Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Hm-mopot

3.1.2014 15:53

Lue vähän tätä sivua taaksepäin siellä löytyy siitä power up koneesta joskisen verran tietoa miten se ohitetaan ja olen kai jonkin verran sitte pätenyt miten se toimii. En jaksa ruveta kirjottelemaan sen enempää nyt... Jos jotain jää epäselväksi voin yrittää purkaa tetoni viellä tänne.
Todella sekavaa tietoa siitä kyllä on tarjolla.
Teoriassa se pitäisi kyllä juuri noin toimia että vain rajoittaa huippunopeuden, käytännössä mulla ei ole mitään hajua...

Vanhemmissa malleissa on pelkästään se kuri putkessa ja suuttimet pienemmät ja näin. Itse tykkään kyllä vanhan mallin koneesta sen yksinkertaisuuden takia. Jos tohon power up järjestelmään vika tulee niin en tiiä miten helposti ainakaan ite sitä osaisin korjata. Tai ehkä seki onnistuu mutta vihaan sähköjen laittamista yli kaiken joten hiukset repisin päästä luultavasti :lol:

Re: Hm-mopot

3.1.2014 20:09

Kuinka kestävä tuo HM CRM derapage RR vakio ohjaustanko on, että vääntyykö se helposti ja onko siinä niiku hyvä " ohjattavuus "? :) Pitäiskö se vaihtaa ennen ajoja. Jos pitäis nii mitä tankoja suosittelisitte, jotka menis siihe niiku suoraa, ettei tarvis sommitella sitä siihen ?

Vielä huonompi oon näissä takuu asioissa, kun itse mopoissa. Tätä asiaa en löytänyt muista keskusteluista niin kysyn täällä tänkin: Eli jos vaihtaa vaikka kilventelineen uuteen mopoon, jossa on takuu, nii purkeeko se takuu koko moposta vai vaan siitä kilventelineestä, vai purkeeko ees mitään? :D ( Anteeks oma tyhmyyteni, mutta enköhän kohta ala tajuumaan näitä asioita, kun vaan ehdin perehtyä näihin vähän enemmän :))

Re: Hm-mopot

4.1.2014 2:19

Voisko Vitsi tai joku muu vähän opastaa että kuinka ensinnäkin takajarrupalat irroitetaan kun tyhmä pääni ei sitä ainakaan heti älynnyt. Rengas on jo irroitettu ja eivät ainakaan suoraan satulasta käteen tippuneet 8) ja käsiksi paloihin ei oikeen suoraan päässyt..Eli pitääkö vielä jokin pultti avata tai sokka irroittaa että saan palat käsiini?

Re: Hm-mopot

8.1.2014 17:34

-Minkä kokoiset etuhaarukan stefat menee 2011vm derapage rr (37mm liukuputken halkaisija)?
-Mitä suutinta olette käyttänyt/suosittelette käyttämään leovincen xfight teharilla ja mitä neulan asentoa?
-Oletteko vaihtaneet isompaa ryyppysuutinta ja todenneet sen auttavan talvella käynnistämistä?
-Paljonko maksaa hmän alkuperäinen kytkinvaijeri ja kävisikö minkä muun mopon kytkinvaijeri suoraan sellain että pituus olis täsmälleen oikea.
- Mitkä etu- ja takapyörän laakerit menee kyseiseen hemmiin?
kiitos mahdollisista vastauksista ! :)

Re: Hm-mopot

20.1.2014 18:00

@Jeebod siinä jarrusatulan sivussa on 2 ruuvia mitkä pitää paloja kiinni-eli ne vaa irti!
@aDDee_ Takapyörän laakerityyppi 6003-2RS ja niitä tarvii sen 2 kpl... -käykää kattoo oma HM galleriasta ja laittakaa ehdotuksii mitä tekis talven aikana!!!

