Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
12.12.2012 0:27
Nyt tarvitsisin pikaisesti s1:sen etupumpun muovista korkkia ja sen o-rengasta
http://users.utu.fi/anpaja/kuvat/s1_runko_9.jpg (kuvasta nro. 25 ja 24)
Kahvarungoille ja jarrukenkien jousille (4kpl) myös tarvetta mutta tuo korkki on kiireellisempi.
12.12.2012 23:50
_rieska_ kirjoitti:Unissas toimii tuollanen räpellys. Mototissakin on useampi henkilö jotka tekee custom rattaita, joten sellaiselta vaan tilaat suikan vanteeseen sopivan hampikkaan 420-jaolla.
Etin vähä netistä tietoa ja bongasin msjd:n proju topicin pv foorumilta ja käsittääkseni hänellä ainaki pysynyt 420 ketjut ajossa,vaikka vaan edessä ollu 420 ratas ja takana 415.
ps.iha vitttuilakseni ilmotin
13.12.2012 0:45
Ette te nyt taas ole tosissanne...?
Koita vaikka sovitella derbin ratas kiinni tai jotain vastaavaa, mutta 415 ratas 420 ketjuille, ei siinä ole pienintäkään järkeä. Tai sitten pääse helpolla ja käytä 415 ketjuja, osta vain jotkin laadukkaammat ketjut, pidä ne puhtaana ja rasvaa määräajoin huolellisesti, pidä ketjulaahaimet ehjänä, sekä ketjujen kireys sopivana.
13.12.2012 22:22
Kyllä aattelin että laitan jonkun kameli derbin takarattaan,siksi 420 ketjut,koska on pidempi takahaarukka ja ei lödy 415 ketjuja tarpeeksi pitkinä..
nyt loppu perseily mun osalta.
13.12.2012 22:55
Ota mitat vakiorattaasta ja kattele jos niiden avulla löytyy jotain sopivaa 420 jaollista ratasta? Taino reikiäkin voi porata uusia, ettei senpuoleen ja keskireikääkin voi sorvailla.
Jos sulla on vakiovanne, niin siinä muistaakseni oli kupera ratas. Eli jokin kamelin ratas voi olla ihan hyvä lähtökohta, sillä kamelin takarattaat oli myöskin kuperia. Multa löytyy nurkista pari paskakuntoista kamelin takaratasta, niin voin vaikka perjantaina iltasella nappaa mitat sen pulttijaosta ja keskireijästä, niin voit kattella jos se olisi sinnepäinkään.
Ei ne 420 ketjut paha juttu ole todellakaan, ne vakiot 415 on kieltämättä pykälän alimitoitetut. Ainoaksi ongelmaksi tulee melkein aina tuo takaratas.
13.12.2012 23:56
Joo just noita kuperia kattelin!
Laita ihmeessä mittoja siittä jos viitsit ois varmasti hyödyksi.
17.12.2012 20:04
Joo oli vähän vkl muita menoja, mutta löysinpäs sen rattaan vihdoinkin. Eli tässä on tosiaan kahdet reijän paikat.
Rattaan keskireikä on 53mm, rattaan kuperuus (siis kuinka paljon se rattaan keskilinja tulee ulospäin) on 13mm. Pultinreikien koko 8mm. Keskireijän voi porata lonkalta vedettynä max 65mm kokoon.
Sisemmät pulttien reijät on 4kpl yksittäisiä 8mm reikiä, neliön muodossa. Pulttijako 4x80mm. Ulommat pultit ovat 2:n sarjoissa, vähän kuin uudempien Derbien takarattaiden kiinnitys. Eli pulttijako on vähänkuin 3x125mm, mutta aina kaksi pulttia vierekkäin, tosin ei nuo ulommat hyödytä mitään.
Muistaakkeni sykerön pulttijako oli 4x66mm. Jos se oli näin, niin tästä ei saa porattua sykeröön ratasta, koska tässä on niin suuri sisäreikä että uudet pultinreijät tulisivat hiuksen lähelle sisäreikää. Ellei tästä täyttöhitsaa sisäreikää pienemmäksi, mutta menee jo semmoiseksi koneistukseksi etten itse jaksaisi.
