Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

6.3.2016 20:29

Jarrujen ilmaus: Avaa jarrunestesäiliön korkki ( kansi tms. ) ja huolehdi ettei jarruneste pääse loppumaan säiliöstä.
1. Pumppaat edestakaisin jarrukahvasta ( polkimesta ) jotta järjestelmään syntyy painetta.
2.Jätä kahva ( poljin ) pohjaan ja löysää hieman ilmausruuvia jolloin paine purkautuu ulos ruuvin keskireiästä tuoden mukanaan siellä olevan ilman.
3. Pidä kahva edelleen pohjassa ja kierrä ilmausruuvi kiinni.
4. Aloita uudestaan alusta (kohdat 1-2-3-4 ) ja toista kaikki toimenpiteet kunnes ilma on kokonaisuudessaan poistunut järjestelmästä. Varaudu toistamaan koko toimenpide 4-10 kertaa.

Tarkkaile jarrunesteen määrää säiliössä, jos se pääsee loppumaan ja siksi imaisee ilmaa järjestelmään, joudut aloittamaan alusta.
Kun teet kohtaa 1. päästä kahva tai poljin pumppausliikkeessä aina ihan "ylös" asti jotta jarrunestekanava aukeaa säiliöstä sylinteriin.
Tätä on helpompi suorittaa jos saat kaverin avuksi, on hankalaa ylettyä ilmausruuviin ja samalla huolehtia jarrukahvasta (polkimesta ).


Kaasu ongelma: Jos kaasu ei vastaa kahvaan, tarkista ettei vaijeri ole mennyt poikki tai rispaantunut ( takertelee ). Jos pyörässäsi on pikakaasukahva ilman rullaa, voi se olla kulunut ja vaijeri on päässyt "hyppäämään" pois omalta paikaltaan kahvassa kohdasta, missä vaijeri tekee 90 asteen mutkan. Avaa kaasukahvan runko ja tarkista onko vaijeri oikealla paikallaan ja ettei siitä ole rispaantunut katkenneita säikeitä.
:roll:

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

8.3.2016 18:15

Osaisko joku auttaa nopeesti! Ajelin tänää cderbi senda sm 05 mopolla. 5 kilometrin jälkee alko hyytyy ja koneessa pamahti ja mopo sammu. Avasin sylinterin ja katoin männän joka oli osittain palaneen näkönen ja kampura ei pyöri kunnolla vaa aika nihkeesti! Mistå alotan tekemään? Kiitos jo etukäteen

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

8.3.2016 21:24

Konetta auki. Kampuran "tahmeus" voi johtua petilaakereista, magneeton sulamisesta tai vaihteiston jymähtämisestä. Magneeton puoli on helppo avata kone paikallaan. Kaikki muut syyt edellyttävät koneen irroittamisen rungosta.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.3.2016 21:16

Hei saatana auttakaa!

Meillä on nyt toi vuosimallia 07 X-Race SM törpi pöydällä ja tuorevoitelun poisotto käsissä muunmuassa, joten voiko pumpun nipat jättää ilman letkuja auki, ja ottaa kaasarista sen letkun irti, tukkia sen nipan ja ottaa öljytankin letkuineen pois? Vai pitääkö koko pumppu repiä pois? Olis kiva jättää se pumppu sinne jos sen joskus haluaa käyttöön.

Sori jos on ollu jo, mutta tätä ketjua on ~300 sivua ni en jaksa kaikkia lukea :P

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.3.2016 22:19

Pumpun voit hyvin jättää paikalleen, mutta jos haluat sen toimivan joskus tulevaisuudessa, olisi hyvä saada nipat yhdistettyä letkulla toisiinsa ( hankala kun erikokoiset lähdöt ). Saattaisi ( varauksella ) olla toimiva ratkaisu sulkea nippojen päät sopivilla "kumitulpilla". Joitan muoviletkujen tulppia olen nähnyt esim. ETRA:ssa teollisuuspuolella. Silloin pumppu pitäisi olla tyhjennetty öljystä, mutta sehän onnistuu avaamalla. En tiedä, pystyykö kyseinen pumppu pumppaamaan hiljalleen ilmaa kuivana, silloin se saattaa työntää pienemmän nipan tulpan "ulos" ajan saatossa.
Itse poistin koko pumpun ja suljin reijän laipalla.
Kuva

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

15.3.2016 22:40

Oukkei, pitääpi tyhjennellä toi pumppu ja setviä ne letkut. :P Kiitos avusta!

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

16.3.2016 19:28

Miten porukka saanu kampurasta laakerit irti ku itellä on bilteman laakerin ulosveto levy mut ei sano mittää mutkalle vaa menee ni miten ne saa

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

16.3.2016 21:21

Joskus on joutunut pikku rälläkällä halkaisemaan laakeri ennenkuin on suostunut poistumaan, silloin on laakerin väri paljastanut lämpöleikkaantumisen akseliin tapahtuneen. Akseli on silloin tosin saanut kipeätä ja vaatii vähintään koneistuksen. Muuten vaan tiukka laakeri ( norm.värinen ) on myös irroitettu laittamalla kampura ruuvipenkkiin ( ei akselista ) ja naputtamalla joka suunnasta metallitaltoilla kunnes rako on kasvanut riittävästi norm. ulosvetäjälle.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

19.3.2016 0:10

Laitoin derbiini uudet kampuran laakerit ja stefat ni kampura pyörii aika nihkeesti!mistä johtuu

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

19.3.2016 0:16

Sulla on vielä jäänyt lohkojen asennuksen jälkeen jännytystä laakereihin. Napauta kevyesti kuparivasaralla ( tai vastaavalla ) kampuran päihin niin saat jännityksen laukeamaan ja laakerit asettumaan pesiinsä. Älä lyö normaali vasaralla akselin päähän, jos ei muuta keksi, niin laita puupalikka väliin. Se akselin pää muokkaantuu "helposti" ja sitten on muttereiden kanssa ongelmia. Pahimmassa tapauksessa saa heittoa kampiakseliin. Jos löytyy rakotulkki, niin saat sillä mitattua kampuran keskelle lohkoja ja hyvä tulee.
Kuva
Tästä mittaamalla molemminpuolin näey milloin kampura on keskellä.
Millä konstilla sait ne laakerit lopulta irti? ( kyselit siitä aiemmin ).

