Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Peugeot XPS/XP

25.7.2012 2:48

Mömmis kirjoitti:Osaisko joku kertoo onko Street Evo 3:sessa takarattaan mitat seuraavanlaiset:
Pultin reiän halkaisija 8,5mm
Keskireiän halkaisija 62mm
Pulttikehän halkaisija 108mm


Reiän halkasijasta en tiiä mutta muuten täsmää takaratas on kuitenkin 5 pulttinen joten siitä tunnistaa street evon takarattaan.

Re: Peugeot XPS/XP

25.7.2012 13:32

Tilasin meinaan noilla mitoilla olevan viisipulttisen Peugeot XR7 takarattaan, saa nähä passaako.

Re: Peugeot XPS/XP

25.7.2012 17:07

Noniin! Elikkäs kysyin aikaisemmin tuosta että miksi mopo hyytyy ja sammuu pitkää matkaa ajettaessa n. 55 km/h. Tänään ajelin KYLÄLLÄ, eli en ajelltu pitkiä matkoja, ja en korkeita nopeuksiakaan. Joten olin ajamassa kylän raitilla, liikenneympyrän jälkeen lähdin kiihdyttämään, ja jossain 45 km/h kohdilla, mopon nopeus ei enää noussut, ja hieman aikaa kaasua pidettyä niin tapissa kun pystyi, ehkä 3sek 45 km/h vauhdissa mopo taas hyytyi ja sammui. Alkaa vituttamaan pikkasen toi kun ei tunnu pääsevän enää kohta minnekkään... Mopo on Peugeot XPS SM 2005, vakio putki kuriton, 10/60 välit, noin +-100 suutin (voi olla pari numeroa isompi tai pienempi, edellisen omistajan vaihtama.) Kaasaria en ole ruvennut vielä aukomaan, mutta itse olen kokeillut sitä että eikö tankki saisi korvausilmaa, ja ajanut tankin korkki löysällä. Ei auttanut. Tapahtunut 3 kertaa. 2 kerralla oli sateinen ja kylmä päivä joten ei ollut kuuma, ja 1 kerralla 11/52 välit ja ajoin kylällä noin 50 km/h joten en ajanut korkeilla kierroksilla. Pikaista vastausta kiitos! :s :)


*EDIT* Mopohan siis kulkee noin 62 km/h tällä hetkellä, jos ajat korkeilla kierroksilla jolloin mopo kuullostaa raiskatulta sialta.

Re: Peugeot XPS/XP

26.7.2012 18:43

Mikähän mahtaa olla vikana kun pösö ei lähde käyntii sähköstartilla ja työntämälläki tosi heikosti pitää työntää noin 10m että saa heikosti käymään tyhjäkäynnillä? Tän jälkee vähä antaa kaasua ni pelittää normisti. Sen jälkee ku kone on lämmin lähtee sähköstartilla käyntii kute pitääki...

Re: Peugeot XPS/XP

26.7.2012 22:01

Käytätkö ryyppyä käynnistyksessä? Varmaan saa vaan liian vähän bensaa jos lämpimänä toimii normaalisti. Tosin voi olla, että jos yrität käynnistää lämpimällä ilmalla ryyppy päällä ja jos annat kaasua samalla niin saattaa kastella tulpan. Kokeile siis miten ryyppy yleensä vaikuttaa käynnistyvyyteen, paraneeko vai huononeeko ryyppy päällä? Jos paranee niin kokeile putsata ryyppysuutin ja voit myös samalla vaihtaa sen isompaan, ja jos taas huononee niin ota ryyppy pois päältä ;)


Pakko laittaa: Kliks, tässä on jo jotain oikean enduron näköä. Hieman karu, mutta silti (ainakin minusta) aika komea :D

Re: Peugeot XPS/XP

26.7.2012 23:23

aika hyvän näkönen toi joltsun linkittämä pösö! mites toi hussen lipan laittaminen? joku vaihtanu?

