Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Puch-moottoriset Tunturit

25.2.2012 21:21

Ja seegerpihtejä tarvitset.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

25.2.2012 23:40

Mikä oli? Oisko kuvaa?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

26.2.2012 1:15

Saa sen seegerin ruuvimeisselilläkin irti suht helposti, ja paikalleen menee myös suht helposti jollei niitä pihtejä satu olemaan nurkissa.

Segerpihdit kyllä olisi muutenkin hyvä työkalu olla kotona, näitä seger-sokkia kun aika yleisesti on kaikissa paikoissa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

28.2.2012 18:22

Ny on pytty porattu. Onks tol männäl välii kummi päin se menee ku ei oo nuolta? Miten lukkorenkaiden pitää olla? Millä mä saan vanhan männäntapin irti?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

28.2.2012 18:25

Nyrkkisääntönä on pidetty sitä että männänrenkaiden katkokset imupuolelle.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

28.2.2012 20:10

Retroilija kirjoitti:Ny on pytty porattu. Onks tol männäl välii kummi päin se menee ku ei oo nuolta? Miten lukkorenkaiden pitää olla? Millä mä saan vanhan männäntapin irti?


Minkään aukon kohdalla ei saa männänrenkaitten katkos olla, paitsi tietysti imuaukon kohdalla saa olla, kun sinne ei ne männänrenkaat ikinä pääse. Tunassa aika yksinkertanen, muistelisin että se katkoskohta on jossain sillain että saa katottua sen helposti miten päin se mäntä tulee. Jossain krossipyörissä, joku ikivanha Sachsin koneellinen olisiko ollut en muista tarkkaan, kun mäntää vaihdoin, sai männän asentoa miettiä oikeen kunnolla.

Lukkorenkaat tulee niihin männässä varattuihin uriin, näkyy kun katot sitä männäntapin reikää. Männäntapit on vanhoissa vähän piukassa, ite yleensä naputan todella varovasti jollain pikkuvasaralla sitä, niin alkaa liikkumaan.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

28.2.2012 22:10

On itellä toi super sport, ja pakoputkessa pitäis olla "kuri", vissiin semmonen sisenevä kapeampi putki tai vastaava. Niin onko se siinä alkukäyrässä, vai äänenvaimentimessa (lopussa)?

On tosiaan mopo muualla tällä hetkellä, ja pitäs saada tietää.

Ja, vaatiiko kaikki tollaset viripytyt lohkojen avartamisen? Esim. http://www.tmi-janikaasalainen.fi/sylinterisarja-airsal-puch-p-3751.html, jossa 45mm halkasija, vaatii.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

28.2.2012 22:22

Ainuat pytyt mitkä puchin lohkoihin uppoa ilman avarrusta on 50cc Autisa ja Metrakitti.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

28.2.2012 23:04

Smellyclaw kirjoitti:On itellä toi super sport, ja pakoputkessa pitäis olla "kuri", vissiin semmonen sisenevä kapeampi putki tai vastaava. Niin onko se siinä alkukäyrässä, vai äänenvaimentimessa (lopussa)?



Ja, vaatiiko kaikki tollaset viripytyt lohkojen avartamisen? Esim. http://www.tmi-janikaasalainen.fi/sylinterisarja-airsal-puch-p-3751.html, jossa 45mm halkasija, vaatii.


Super Sportissa ei ole kuristuksia putkessa tai muuallakaan, se on suomalainen mopo ja alunperinkin tehty täkäläisiin sen aikaisiin sääntöihin sopivaksi.

50 cc sylinterit ei vaadi lohkojen vartamista, isommat 65-75 cc sylinterit vaatii, koska sylinterin helmojen halkaisija on isompi, ettei mahdu muuten paikalleen.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

28.2.2012 23:07

Anna vakioputken olla, ei siitä mitään apua virityksessä ole.

Osta toinen moottori ja istuta tuo 65, itse tekisin näin ilman että pilataan alkuperäistä konetta.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

28.2.2012 23:16

Super Sportissa ei ole kuristuksia putkessa tai muuallakaan, se on suomalainen mopo ja alunperinkin tehty täkäläisiin sen aikaisiin sääntöihin sopivaksi.
Oikeastaan pakoputki kokonaisuudessaan on kuri. Myös kaasutin, imukaula, sylinteri ja kansi toimii kurina. Käytännössä kaikki vakiohilppeet, paitsi alakerta toimii kurina.

Eli vähän kaikille pitäisi tehdä jotain jos tahtoo saada menemään johonkin. Kannenlasku, joku 12-14 mikuni kaasuttajaksi (ilmanputsari kannattaa samalla vaihtaa johonkin toiseen, pipercross on hyvä), ja jonkinasteinen viriputki niin kulkuja on jo vähän enemmän mitä vakiolla. Sylinteriäkin voi viilata.

Kuitenkin ennen mitään kanattaa kattoa että pytty+mäntä on timmejä, ja porauttaa jollei ole.

50 cc sylinterit ei vaadi lohkojen vartamista, isommat 65-75 cc sylinterit vaatii, koska sylinterin helmojen halkaisija on isompi, ettei mahdu muuten paikalleen.
Kuten P U C H sanoi, metra ja autisa on ainoita mitkä menee ilman avarrusta. Muissa 50 pytyissä on helmat sen verta paksut että täytyy avartaa, tai vaihtoehtoisesti täytyy pytyn helmoja ohentaa.

Osta toinen moottori ja istuta tuo 65, itse tekisin näin ilman että pilataan alkuperäistä konetta.
Tai sitten ostaa pelkät lohkot. Jättää noi nykyset lohkot alkuperäsiksi, ja avartaa niitä toisia.

Tai sitten vaan avartaa noi nykyiset, ei ne vakiolohkot täältä vähään aikaan lopu, jos koskaan. Kuitenkin aniharva tunturi nykyään joutuu lohkojen avarruksen kohteeksi, kunnei nykyään kukaan jaksa tehdä mitään avarruksia

. Taitaa enemmän olla pulaa avarretuista lohkoista mitä vakiolohkoista.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

28.2.2012 23:19

Mites, mulla on tollanen jonku pytty, missä lukee JPC. Niin mitäs merkkiä/mallia mahtaa olla, onko harvinainen, saako mäntiä hyvin, onko tehokas? Jotain perustietoa.

Kuva Kuva Kuva

Re: Puch-moottoriset Tunturit

28.2.2012 23:31

Se pytyn merkki on JPC, niistä on pienellä viilauksella saatu suht hyvin tehoa ulos, ainakin 60 ja 70 kuutioisista (vai oliko 65 vai 75 vai mikälie). Kaiketikkin joku pytty oli jotenkin yhteydessä autisaan, kun joskus puhutaan "JPC autisasta"?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

28.2.2012 23:41

Minkä kokonen toi mahtaa olla? Männän halkasijan perusteella veikkaisin 65cc, iskunpituutta kumminkaan tietämättä. Mäntä kun ei oo hirveesti 50cc:n mäntää isompi, ja on ainaki hiukka pienempi mitä tossa mun 70cc stalkkerin malossissa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

28.2.2012 23:45

Google on ystäväsi..