Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Puch-moottoriset Tunturit

24.5.2012 16:55

osaatko sit kertoo et mikä siin mahtaa olla vikana? tosiaa vaihoin just sen laakerin ja kytkin levyt. Siis se ei ookkaa väljä siintä laakerilta vaan siintä missä se laakeri on kiinni! se levy on löysä vaikka siinä on se lukiterengas. Tossa ylempänä kysyin jo et kui tiukal se mutteri pitää olla mikä on siinä enne sitä jousi systeemiä?
Sit jos joku tietää et miks se ei pysy tyhjäkäynnillä ja ei ota kierroksia kunnolla.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

24.5.2012 20:50

Tyhjäkäyntiä varten kannattaa kattoa kaasarin tyhjäkäyntiruuvi, muistaakseni omassa Bingin kaasarissa se on se ainoa ruuvi, lukiskohan sen alla vielä "Idle"... Ja helpoin juttu kierrosten saamiseen olisi ehkä suuttimen vaihto, eli jos kone ei ota kierroksia niin suuttimen pitäisi olla isompi.

Vai olenko mä ihan väärillä raiteilla? Noista kuitenkin itse lähtisin hakemaan vikoja, kun ovat molemmat tosi helppoja juttuja.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

24.5.2012 22:40

Millä tavalla ei ota kierroksia? Röpöttääkö? Booaako? ootko kattonut ilmanputsarin, ja paiskonut sen paperiputsarin sieltä mäkeen ja jättänyt vaan sen ritilän?

Säädä eka suutin kohilleen, ja sitten se tyhjåäkäynti.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

27.5.2012 11:52

Paljo pappis kulkis vakio takarattaal ja 12p eturattaal?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

27.5.2012 13:19

Itellä on 12 tai 13 ja menee jotain 45-50. Takaratas on kai vakio.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

27.5.2012 13:54

Mites vaikuttaa mäen nousuun? Eikö oo aika tuskaa?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

27.5.2012 14:20

On se vähän sellasta tuskasempaa mitä vakiorattailla, muttei mitään kauheen tuskasta. Itellä ei tosin ole tolla matkalla mitä yleensä ajan mitään mäkiä, joten tämä mäennousun tuskasuus ei minua haittaa. kyllähän se vaiuhti on epätasasempaa kun mäkisessä maastossa ajaa, kun vakiorattailla se mopo meni se 40 niin ylä kun alamäissä, isoilla rattailla mennään se 50 tasasella, 55 alamäissä ja 30-35 ylämäissä.

Yhden kaverin luo kun menen, siinä on suht iso mäki, jonka mopo menee kakkosvaihteella pienillä kierroksilla vääntäen aika hyvin ylös.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

30.5.2012 13:48

Mun pappis kulkee ylämäkeen reilu 40 vaikka rattaat on 13/34. Jyrkän ylämäen kohdalla vauhti hidastuu noin 20-30km/h vauhtiin.Mutta siinä onkin kolme vaihdetta :P.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

30.5.2012 14:56

No mikäs ny on ku kävin tankkaamas ja ny nykii ku mennää kovaa alamäkee?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

30.5.2012 15:49

Slerpa_ kirjoitti:Millä tavalla ei ota kierroksia? Röpöttääkö? Booaako? ootko kattonut ilmanputsarin, ja paiskonut sen paperiputsarin sieltä mäkeen ja jättänyt vaan sen ritilän?
Säädä eka suutin kohilleen, ja sitten se tyhjåäkäynti.


röpöttää iha helvetisti! pääsuutin on kokoa 52 ja ei oo säädettävä suutin.
ja oon käännelly sitä tyhjäkäyntiruuvia joka suuntaa mut ei auta.
Ei löydy enää sitä ritilää se joskus hävinny. onko se parempi ilman sitä paperista suodatinta?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

30.5.2012 16:50

röpöttää iha helvetisti! pääsuutin on kokoa 52 ja ei oo säädettävä suutin.
ja oon käännelly sitä tyhjäkäyntiruuvia joka suuntaa mut ei auta.
Sitten vaan pienempää suutinta. Kaasarin olet jo putsannut?

Ei löydy enää sitä ritilää se joskus hävinny. onko se parempi ilman sitä paperista suodatinta?
Hyvä siellä olisi joku olla. Mieluiten pelkkä ritilä. Se paperisuodatin ahistaa kyllä kaikki viimesetkin tehot tosta koneesta pois.

Koita muuten miten mopo käyttäytyy ilman mitään ilmanputsaria.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

30.5.2012 21:19

laskin vähä neulaa ja otin koko putsarin pois ni kierti jo pikkase paremmi mut ei vielkää kunnol. onko säädettäväsuutin parempi?
Kytkimen sain toimimaa mut se ei silti pure kunnolla ottaa vain ihan lopussa. mahtaakohan kytkimen luisto vaikuttaa siihen että ei oikeen kule. jarruttaa alamäkeen enemmä ku kulkee se tavallaan konejarruttaa vaikka kaasu on pohjassa eikä kule ku 20-30kmh. mutta jos kytkintä kiristää niin senjälkeen polkimet alkaa polkea tyhjää??

Re: Puch-moottoriset Tunturit

30.5.2012 22:36

onko säädettäväsuutin parempi?
On kun sitä oppii käyttämään. Alussa sen kanssa on vähän sähläystä.

mahtaakohan kytkimen luisto vaikuttaa siihen että ei oikeen kule.
Jos se sun mopos normaalisti (mutta laiskasti) kiihtyy, niin ei se kytkin sillon luista. Kytkin luistaa sillon jos mopo kulkee kun variaattorivehje, eli kierrokset voi muuttua mutta nopeus ei välttämättä. Voit koittaa kytkimen luistoa seiää vasten, laita eturengas päin seinää, kakkonen päälle ja kaasu pohjaan kun kytkimen nostat. Jos hyytyy, ei kytkin luista, jos taas mopo jää käymään, kytkin luistaa vähän.

Mutta, jos se mopo röpöttää, on suurin vika kyllä jossain muualla kun kytkimessä.

mutta jos kytkintä kiristää niin senjälkeen polkimet alkaa polkea tyhjää??
Löyssä sitä kytkintä. Sillon se luistaa jos polkimet sutii tyhjää. Kun sitä vaijeria löysää, kytkin ottaa paremmin kiinni, jos taas kiristää, kytkin luistaa enempi.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

31.5.2012 18:36

röpöttää iha helvetisti! pääsuutin on kokoa 52 ja ei oo säädettävä suutin.
ja oon käännelly sitä tyhjäkäyntiruuvia joka suuntaa mut ei auta.


Entä jos pakoputki on tukossa? Vakioputki tukkeentuu herkästi ja vie kaikki tehot joten putsaa se putki vaikka ensiksi.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

1.6.2012 16:48

Mitäs taikatemppuja pitää tehdä että saa säätösuuttimen pelittää edes jotenkin? Kun ei lähde edes käyntiin vaan saa polkea kuin tulpatonta...Kerran lupaili noin sekunnin ajan. Normi suutin takas kiinni niin tokalla potkulla hörähti käyntiin