Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: GasGas EC50 Rookie

2.10.2011 17:26

http://en.opvoeren.com/part.asp?O=Top-Racing-Crankshaft_575 Tämä kampura taitaa olla ainut mitä saa? Ellei maahantuojalta alkuperäistä järkyttävään hintaan. Ja mulla ei tuosta kampurasta hyviä kokemuksia ole, mutta ehkä ainut vaihtoehto :D

http://www.motot.net/galleria/kuva20147/ Tuossa nyt on metrakitin 75cc pytyn viiailuista kuvia. Vakiopytyssä ei tosin oo noita lisäpakoja mutta tuolla tavalla kun viilailee niin saa huipputehoa enemmän ja ylemmäs. Sun kannattais mitata asteet/korkeus ja leveys pakoaukosta että tietäisit kuinka paljon sitä uskaltaa korottaa. Mutulla heittäisin että 170 astetta ---> 185 astetta, jonkin verran levennystä ja koko aukkoa muotoilla kulmikkaammaksi.

Kysele lisää viilaustopicista ;)

Isommalla kaasarilla saat kans jo ihan hyvin tehoa, mutta suosittelisin hommaamaan jonku teharin. Vakioputki tuppaa olemaan aika lussu, ainakin mulla oli :D

Re: GasGas EC50 Rookie

2.10.2011 19:21

Myykääpä joku mulle äkkiä joku sylinteri tuohon gassuun, Vakiot ei innosta ja opoevorenilla ei oo gilardonia varastosa..

Re: GasGas EC50 Rookie

2.10.2011 21:18

E4gle kirjoitti:noniin, elikkä männänvaihto-operaatiota suunnittelin gassuun, ja jos samalla hieman lisätehoja ottais.. Suunnitelma: vehje auki, laakereiden jne. tarkistus ja mahdollinen vaihto. nyt ajettu alle 20k vehkeellä niin tuskin kampuran/kiertokangen vaihto aiheellista, mikäli siis 40tkm vaihtoväli pitää ollenkaan paikkaansa. sylinteriä tarkoitus nostaa, ns. "perimätiedon" mukaan 2mm nostolla saisi parhaan tuloksen, vai onko liikaa? kantta meinasin sen millin verran alentaa, sen pitäisi ainakin olla ok. jos pikkasen paremmin lähtis, nyt 12/52 väleillä ja vakiosuuttimella (uutta tulee mahd. pian, viime inssauksen yhteydessä hävisi isompi ja tuo ainoa joka tallella..) kulkee sen reilut 70 ja jättää teharillisiakin minarelli-mopoja, nyt himoitsee pidempiä välejä ja jos kiihtyvyyden saisi pidettyä edes osapuilleen samoissa, se kun ainoa joka hyvä tällä hetkellä.

Kannattaa kokeilla tuon pytyn viilausta, suhteellisen helposti viilattavissa kun alumiiniä koko pytty, ja parin millin kromiseinämä on lopuksi joka sitten vähän kovempaa, huuhteluiden ja pakoaukon seinämät kannattaa siistiä huolella ja sitten myös ihan sylinterin seinämän luonta, tekee pahaa jälkeä jos sinne pieniä kromipaloja jää pyörimään.
Pytyn noston tiedät itse parhaiten, n. 1,3mm aikalailla passeli nostokorkeus itsellä, kannattaa tilata Easyparts.nl:ästä erikokoisia tiivisteitä, joilla passaa kohdalleen ja sitten ottaa pytystä pois tarpeeksi, ja kantta kannattaa vähän laskea kun näissä ei mitkään mahottomat puristukset ole, ja saahan niitä sitten laskettua tarpeen vaatiessa helposti.
Mullahan toimi 26mm kaasari helvetin hyvin tässä vekkaassa teharin kanssa :D ja kyllä muuten jäi monet mopot taakse kun oli morini+26mm+metrakit rk replica, huippuja otti n. 15kmh enemmän mitä vakiokaasarilla, eli aika lähelle 100 mentiin. :seko:
Kampiakseli alkaa olla väljä ensimmäisenä runkolaakerien laakaeripinnasta, kiertokanki ei ala klappaamaan mitenkään herkästi..

Re: GasGas EC50 Rookie

2.10.2011 21:30

Moro. Mikä on GasGasin pakoaukon halkaisija siitä kohdasta mihin putki tulee?

Re: GasGas EC50 Rookie

2.10.2011 22:01

28mm

Re: GasGas EC50 Rookie

3.10.2011 21:37

Mitä ootte mieltä, olisko helpompi vaihtaa mäntä sillä tapaa, että ottais pelkän sylinterin irti eikä ottais kantta auki ollenkaan? Onko siellä jtn mikä kannattais tarkistaa, eli toisinsanoen ottaa se sitten auki?

