Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
31.5.2015 19:57
Vähän puutteelliset tiedot, kerrokko vuosimallin ja onko R vai SM?
31.5.2015 21:02
Shape kirjoitti:Vähän puutteelliset tiedot, kerrokko vuosimallin ja onko R vai SM?
Ai niin sori siis 2010 sm
1.6.2015 0:09
15mm akselille 6202 rs, 12mm akselille 6201 rs
ebaysta tilattuna n. 1e postikuluineen/kpl
1.6.2015 21:37
Ei kellään sattuisi löytymään kuvaa mistä näkee Derbi senda R DRD Racinging vaihteensiirtimien ja vaihderummun oikean asennon. nyt on hiukan vaihteet sekaisin ja loota lukossa.
Tai no välttämättä kuvaa tarvitse jos joku sen osaa hyvin selittää kuinka kasata..
derbi senda r drd r 2005
rabasa
2.6.2015 14:46
Sulla on rummussa 3 uraa. Laitat ne toisen akselin 2 siirrintä ylimpään ja alimpaan loveen ja pyörität rumpua niin että ylin ja alin siirrin lepää rummun lovien päissä. Eli nyt rumpu on nyt joko ykkös tai kutos vaihteella ja pyörii enää yhteen suuntaan. Sitten asennat sen toisen akselin pienemmän siirtimen siihen keskimmäiseen loveen, niin että kun rumpua lähtee liikuttamaan siihen suuntaan mihin tiedät sen liikkuvan, niin kaikilla siirtimillä on liikkumavaraa rummussa se 1 kierto (eli kaikki siirtimet liikkuu oman loven päästä päähän). Kun osat on kiinni, niin pyörittele vetaria joka suuntaan ja hae vaihteita. Jos vetari ei pyöri vapaasti, vaan sanoo naks ja jää jumiin puolen kierroksen jälkeen, olet kasannut vaihteiston väärin. Eli vetarin täytyy liikkua vapaasti.
3.6.2015 0:53
Kiitos! Yritän näillä. Mistäs ne tarkat purkukuvat lootasta löytyikään että saan simmi levyt oikeisiin välisiin.
Ikuisuun proktina ollut tämä mopedi. Sammu ojaan viime kesänä ja unohtui sinne 4 kuukaudeksi, pakoaukon kautta vedet sisään ja kampikammioon. alkukäyrän söi vissiin majava.
Millaisen kaasuttimen ja pakoputken vaatii 70cc Airsal?
Kaasuttimeen suutin kokoa? vapaasti virtaava suodatin käytössä.
Karjanajo mopoksi kun tätä tulee laiteltua kuntoon niin, putkena jokin sellainen missä vääntö alhaalla ja mielellään "hiljainen"
3.6.2015 14:57
70cc suosittellaan 19-21mm kaasaria
3.6.2015 18:56
Derbin räjäytyskuvissa ei ole pahemmin yksilöity, mihin mikäkin prikka menee. Hyvä tapa onkin verrata prikkojen kokoa ja niihin tullutta kulumaa ja päätellä sen perusteella missä mikäkin prikka on ollut.
Ensinnäkään siihen koneen sisäpuolelle jäävään kytkinakseliin ei tule prikan prikkaa, koska se on prässätty kasaan, eikä rattaat pääse seilailemaan joka puolelle koneen käydessä. Sen sijaan siihen "kasaa jos osaat" -akseliin tulee 5 prikkaa seuraavalla tavalla:
Paksu öljyä läpi päästävä prikka ihan päätyyn, sitten ratas, neulalaakeri ja toinen samanlainen öljyä läpi päästävä ohuempi prikka. Sitten siihen tulee siirrin sekä ohut prikka ja sitten koko paska työnnetään vetarin ohuempaan puoleen se ohut prikka edellä. Eli jos sulla on se akseli kädessä ja kasaat suoraan siihen, niin laitat ensin ohuen prikan, sitten siirtimen, sitten toisen prikan, sitten neulalaakerin, rattaan ja loppupäätyyn paksun prikan.
Toiseen puoleen akselia tulee siirrin kiinni ilman prikkaa välissä, koska siinä ei ole lukkosokkaa välissä niin kuin sillä vastakkaisella puolella. Siirtimen jälkeen tulee tavallinen prikka, holkki, ratas ja päätyyn isompi tavallinen prikka.
Ja vielä huomioksi, että vaihteensiirtimen akseliin tulee 1 prikka, sekä tietenki vaihderummun päihin tulee myös prikat.
Jos prikkoja jää yli, niin niitä ei suinkaan kasata toistensa päälle tai jätetä laittamatta ollenkaan, vaan silloin koko homma aloitetaan alusta ja niille prikoille etitään se oma paikka.
3.6.2015 19:03
Onkos kellään kokemusta miten tuo takavanteen laakeripesän täyttö hitsaus ja sorvaus kestää? Ettei rupea kulumaan nopeasti ym.
4.6.2015 15:05
Pitäisikö vesipumpun suojan alla olevan mustan"rattaan" pyöriä? Tarvis pikasesti apua
4.6.2015 19:08
Mä huomasin tällasen ongelman mun derbi drd xtreme 2011 että kun vaihdoin rajoittamattoman cdi boksin niin noin 9k kierrosten kohdalla tuntuu kuin mopo pätkisi ja rajoittaisi. Kierrokset ei nouse mutta kun se aina välillä pääsee sen kohdan yli se kiertää taas aivan normaalisti jopa 11k asti. Mopossahan on vakio tulppa, 17,5mm kaasari suutin (80), vakioputki ja se rajoittamaton cdi. Mikä tässä voisi olla vikana? Pitäisikö suutinta vaihtaa, tulpan lämpöarvoa nostaa/laskea?
4.6.2015 20:53
Vesipumpun siipiratas on yhistetty suoraan kampiakseliin, joten se on sama ku yrittäsit pyörittää koko konetta sormivoimin. Polje kiksiä ja kato liikkuuko vesipumpun siipiratas mukana. Sen ei kuulu liikkua hirveästi kerrallaan, mutta liikkua sen kuitenkin kuuluu koneen mukana.
5.6.2015 17:50
hessuhopotin kirjoitti:15mm akselille 6202 rs, 12mm akselille 6201 rs
ebaysta tilattuna n. 1e postikuluineen/kpl
tohon vielä että eikös tuo 2010 senda extremeen mene tuo 6201 vai onko 15mm akseli? Ja mitäs onko sillä mitään väliä jos onkin 2rs?
6.6.2015 11:36
RS eli Rubber Sealed. Se numero 2 ei tuo siihen mitään lisäarvoa tässä tapauksessa. Kumisuojatuissa laakereissa on kumisuojat aina kummallakin puolella. Eli 6201RS ja 62012RS ovat samoja.
Mittaa akselin päästä vaikka tavallisella mittanauhalla onko se 15mm vai 12mm. Eli et pura mitään vaan viet mittanauhan esim taka-akselin kiinnitysmutterin luo ja katot sitä mutterin sisähalkaisijaa. Sama juttu etuakselissa, mutta pystyt mittaamaan sen vain vasemmalta puolelta.
13.6.2015 0:52
Dinkles kirjoitti:kuinka paljon vakio kampura mahtaa kestää kierroksia ? kestääköhän 80cc airsalin tai 78cc barikitin ? (kyseessä Derbi senda drd racing 2013) ajettu 5100km
Ei vitullakaan kestä. 74cc sylinterii ottaisin sellase kampuran mikä on 80cc sylkälle suunniteltu.