Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.10.2012 13:54

hussemiäs96 kirjoitti:mikä köhä mul meni vikaa ku laitoin tehari ja vapaa ilma putsarin ja 110 ps suutin (ennen 90) ja ei ottanu kierroksii vaihoin 100 suutin otti vähän paremmin ja sitten vaihdoin 90 takas otti kierrokset tappiin ja sammui en saa enään käyntii ja puristukset kadonnu eli mikä meni vikaan ??

Vaikuttaisi imuvuodolle tai kaasuttimen säädöt perseellään kun on ottanut samantien kierrokset tappiin. Tulppa liian löysällä tai kannentiivistekkin voi olla paskana jos ei ole puristuksia. Voi olla myös tuolla edellä mainittu mäntä tai männänrenkaat paskana.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.10.2012 16:13

Itse tappelin just eilen samanlaisen tapauksen kanssa. Vaihdoin vakio imukaulan tilalle viilatun kaulan. Pistin mopon käyntiin ja kierrokset nousivat heti tappiin. Vika löytyi kuitenkin epätasaisesta viilatusta imukaulasta joka hörppi ilmaa väleistä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.10.2012 16:58

Kville kirjoitti:semmonen kellertävä, tulee siihen imukaulan viereen putken puolelle

Juu siis selitin vähä huonosti, että siis mikä sen tarkotus on/ mitä siinä letkussa kulkee?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.10.2012 17:15

Ostin tossa kromisen vakio-putken 60€ ja huomasin sitten että kun heilutin putkea, sieltä paisarista kuului jotain kolinaa / kilinää? Eli todennäköisesti katalysaattori kolisee? Onko siitä mitään haittaa esim. viekö tehoja tms? Ja kuuluuko se ''kolina'' ajossa?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.10.2012 17:22

TurboYhZ kirjoitti:Ostin tossa kromisen vakio-putken 60€ ja huomasin sitten että kun heilutin putkea, sieltä paisarista kuului jotain kolinaa / kilinää? Eli todennäköisesti katalysaattori kolisee? Onko siitä mitään haittaa esim. viekö tehoja tms? Ja kuuluuko se ''kolina'' ajossa?


Voihan se mennä semmoseen asentoon, että tukkii pakokaasun virtauksen kokonaan. Ei muuta kun rälläkällä vedät putken auki ja tyhjennät sen ja hitsaat lopuksi kasaan.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.10.2012 17:37

Ei se mulla ainakaa kolise ajossa ja en usko että pahasti vie tehoja

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.10.2012 17:54

Miinux kirjoitti:
Kville kirjoitti:semmonen kellertävä, tulee siihen imukaulan viereen putken puolelle

Juu siis selitin vähä huonosti, että siis mikä sen tarkotus on/ mitä siinä letkussa kulkee?

Siellä kulkee öljypumpulta öljy kaasarille ja se sekoittuu bensaan.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.10.2012 18:25

Samppa1993 kirjoitti:
hussemiäs96 kirjoitti:mikä köhä mul meni vikaa ku laitoin tehari ja vapaa ilma putsarin ja 110 ps suutin (ennen 90) ja ei ottanu kierroksii vaihoin 100 suutin otti vähän paremmin ja sitten vaihdoin 90 takas otti kierrokset tappiin ja sammui en saa enään käyntii ja puristukset kadonnu eli mikä meni vikaan ??

Vaikuttaisi imuvuodolle tai kaasuttimen säädöt perseellään kun on ottanut samantien kierrokset tappiin. Tulppa liian löysällä tai kannentiivistekkin voi olla paskana jos ei ole puristuksia. Voi olla myös tuolla edellä mainittu mäntä tai männänrenkaat paskana.

kun polkee kuuluu vähän väliä äänenvaimentimesta semmonen aivastus eli mitä vialla

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.10.2012 18:43

Pyttyä auki ja tutkimaan. Ei sitä muuten oikein osaa sanoa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.10.2012 19:25

Miinux kirjoitti:Ei se mulla ainakaa kolise ajossa ja en usko että pahasti vie tehoja

Mulla katalysaattori ainakin tukki käytännössä koko virtauksen kun huonolla päällä sattu olemaan..

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.10.2012 21:18

Samppa1993 kirjoitti:
Miinux kirjoitti:
Kville kirjoitti:semmonen kellertävä, tulee siihen imukaulan viereen putken puolelle

Juu siis selitin vähä huonosti, että siis mikä sen tarkotus on/ mitä siinä letkussa kulkee?

Siellä kulkee öljypumpulta öljy kaasarille ja se sekoittuu bensaan.


No hui helvetti :D mul oli irronnu se letku ja ajoin pari kilsaa ilman sitä, vois ottaa tuorevoitelu pois, koska se letku minkä laitoin siihen ei tuu pysymää ikuisuutta, missä ois ohjeet tuorevoitelu poistamisee vai voiha täälläki joku neuvoo :D

Editt:ei nii oleennaista tietoo nii siis mul oli halennu siit letkun kärestä ennen pien siivu nii piti paikata se eri letkul ja nyt se letku oli tippunu ja laitoin sit viel uuden sen päälle joka on aika hutera mut toimii kunha pysyy kiinni, pitää käyä ostaa jostai joku hyvä letkun pätkä tai kaapista ehtiä
Viimeksi muokannut Miinux päivämäärä 3.10.2012 22:04, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.10.2012 22:03

joo eli tyhjäkäynti hävis ihan yhtäkkiä, kaasaria säädelty ja vaikka mitä mut ei vaan tyhjäkäynti palaudu?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

3.10.2012 22:43

Miinux: tuorevoitelun saa helpoiten pois kun otat öljysäiliön pois, lyhennät letkuja jotka tulevat pumpulta säiliölle ja kaasarille ja tukit ne letkut jollain ruuveilla tms. Ja tyhjäkäynti probleemasta osaan sen verran sanoa että pese ilmanputsari ja säädä seosruuvia pari kierrosta auki.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

4.10.2012 8:07

Samppa1993 kirjoitti:Minkälaista osaa laitoit sinne? Kiertääkö jäähdytysnesteet?

Proxin mäntä: http://www.storm-motor.fi/osat/mopot/de ... rbi-senda/
No ihan varma en oo termostaatin kunnosta ja itseasiassa meinasin sen vaihtaa. Hieman kyllä herätti epäilystä ku se termostaatti oli aika paskanen kun kannen avas, en yhtään ihmettelis jos olis menny jotenki tukkeesee/paskaks..

Re: Derbin huolto ja ongelmat

5.10.2012 15:33

Olis pieni ongelma..
Kävi niin että mopo ikäänkuin leikkasi kiinni, mutta mäntä ja sylinteri on ihan kunnossa. Takarengasta ei saa vaihde päällä liikkeelle ja käynnistyspoljinta ei pysty polkemaan kuin sen ns. vapaaliikkeen matkan.

Tämä tapahtui pienen kaasuttelun jälkeisellä tyhjäkäynnillä jolloin jokin vain poksahti/paukahti ja mopo sammui.

Kun tarkistettiin niin vaihteistoöljyä oli vain n. 400ml kun ohjemäärä oli 650ml, voisko tämä johtua siitä? Öljyä tosin oli yli minimi rajan ja vaihteet kyllä toimii, ainakin vapaalle ja jollekin vaihteelle..
Ja mopo on siis Derbi Senda DRD Pro vm. 2006.

Ja mitä nyt haluaisin siis tietää on että mikä moottorissa meni hajalle? Jos kellään on mitään aavistusta niin kertokaa!