Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: CPI SM/SX

8.9.2014 17:26

ok
Viimeksi muokannut mopopoeka5 päivämäärä 23.9.2014 17:00, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: CPI SM/SX

8.9.2014 19:44

Jos nesteet ovat valkoista puuroa niin siitä saattaa hyvinkin löytyä selitys ylikuumenemiseen. Tyhjennä ja huuhtele järjestelmä ja kokeile pitääkö nesteet sisällä. Jos kone on keittänyt, niin todennäköisesti kannentiiviste menee samalla vaihtoon.

Re: CPI SM/SX

9.9.2014 9:17

ok :)
Viimeksi muokannut mopopoeka5 päivämäärä 23.9.2014 17:01, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: CPI SM/SX

10.9.2014 12:15

jonzaza kirjoitti:Käykö malossin tehopuola cpi sx:än
Hankalaa sanoa kun ei tiedä mistä vehkeestä se puola on. Cpissä puola on erillinen osa sähköissä toisinku suurimmassa osassa muista uusenskoista, joissa puola ja cdi on yhtä pakettia. Irrallinen puola mahdollisesti käy kyllä mut mitään tehoa tai iloa et sillä kyllä irti saa.


Nahkakastanja kirjoitti:Elisiis muistaakseni jo ensimmäisestä mopo-kesästä lähtien mun 2010 CPI SX on tehny silleen että silloin tällöin kun ajaa pidempää maantie-ajoa (10+ km) niin se välillä ihan yhtäkkiä alkaa vähän niinku "pihisemään" tai "vinkumaan" vähän niinkuin jokin leikkaisi kiinni vaihteistossa tms. mutta sittenkun hiljentää vauhtia pysähtymiseen asti, pihinän äänen korkeus pienenee vauhdin ja vaihteiden laskun mukana kunnes se katoaa kokonaan

Vaikee kuvitella minkälainen vinkuminen on kyseessä, mut voisko milläänlailla yhdistää pyöränlaakereiden ulisemiseen, tai ketjuun? Selittäis sen vauhdin mulaan ääntämisen. Moottoriäänethän luonnollisesti muokkautuu kierrosluvun mukaan.

mopopoeka5 kirjoitti:Mikähän vikana ku keittää jäähytinnesteet vähän ajon jälkeen esim kilometri.. Voisko olla se vesipumpun stefa? Vai mite se oireilee jos se stefa on paskana? Vika tullu yhtäkkiä ja kone pirun kuuma:D vai voisko olla kannentiiviste? Valkosta puuroa ne nesteet että aika kai vaihtaa vaikka vasta hullossa vaihettiin
vai voisko johtuu vääristä nesteistä? Ei viittis taas viiä korjaamolle jos joku teistä tietää. Kiitos.. :)

Se tyhjäkäynnin ruuvaus ei varmasti oo se korjaus tähän.
Miten ylipäätään se moottori voi käydä normaalisti jos tyhjäkäyntiä voi ruuvata ääripäästä toiseen sen vaikuttamatta mihinkään? Kävikö moottori tyhjäkäyntiä todella isolla ennen ruuvaamista? Laskes tosiaan järjestelmä tyhjäksi ja sen jälkeen huuhtele se pelkällä vedellä hyvin. Sit vaan oikeet nesteet sisään ja tarkista että se vesi kiertää siellä oikein

Re: CPI SM/SX

26.9.2014 17:23

Onko mahdollista modata tätä cdi:tä ceppoon? http://www.wandamotor.fi/boxi-racing-kr ... -3109.html Jos on niin mitkä johtojen värit vastaa toisiaan?

Re: CPI SM/SX

8.10.2014 21:19

Oisko kellään myyä mulle kohtuuhintasia SX vanteita SM:ään. Ja meniskö ne suoraa kii? Vai saisko siihe muita enskavanteita suoraa kii?

Re: CPI SM/SX

19.10.2014 13:09

Onko tämä cpi sxn kuri? Kilisee paisarissa, mutta ei mahdu tulemaan pois sieltä. Vinkkejä kuinka saa pois? :lol:

http://aijaa.com/imszO1

Re: CPI SM/SX

19.10.2014 14:16

Tuo on katalysaattori. Kuri on alkukäyrän ja paisarin välissä hitsillä kiinni jos semmoinen löytyy.

Re: CPI SM/SX

19.10.2014 19:40

Mun cepossa on jarrutusteho todella heikko. Molemmissa jarruissa siis. Mites teillä muilla? Jostain luin, että ainakin cpi sm olisi varustettu tehokkaalla etujarrulla. Olisikohan paloissa sitte jotain vikaa? Saa kyllä pysähdyttyä ja paikallaan lukkoon, mutta on pakko puristaa kaikilla voimilla.

