Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
22.11.2014 2:07
Tecnigas E-Box
Tecnigasin uusin tulokas, joka myöskin alakauttainen tehoputki. Tehoalueeksi sanotaan noin 7500 rpm - 12500 rpm , eli putki on aika ylä kiertoinen.Motot.netin artikkelista.
En voi nyt puhua kokemuksella, mutta tuolla tehoalueella näyttää olevan aikalailla korkealta naukuva putki, jossa ei alavääntöjä ole. Vääntöjähän näissä 50cc 2T ei kyllä ole muutenkaan, eikä varsinkaan tehoputkissa
Saattaahan tuolla päästä aika kovaa...
Yleisesti kovin yläkiertoisella putkella ei ole ollenkaan mukava ajaa koska konetta joutuu huudattamaan ja kytkimellä temppuilemaan. Jos "alavääntöistä" putkea haet niin TG E-Nox tai Metrakit Thrower, kummassakin piikki alkaa jostain ~6500rpm ja kiva ajaa matkaa/arkiajoa.
Itellä MK Thrower, voin suositella
hiljaiset äänet, tasaiset tehot ja toimii hyvin rajoitetun boksinkin kanssa jos tarvetta, ei tipu vaihtaessa piikiltä!
20.12.2014 0:06
Ostin derbiin arrowin, hintaan 55€. Vielä ei ole putki saapunut, mutta mietin että onko nykyiset välit aivan liian lyhyet tuolle putkelle(13-65) ?
20.12.2014 0:16
Ei välttämättä, riippuu mistä tykkää. Korkeakiertoisella putkella voi pitää aika lyhyitä välejä. Noilla kulkee ehkä max. sen 80 km/h huudattamalla, eli johonkin kaupunkipörräykseen ja kiihdyttelyyn voi olla mukavat. Itsellä on Metrakitin kanssa rajoitettu CDI ja 13/65 että menee sen 64 km/h. Ei ole ollenkaan epämukavat ajaa.
Itse ehkä silti laittaisin esim. 14/65 tai 15/65. Kannattaa ostaa nuo molemmat eturattaat, ne ei paljoa maksa niin voi testailla sitten.
20.12.2014 1:16
No joo, jos sitä odottaa että putki tulee ja katsoo sitten, mutta pidemmät välit on varmaan paremmat, kun maalla asuu. Jos laittaisi eteen 15 piikkisen, niin huippujenhan pitäisi olla siinä 90 km/h:n paikkeilla ?
20.12.2014 1:23
ei se ny 90 mee , 85 ennemmin. mulla meni 13/65 väleillä 75 ja oli täysin säädöissä ja 13/53 väleillä 90.
20.12.2014 11:39
Juu, no näkee sitten kun putki tulee. Kurittomalla vakio putkella menee nyt n.70km/h gepsiin.
Edit: Putki tuli eilen ja kulkee noin 75 gepsiin. Välit kyllä on aika lyhyet ainakin näille keleille, kun kutosellakin vetää lintassa.
22.1.2015 10:30
Nyt tarvis apua suuttimen kokoo. Mopon on sx 2013 ja metrakitti kiinni. Normaali ilmansuodatin, reikälevy pois. Kaasari siis 17.5. Nyt vakioputken kanssa joka ollut kuriton on ollut 104 suutin. Minkäs koskoista ruvetaan kokeilemaan mkn kanssa?
22.1.2015 15:38
Lyö pari numeroa isompi ja kokeile sillä ,välttämättä sitä suutinta ei edes kauhiasti tarvi isontaa.
22.1.2015 22:40
bordias kirjoitti:Nyt tarvis apua suuttimen kokoo. Mopon on sx 2013 ja metrakitti kiinni. Normaali ilmansuodatin, reikälevy pois. Kaasari siis 17.5. Nyt vakioputken kanssa joka ollut kuriton on ollut 104 suutin. Minkäs koskoista ruvetaan kokeilemaan mkn kanssa?
itellä 92 on sopiva
8.2.2015 13:05
Haittaako ruoste tehoputken sisällä?
9.2.2015 15:56
No ei nyt semmoinen pieni pintaruoste pahemmin haittaa kunhan ei irtonaisia ruostekokkareita kauhiasti ole
8.3.2015 13:58
Mulla derbissä tyhjä vakioputki ja kun avasin kaasarin ni siellä oli 85 suutin, kaasari siis phva 14mm. On vissii aika reilusti liian iso? Mutta asiaan, eli jos laittaa gianellin tai turbokitin putken, ni kannattaako tolla lähtee koittaa, vai pitäiskö laittaa viel isompi suutin? Jos jollain on myydä putki derbiin ni oon erittäin halukas ostaa.
8.3.2015 14:30
Tietopankki > huolto ja ylläpito > 2-t kaasuttimen säätäminen.
15.3.2015 14:03
Moi! Ei liity nyt tehareihin niin, mutta meneekö vanhanmallin rabasan vakioputki uudenmallin rabasaan? Kun kaveri myisi tyhjää putkea mikä on ollut 05 derbissä eli vanhanmallin koneessa. Jos ei sovi niin saisin myös ostettua kaverilta uudenmallin metrakit throwerin. Saako sen kanssa menemään alle verojen mitenkään järkevästi? Kiitos etukäteen!
15.3.2015 17:48
Menee vanhan mallin putki. Ja lyhyillä väleillä tai kierrosten rajoittimella saa menemään alle verorajan. Eri asia sitten että onko hauska ajaa.