Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.2.2014 21:43

Tuli tuollainen mielenkiintoinen ongelma kytkinrempan jälkeen. Kun derbiä polkee niin jostain päin konetta kuuluu sellaista vinkumista. Mistähän se johtuu, eikä enää lähde käyntiinkään. Apuja ja vinkkejä kaivataan!! Kiitos!

Re: Derbin huolto ja ongelmat

18.2.2014 17:15

Derbin konetta huollettaessa vaihteston kasaamisessa tullut ongelmia, varsinkin prikkojen paikkoja etsiessä. Ja tuntuu että kunnollisia räjäytyskuvia derbin vaihteistosta löydy mistään. Laittakaapa tähän jos tiedätte jotain kuvia. Kiitos! :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

19.2.2014 18:58

http://www.easyparts.nl/showdrawing/117 ... _Gear.html
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 19.2.2014 20:30, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

19.2.2014 21:00

En ole varma kuuluko tähän topicciin, mutta pitäisi tota derbin jalkaa hitsata sillain et mopo ei ois semmoses h*lvetillisessä kulmassa kun sen jalalle pistää, niin olisko jotai vinkkejä siihen hitsaamisenn esim. että mistä kohtaa hitsaa yms.. :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

19.2.2014 22:56

TinZee kirjoitti:En ole varma kuuluko tähän topicciin, mutta pitäisi tota derbin jalkaa hitsata sillain et mopo ei ois semmoses h*lvetillisessä kulmassa kun sen jalalle pistää, niin olisko jotai vinkkejä siihen hitsaamisenn esim. että mistä kohtaa hitsaa yms.. :D

Jalustaan ku hitsaat raudasta pienen 'stopparin' nii tulee hyvä. :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

23.2.2014 12:11

Mikä vois olla derbissä vikana?70cc forte ja 21 dellorto phbg niin vaihoin suuttimen 80->82 niin käy eka ihan hyvin sit ku länpenee vähän ajan päästä niin sammuu eikä lähe enää käyntiin...nopeesti aupuja!!!

Re: Derbin huolto ja ongelmat

23.2.2014 15:04

Ongelmanratkonta kyvyt huipussa. Jos lämpeää = Ei tarpeeksi voitelua / Jäähdytys ei toimi.

Tuo 82 koon suutin 21mm kaasarille ja 70cc pannulle kuulostaa ihan liian pieneltä. En osaa sanoa sopivaa kokoa mutta reippaasti isompi. Huom en itse ole pelleillyt isompien kaasuttimien kanssa mutta epäilen suutinta silti.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.2.2014 22:43

Siis tarkotin ihan kun ajaa ja lämpenee ihan normaalisti niin sit sammuu.90 suuttimella röpöttää niin paljon einota ees piikkii sen takia 82 suutin...

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.2.2014 23:11

Mites kun oon nyt vaihtamassa keulaan stefoja niin millasta öljyä sinne pistäs? Osaako kukaan sanoo mitä sielä on vakiona? Entäs kuinka paljon? Mopona on 2010 vuoden Drd Pro ja Paiolin usd keula.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

26.2.2014 19:50

Mistä johtuu rohiseva ääni mopossa. Kyseessä derbi senda x-race 2009. Kun ajan vaikka viitos vaihteella kovaa ja löysään kaasun kierrosten laskeutuessa kuuluu voimakasta rohinaa moposta sitä on ollut kauan. Nyt mopo on pari kertaa tökännyt kiihdytyksen yhteydessä ikään kuin hetkeksi lopettanut kiertämisen ja sitten jatkanut kiihtymistä. Missähän voisi olla vika? auttakaa olen todella kokematon ja huono huoltamaan mopoja.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

26.2.2014 20:02

laakerit rohisee koneessa, ei kannata enempää ajaa tuhoat vaa koneen, eli kone auki ja laakerit vaihtoo ja jos oot todella osaamaton nii isäntä vaikka avuksi tai liikkeesee huoltoon.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

2.3.2014 12:46

Ketjut on myös yksi : D Jos laakerit rohisee tai männänrenkaat ois lopussa niin ääni kuuluisi kokoajan. Kiristä ketjuja, voitele ja tarkista ohjaimen ja rullien kunnot.

Kiihdytyksen pätkimiseen epäilen vääriä säätöjä. Kiihtyy aluksi hyvin, oikeat tai tarpeeksi oikeat säädöt, pätkäsee (Tälle kierrosalueella väärät säädöt), sitten kun alkaa vetämään uudestaan niin päästy sen alueen yli jolloin säädöt eivät ole hyvät ja kone saa taas oikeassa suhteessa ilmaa ja bensaa.

