Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
8.1.2020 17:00
Hei minun Yamaha Dt:ssäni on sellaista vikaa että. Aina kun sataa niin ei oikein tahdo toimia kun rupiaa pätkimään. Aina kun antaa kaasua ja kun lähdet ajamaan niin noin 10 sekunnin päästä se pätkii ja sitten se hyytyy. En oikein tiedä mikä on vikana olen yrittänyt esimerkiksi: laitta bensansuodattimen jos tankkiin pääsee vettä ja olen tiivistänyt tulpanhatun jaa tulpanjohdon liitoskohdan
8.1.2020 17:56
Kyllä tuo kuulostaa just tulpanhatun oireilulta. Vaihda koko hattu suosiolla.
20.2.2020 22:12
Onko Yamaha dtn runko alumiinia vuosimalli on siis 2006
20.2.2020 22:17
Ei ole alumiinia missään detsissä.
20.2.2020 22:35
Kiitos vastauksesta tuo auttoi todella paljon
30.10.2020 0:55
Mikähän mun detdissä on, kun ostin kesällä ja kerkesin jonki aikaa ajaa kunnes ilmeni aivan mysteeri vika. Detsi siis lähtee kylmänä täydellisesti käyntiin ja toimii normaalisti, mutta ajoonlähdön jälkeen ilmenee sellainen vika, että mopo booaa yhtäkkisesti ja sen jälkeen lähtee vain ryypyllä käymään. Kun detsi on käynnissä se pyrkii leijaanaan kiekkoja, mutta se tyssää siihen kun booaa itsestään ja hetken päästä ei lähde ollenkaan käymään kunnes taas kylmällä koneelle. Omituista on, että vika ei ole ilmennyt joka ajolla eli joinain päivinä toiminut hyvin ja joinain päivinä pääsee aja maan 100m-1km kunnes vika ilmenee. Kaasarin säädöt on mallillaan ja muutenkaan en usko että huonot säädöt ilmenisivät vain välillä. Olen lukenut, että cdi viat ovat tuollaisia, että joskus toimii joskus ei ja riippuu olosuhteista milloin vika ilmenee. Välillä kun sen saa kiertämään korkealle niin iskee putkeen. Toivoisin että minua voitaisiin auttaa ongelmani kanssa.
30.10.2020 16:40
Aloittaisin kuitenkin tarkistamalla tankin korvausilman saannin sekä polttoainelinjan ja tankin puhtauden. Roska linjassa voisi aiheuttaa tuota, sillä kuulostaa enemmän polttoaineen puutteelta.
Jos sillä saralla kaikki ok, niin staattori/cdi akselilta sitten kokeilemaan. Staattoria voi mittailla kuumana/kylmänä, cdi:lle ei oikein sitä voi tehdä. CDI:n jäähdyttely kylmäspraylläkään tuskin auttaa kun on muovikuorissa
.
13.12.2020 13:12
Mikä mahtaa olla detsissä vikana toissa päivänä lähti hyvin käyntiin eilen ei lähtenyt sulake oli palanut ja se on vaihdettu vaihdon kanssa sytytys puolan ja tulpan on mitattu että sähköä tulee ei lähtenyt vieläkään käyntiin laitoin kanssa vähän bensaa tulpan reijästä mutta ei lähde käyntiin. Kiitos sille kuka keksii vian syyn
1.2.2021 20:34
Ostin detsiin lisävalon ja johdot ja laitoin akkuun vahingossa myös herätejohdon. Tämän seurauksena näyttö alkoi mennä päälle ja pois nopeaa tahtia jonkun ajan päästä kun virrat oli laitettu pois. Otin johdot pois ja kytkin lisävalon rosvoliittimillä mopon valojen johtoihin, mutta sama näytön vilkkuminen jatkuu vaikka akussa on vain mopon omat johdot. Mikä homma? Onko mitään mitä voisin kokeilla. Akun irroitin nyt yöksi ja katson mitä tekee.
1.2.2021 21:28
Akku tyhjä ja mittari yrittää käynnistyä moodinvalintatilaan.
Millainen valo kyseessä? Detsin valojen vaihtovirtapuolella on tehoa 2x käytettävissä verrattuna tasasuunnattuun puoleen.
1.2.2021 21:33
Malagutisti kirjoitti:Akku tyhjä ja mittari yrittää käynnistyä moodinvalintatilaan.
Millainen valo kyseessä? Detsin valojen vaihtovirtapuolella on tehoa 2x käytettävissä verrattuna tasasuunnattuun puoleen.
Akku oli mielestäni täynnä kun tuota teki, mutta latasin silti nyt täyteen ja laitan kiinni huomenna. Valo on ledipaneeli jossa tehoa 20x3w ja paketin mukaan käy 12v akulle.
1.2.2021 23:46
Joo sille varmaan on pakko syöttää tasajännitettä.
1.2.2021 23:49
Malagutisti kirjoitti:Joo sille varmaan on pakko syöttää tasajännitettä.
Osaatko selittää mitä tämä meinaa? Ja kiitos paljon vastauksista
11.6.2021 9:10
Vika kiteytettynä: Suurimmilla kierroksilla käyntiääni muuttuu teräväksi - ei terveeksi, ylikierrosmaiseksi. Ilmenee lähinnä 5. ja 6. vaihteella, kun viitsii vedättää loppuun. Hitusen kaasua hölläämällä muuttuu taas terveeksi ja veto jatkuu. Tekee saman täyskaasun lopussa riippumatta suuttimesta ja sitäkautta tarkoista kierroksista eli pienemmällä suuttimella saattoi alkaa vasta 9000:ssa ja tällä koon 90 suuttimella alkaa viimeisen 200-300 kierroksen tienoolla eli noin 8000 kierroksessa. Ryypyllä ei vaikutusta täyskaasulla.
Taustaa: Yamaha DT 50 R -09. Muuten vakio, mutta kuri pois putkesta. Solenoidi poistettu, reikä tukittu kaasarista, johdot eristetty - ei yhdistetty mitenkään. Kiertää vapaalla 10K, mutta tällä suuttimella ajossa 8-8,5K. Tämä siis sulkee pois mielestäni Moricin rajoittamisen. Ääni ei kuulosta rajoittimelta.
Jo kokeiltua:
1. Suuttimet kahden koon välein 102-78. Pienemmillä kiersi iloisesti 10k, mutta silti sama vika pysyi ja kävi laihalla. Nyt siis koon 90 suutin kiinni, kun tuntuu toimivan parhaiten.
2. Ilman ilmanputsaria - ei vaikutusta tuohon
3. Uusi tulppa - ei vaikutusta
4. Kaasari putsailtu . ei vaikutusta, toimii muuten, kuten pitääkin.
Seuraavaksi ajattelin uusia läpät hiilikuiduksi, vaikka tuskin vika sillä korjaantuu...
Vieläkö on aktiivisia Detsi/am6-tietäjiä?
11.6.2021 10:33
Ohiajovideota 5-6. Vaihteilla? Moricin rajoitusäänen kyllä tunnistaa, ja se aloittaa pärinänsä isommilla vaihteilla 7900 rpm, mutta antaa kiertää pidemmälle.
95 paikkeilla pitäisi olla sopiva suutin kurittomana ilman solenoidia.