Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: GasGas EC50 Rookie

28.8.2011 22:47

Topsa- kirjoitti:Jos muutamalla kumivasaran lyönnillä irtoaa niin sehän on sen merkki että on liian löysästi ollut kiinni vauhtis. Mulla pitää olla kaks ruuvaria vänkäämässä ja kunnollisella vasaralla napauttaa kampuraan niin irtoaa.


Taidan hommata kyllä ulosvetäjän, en minä tule sitä muuten saamaan ulos :lol:

Millainen ulosvetäjä pitäis ostaa? Ja mitäs kaikkea mun pitää ottaa irti että saan tuon vauhtipyörän irti ja staattorin näkyviin?

Eikai pidä avata konetta.. Tai ottaa pyttyä irti yms? :paha:

Re: GasGas EC50 Rookie

28.8.2011 23:17

TooByAas kirjoitti:Kaikki nuo teharit sopii. Niissä on paikka holkille mihin saa joko 25mm tai 28mm holkin. Eipä taida yhtäkään teharia olla tehty pelkästään 25mm pakoaukkoiselle pytylle.

Kyllähän se isommaksi saanti onnistuu mutta vähän vittumainen pienentää sitä holkkia toisella holkilla :lol:
Lepuska, käytä järkeäsi mitähän tarvii irrottaa jos sähkövekkaita ruvetaan kattelee :roll: Jos sinulle sanotaan että vaihda autoos akku kun se on sökö, niin ootko jo hetioistis kyselemässä että tarviiko ottaa öljypohjaa irti :lol:

Re: GasGas EC50 Rookie

29.8.2011 16:31

Lepuska, käytä järkeäsi mitähän tarvii irrottaa jos sähkövekkaita ruvetaan kattelee :roll: Jos sinulle sanotaan että vaihda autoos akku kun se on sökö, niin ootko jo hetioistis kyselemässä että tarviiko ottaa öljypohjaa irti :lol:


Anteeksi, en tiedä mopoista _LÄHELLEKKÄÄN_ yhtä paljon kuin sinä, enkä koskaan ole vauhtipyörää irti ottanut.

Ajattelin vain, kun sanoit aikaisemmin että kampiakseliakin piti napauttaa vasaralla että lähtee vauhtipyörä irti.. (Eikös kampura ja kampiakseli ole sama juttu) :nolo: Tietysti hölmönä luulin että alakerta pitää avata että saa kampiakselin näkyviin, tai sitten pytty irti ja kiertokankea hakkaamaan.. :nolo:

Olen erittäin pahoillani tyhmän kysymykseni johdosta Topsa- !

Re: GasGas EC50 Rookie

29.8.2011 16:59

Sitä hattutelinettä voi, ja on suotavaa käyttää, enpä minäkään alussa oikeasti mitään tiennyt muttakun purki mopon pari kertaa osiin ja kasasi niin rupeaa tajuamaan vähän paremmin.
Luulis nyt tietävän että onko siellä koneessa mitä sähköosia jos kerta olet aukassut koneen :roll:

Re: GasGas EC50 Rookie

29.8.2011 17:59

Mikäs on istuinkorkeus gasissa? Pystyyks +180cm jannu ajaan ettei tarvi olla polvet suussa?

Re: GasGas EC50 Rookie

29.8.2011 18:09

Keula ja takaiskari on hyvin säädettävissä, pystyy hyvin ajamaan +180cm

Re: GasGas EC50 Rookie

29.8.2011 18:11

Topsa- kirjoitti:Kyllähän se isommaksi saanti onnistuu mutta vähän vittumainen pienentää sitä holkkia toisella holkilla :lol:

Kuva
Joko selviää :D Jompikumpi noista kuvassa näkyvistä holkeista laitetaan putkeen kiinni, niin se menee 25mm sekä 28mm pakoaukkoiseen pyttyyn!


Lepuska94 kirjoitti:Millainen ulosvetäjä pitäis ostaa? Ja mitäs kaikkea mun pitää ottaa irti että saan tuon vauhtipyörän irti ja staattorin näkyviin?

http://www.tmi-janikaasalainen.fi/magneeton-ulosvetaja-19x122x15mm-p-483.html
Tuollainen ulosvetäjä.
Purkamiseen tarvit: 17mm(?) Hylsyn tai jonkun avaimen ja tuon ulosvetäjä + siihen sopivat avaimet.