Re: Peugeot XPS/XP

27.7.2012 11:34

EJMA kirjoitti:Pösön vika löytyi. Vika on ryypyssä.

Nyt ryyppy jumitti, mistä löydän tämän pahuksen? :D
Huomena katteet pois ja etsimään. Kertoositte mihin ryypyn vaijeri/johtomenee?
Nyt ryyppy koko ajan päällä... Pitäs ajoon saaha pyörä taasen.


uudemissa pösöissä se menee siihen väli palikkaan mihin tulee kaasuvaijeriki... ;)

Re: Peugeot XPS/XP

27.7.2012 12:13

Mistä mahtais johtua kun laittaa vasemalle (sama juttu oikeelle) vilkun päälle niin vilkkuu molemmat taka vilkut ja ajovalo ja mittarin merkkivalot... :D ei ledi vilkut... paskat vakio liittimet ottanu pois ja laittanu kunnon liittimet tilalle... en vittu ite keksi mikä siinä paskassa ois vikana... :lol:

Re: Peugeot XPS/XP

27.7.2012 13:45

Jos kerran olet vaihtanut liittimet, niin olethan varma, että kaikki johdot on varmasti oikeissa paikoissa? Kun vaikuttais vähän siltä, että olet sekoittanut joitain johtoja ja muutkin valot sitten vilkkuu. Sähkökaavio kouraan ja sähköjä tutkimaan, ei siinä varmaan muu auta ;)

Re: Peugeot XPS/XP

28.7.2012 14:41

Olisi ongelma tämmöisen 09 peugeot xps evo street 3 mallin kanssa. Ongelma on siis tämä, lähdin eilen kaverille noin 200m puhumaan paskaa samalla kysymään neuvoja tämän mopon kanssa, että tietääkö hän mistä kiikastaa.
Kun olin siinä sen pihassa päätin piruuttani katsoa jäähdytinnesteet siellä ei ollu mitään ja olin noin tuntia ennen laittanut sen täyteen ja se seiso käymättä sen aikaa kunnes lähdin kaverille.
Noh tänään katoin se oli eilisen jäljiltä tyhjä päätinpä laittaa täyteen ajoin ässälle ja takas yhteensä noin 2km tuli ajettua ja tulin kotia katoin sitä on siellä niin paljoin, kuin sitä sinne laitoinkin. Rupeaa ihmetyttämään tämä tämmöinen pelleily. Ennen sitä kun taas virittelin mopoani kun olin jokunen aika sitten narahtanut kytille ja kilvet lähti --> niin sainpa sen nyt 90 suutin 9,5mm reikä keskellä kuristusta ja 8 5mm reikiä ympärillä ja 10 hampainen eturatas, no eipä lähde käymään kokeilin 95 ja 105 suutinta sama juttu "lotkottaa" kun yrittää laittaa käyntiin.
Tässä vaiheessa kaveri neuvo että lykkää no lykkäämällä lähti ja sen jälkeen lähteny normisti sähköstartilla käyntiin. Katoin kaiken tuon sekamelskan keskeskellä tulpan, no sepä oli nokimusta elikkä seos vituillaan, mutta kuten hyvät pösön omistajat tiedätte, että se seos ruuvi on vallan vittumaisessa paikassa säätää niin onkos tähänkään mitään neuvoja mistä sen sais hyvin säädettyä? Duuni paikan sähkäri joka noitten kanssa leikkii enemmän tai vähemmän neuvoi "väännä seos ruuvi ihan tappiin ja vajaa kierros taaksepäin siltä väliltä pitäisi oikea seos löytyä" onko tässä mitään perää? Jos joku nyt meni tämän tarinan keskellä sekaisin ongelma on nokinen tulppa ja jäähdytin nesteet katoaa kuin tuhka tuuleen.
"lotkotti" kun yritti silloin pitkästä aikaa laittaa käyntiin sähköstartilla (oli sitä enne vähä aika sitten lähteny vakiona nätisti käyntiin ilman lotkotuksia mutta nytten tämmöinenkin ilmeni) paikansimme sen siihen johonkin ilmanputsarin päälle sen äänen lähteen.
Joku tietysti ekana neuvoo katsomaan onko vuotanut jostain jäähdytinnesteet pihalle no olenpa senkin muutamaan otteeseen katsonut enkä näe missään mitään reikää muovi letku on suojattu paisarin päällä alusta loppuun paksulla kerroksella "hoki teippii" ja sama juttu sitten oikealla puolella mistä se menee mottiin. Tarvis nyt pikaista apua rupeaa menee hermot tähän :(