Re: Hm-mopot

27.1.2014 21:23

Nyt jumalauta nopeita vastauksia! Ostin tänään juuri UUDEN HM CRM derapage RR 50 mopon LIIKKEESTÄ ja kun ajoin sillä ensimmäisen kerran käynnistin normaalisti ja lämmitin konetta rauhallisesti. Sitten lähdin liikkeelle hitaasti 1. vaihteella hieman kaasua antaen kun olin ajanut noin 7 metriä, niin yht' äkkiä kaasu rupesi nousemaan äkillisesti ja sammutin koneen. Sen jälkeen se ei lähtenyt käyntiin, mutta kaikki sähköt ja semmoset toimi! Siis mitä helvettiä tapahtu. ei voinut olla käyttövirhe. Mikä siis vikana! :paha: :nolo: APUA :/

Re: Hm-mopot

27.1.2014 21:36

Onko kaasu hirttänyt kiinni? Jotenkin jumittaa vaijjeri jostain? Ei kaasu pohjassa oikeen taho kone käynnistyäkkään... Imuvuoto olis toinen mitä keksin, mutta jos ihan uus on niin se vähän epätodennäköistä.
Kato se kaasuvaijjeri ekaks. Öljyä kunnolla ja kato että palauttaa hyvin. Jos ei tämä auta soita liikkeeseen! Niin uusi mopo kun on niin varmasti korvaa kaiken.

Re: Hm-mopot

27.1.2014 21:56

Kiitos nopesta vastauksesta! Kaasuvaijeri pelittää mielestäni iha normaalisti, mutta mittaristossa palaa semmoset nollan muotosen ympyrät vastakkain ja niiden pallojen uloimmilla puolella semmoset 3 viivaa. Mitäköhän tämä merkki tarkottaa? Ei palanut mielestäni ekalla kerralla kun vain käynnistin! Joo ja tosiaan en omista mitään manuaalia tästä, joten en voi tarkistaa sieltä mitä tuo merkintä tarkottaa

Re: Hm-mopot

27.1.2014 22:11

No ite en noista uusista pyöristä tiiä kovin. Ajattelin vaan kun siinä sähköt vähän monitutkasemmat. Tosin en tiedä miten sähköt voisi kierroksiin vaikuttaa. Mutta minne sä manuaalin oot kadottanut kun uutena oot ostanut? Netistä löytyy varmaan manuaali, tosin luulen että vain italiaksi mutta kääntäjällähän siitä selon saa. Kato nyt kaasuvaijjeri kunnolla silti että ihan kaasarist asti palauttaa kunnolla ja avaa vaikka kaasaria vähän ja katot että luistin tosiaan menee alas. Jos et nyt vikaa keksi niin suosittelen soittamaan aamulla kauppaan mistä ostit. Niitten pitää kyllä kaikki korvata.

Re: Hm-mopot

27.1.2014 22:16

Noh... manuaalia en saanut, vaan lähettää ilmeisesti jonkun osoitteen josta saan englannin kielisen manuaalin. En oo vielä perehtynyt näihin asioihin niin että osaisin katsoa noita kaasareita sen tarkemmin =D mutta tällä viikolla vien toho naapurin korjaamoon katottavaks et onko siinä jotain vikaa, jos on nii sitte menee takuusee! Kiitos paljon näin nopeista vastauksista!

Re: Hm-mopot

27.1.2014 22:24

HAHAHAH:D Näinkin tyhmä ja amatööri ihminen saattaa olla, että unohtaa avata bensahanan:D voi jumpe!!! no ainakin tämän jälkeen muistan avata sen aina:DDDDD eli nyt toimii:D joo ja anteeks nää hymiöt varmaan foorumin sääntöjä vastaan oon vaan nii ilonen, mutta nytpähä saan sentää unta:)

Re: Hm-mopot

27.1.2014 22:31

Joo no jäähän sitä kokeneemmallaki bensahana kiinni aina... Tossa toissapäivänäki lähin kehälle bensikseltä nii sammu sit keskellä ruuhka aikaa sinne jonnekki liikenteen sekaan 80 vauheista :D noh sellasta sattuu... Mut ei kyllä itellä ikinä ole kiakat noussu ku bensahana kii... No käyny laihalla ilmeisesti sit.

Re: Hm-mopot

27.1.2014 22:38

KisaKirppu kirjoitti:mittaristossa palaa semmoset nollan muotosen ympyrät vastakkain ja niiden pallojen uloimmilla puolella semmoset 3 viivaa. Mitäköhän tämä merkki tarkottaa?
En tunne tarkemmin HM:n mittaristoa, mutta kuvailemasi perusteella kyseessä on seisontavalojen merkkivalo. Ilmaisee siis vain sen että takavalo ja etuparkki ovat päällä.