Eli ensin avaat sen vauhtipyörän mutterin (helpoiten pulttipyssyllä), sitten prikat pois sieltä, sitten ruuvaat ulosvetäjän kiinni siihen vauhtipyörään(ei tarvi kireälle, kunhan on niin syvällä kun mahdollista), sitten rupeat kiristämään ulosvetäjässä olevaa ruuvia ja kiristät sen oikein kunnolla. Jos ei siinä vaiheessa jo napsahda vauhtipyörä irti, niin sellainen napakka näpäytys vasaralla ulosvetäjään. Sitten otat kiilan talteen kampurasta jne. Staattori on siinä heti vauhtiksen alla.

Re: GasGas EC50 Rookie

29.8.2011 18:23

Juu kiitos :)

Hei muuten, virta vissiin tulee CDI poksiin asti kun kokeilin virtakynällä..

Pistin sen "talttapään" CDI poksiin tulevaan vihreään johtoon, ja sitten virtakynän yläosan metallin pistin maihin, ja virtakynän valo syttyi? Eli tuleeko virta CDI boksiin asti?

Millään muulla johdolla ei syttynyt valo kuin sillä vihreällä, kokeilin ne kaikki 4 CDI boksiin tulevaa johtoa läpi, ja vain tuon vihreän johdon kanssa valo syttyi..

Mitäs nyt teen? :D Onko sis staattori kunnossa, eli ei tarvisi vauhtipyörää sorkkia?

E: Pakko tunnustaa, pidin sitä vihreää johtoa kiinni "talttapäässä" sormin, ja sain sähköiskun ja valo syttyi.. Eli sinne tulee virta :lol:

Re: GasGas EC50 Rookie

29.8.2011 19:57

TooByAas kirjoitti:http://www.motot.net/talli/kuvat/o/2/14101/536601_full.jpg
Joko selviää :D Jompikumpi noista kuvassa näkyvistä holkeista laitetaan putkeen kiinni, niin se menee 25mm sekä 28mm pakoaukkoiseen pyttyyn!

No eihän noissa ole eroa paljoa helvettiäkään, puoltoista milliä per sivu :lol: Eriasia jotain derbin putkeen ruveta lisäholkin kanssa passaamaan :lol:

Lepuska94 kirjoitti:
Pistin sen "talttapään" CDI poksiin tulevaan vihreään johtoon, ja sitten virtakynän yläosan metallin pistin maihin, ja virtakynän valo syttyi? Eli tuleeko virta CDI boksiin asti?

Millään muulla johdolla ei syttynyt valo kuin sillä vihreällä, kokeilin ne kaikki 4 CDI boksiin tulevaa johtoa läpi, ja vain tuon vihreän johdon kanssa valo syttyi..

Älä ainenkaan polje sitä mopoas, voi nimittäin palaa se sulakepolttimo tuosta kynästä, yleensä ovat maks. 230V kestäviä..
Virtamittari ois kätevämpi, siitä joka johto piippauspuolella läpi, ja takarenkaasta pyörittämällä kattoo miten antaa kipunaa,eli siis piippaa.
Kutonen päälle, pyörittämään hissukseen että kerkee laskemaan vauhtipyörän liikkeet millon on kampiakseli tehnyt täyden pyörähdyksen, sillä saa selville aika hyvin missä kohin antaa kipinän.
Mutta kannattaa edelleen varoa näppejä, antaa kivat tykytykset muuten :lol:

Re: GasGas EC50 Rookie

29.8.2011 20:17

Älä ainenkaan polje sitä mopoas, voi nimittäin palaa se sulakepolttimo tuosta kynästä, yleensä ovat maks. 230V kestäviä..
Virtamittari ois kätevämpi, siitä joka johto piippauspuolella läpi, ja takarenkaasta pyörittämällä kattoo miten antaa kipunaa,eli siis piippaa.
Kutonen päälle, pyörittämään hissukseen että kerkee laskemaan vauhtipyörän liikkeet millon on kampiakseli tehnyt täyden pyörähdyksen, sillä saa selville aika hyvin missä kohin antaa kipinän.
Mutta kannattaa edelleen varoa näppejä, antaa kivat tykytykset muuten :lol:


Polkasin jo, ei se vielä hajonnut. kiitos vinkistä kuitenkin :lol: Ja anto ihan kivan tällin sormille :lol:

pitääkö mun nyt käydä virtamittarilla kokeilemaan kaikkia johtoja, kun vain vihreällä valolla syttyi se valo? Eli ei tulis muille johdoille virtaa.. Ja kokeilin vihreän johdon viimeisenä, eli virtakynän sulake ei voi olla poksahtanut muita johtoja kokeillessa :s No, jos kerran sanot niin, niin teen niin :lol:

Tartteeko noita pyörähdyksiä laskea, ja miettiä sitä milloin antaa kipinän? Koska minulla ei ole mitään hajua missä kohtiin sen kipinän pitäisi tulla, jos se edes tulee.

Eikös sen alkuun voisi kokeilla kaikki johdot läpi, ja riittäisi kunhan jossain vaiheessa tulisi virtamittarista piippaus? :) Vai onko juju juuri siinä, että kipinän pitää tulla tiettynä hetkenä, muuten staattori, cdi tmv. on rikki?

E: Jos nyt jokin johto ei anna piippausta missään vaiheessa, voin alkaa suoraan etsimään vikaa vauhtipyörän sisältä?

Nyt kävi se mitä eniten pelkäsin, eli sähköinen vika :paha: En tajua sähköistä yhtään mitään.. :paha:

Virtamittarin saan huomiseksi kaverilta lainaan, mutta en edes osaa käyttää sitä.. Eli tuskinpa tulee onnistumaan mun kipinän mittaukset :nolo:

Jos tuo Staattori yms. vauhtipyörän seutu ois kunnossa, eikö mun pitäis saada tälli jokaisesta neljästä johosta jotka tulee siihen cdi boksiin? Kun nyt sain vaan yhestä niin eiköhän se vauhtipyörän sisusta ole rikki :paha:

Re: GasGas EC50 Rookie

29.8.2011 21:16

Sanokaas nyt mistä saan tilattua uuden takajarrunpääsylinterin tohon?
Ahvalalla ei ole, eikä kuulemma saa tilattuakaan mistään..

Re: GasGas EC50 Rookie

29.8.2011 21:22

Lepuska94 kirjoitti:
Älä ainenkaan polje sitä mopoas, voi nimittäin palaa se sulakepolttimo tuosta kynästä, yleensä ovat maks. 230V kestäviä..
Virtamittari ois kätevämpi, siitä joka johto piippauspuolella läpi, ja takarenkaasta pyörittämällä kattoo miten antaa kipunaa,eli siis piippaa.
Kutonen päälle, pyörittämään hissukseen että kerkee laskemaan vauhtipyörän liikkeet millon on kampiakseli tehnyt täyden pyörähdyksen, sillä saa selville aika hyvin missä kohin antaa kipinän.
Mutta kannattaa edelleen varoa näppejä, antaa kivat tykytykset muuten :lol:


Polkasin jo, ei se vielä hajonnut. kiitos vinkistä kuitenkin :lol: Ja anto ihan kivan tällin sormille :lol:

pitääkö mun nyt käydä virtamittarilla kokeilemaan kaikkia johtoja, kun vain vihreällä valolla syttyi se valo? Eli ei tulis muille johdoille virtaa.. Ja kokeilin vihreän johdon viimeisenä, eli virtakynän sulake ei voi olla poksahtanut muita johtoja kokeillessa :s No, jos kerran sanot niin, niin teen niin :lol:

Tartteeko noita pyörähdyksiä laskea, ja miettiä sitä milloin antaa kipinän? Koska minulla ei ole mitään hajua missä kohtiin sen kipinän pitäisi tulla, jos se edes tulee.

Eikös sen alkuun voisi kokeilla kaikki johdot läpi, ja riittäisi kunhan jossain vaiheessa tulisi virtamittarista piippaus? :) Vai onko juju juuri siinä, että kipinän pitää tulla tiettynä hetkenä, muuten staattori, cdi tmv. on rikki?

