Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
14.2.2012 21:03
Ylikoko on vakiokokoa isompi, juuri esimerkiksi sylinterin halkaisijassa. Eli jos vakio poraus olisi 38, 39 poraus olisi ylikoko poraus.
Alikoko toimii sitten päinvastoin, alikokoa ei mopon sylintereissä ole, mutta termiä käytetään jonkun verran (HUOM! ei yleistä) vanhojen traktoreiden sylintereistä, jotka ovat pienemmät mitä vakiot. Pienemmäksi ne on tullut siitä, kun ollaan laitettu paksummat sylinteriputket koneeseen (eli poraus on pienentynyt) lisäkestävyyden toivossa. Alikoko termiä käytetään myös auton moottorin laakereissa.
16.2.2012 16:09
Parempi turvautua asiasta enemmän tietävien apuun eli kertokaas mitenkä tuon alakerran sais koottua kunnolla että toimis vaihteetkin kun sen oon kasannu 3 kertaa ja millään kerralla ei ole löytyny vaihteita.
16.2.2012 21:12
Onko kaikki osat kunnossa, mitä sinne koitat kasata? Onko vaihderattaat oikein?
16.2.2012 22:18
Kyllä sielä kaikki on niinku noissa vara-osa luettolon kuvissa on. Missä asennossa siirtäjän "rumpu" kannattas laittaa?
17.2.2012 19:31
Yleensä helpoiten vapaa-asennossa menee kasaan se kone.
17.2.2012 22:13
Jooh vikana oli vääntynyt siirtäjän haarukka joka laittoi hanttii jo yritti vaihdetta vaihtaa. Sen kun oikaisin niin heti rupes toimiimaan.
18.2.2012 23:38
No jos mä nyt tänne kirjotan, kun ei ole vmpk:lle tunnuksia.
Eli mettästä löyty se pappiksen runko, tyyppikilven teksti:
i=18,3
00072
2,25-23''
1,5hv
Puch J
Bing
***/122/12mm.
Jos joku tietäis vuosimallia/mallia tuon perusteella niin olisin kiitollinen.
19.2.2012 0:06
Nyt kyllä sanon ihan randomilta, mutta kun toi muistuttaa sen verran oman tunturini tyyppikilpeä... Saatko kuvaa rungosta? Auttaisi paljon. Minä tarkistan huomenna tuon oman Tunan tyyppikilven, se kyllä näyttäis ainaki äkkiä katottuna samalta.
Oma pyörä siis Tunturi Tiger S vuosimallin 86.
19.2.2012 0:24
Galleriassa kuvia, en saanut näkymään suoraan.
Albumi metsälöydöt:
Olympuskuvia214
Olympuskuvia215
Olympuskuvia222
19.2.2012 10:54
Pienen Googlettamisen jälkeen päädyin tulokseen, että tuo voisi olla Solifer Capri vuodelta 58.
Vertaa runkoja;
Tuolta omaan
Runkoosi, niin minä ainakin näen yhdennäköisyyttä noissa.
Edit; Pahoitteluni, katsoin väärää runkoa ... Etsiskelen, josko löytäisin tuolle rungolle mallia.
19.2.2012 16:56
joo, se punanen on jupiter. Tunturi tuo on mutta muuta tietoa ei ole.
19.2.2012 18:20
Kattelin tuota oman Tikrun kilpeä, ja siinä oli sen verta eroavaisuuksia, että se ei ole. Mutta voisko tuo olla automaatti papiska? vähän sen näkönen tankki.
19.2.2012 19:58
Eikö automaatit tulleet vasta niihin kantikasperäisiin pappiksiin eikä noihin pyöree peräsiin?
19.2.2012 20:59
Hmm.. Niin näyttäsi. Toisaalta tuossa tankissa olevan painautuksen muodon perusteella voisin väittää tätä ehkä sittenkin Soliferiksi, mutta mitä tarkottaa tossa tyyppikilvessä oleva merkintä Puch J?
Kaiken, mitä tuosta tyyppikilvestä ymmärrän on;
-
Ehkä lukumäärä, monesko pyörä/Kilpi tämä on?
Eturenkaan halkaisija - Tarenkaan halkaisija
1,5 hv
moottori
kaasarin merkki
suutin?/Imukaulan halkaisija?/kassun koko
Ja miksi omassa Tikrussa tyyppikilvessä lukee Cm i = 18,3?
Käsivaihteinen papiska toi ei oo, liia kulmikas tankki tässä raadossa. Myös tuo ns. 'reikä', kaiketi säilytyslokero työkaluille ym. puuttuu Tunturin pyörissä. Ainakaan yhtään en ole nähnyt.
19.2.2012 21:15
Ainakin tosta mun peltilokarisestä, käsivaihteisestä -64 papasta löytyy toi säilytyslokero kyljestä.