Hymiöiden käyttö ei ole kiellettyä, mutta niiden käytössä kannattaa muistaa kohtuus.

Re: Hm-mopot

30.1.2014 22:55

Luin tota Hm:mmän manuaalia ja siellä kerrottiin mittaristosta ja yksi varoitus merkki on jäähdytysnesteen korkean LT varoitusvalo. Tarkottaako tämä siis että jäähdytysneste on lopussa vai että moottori on ylikuumentunut? :)

Sitten vielä. Kun bensa on lähes loppu ja tarvitaan varatankkia, niin pitääkö se itse laittaa päälle vai meneekö se jotenki automaattisesti päälle vai miten? Tästä ei oikein kerrottu suomenkielisessä manuaalissa, eikä oma pääkoppa kerro mitään.

Sitten luin vielä kuinka tämä pitää tankata, ja siellä luki lopussa näin: " Tarkista, että huohotinletku on tiukasti kiinni korkissa ja toinen pää kolossaan" Missä se huohotinletku on? ( ei ainakaan ollut korkissa kiinni tullessaan meille. ) Enkä varaosistakaan löytänyt mitä mopon yhteydessä tuli. En myöskään nähnyt missään semmoista koloa mihin se voisi mennä.? Joten tarvitaanko sitä edes näissä uudemmissa malleissa? (voisiko joku myös kertoa mitä se "tekee" tai minkä takia se ilmeisesti pitäisi olla siinä) :eek:

Re: Hm-mopot

30.1.2014 23:35

Merkkivalo ilmoittaa jäähdytysnesteen lämpötilan nousevan normaalia korkeammaksi. Se ei välttämättä ole vika tai ongelma, jos lämmön nousu johtuu esimerkiksi raskaasta käytöstä erityisen kuumana päivänä (metsäpoluilla ajo tai muu epänormaali rasitus). Normaalissa käytössä merkkivalon ei pitäisi syttyä mutta jos niin käy, saattaa jäähdytysjärjestelmässä olla tukos tai muuta vikaa. Anturi ei valvo nesteen määrää, joten jäähdytysnesteen taso kannattaa tarkistaa silloin tällöin. Nesteen ei kuulu hävitä järjestelmästä ja jos niin käy, jossain kohtaa on vuoto.

Kerrotaan tähän väliin hieman taustaa varatankin käsitteestä. Aikaisemmin kaikissa mopoissa oli manuaalinen bansahana jossa oli asennot päällä-pois-vara. Hana otti bensiiniä päällä-asennossa hieman tankin pohjaa korkeammalta. Kun polttoaineen pinta laski sen määrän vähentyessä, moottori ei saanut riittävästi bensiiniä ja alkoi pätkiä. Tällöin kuski tiesi kääntää bensahanasta vara-asennon päälle jolloin hana otti polttoaineen aivan tankin pohjalta ja matka saattoi jatkua seuraavalle huoltoasemalle. Tätä "viimeistä reserviä" kutsuttiin varatankiksi, vaikka todellisuudessa bensiini tuli aivan samasta tankista kuin normaalistikin. Vara-asentoon käännettäessä jäljellä olevan polttoaineen määrä ilmoitettiin teknisissä tiedoissa varatankin kokona, tyypillisesti reilun litran luokkaa. Nykyisin useimmissa mopoissa on automaattinen alipaineella toimiva bensahana ja polttoainemittari tai -valo. Vanha käsite varatankista on silti jäänyt termistöön ja polttoainemittarin siirtyessä punaiselle alueelle tai valon syttyessä ajetaan "varamäärällä".

Tankin huohotusletkun tarkoituksena on johtaa korvausilmaa tankkiin. Jos tankki olisi ilmatiivis, moottorin käyttäessä polttoainetta tankkiin syntyisi ajan myötä alipaine joka haittaisi polttoaineen virtausta moottoriin. Ilmiötä voi havainnollistaa vaikkapa yrittämällä juoda lasipullosta siten että ei päästä pulloon korvausilmaa.

Muut HM:n omistajat varmaan osaavat kommentoida huohotusjärjestelmän ja bensahanan osalta tarkemmin.