Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
3.5.2015 20:21
Onko kytkinjousten vaihto vaikee homma?
3.5.2015 21:27
Ei ole vaikeaa. Kun olet avannut kytkinkotelon pultit ja ottanut käynnistyspolkimen pois tieltä, niin kytkinkoppa lähtee vetämällä pois. Jos sitä ei oo avattu aikoihin, niin voi olla että koppa on jämähtänyt kiinni ja irroittamisessa tarvitaan voimaa. Kopassa on myös kampeamista helpottavat sakarat, jos ei muuten taho lähteä. Kannattaa hommata uusi kytkinkopan tiiviste valmiiksi, koska vanha tiiviste tuskin tulee ehjänä pois, eikä vanhojen tiivisteiden käyttäminen muutenkaan ole hirveän suositeltavaa. Tiivisteen voi tehdä myös itse tiivistepaperiarkista leikkaamalla. Jos lootaöljyt eivät ole kovin vanhat, etkä viitsisi tuhlata rahaa uusiin öljyihin, niin mopo kannattaa pistää kumoon, niin että kytkin osoittaa kohti sfääriä, jolloin kytkimen saa avattua valuttamatta öljyjä ulos koneesta. Jouset on kiinni kytkimessa tavallisilla ristipääruuveilla, eikä niiden irroittaminen vaadi paljoa voimaa.
5.5.2015 23:34
Nyt on sellanen tilanne et puuttuu kriittinen osa Derbin kasauksen kannalta
ja en tiiä muuta palstaa missä kysellä, joten: myykää takahaarukanpusla tai edes sen sisällä oleva holkki! Ilman tätä en pysty Derbiä kasaamaan, joten KIIRE olis. Kiitos jos ymmärrätte miks laitoin tän viestin tänne
6.5.2015 17:03
Oisko kellään mototilaisella myydä phot ecoa derbiin?
6.5.2015 17:17
Mahtuuko polisport mmx valomaski ja V face valomaski hyvin derbiin? Voiko digimittari olla tiellä?
6.5.2015 23:08
V-face ainakin mahtuu hyvin mmx ei tietoa
6.5.2015 23:14
Biltemasta saa ajovalokiinnikkeitä, jotka tulevat etupumppujen ympärille:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... 000021560/Tuollaiset on itellä, saa joka ikisen maailmasta löytyvän maskin kiinni ja ei ole mikään mittaristo edessä!
16.5.2015 9:15
Onko kellään kokemuksia metral ja 11\65 väleil et paljo ois huiput ja onko iha tuskaa ajaa?
16.5.2015 11:31
Ehdottakaas jotain sivukatteita ja takalippaa (Derbi Senda XTreme R 2008). Tällä hetkellä jotkut TNT katteet mutta vanha omistaja maalannut ne ja maali halkeilee joka paikasta. Ja samalla joku vois vastata että onko normaalii jos ei pysty lähtee kylmällä koneella liikkeelle. Ku yrittää pistää vaihteen päälle ni se vaa nykäsee ja sammuu. Sama ku yrittäis lähtee ilman kytkintä. Sitku on ollu käynnissä n. 2min ni lähtee kyl normaalisti.
16.5.2015 11:42
Hanki uudet tnt-katteet.
Saa ainakin 2 mallisia monenmoisilla väreillä. Ulkomailla on myös vähän enemmän mallivaihtoehtoja, jos tnt ei maistu enää.
Ja mikä tulee kytkimen toimintaan, niin suht normaalilta se kuulostaa. Kylmänä kytkin on aina tahmeampi kuin lämpimänä, joten kytkimen sujuva käyttö kylmänä vaatii myös oman tekniikkansa. Koitas kiristää kytkinvaijeria (tai painaa kytkintä vähän lujempaa) ja käyttää vähän enemmän kaasua.
sanotaanko sillei reilusti
16.5.2015 18:03
Miten ihmeessä etujarru derbissä ei toimi, vaikka se on ilmattu, että tulee pelkkää nestettä ilmausruuvista. Sitten jarrunestesäiliöstä lentää nestettä, mutta mitää ei tapahdu.
17.5.2015 8:32
Jos jarrunestesäiliöön purskahtaa selkeästi nestettä "jarruttaessa" on pääsylinterin kumit vioittuneet/kuluneet. Aivan pieni purskaus on normaalia painettaessa jarrua koska alkuvaiheessa nesteen yhteys säiliöstä sylinteriin on auki.
Kokeile vielä tehostaa ilmausta esim. avaa ilmausruuvi hieman ja laita siihen sopiva kirkas letkunpätkä joka on mielellään riittävän pitkä. ime tasaisesti letkun päästä jolloin jarruneste kulkee kirkasta letkua ja näet mahdolliset kuplat. Huolehdi ettet ime säiliötä tyhjäksi. Tällä konstilla saat ilmattua varmuudella jarruletkun säiliöstä sylinteriin jossa kuplat pyrkivät siirtymään itsekseen ylöspäin ja takaisin kohti säiliötä.
17.5.2015 13:59
Ota se koko etujarrusatula käteen, lyö jotain jarrupalojen väliin, ettei ne pääse liikkumaan ja painele kahvaa satulaa käännellessä. Siellä on todennäköisesti ilmatasku, joka lähtee liikkeelle pienellä kikkailulla. Jos ilmaat jarrunestesäiliön kansi auki ja sieltä tulee nestettä paineella ylös, niin vähennät vaan voimaa ja painelet sitä kahvaa hitaammin.
18.5.2015 18:29
mistä löytäis derbi drd xtreme 2011 vahvistettuja kytkin levyjä että kestäisi vaikka keulimista hiukan paremmin...
18.5.2015 21:52
Kyllä niitä laadukkaita kytkinsarjoja löytyy vaikka mistä.
Ulkomailta kannattaa ostaa, jos haluaa eniten rahalle vastinetta.
Esim. Newfren Competition kytkinsarja (Animotosilla n. 56€) on omien kokemuksien perusteella todella vankasti rasitusta kestävä.
Ko. kytkinsarjassa tulee 5 massalevyä, 4 välilevyä ja 5 kytkinjousta (huomattavasti jäykemmät kuin vakiot ja Italkitin valmistamat).
Vaihteistoöljyksi sitten esim. Bel-Ray Gearsaver 80W, Repsol 80W-90.. tms.
Omassa härvelissä ollut käytössä nyt Mobil1 Delvac MX 15W-50 öljy, jota vaihdellut 5h välein.
Jos Suomesta haluat ostaa jonkun laadukkaan kytkinsarjan, niin silloin voin suositella Metrakit MRD kytkintä. Sarja sisältää 4 massalevyä, 3 välilevyä ja 5 kytkinjousta.. kytkinjouset hieman löysemmät kuin Newfrenin kytkinsarjassa, mutta pitävät varmasti alle 80cc mopedissa.