Re: Peugeot XPS/XP

28.7.2012 17:32

Itellä xps hyytyy kun ajaa kaasu pohjassa. Pienillä kierroksilla toimii ihan hyvim mutta kun laittaa reilusti kaasua niin ei kiihdy ja hyytyy ja päästää pienen äänen

Re: Peugeot XPS/XP

28.7.2012 21:05

^^- Millaisen äänen? Vaikuttais siltä, että saa liikaa/liian vähän bensaa, mutta kertomasi perusteella sitä ei voi päätellä. Kertoisitko myös mitä virejä ja minkäkokoinen pääsuutin...

Voisiko joku pösön omistaja kertoa onko pösössä vakiona 34 Y kokoinen tyhjäkäynti suutin? Itsellä oli tuollainen, mutta ei ole mitään varmuutta onko vakio.

Re: Peugeot XPS/XP

29.7.2012 1:33

Kuriton vakioputki (2006) ja suutin 102. Pieni inahdus ja siis hyytyy sammumiseen asti alle sekunnin sisässä.

Re: Peugeot XPS/XP

29.7.2012 11:42

nizcoo kirjoitti:Mistä mahtais johtua kun laittaa vasemalle (sama juttu oikeelle) vilkun päälle niin vilkkuu molemmat taka vilkut ja ajovalo ja mittarin merkkivalot... :D ei ledi vilkut... paskat vakio liittimet ottanu pois ja laittanu kunnon liittimet tilalle... en vittu ite keksi mikä siinä paskassa ois vikana... :lol:

Kulostas vähän maadotus vialta :s .. Miulla peltoautossa vilkkui hätävilkuilla; vilkut, jarruvalot, ja parkit. Korjaantu ku putsas maadotus liittimet.

Re: Peugeot XPS/XP

29.7.2012 13:03

Joo eli mulla käy tavallaan samalla tavalla, mutta ei päästä (jos oikein muistan, en ole varma) mitään ääntä. Siis esim. lähdin liikenneympyrästä kiihdyttämään, kaverin vakiomopon takana, jurnutin vähän aikaa siinä 45 km/h vauhdissa, ja ajattelin että voisin kiihdyttää ohi. Mutta kun käänsin kahvaa, mitään ei tapahtunut, ajoin jonkun 5 sekuntia 45 km/h kunnes hyytyi ja sammui taas kerran... Eli siis lakkasi reagoimasta kaasuun jonka jälkeen hyytyi ja sammui. Yleensä tämä tapahtuu pienen ajon jälkeen, ja isoimmalla vaihteella, mutta kertaakaan en ole ajanut täyskaasulla kun sammuu. Mopossa kuriton putki, pääsuutin jtn 100 luokkaa. 10/60 välit. Tulppa vaihdettiin 2 päivää sitten, jonka jälkeen ajanut kerran, mutta en ajanut samoja matkoja. Kysykää ja vastatkaa jos on mitään ideaa. Ainiin, varmaan tämäkin kannattaisi lisätä että mopossahan siis on pelkkä sähköstartti (SM malli), ja joka kerta kun on sammunut, ei ole sähköstartilla käynnistynyt, startannut on mutta ei käynnisty. Mutta työntämällä käynnistyy? Luulisin että mopo käy hieman rikkaalla koska edellinen tulppa oli mustunut. Auttaisiko esim. ilmansuodattimen puhdistus?