Re: GasGas EC50 Rookie

3.10.2011 22:23

eihä sylinteri ees lähe irti jos ei ota kantta pois?

Re: GasGas EC50 Rookie

3.10.2011 22:44

lähtee ainenki mulla.

Re: GasGas EC50 Rookie

4.10.2011 8:41

Joo lähteehän se mullakin!

Re: GasGas EC50 Rookie

4.10.2011 19:51

Jees, nyt vaihdettu männänrenkaat ja neulalaakeri vakiomäntään, vakiomännällä aukeaa huuhtelut kokonaan ja italkitin mäntä olis niitä tukkinut aika lailla? Vakiomäntä oli muutenkin kuin uuden näköinen niin aattelin että käytän sitä sitten mielummin. Kampiakselikaan ei klapannut pystysuunnassa 8) Kantta en tosiaan edes avannut, oli todella siisti eikä ollut karstaakaan juuri yhtään.

Eikai noita oikein väärin voi asentaa, mutta olisko jotain ääniä mitä kannattais pitää tässä lähiaikoina korvalla? Ekaksi ajattelin sitä että kun se männänrenkaiden aukko ei välttämättä mennyt tasaisesti niitä tappeja kohden, meneekö ne sitten ittellään tasaisesti siellä vai onko edes väliä? Ja minkäsverran vähän "huudattamattomampaa" ajoa noilla uusilla kamoilla?

Re: GasGas EC50 Rookie

4.10.2011 21:16

Paljonkos sillä sun männällä on ajettu? Meinaan vaan, että jos on jo paljon ajettu, niin männän rakenne heikkenee + männänrengasurat on väljistyneet. Siinä vaiheessa ei uudet männänrenkaat juuri auta.

Jos sä sen männän sait kivutta sinne pyttyyn niin renkaat ovat ihan oikein :D

Eipä nyt tartte oikeastaan tartte muutakun kuunnella ettei männänrenkaat rupea sirisemään. Tuskin kuitenkaan. 100km/pari tankillista riittää ihan hyvin sisäänajoksi.

Re: GasGas EC50 Rookie

4.10.2011 21:43

Kyllä sillä sen 11tkm varmaan ajettu? En tiedä onko edelliset omistajat sitten kuinka paljon kiljutelleet, oli vaan niin uuden näkönen eikä ollu edes hankaumia helmoissa eikä mitään että oikein olis harmittanu laittaa se uusi mäntä sinne.. Eikä ne vanhatkaan männänrenkaat silmämääräisesti siinä urissa oikeastaan edes liikkunut. Ainakin hiljasemmalta kuulostaa verrattuna vanhoihin männänrenkaisiin ym :D Ja eipä tolla ajella muutakuin maksimissaan tyhjällä vakioputkella, aika usein vielä kurikin paikalla poliisien varalta niin eipä hirveää rasitusta sinänsä.

Mites muuten, miltä kuulostaa jos painelaakeri menossa? Tossa muuten vaan kuuntelin ja kytkin pohjaan painettaessa pitää puol sekuntia sellasta vähä metallisempaa ääntä siitä kytkinkopan sivulta ja sitte loppuu ja tilalle tulee ehkä sellanen normaali naputus, tekee ton suunnilleen aina kun painaa kahvaa ja vaihtelee hieman. Ei kuule ellei mene kytkinkopan viereen.

Re: GasGas EC50 Rookie

5.10.2011 8:49

Joo no sitte kyllä pelaa uusilla renkailla.

Pitäis kuulostaa justiin tolta ku painelaakeri menos. Eikä se kova homma ole vaihtaa ;)

Re: GasGas EC50 Rookie

5.10.2011 14:26

Joo, jos tolla nyt jonkun aikaa sais rullailtua ja vaihtais sitte samalla myös kiksin tiivisteen kun vähän falskaa siitä ja tarkistais muutenkin kaiken sieltä 8) Painelaakereita sai vissiin kun käppäili vanhan kanssa ihan johki laakeriliikkeeseen? Voiko se muuten olla juuri tuo painelaakeri kun ulisee aina kun ajaa ja on veto päällä, tyhjäkäynnillä ei pidä mitään ääntä eikä myöskään moottorilla "jarrutettessa".

Re: GasGas EC50 Rookie

5.10.2011 15:28

Joo eiköhän se siellä pyöri vaikka oliskin paskana.

Kyllä pitäis jokasesta laakeriliikkeestä löytyä sellanen laakeri. Mun mielestä turha lähteä tilailemaan tollasta ahvalalta...

Periaattees sen laakerin ei pitäis pitää ääntä, kun et paina kytkintä. Ootko varma ettei se ulina oo ihan normaali kytkimen ääni?