Samalla noi 2T mopot rohisee vähän jos kaasusta päästää pois, koska moottorijarrutus. 2T mopon voitelu tulee bensan mukana, jos kaasusta päästää irti niin bensaa, ilmaa ja öljyä ei mene sylinteriin jolloin voitelua ei paljoa ja männänrenkaat + mäntä ottaa hanakammin sylkkään kiinni -> rohiseva ääni. Moottorijarrutusta ei suositella 2tahti kulkuneuvoilla.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

2.3.2014 18:24

miten v*tussa tosta marzocchin teleskooppi keulasta lähtee stefat irti??
ei lähde millään irti.. hajos jo yks ruuvimeisseli, ku koitin kangottaa sitä irti.

ei näytä olevan enään mitään sokkia/tms. kiinni. tai sitten ovat paskan peitossa tai jotain. :roll:

myös kone on ihan jumissa, koska ilmeisesti kasasin vaihteensiirtäjän väärin. aina kun liikuttaa vaihdepoljinta alaspäin, ni koko kone menee jumiin. nyt ei enää saa liikutettuu sitä poljintakaa, ni ei auta muu ku avata kone. varmaa joku rikka jääny välistä, vaik kasasin räjäytyskuvien (easyparts) mukaisesti. :roll:

vinkit/apu tervetulleita, ni en ainakaan mene hajottamaa jotain kallista.

ps. saako toi kampiakseli liikkua todella nihkeästi uusilla laakereilla??
meinaan, pösössä (am6) kampiakseli liikkui melko vaivattomasti uusilla laakereilla ku koitti silloin. laakerit ovat tos rabasassa koyon valmistamat 6204 c3...
olis muuten tullut FAGin 6204 C3/Tn9 laakerit, mutta kun olivat rikkinäiset (?!) ostettaessa, joten jouduin palauttamaan ne ja ottamaan tilalle koyot (vahvistamattomat), ku muuta ei ollut. pyörivät ihan nätisti, ku pyöritteli sormen päässä, mut öljyn lisäämisen jälkeen liike "tahmeni" aika reilusti (motul 5100 10w40 -- taitaa olla liian paksua tavaraa).

ja mitä luulette, et kestääks nyt toi (todennäköisesti) ~20-21tkm ajettu kampura enää montaa kilometria viilatun airsalin (70cc) ja korkea kiertoisen pakoputken (kiertää n. 14 000) aiheuttamia tehoja? tehoa arviolta ~12-14hp koneelta.

rahat on jo mennyttä, joten ei oo yhtään varaa laittaa enempää tohon. siksi en ostanut uutta kampuraa (Suomessa niin s**tanan kallista).

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.3.2014 19:02

saisko vastauksia, kiitos?? ja mielellään haluaisin asiallisia vastauksia.
sori tuplapostausta, mut ei tunnu ketään kiinnostavan koko asia.. ja mielellään en halua myydä tota hermoja raastavaa p*skaa osina pelkästään sen takia, etten osaa kasata yhtä konetta räjäytyskuvien mukaisesti. :roll:
vaihteisto kasattu tarkalleen easypartsin räjäytyskuvien mukaisesti ja silti vaihteisto ei toimi ollenkaan! vetää koko koneen jumiin.

tuolla kun ei kerrota edes, että minkä kokoisia nuo rikat ovat.

vaihderumpu ei tunnu sopivan tuohon vaihteistoon jollain tavalla... vaihdepakkaa joutuu nostamaan ~millin tai kaks, jotta vaihteensiirtäjät menevät paikalleen. eli rikka on liian matala. ja miten helvetissä yhtäkkiä sama rikka voi olla liian matala?? oon 100% varma siitä, ettei ole vaihtunut toiseen.
ei se vaihdepakka voi mennä liian syvällekkään, eikä vaihderumpu jää liian korkealla.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.3.2014 21:48

J11: pidä pumppua maassa, kengän alla ja kankea sitä stefaa pitkällä jatkovarrella, ne on aina ihan helvetin tiukassa, mutta lähtee kun käyttää sopivasti voimaa oikealla tavalla. Ja kampuran nihkeyteen, niin jos sulla on stefat paikallaan niin se on normaalia, mutta ilman stefoja nihkeästi liikkuva kampura voi indikoida että laakerit on jännityksessä, siihen auttaa kun kopautat kampuran kumpaankin päähän napakasti vasaralla kerran. Voit käyttää sitä kampuraa aivan hyvin jos siinä ei ole pystyklappia, ei ne airsalit ole niin vaativia sylintereita loppujen lopuksi. Mitä tulee tuohon prikkojen järjestykseen, niin ite en huomannut räjäytyskuvista olevan mitään apua, ne on usein tosi sekavia, mutta prikkojen kulumajälkiä vertailemalla löysin jokaiselle prikalle oman paikkansa.