E: Jos nyt jokin johto ei anna piippausta missään vaiheessa, voin alkaa suoraan etsimään vikaa vauhtipyörän sisältä?

Nyt kävi se mitä eniten pelkäsin, eli sähköinen vika :paha: En tajua sähköistä yhtään mitään.. :paha:

Virtamittarin saan huomiseksi kaverilta lainaan, mutta en edes osaa käyttää sitä.. Eli tuskinpa tulee onnistumaan mun kipinän mittaukset :nolo:

Jos tuo Staattori yms. vauhtipyörän seutu ois kunnossa, eikö mun pitäis saada tälli jokaisesta neljästä johosta jotka tulee siihen cdi boksiin? Kun nyt sain vaan yhestä niin eiköhän se vauhtipyörän sisusta ole rikki :paha:

Eipä sitä välttämättä. Voi olla jostakin käämitys hajalla. Laita vauhtipyörä siihen asentoon että mäntä on menossa ylös ja melkein ylhäällä, otat koneesta jonkun kohdan mikä käy vastaviivasta ja sille kohtaa vedät vauhtipyörään viivan. Viivan kohilla pitää antaa piippaus. Helppoa.

Re: GasGas EC50 Rookie

29.8.2011 21:48

Topsa- kirjoitti:No eihän noissa ole eroa paljoa helvettiäkään, puoltoista milliä per sivu :lol: Eriasia jotain derbin putkeen ruveta lisäholkin kanssa passaamaan :lol:

No eihän niis ookkaan, mutta gassus on justii se 28mm pakoaukko. Sitä vaan yritän selittää että siihen käy kaikki am6 alakauttaset teharit.

Ja lepuska, hommaat jonku kaverin joka tietää sähköistä jotain ja käsket sen mitata staattorin arvot tämän: http://www.motelek.net/andere/kokusan_12v85w.png ohjeen mukaan. Gassus johtojen värit on eriväriset, mutta kyllä sen pitäis onnistua asiasta vähän jotain tietävälle. Vihreän ja punaisen arvot pitää olla kohdillaan että kone käy. Muistaakseni gassussa keltaisen johdon tilalla on ruskea...

E: Linkki korjattu.
Viimeksi muokannut TooByAas päivämäärä 30.8.2011 8:15, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: GasGas EC50 Rookie

29.8.2011 22:58

Nohnoh pojat, tipuin totaalisesti kärryiltä.

Ei noista vastaviivoista yms. viivoista ole mitään tietoa, lähtökohtahan on se, että en tiedä sähköistä yhtään mitään, ja kaikki pitää selittää suomenkielellä vaiheittain ja ilman "sähkötermejä" jos haluatte että ymmärrän jotain, mutta sehän on käytännössä mahdotonta, tulee niin pitkää tekstiä että huhhuh.. :D Eihän kellään opettajalla ole aikaa sellaiseen opetukseen.

Kai se on mun yritettävä saada joku kaveri mittaamaan staattorin arvot.. Taitaa olla vaan nuo kaverit sähköjen kanssa samanlaisia tolvanoita kuin minä..

Kai se on köyhdyttävä reilusti, ja vietävä mopo huoltoon.. 60e/h ja pitkät varausajat :paha:

E: ToobyAas, linkki ei toimi.

E2: Luumäelle saa tulla joku asiansa osaava remppaamaan, asun keskustassa! Palkka vaikka 15-20e/h?

E3: Olisiko mahdollista ostaa vaan uusi staattori + cdi, ja sitten toimis? EI tartteis säädellä mitään yms.. Aattelin vaa että se vois olla vähä halvempi juttu kun viedä korjaamolle, kun ne veloittavat kuitenkin 60e/h + osat mitä joutuu uusimaan..

Uudet Staattori + cdi = 100e ni ei ole niin kovin paha hinta.
Viimeksi muokannut Lepuska94 päivämäärä 30.8.2011 10:59, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: GasGas EC50 Rookie

30.8.2011 1:22

Muokattu lainauksia, kuvia ei lainata vaan ne muokataan linkeiksi. Edelliseen viestiin vastattaessa ei myöskään tarvitse lainata. Ja kohtuutta niiden hymiöiden kanssa, tämä ei ole mikään irc-galleria.