Re: CPI SM/SX

20.10.2014 0:01

Vuotaako etupumput? jos vuotaa niin siinä vika. Stefat vaihtoon ja etu palat.

Re: CPI SM/SX

20.10.2014 1:10

Cpissähän on varsin tehokkaat jarrut vakiona. Ei tarvvi paljoa vääntää että nappaa kiinni. Jos jarrutehoa ei ole ja kahvaa joutuu rutistaa todellisella voimalla, niin jarrut todennäköisimmin vuotaa jostain kohdasta. Jarrupalat voivat olla myös niin lasittuneet, tai vaan niin täynnä paskaa, etteivät tilapäisesti ota toimiakseen. Vika kuitenkin on yleensä hankauma jarruletkussa (=vuoto) tai huonossa tapauksessa vuotava jarrupääsylinterin stefa. Löysä keula on toki surkea ajaa, mutta ei se jarruja luistata.

Re: CPI SM/SX

20.10.2014 12:46

CPI SM -09, alle 6000 km ajettu, ollut talossa muutaman viikon. Jäähdyttäjä on "täynnä" majoneesia eli öljyä vedessä. Vettä ei ole öljyssä, ei myöskään mene palotilaan käynnistä päätellen, ei myöskään tule vaaleaa höyryä putkesta. Käy ja kukkuu, vetää hyvin jne. Ilmeisesti vesipumpun stefa vuotaa? Vai onko muita varteenotettavia vuotokohtia? Onneksi on viileää joten ei kuumene kovin herkästi liikaa jos ei pitkiä matkoja ajele... Tarkoitus puhdistaa jäähdytin ja letkut, huuhdella koko järjestelmä ja seurata miten kehittyy.

Toinen kysymys: voiko tuoreöljyn syöttöä säätää? Äkkituntuma on että kone ei saa tarpeeksi öljyä (6-7 litraa eli tankillinen bensaa vaatisi 1,2-1,4 desiä öljyä ja säiliön pinta ei vaju samassa suhteessa)?

Kolmas: vaihteiston öljymäärä: paljonko siellä pitää olla öljyä? Käyttöohje ei kerro.

Re: CPI SM/SX

20.10.2014 22:33

Vaihteistoöljyä pitäisi laittaa 8.2dl. Öljynsyöttöä voi säätää sieltä pumpusta. Aika yksinkertainen homma. Avaat moottorin oikealla puolella olevan kopan, johon menee öljyyn viittaavia letkuja. Koppa on kiinni kahdella ristipää ruuvilla. Sitten pienennät öljyn määrää säätämällä vaijeria löysäämällä ja kiristämällä muttereita. Tajuat kyllä nopeasti kun näet itse. Kannattaa käydä ajamassa reilumpi matka noilla säädöillä mitkä sulla on nyt ja katsoa tulpan väri. Jos on maitokahvin ruskea niin en rupeaisi säätelemään. Tiivisteongelmaan saa viisaammat vastata.

Re: CPI SM/SX

27.10.2014 8:33

Nyt on sit tiiviste vaihdettu vesipumpun akselille, edellinen näkyi olevan väärin päin, tiivistehuulet vesipumpulle päin eli pienempi halkaisijainen osuus oli "sisäänpäin". Mielestäni tuo oli väärin? No, tulevat päivät kertovat lisää miten onnistui.

Lisää ominaisuuksia: mopossa on näyttö päällä koko ajan, siihen on joskus lisätty kytkin akun maajohtoon jolla virran saa poikki. Eilen ilmeni että mopo ei enää sammu avaimesta eli virta on koko ajan päällä. Jännitteensäädinkö viallinen? Kytkentäkaaviosta päätellen se olisi ainut paikka josta virta voi läpi "vuotaa".

Ja kolmas asia: haarukkaöljy: miten se vaihdetaan?

Neljäskin tuli mieleen: vaihteiston öljyn taso? Mistä/miten se tarkastetaan? Kun on vaan täyttö- ja tyhjennysproput.

Re: CPI SM/SX

27.10.2014 18:41

Haluais tota omaa SM:mää korottaa, nii tuota kuinka paljo ootte omia korottanu että ei hankais mihinkää huonosti? Ootteko vaan laittanu koropalaa ja minkä iskarin tohon vois laittaa ku on niin löysä? Kiitos etukäteen