18.12.2012 20:21
ite miettiny et jos dunailis sellasen välikiinnitys levyn jolla saa derbin rattaat kiinni ja samalla ketjutkohilleen mutta on aika isohomma rueta työstämään nii tiiä sitte jaksaako ikinään..
helompi ois varmaan vaihtaa takahaarukka+rengas
18.12.2012 20:30
No joku näppärä jannu pyöräyttäisi sovikepalan sorvissa, että tuohon juuri saisi esim. derbin rattaat kiinni. Vähän suunnittelemista se vaatisi (esim ketjulinjan kanssa), mutta ei se nyt paha homma olisi.
Jotain tähän tyyliin:
Kyseessä on auton vanteisiin tarkoitetut spacerit, mutta siis tuohon tapaan tekisi sovikepalat jolla saisi esim nämä perusderbien rattaat kiinni, ei tulisi pulaa saatavuudesta.
18.12.2012 20:35
joo iski tylsyys nii rupesin miettimään tätä asiaa.
tuollasia ajatelinkin mutta materiaalin vähyydenvuoksi ajattelin et jos tekis
ehkäjoskus tähäntyyliin
tossa 5minuutin paint töhrö
kuuskoloilla vaan kiinni rumpuun, mutta tuossakin on kyllä oma hommansa työstäessä
siis selvennystä kuvaan tuossa on tuo pikkunen lätkä eka joka tulee rumpuun sillä voisi säättää ketjulinjan suht helposti ja sitte siihen isompi lätkä päälle ja siihen sitte derbin ratas pulteilla kiinni
5.1.2013 2:01
Nyt joku ässätietäjä kuulolle !
Käyköhän mun suzuki ässään vm 86-69 eli monoperällä niin mikään noista moposportin takarattaista? 415 jaolla täytys olla, kupera ratas ja mieluusti yli 42 piikkinen.
http://www.moposport.fi/fi/takarattaat/ ... 829&page=2
5.1.2013 4:22
Samat rattaat menee kuin s1:seenkin. 4 pultilla kiinnitys ja 415 jaolla ketjut. En usko että 42h isompaa ratasta löydät, joka menisi suoraan kiinni.
Toki voit pienentää eturatasta aina 10h asti
.
Mutta jos nyt välttämättä isompaa ratasta tarvitset niin kyllähän täällä porukka niitä tekee tilaustyönä. Yyveetä vaan rattaiden tehtailijoille.
Toivottavasti oli jotain apua
.
EDIT: Ostanko S1:seen Helkama AX vai Tunturi Tiger takahaarukan
? Kumpiko parantaa ajettavuutta enemmän? Eikös molempia pidä hieman kaventaa että käy S1 runkoon? Ja eivätkös ne ole melkein samannäköiset ulkoapäin?
17.1.2013 17:13
Oisko kellää ideoita mikä perkele tosa ässäsä on nyt... Kone on rempattu, uuet laakerit, stefat, tiivisteet, kytkinlevyt ym, uus tuluppa on, eilen laitoin uuen pytyn ja männän. Mutta mutta käyntiinlähön kansa on ongelmia aina tolla 18mm dellorto phgbllä, vakioneulalla ei pelannu kävi laihalla piti ryyppy päällä käynnistää aina kuumanaki, pakkasilla ei pelannu olleenkaa. Noh neula on vaihettu ja tyhyjäkäyntisuutin, kuumana käy rikkaalla mutta kylymänä meinaa booailla ja aivastella eikä pysy käynnisä. Kansi vuotaa ainaki kun on kiero, huomena tullee uus mutta onko ideoita kusseeko joku muuki paikka? Ryyppysuuttimen aattelin ostaa isomman, mutta mikuneilla aina pelannu, lortoilla aina ollu ongelmia sekä kaverin että tolla mun minkä ostin uutena.
17.1.2013 18:26
Mitäs jos vaihtaisit pääsuuttimen suurempaan?
17.1.2013 19:55
Se on vaihettu monnee kertaa. Ei auttanu mittää. Käy tälläkin hetkellä rikkaalla kuumalla konneella, kylmänä ei vaa meinaat lähtä tulille booa/aivastellee. Kaasarii oon vaihellu pääsuutinta, tyhyjäkäyntisuutinta ja neulan. Ryyppysuutinta vois koittaa?