Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

14.6.2012 21:42

kyllä se vapaavirtaussuodatin auttaa jo teharillakin.

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

15.6.2012 15:55

minkälaista suutinta mk throwerin kanssa? +100?=D mopokohtaista on tiedetään. mutta mistä lähtisi liikkeelle,jos ostan 102,105,108.. 8)

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

15.6.2012 16:29

Paha sanoo, ostappa vaikka nuo.

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

15.6.2012 18:32

Ekaks vaikka 100 ja 110, tai vaikka 95, 105 ja 115. Sitte kokeilee ja millä toimii parhaiten, mihin sitte pitää säätää ni sitä mukaa ostaa lisää.

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

15.6.2012 19:36

Joo elikkä. Minulla on vuoden 2006 Yamaha Dt50X. http://www.google.fi/imgres?q=yamaha+dt ... ,s:0,i:105. Tuossa on kuva siitä minkä näköinen se on. Ajattelin ostaa tehoputken ja katalysaattori alkoi mietityttää. Pitääkö se tukkia vai mitä pitää tehdä jos ostan teharin? Jos se pitää tukkia, onko siitä mitään haittaa ja miten se tukitaan, ja pitääkö ostaa jotain uutta osaa, kuten suuttimia tai muita? Vai saako sen letkun jättää vaan lerpattamaan siihen ilman mitään niin että se imee puhdasta ilmaa kun se on käynnissä?

Entä jos otan kurit pois, mitä haittaa saattaa tulla? pitääkö tulppa vaihtaa ja suuttimen koko jäi arveluttamaan, eli netissä luki 90-100 kokoa oleva pääsuutin. Mikä olisi niistä se sopiva? Ja jos kurit ottaa pois, niin mopo kulkee enemmän = kuluttaa enemmän bensaa. Kun se kuluttaa bensaa, pitää säätää bensansaantia, tuon homman osaan itsekkin mutta pitääkö/joutuuko tuorevoitelua säätämään ja jos joutuu niin miten sitä säädetään ja millä? Kiitos vastauksista jo etukäteen.
Viimeksi muokannut nooa10 päivämäärä 16.6.2012 10:49, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

15.6.2012 21:58

Jos ostat teharin ni mahtaaks niis ees olla mitään katalysaattorii?? ja suutin tarvi tietty vaihtaa ja mikä jää lerpattaa???
ja jos otat kurit vaan pois ni laitat vaa 95-100 suuttimen kii ja homma on sillä selvä ;)

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

15.6.2012 22:02

Mahtaakohan kysyjä meinata pakokaasun takasinkierrätystä?

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

15.6.2012 22:05

(Siis tuut pokkana väittää, että oot pölliny mun DT:n? :D )

Mutta siis katalysaattori on putkessa. Se letku joka putkesta lähtee, on pakokaasun kierrätys/katalysaattorin hapetus. En oo iha varma kumpi se ny on. Mutta revit kaikki siihen kuuluvat höskät vaan pois, tai jonku letkun tukit ja jätät siihe. Tehari kiinni, kaasarin säätö ja menoks.

Jos otat kurit pois, niin ei tuu mitään haittaa (paitsi ehkä poliiseilta). Tulppaa ei tarvii vaihtaa, ja suutin täytyy kokeilla. Kaikki mopot ovat yksilöitä, ja jotkut tarvii isomman suuttimen ku toiset. Sen takia kukaan ei voi sanoa sulle oikean kokosta suutinta, pelkästään jonku koon mistä kannattaa alottaa säätäminen. Jos et ite osaa säätää kaasaria, niin pyydä vaikka joku osaava kaveri auttamaan siinä.

Sekä päinvastoin, jos otat kurit pois, niin ei siitä haittaa tule, vaan pikemminkin se on parempi koneelle. Kun putki ei ole täynnä kuristavaa, pakokaasuja estävää paskaa, niin pakokaasut poistuu paremmin, mikä on koneelle vaan hyväks.

Tuorevoitelua ei tarvii säätää kurittomalla, voi sitä vähä isommalle ruuvata. Ei teharillakaa tarvii, jos sen haluu pitää. Seosbensa on tietenkin luotettavin. Ja kun avaat tuorevoitelun kopan, niin tajuut kyllä hetken katottuas mitä ruuvia pitää säätää että tourevoitelu ruiskii enemmän öljyä. Ei se myöskään mene ihan niin, että kulkee kovempaa=kuluttaa enemmän. Teharillakin voi päästä jopa vähemmällä kun kurillisella, kulutus riippuu hirveästi kuskista ja ajotavasta. Ei niinkään virityksistä. (Näillä pikkuvireillä.)

Toivottavasti tästä ny selvis ees jotain ku tuli näin paljo tekstii. :)

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

15.6.2012 23:13

Reetuhai2 kirjoitti:Se letku joka putkesta lähtee, on pakokaasun kierrätys/katalysaattorin hapetus. En oo iha varma kumpi se ny on.
Pakokaasujen hapetusjärjestelmä. Yksinkertaistettuna syöttää ilmanpuhdistimesta pakokaasujen sekaan raitisilmaa ja sen mukana happea, joka tehostaa katalysaattorin toimintaa. Pakokaasujen kierrätysjärjestelmiäkin on olemassa, mutta niitä tavataan yleensä vain (kuorma-)autojen dieselmoottoreissa.

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

15.6.2012 23:20

Joo eli siis tarkotin sitä pakokaasujen takasinkierrätystä, eli jos ostan teharin ni ei tarvitse tehdä muuta kuin tukkia se ja sitten vaihtaa isompi suutin? Samallahan voin avata ilmanputsarin koska sitäkään ei olle vuosiin avattu (ainakin on sen näköinen :D) Mutta juu. Kiitoksia tiedosta ja kun vaihdan suuttimen voisin alkaa testaamaan esim. 95 suutin koko tai 96.

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

16.6.2012 1:23

Kokeilisin jollai 100 ensiks. Ja itellä ainakin kulutus pieneni ku kurit pois, eitarvi kokoajan ajaa kaasupohjassa niinku vakiolla :)

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

17.6.2012 21:50

Onko 105 hyvä suutin kurittomalle detsille vakioputsarin kanssa med 70cc? :)

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

17.6.2012 22:23

mallikohtaista edelleen.. kurittoman / rajoittamattoman kanssa itellä 95.

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

17.6.2012 22:40

Meinaat putsarilla varmaan kaasaria... Vaihtaisin kyllä kaasaria isompaan, ei pelaa todellakaan 16mm kaasarissa noin pieni suutin 70cc:n kanssa.

Re: DT/X-Limit 2004-> Viritys

18.6.2012 11:19

Minkälainen on airsalin 50?