Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
12.10.2014 23:14
Miten on jos maalaa derbin rungon ja siin on se "tyyppikilpi" koska oikeestihan se on tarra nii pittääkö se peittää vai ottaa pois ku en löytäny mistää uusia semmosia.
13.10.2014 10:11
kertokaas jotku kivat välit korkee kiertoselle teharille ny talveks :p
13.10.2014 19:56
heinone_ kirjoitti:kertokaas jotku kivat välit korkee kiertoselle teharille ny talveks :p
Talvella kun on liukasta, kannattaa pitää vähän pidemmät välit, tai ainakin ennakoida riittävästi...
13.10.2014 22:12
Tai muistaa että kaasussa on enemmän kuin kaksi asentoa
17.10.2014 4:58
Talveks nimenomaan jotkut semmoset välit joilla jaksaa lähtee kivasti pikku kytkinnäpyllä suttaamaan. Ite pistäsin jonku tk:n tms kanssa varmaan 13 tai 14/65 välit.
17.10.2014 17:00
Tietääkös joku onko derbeissä olevien takapyörän erikokoisten akseleiden väliholkkien pituudessa eroa. Eli käykö 15mm väliholkki sellaisenaan 12mm väliholkin tilalle. Tarkoitus on asentaa entisen 12mm akselin vanne nykyiseen pyörään jossa on 15mm akseli, mutta noin silmämääräisesti katsottuna vaikutti että laakeripesät olivat 12mm:ssä keskiössä kauempana toisistaan kuin mitä käsillä oleva 15mm väliholkki edellyttäisi.
Keskiön leveys takarattaasta jarrulevyyn vaikutti kuitenkin olevan sama ( rullamitta ).
18.10.2014 17:27
Haittaakos se mitään jos ottaa pytyn kannesta termostaatin kokonaan pois? Ei nimittäin taida aueta kunnolla.
18.10.2014 17:33
vilsu55 kirjoitti:Haittaakos se mitään jos ottaa pytyn kannesta termostaatin kokonaan pois? Ei nimittäin taida aueta kunnolla.
Haittaahan se ( ei ole sinne vain kiusaksi laitettu ) varsinkin näin kylmien kelien aikaan. Moottori käy ajoittain suunniteltua kylmenpänä joka vaikuttaa sylinterin lämpölaajenemiseen jolloin kuluminen on normaalia suurempaa. Hetkellisessä käytössä ei varmaan havaittavaa haittaa, mutta pidemmällä ajanjaksolla lisää remontin tarvetta.
21.10.2014 10:25
notreal911 kirjoitti:Tietääkös joku onko derbeissä olevien takapyörän erikokoisten akseleiden väliholkkien pituudessa eroa. Eli käykö 15mm väliholkki sellaisenaan 12mm väliholkin tilalle. Tarkoitus on asentaa entisen 12mm akselin vanne nykyiseen pyörään jossa on 15mm akseli, mutta noin silmämääräisesti katsottuna vaikutti että laakeripesät olivat 12mm:ssä keskiössä kauempana toisistaan kuin mitä käsillä oleva 15mm väliholkki edellyttäisi.
Keskiön leveys takarattaasta jarrulevyyn vaikutti kuitenkin olevan sama ( rullamitta ).
Vastailen tässä itse itselleni... Joku voi hyötyä tästä tiedosta.
Vanteiden keskiön sisällä olevissa eri akselikoon väliholkeissa on tosiaan pituuseroja.
15mm taka-akselin holkki on n.7mm lyhyempi kuin vastaava 12mm holkki ja
15mm etuakselin holkki on n. 3mm lyhyempi 12mm vastaavaan.
15mm akselin laakeri on ulkokehältään 35mm ja on leveydeltään 11mm kun vastaava 12mm akselin laakeri ulkokehältään 32mm ja levveydeltään löytyy 9 ja 10mm ( en tiedä kumpi on alkuperäinen leveys ). Joka tapauksessa, kun modasimme entisen 12mm keskiön 15mm akselille löysimmme 15/32 laakerit vain 9mm leveydellä. Tämä aiheutti pientä "muutos tarvetta" holkkien ja prikkojen osalta jotta saimme etupyörän jarrylevyn ja nopeusmittarin anturin osumaan kohilleen.
22.10.2014 21:38
Haittaako jos mopon käynnistää kylmänä? Ainakaan diesel autothan ei tykkää siitä niin mietin et miten mopot.
22.10.2014 22:58
Anders_423 kirjoitti:Haittaako jos mopon käynnistää kylmänä? Ainakaan diesel autothan ei tykkää siitä niin mietin et miten mopot.
Mielenkiintoinen kysymys.
Kylmän aiheuttamat ongelmathan on lähinnä voiteluun liittyväisiä ja "monet" öljynvalmistajat ainakin mainostavat tiettyjä 2-tahti tuotteitaan hyvistä voiteluominaisuuksistaan myös pakkasilla.
Tästä päätellen kaikki 2-tahti öljyt eivät ehkä toimi riittävän hyvin kovilla pakkasilla vaan jähmettyvät öljysäiliöön.
Tuoreöljyvoitelun öljyhän ei lämpiä säiliössään vaikka kone olisikin käytetty lämpimäksi.
Jään mielenkiinnolla seuraamaan onko jollakulla asiasta kokemuksia.
23.10.2014 20:52
Kylmään liittyy myös muitakin ongelmia kuin pelkkä voitelu. Koneen osat on koneistettu ja suunniteltu toimimaan oikein vasta käyttölämpötilassa, mitä kone ei välttämättä koskaan edes saavuta kylmemmillä keleillä. Hyvänä esimerkkinä Yamahan WR/YZF-R piikit, moni yksilö alkanut syömään öljyjä jopa kymppitonnin kohdalla väljän männän takia, jonka taas on todennäköisesti aiheuttanut kylmällä koneella ajo / rasitus.
23.10.2014 21:32
Ledinauha kirjoitti:Kylmään liittyy myös muitakin ongelmia kuin pelkkä voitelu. Koneen osat on koneistettu ja suunniteltu toimimaan oikein vasta käyttölämpötilassa, mitä kone ei välttämättä koskaan edes saavuta kylmemmillä keleillä. Hyvänä esimerkkinä Yamahan WR/YZF-R piikit, moni yksilö alkanut syömään öljyjä jopa kymppitonnin kohdalla väljän männän takia, jonka taas on todennäköisesti aiheuttanut kylmällä koneella ajo / rasitus.
Luulisi että tuollaisen nestejäähdytteisen sylinteri kuitenkin lämpiäisi normaali käyttölämpötilaan myös pakkasilla jos vain termostaatti toimii. Toisaalta, kylmän koneen rasittaminen onnistuu kyllä ilman pakkaskelejäkin.
30.10.2014 11:42
Mikä voisi olla derbissä vikana ku aamulla ku lähdin kouluun nii ajoin ehkä 1km niin yhtäkkiä mopo sammu eikä lähteny vähäänaikaan käyntiin ja valutti vettä jostain odottelin siinä ja vaihoin tulpan niin lähti ryypyllä käyntiin mutta ei tahdo pysyä tyhjäkäynnillä käynnissä mutta tehoja on ihan yhtäpaljon ku ennenki eikä valuta enää vettä mistää mutta savuttaa ihan helvetisti ja käy kuumenpana ku ennen.voiko johtua siitä että putkeen tai kaasariin on mennyt vettä koska pesin mopon juuri ennenku toi tapahtu
1.11.2014 3:14
Meneekös tommonen timelessin 22mm tanko suoraan derbiin kiinni ?
http://www.mc-scatter.com/mopojen-osat- ... 11507.html