6.2012 22:58

Ihan tyhjän kanssa jossain nuotiossa polttaa putkea jos siellä on ne 40 vuoden karstat sisällä. Ei sieltä lähde kun ne päällimmäiset. Kosaani tai hitsauspilli on se millä ne karstat lähtee, tai sitten joku sitä varten tehty myrkky.

Kysele jos joillain kavereilla olisi hitsauspilli/kosaani, tai kysy jostain metalliverstaasta/autokorjaamosta mitä putken poltto maksaisi.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

15.6.2012 23:16

http://www.youtube.com/watch?v=QNZxYFfNdqw

Tai jos on joku kuumailmapuhallin jolla saa vähä kuumempaa ilmaa ulos, niin sillä sitten. :)

Re: Puch-moottoriset Tunturit

15.6.2012 23:19

No juu, tollasella saa kanssa. Noita kunnon isoja kuumailmapuhaltimia taitaa olla kyllä yhtä harvassa mitä jotain hitsauspillejä. Pikkusia onkin sitten enemmän, ja niillä ei saa mitään tehtyä.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

16.6.2012 3:06

Kyllähän nuotiollakin karstat lähtee, kun putken kuumentaa punahehkuun ja koputelee meisselillä kylkeen ja paine ilmaa perään.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

16.6.2012 10:51

Niin, kyllä mä oon ainaki saanu karstat aina nuotiossa pois, oli kuin plajon tahansa. Mutta kukin tavallaan.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

17.6.2012 4:20

Moro!
Mulla on -82 Tunturi SS ja vuosi takaperin laitoin siihen vakiovälit (11-42). Nyt kuitenkin on alkanut ärsyttämään kun ei pysty ajamaan 35-40km/h kovempaa, sillä kone huutaa niin kovasti.. Mitä välityksiä suosittelisitte? Ennen tuossa oli hyvät välitykset (jaksoi vääntää ja kiihtyi ok, eikä kone huutanut), mutta enää en muista mitkä ne olivat :D Ehdotuksia otetaan vastaan.

Ps. Nyt on galleriassa hyviä kuvia Tunturista! :)

Re: Puch-moottoriset Tunturit

17.6.2012 4:31

Jos ei ole mikään mahottomasti viritetty, niin varmaan muutaman piikin isompi eturatas riittää.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

17.6.2012 12:49

P U C H kirjoitti:Jos ei ole mikään mahottomasti viritetty, niin varmaan muutaman piikin isompi eturatas riittää.

Joo, näin itsekkin aattelin tehdä :)

Re: Puch-moottoriset Tunturit

17.6.2012 16:59

mistähän sellane iha pien nykimine johtuu kun ajaa pappiksella. se ei kyllä oo säädöissä ihan liian iso suutin (52) röpötää nii perkeleest eikä ota kierroksia. auttaako säätö suutimen hankinta taikka pienempi suutin näihin ongelmiin.