Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
31.3.2012 20:21
Jarrukahva liikkuu erittäin pienen matkaa joten tuntuisi että olisi painetta liikaa.
oletko tarkastanut että jarrumäntä ylipäätään liikkuu siellä satulan sisällä?Jos on jollain tapaa jumittanut se mäntä siellä ja palat puristaa jarrua vähän koko ajan.
31.3.2012 20:22
Varmaan mäntä jumissa. Avaa jarru ja herkistä. Ja epätasanen käynti, mitä se nyt meinaakin tässä kohta, vois johtua likasesta putsarista. Liota vaikka bensassa ja sitte puhalla paineilmalla.
31.3.2012 20:30
Reetuhai2 kirjoitti:Varmaan mäntä jumissa. Avaa jarru ja herkistä. Ja epätasanen käynti, mitä se nyt meinaakin tässä kohta, vois johtua likasesta putsarista. Liota vaikka bensassa ja sitte puhalla paineilmalla.
Eli kuinka tämä mäntä tarkistetaan, koska en ole koskaan tutustunut etujarruun?
31.3.2012 20:55
Ota jarrusatula irti rungosta (älä irrota jarruletkua!), irrota palat ja koita painaa jollain isoilla voimatongeilla sitä mäntää sisäänpäin. Katto samalla jarrunestesäiliön pintaa ettei jarruneste tule yli äyräiden samalla kun painat sitä mäntää sinne sisäänpäin.
Männän pitäisi isoilla voimapihdeillä lähteä liikkumaan siellä, jollet saa lainkaan lähtemään, on viimisenä keinona hyvä koittaa painaa jarru pohjaan ilman jarrupaloja ja koittaa pumpata sitä mäntää ulos sieltä jarrusylinteristä. Mäntä voi lentää kovaa ulos jarrunesteitten kanssa, tai sitten se tulee sieltä ulospäin pikkuhiljaa nätisti.
Kuitenkin toi yllä mainittu keino on se vihoviiminen keino, koska männän irrotessa sieltä systeemistä tulee nesteet ulos ja joudut täydellisesti ilmaamaan koko höskän uudelleen. Jonkun levyjarrun (vaikka auton tai jonkun mopon, minkä kuvan satut löytämään) räjäytyskuvaa kannattaa kattoa ellei nestelyvyjarrun rakenne ylipäätään ole tuttu.
31.3.2012 22:34
Voi myös olla, että se on kierteillä, joten voit koittaa myös pyörittää sitä sinne sisään.
31.3.2012 22:39
Kiitos näistä tiedoista huomenna pistän koittaen!
31.3.2012 23:31
Reetuhai2 kirjoitti:Voi myös olla, että se on kierteillä, joten voit koittaa myös pyörittää sitä sinne sisään.
Missä vehkeessä jarrumäntä on kierteillä kiinni jossain? Ei ole itellä tullut vastaan vielä, ja miten ylipäätään koko mäntä voisi toimia jos se olisi kierteillä kiinni jossain?
31.3.2012 23:35
En mopoista oo varma, mutta joissain autoissa kyllä on se männän takapuolella oleva tappi kierteillä kiinni satulassa.
1.4.2012 14:26
Olisko jollain myydä kangen alaneulalaakeria? Yksi henkilö väitti ettei sitä edes saa irti mutta omassa vehkeessäni pystyi vaihtamaan. (vanha hajosi enkä viitsisi ostaa kankisarjaa)
1.4.2012 23:04
Reetuhai2 kirjoitti:En mopoista oo varma, mutta joissain autoissa kyllä on se männän takapuolella oleva tappi kierteillä kiinni satulassa.
Liekkö joku ikivanha rakenne, tai joku ihan uusi. Ei ainakaan missään normi vehkeessä ole mitään tappeja.
Olisko jollain myydä kangen alaneulalaakeria? Yksi henkilö väitti ettei sitä edes saa irti mutta omassa vehkeessäni pystyi vaihtamaan. (vanha hajosi enkä viitsisi ostaa kankisarjaa)
kankisarja vaihdetaan yhtenä pakettina. On aika turhaa alkaa vaihtamaan mitään pelkkää alalaakeria, parikymppiä siinä ehkä säästää, mutta kuitenkin puhutaan yhdestä koneen eniten voimia vastaanottavasta osasta. Koko laakeripesäkin voi olla jo niin kulunut, että alkaa klappaamaan jo vähän ajan päästä laakerin vaihdosta.
Itsekkö meinaat tuon vaihtaa, ja onko tietotaitoa+työkaluja sen vaihtamiseen? Se vaihtaminen kun ei ole pelkästään se, että prässillä lykätään se alapääntappi pois paikaltaan ja prässätään uusi paikalle.
1.4.2012 23:08
Ei se kyllä mikään ikivanha tai uus juttukaa ole, on noita ollu useemmassaki autossa mitä koulussa laitettu. Viimeisin oli VW Transporter, vuosmalli oli vissii jotain -90-00. Mutta jatketaan aiheessa.
5.4.2012 11:35
Ilkka-93 kirjoitti:Ne tulee siihen vaihteistorummun alle(kytkimen puolelle). Siin on joka vaihteelle kolo nii laitat sen vapaan kohalle ni helpompi kasata.
Eikös se ole silloin vapaalla, kun vetoakselia pyörittää, niin kytkinakselin ei pitäisi pyöriä.
Ja sit viel toinen kysymys: kuinka se kuulan saa pysymään siinä pienessä kolossa.
Sehän tipahtaa siitä melko helposti lohkoja kasattaessa. Voiko siihen laittaa esim tosi pienen palan sinitarraa.
5.4.2012 16:16
Ei se kuula siit putoo ku kasaa sen kyljellään, mut voihan siihen laittaa vaik vaseliinia
7.4.2012 22:12
Päivitin tonne mun myytävänä albuumiin kuvia Malossista ja vakiopyttysatsista, tsekatkaa jos kiinnostaa:
http://www.motot.net/galleria/albumi15637/Hinnat selviää yyveellä.
9.4.2012 13:04
vielä löytys tigerin paperilline runko, jotai tuning hiluja ja täydelline johtosarja. yyveetä jos tarve