Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbien virittäminen

13.8.2015 23:23

Vauhtipyörää keventämällä ei saavuta enempää ylikierroksia tai nopeampaa kiihtyvyyttä. Ylikierroksien suhteen melkeinpä päin vastoin.

Derbin vauhtipyörä painaa 744-748g.
1,5mm vahvuudella (alunperin 3,0mm) 578-579g.
Alle tuon en itse ainakaan suosittele sorvaamaan seinämävahvuutta..

Vauhtipyörän painolla voi vaikuttaa moottorin käyttäytymiseen.
Mitään radikaalia muutosta kevyemmällä tai painavammalla vauhtiksella ei saavuteta; tai tehollista.

Ite kevennytin vauhtipyörän yhdestä moposta ihan vain siksi, että liikkeelle lähtö helpottui (sai nopeammin kierroksia nostettua).

Teharimopossa kierrosherkkyydessä ei välttämättä edes huomaa selkeää eroa.
Siis n. 165-170g kevyemmällä vauhtiksella.

Määritelläkseen "painavan" ja "kevyen" vauhtipyörän, pitää olla vertailukohtia.
Yleisesti mopoissa on suhteellisen painavat vauhtipyörät.
Esim. Yamaha YZ250 '92 vauhtipyörä painaa 774g, ja YZ125 '99 486g!
Moottorien kokoihin nähden ovat melko kevyitä; mutta täytyy huomioida kampikoneiston osien yhteispaino.


PS. kevyempi ei ole aina paras!

Re: Derbien virittäminen

14.8.2015 14:41

notreal911 kirjoitti:Vauhtipyörän keventäminen voi mm. heikentää tyhjäkäyntiä kun pyörimistä "tasaava" massa pienenee. Suurin hyöty on minusta kosmeettinen kierrosherkkyys joka tuntuu vain paikallaan kaasutellessa muttei juurikaan auta itse ajossa.
Se paksu levy imukaulassa on läppärunko, ei kannata poistaa jos haluaa että kone käy...

ok. kiitos vastauksesta

Re: Derbien virittäminen

14.8.2015 15:33

Tämä nyt menee saivarteluksi, mutta minä väitän että kevyempi vauhtipyörä parantaa kiihtyvyyttä, koska yhtä paljon energiaa ei kulu vauhtiksen nopeuden kasvattamiseen. Tämä tosin on täysin teoreettista, ajossa/penkissä mitään eroa ei tule huomaamaan. Vähän sama kuin poistaisi öljypumpun käytöstä, syöhän sekin kampiakselista energiaa.

Re: Derbien virittäminen

14.8.2015 16:23

ajattelin virittää enemmän tuota derbiä niin ajttelin myös ottaa tuorevoitelun pois käytöstä ja kyselin kavereilta ja se sanoi että kytkinpuolen lohko tai kytkimen suojalohko pitää irroittaa ja sieltä pitää poistaa yksi ratas jottei pumppu leikkaa kiinni. pitääkö paikkansa

Re: Derbien virittäminen

14.8.2015 20:59

ei pidä
8)

Re: Derbien virittäminen

14.8.2015 21:19

mooi kirjoitti:ei pidä
8)

no mitä oikein pitää tehdä että sen saa pois toiminnasta

Re: Derbien virittäminen

16.8.2015 23:54

mistä löytyis stage 6 70cc raicing sylinteri sarjoja vanhanmallin rabasaan

Re: Derbien virittäminen

18.8.2015 17:39

Käykö yamaha dtn (04- eteenpäin) takaratas 00- ja uudempiin derbeihin? Olen kuullut että kävisi,mutta en ole varma tästä

Re: Derbien virittäminen

18.8.2015 21:11

Käy.

https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/357

Re: Derbien virittäminen

23.8.2015 16:38

ostan lähipäivinä 70cc airsalin ja ajattelin viedä sen koneistamolle viilattavaksi ja kannesta poistattaa inan pois. mites muuten tuota mäntää voi muokata paremmaksi?
nopea vastaus olisi hyvä

Re: Derbien virittäminen

23.8.2015 20:10

ei taida koneistamot mopon sylintereitä viilata :DD

Re: Derbien virittäminen

23.8.2015 21:07

mooi kirjoitti:ei taida koneistamot mopon sylintereitä viilata :DD

kyllä itse asissa viilaa

Re: Derbien virittäminen

24.8.2015 15:36

Vähän menee juupas-eipäs väittelyksi, mutta en ole ikinä kuullut koneistamosta, joka viilaisi pyttyä. Porausta ja hoonausta kyllä saattavat tehdä, mutta tehoa tavoittelevaa viilausta en usko että tehdään missään. Vai jos viilaavat niin kerro toki missä.

Re: Derbien virittäminen

24.8.2015 22:46

mistä löytyisi halpa vahvistettu kampura vanhanmallin rabasaan

Re: Derbien virittäminen

25.8.2015 0:11

Halpa ja hyvä ei ole yhteensopiva yhdistelmä koskaan..

Parhaiten rahalle saat vastinetta ostamalla Metrakitin kiertokankisarjan (57,90€) ja viemällä nykyisen kampiakselisi purettavaksi mp-liikkeeseen, jossa siihen vaihdetaan uusi kiertokanki ja laakerit (n. 30€ työ).

Top Racing yms. halppismerkkien tuotteet voi kyllä kestää semmosessa perus virikoneessa.
Väitän, että erittäin harvalla on tarpeeksi kireä tekniikka mopossaan, etteikö sellainen kestäisi; mutta pidemmän päälle kestävyys on toinen juttu (tyyliin +5tkm)
Ja nyt on sitten ihan turha tulla ulisemaan, että "kyllä mä ajan aina ihan täysiii ni tarviin kunnon kisakampuran". :lol:


Ihan yleisesti sanottuna, kun kysytte "mitä tehdä tuolle ja tälle, että tulee lisää tehoa", niin älkää tehkö silloin mitään jos joutuu kysymään..
Sillä todennäköisesti se homma kusee viimeistään käytännössä, kun lähdette viila / paineilmavinku + 20krpm pyörivä kovametalliviila kädessä vaikkapa mäntää sörkkimään jonkun foorumilaisen ohjeiden tai vinkkien mukaisesti.

Parempi olisi etsiä tietoa ja opetella homma silleen, että ymmärtää; miksi tehdään jotain.
Jos tuohon osaa vastata paremmin, kuin esim. "no jotta tulee lisää tehoa", niin silloin todennäköisesti uskaltaa paremmin mielin mennä muokkaamaan esim. sylinteriä tai mäntää.