Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Puch-moottoriset Tunturit

21.9.2011 18:18

Anonyme kirjoitti:Juu puikolla olen tottunut hitsaamaan. En MIGillä, enkä TIGillä. Mikäs ero niillä muuten on? :roll:
Senverran tiedän tosta MIGillä hitsauksesta, että sillä saa sen räkäsauman todella helposti, toisin kuin puikolla.


MIGillä ei tule kovin helposti räkäsaumaa, jos tulee niin ampeeria lisää vain.
MIG olisi minulla ehdoton ykkösvalinta, monipuolisin. Melkein mitä vain voi hitsata sillä.
Alumiinia, ruostumatonta, vaikka mitä.

TIG on parhammillaan ohuiden levyjen hitsauksessa, tulee nättiä saumaa myös.

Puikko on sellainen jokapaikanhöylä, ei tartte kaasua ja voi hitsata huonoissa olosuhteissakin.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

21.9.2011 19:00

Toinen vähintään yhtä hyvä vaihtoehto olisi tehokas puikkokone, ja siihen sitten se raapaisu tiggi. Joihinkin kempin inverttereihin saa noita raapaisu tig päitä, ja itteäkin houkuttaisi ostaa sellanen. Hintaahan sille päälle tulisi muistaakseni joku vähän päälle 100 euroa.

Tolla TIGillä voisi sitten niitä ohkasia levyjä hitsailla, ja sillä puikolla niitä paksuja. Kutakuinkin puikkokoneella pystyy yhtä monipuolisesti hitsaamaan mitä migillläkin, kunhan on vaan oikeanlaiset puikot käytössä.


Sitten tietysti on kaasuhitsaus, mutta siitä ei nykypäivänä tunnu kukaan tietävän mitään, ja kaasupullojen kuskaus on ikävää puuhaa. Se on myös ilman mitään opastusta aiheeseen vähän hankala ja vaarallinen hitsaustapa omin päin opettelemiseen. Käsittääkseni silti kuitenkin kelpo hitsaustapa, ja saa myös minkä paksusta vaan hitsailtua kiinni toisiinsa.


E: Olihan minulla kysyttävääkin. Nyt kun olen noita laakereita shimmaillut, niin nyt on 2 prikkaa molemmilla puolilla. Nyt ei tuntuisi välystä olevan. Kampura taas pyörii niissä lohkoissa kevyesti, mutta kun antaa vauhtia sille kampuralle, ja päästää irti, ei pyöri kovin kauaa siinä. Siis huomattavasti vähemmän mitä niillä liian väljillä shimmauksilla(joilla se kampura pyörii siinä suht kauan). Onko noi laakerit nyt liian kireellä, vai onko sopivat. Lohkoissa ei siis ole mitään muuta kampuraan vaikuttavaa kiinni kun noi l17 laakerit (ja tiiviste tottakai).

Re: Puch-moottoriset Tunturit

22.9.2011 17:29

Kovaa ajoa vain!

Re: Puch-moottoriset Tunturit

22.9.2011 22:44

Eli eivät siis ole liian kierällä laakerit?

Jos näin, niin voin jopa saada pikkuhiljaa tuon koneen kasaan ja ajoon, ellei nyt taas ilmene jotain hämäriä imuvuotoja, minkä kanssa viimeksi tappelin...

Re: Puch-moottoriset Tunturit

23.9.2011 14:51

On kyllä just välykset, itselläni juuri samanoloiset kampurat viidessä koneessa.

Lopulliset välykset laakeri hakee vasta käytössä

Re: Puch-moottoriset Tunturit

25.9.2011 19:55

onkos breikissä öljy vai jousi keula :D ku iskarit on pohjassa koko ajan.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

27.9.2011 15:25

Toi oli kai vitsi? :eek:

Re: Puch-moottoriset Tunturit

27.9.2011 18:23

97heppatyttö kirjoitti:Toi oli kai vitsi? :eek:


no emmä tiiä ku ei oo tietoo noista vanhoista keuloista kun nyky keulat on kaikki öljyillä :D

Re: Puch-moottoriset Tunturit

27.9.2011 20:32

97heppatyttö kirjoitti:Toi oli kai vitsi? :eek:

Tunturissa on ollut myös noita jousikeuloja (joita kaiketikkin vaseliinikeulaksikin kutsutaan vai?), ja sitten on näitä moderneja öljykeuloja, joten empä sitten tiiä siitä vitsistä...

Re: Puch-moottoriset Tunturit

1.10.2011 13:13

mikäs bochsin magneetto tossa mun supersportissa on kun ei bochsin magneettoihin tarkoitettu ulosvetäjä sovi?

Ja tuohon keula asiaan vinkkinä sen verran että näkee kyllä ihan helposti onko jousi vai öljy toiminen, vaikka siitä että onko öljynlisäys paikkoja ym. jousitoiminen on yksinkertaisempi rakenteeltaan..

Re: Puch-moottoriset Tunturit

1.10.2011 16:23

Onko sieltä v-pyörästä kierteet menneet? Oletko kattonut?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

1.10.2011 17:42

ei ole, kierteet on siellä ihan tiptop kunnossa, mutta erillaiset kuin nuo perus bochs magneeton kierteet, on mulla toinenkin v-pyörä mutta jäi kiinnostamaan että mikäköhän tuo lienee olevinaan :D

Re: Puch-moottoriset Tunturit

1.10.2011 18:35

Mitä siinä sinun v-pyörässä on kaiverrettuna? Lukeeko siinä jotain?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

1.10.2011 21:39

Siinä luki muistaakseni bochs ja jotain numeroita, täytyypä katsoa huomenna jos vaivautuu varastolle

Re: Puch-moottoriset Tunturit

3.10.2011 9:38

97heppatyttö kirjoitti:Siinä luki muistaakseni bochs ja jotain numeroita, täytyypä katsoa huomenna jos vaivautuu varastolle


Jos siinä lukee "bochs", niin onko se sitten ihme ettei Boschin ulosvetäjä käy...