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

19.3.2016 0:53

Joo rälläkällä tein viillot laakerin ala-osaan ja siihe biltemannsin ulos vetäjä ja pois:) kiitos avusta. Mut sen verean vielä että minkälainen rako sulla om kuvastasi katsottuna vasemman puolen kampuran ja lohkon välissä? Saisikko tarkkaa kuvaa?(tossa missä tuo mitta on)

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

19.3.2016 10:20

Kuva menee niin rakeiseksi jos koittaa suurentaa.. Muistelisin että 0,8mm olisi ollut molemmin puolin tuo väli meillä. Tärkeintä olisi että kampura on keskellä eikä niinkään mittalukema. Voihan tuon rakotulkin korvata jollain sopivan ohuella liuskalla ( sitä ehkä suunnitteletkin ).Alle 1mm kuitenkin koska se on meidän tulkin suurin koko ja muistan ettei se mahtunut.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

19.3.2016 11:15

Ensimmäinen viesti ja heti oltaisiin apua vailla :)

Eli melko mystinen ongelma derbin (x-race 2010) kanssa. Vaihdoin tossa viime viikonloppuna 50cc airsaliin männän ja kaasarin (14->17.5mm phva) ja nyt ei jostain syystä tunnu saavan tuota mitenkään toimimaan kunnolla. Pätkii ja röpöttää yläkierroksilla varsinkin lämpöisenä paikallaan kierrättäessä todella reilusti ja savuttaakin aikas paljon joka viittaisi rikkaalla käymiseen. Pitkään kun kierrättelee ni kierrokset alkaa kyllä hiljalleen nousemaan, mutta kun taas antaa olla vähän aikaa tyhjäkäynnillä ja lyö kaasua ni pätkii taas samalla tavalla. Toinen erikoinen homma on että lämpösenä savuttaa ehkä jopa enemmän kun kylmänä. (mulla on kyllä 4% seokset tankissa että savutus johtuu varmaan osittain siitäkin) Suuttimena oli alunperin 90, mutta koittanut tosta alaspäin 88/85/82/80/78 ja tuntui että 82 alaspäin pätkiminen helpotti kyllä selvästi, mutta sit taas moposta hävisi kaikki vääntö ja tuntuu vaan yleisesti laiskalta. Alle 85 jopa alkoi käynnistymään huonosti, ei käytännössä lähde käyntiin viileänä ilman ryyppyä. Kun taas 85-> hörähtää aina ekalla ilman ryyppyä.

Tulpan vaihdoin jo uuteen ja siitä ei ainakaan ollut mitään apua. Toinen mitä mietin että olisko kansi kiero ja nesteet vuotaisi sylinteriin, mutta neste on kyllä ihan normaalin väristä viikon ajelujen jälkeen, eikä sitä ole kyllä yhtään kadonnutkaan ni en oikein tuohon jaksa uskoa. Sit yks vaihtoehto mitä mietin kun mulla on uudemallinen metrakitin throweri ja huomasin putkea irrottaessa ennen männänvaihtoa että siellä on sisältä jotain irti ja kolisee kun putkea heiluttelee, ni olisko se nyt voinu mennä jotenkin niin paisariin että huonontaa niin paljon virtauksia? Mutta voiko se sitten edes tuollaista pätkintää aiheuttaa?

Mutta jotenkin kyllä todella outoa kun vakio 14mm kaasarilla tuntui toimivan ihan hyvin (suuttimena tais olla 74)

Tekniikkana nyt siis:

50cc airsal sport
dellorto 17.5mm phva
Metrakit thrower paisari + vakio änkkä.
Viimeksi muokannut johnnyw päivämäärä 19.3.2016 11:24, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

19.3.2016 11:21

Itsellä oli ainakin enoxissa paisarista lähtenyt irti ilmeiseti joku vaimennus "levy" joka vaimentaisi kalkatusta tyhjäkäynnillä. Siellä oli sellainen reikäpelti ja villaa mikä oli irronnut ja tukkinut paisarin loppupään pillin. Mopo ei kiertänyt juuri ollenkaan mutta kävi hyvin tyhjää.

Re: Derbin huolto ja ongelmat #3

19.3.2016 11:38

MURTSIZ kirjoitti:Itsellä oli ainakin enoxissa paisarista lähtenyt irti ilmeiseti joku vaimennus "levy" joka vaimentaisi kalkatusta tyhjäkäynnillä. Siellä oli sellainen reikäpelti ja villaa mikä oli irronnut ja tukkinut paisarin loppupään pillin. Mopo ei kiertänyt juuri ollenkaan mutta kävi hyvin tyhjää.

Mulla kyllä toimii ihan hyvin aina 3/4 kaasuun asti, mutta täyskaasulla tosiaan pätkii todella pahasti. Mutta ilmeisesti tuo kuitenkin olisi yksi mahdollisuus. Ei vaan ole nyt toista putkea millä pystyisi testaamaan, tai no on mulla vakio putki mutta siinä on kaikki kurit kiinni ni sillä kierrä mihinkään muutenkaan.