Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Puch-moottoriset Tunturit

22.1.2012 22:57

Osaan kyllä lukee mut en tiiä silti kumpi käy alkuperäseen :s ne toiset, ei L-profiilin männälle olevat? :D

Re: Puch-moottoriset Tunturit

22.1.2012 23:07

Reetuhai2 kirjoitti:Jos lukisit, niin huomaisit että toiset on L-profiilin männälle, joten toinen männänrengas on hiukka erikokonen.

Jos avaisit silmäsi, huomaisit että kaikki eivät tajua moposta paljoa mitään, ja kaikki eivät osaa käyttää googlea...

Ja kuka ylipäätään nykyään ostaa jotain männänrenkaita kuluneeseen mäntään? Ehkä uuteen mäntään voisin ostaa renkaat, jos asennuksessa on katkennut, mutta mihinkään kuluneeseen mäntään ei mitään renkaita enään nykyään ostella, jos vaan uusiakin mäntiä on tarjolla.

Mutta, jos mäntä on ihan vakio mäntä, menee normaalit renkaat, jos mäntä on L-profiilinen, eli männänlaki on jonkun verran (ihan selvästi silmillä nähtävästi) ohkasempi mitä muu mäntä, osta ne L-profiilirenkaat.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

22.1.2012 23:30

Joo tilaus lähtee just, tilaan teharin, välit ja männän :D ja pevettii tiivistei ja mäntä siihenki :) mikä takanapa on tiger s:ssä on? leleu?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

23.1.2012 10:29

Leleu siinä taisi olla, ainakin ensimmäisen lähdön Aquassa on.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

24.1.2012 14:05

Ja taas tulee pari kysymystä, mistä saisi tohon Tiger Puchin kytkinkopassa olevan öljyntäyttötulpan ja sen isomman korkin, joka on siinä kopan kyljessä? Entä mitä öljyjä tonne vaihteistoon voisi laittaa? Jostain olen kuullut, ettei syntettistä öljyä ainakaan...

Re: Puch-moottoriset Tunturit

24.1.2012 16:50

Tuolta Pitäs löytyä
http://www.elisanet.fi/voimakone/

Ja öljyllä ei niin väliä, kunhan jotain mopon lootaan tarkotettua.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

24.1.2012 16:53

mistä saisi tohon Tiger Puchin kytkinkopassa olevan öljyntäyttötulpan ja sen isomman korkin, joka on siinä kopan kyljessä?
Paikillisilta Tunturi myyjiltä, Voimakoneesta, voi ehkä jopa mopo sportistakin saada?

Entä mitä öljyjä tonne vaihteistoon voisi laittaa? Jostain olen kuullut, ettei syntettistä öljyä ainakaan...
Ehdottomasti synteettiset kytkinlisäaineelliset. jostain syystä jotkut "esson baarilaiset" väittää toista, ja valittaa sen jälkeen kun tunturi on paska kun kytkin luistaa...Silti eivät suostu uskomaan että ehkä se synteettinen öljy on vähän joka tilanteessa jonkun verran parempaa (talvella järkyttävän paljon, kesällä vähän) mitä joku kälynen mineraaliöljy.

Autoissahan on vähän eri juttu. Jos vaikka siihen 60-luvun jenkkiin (jolla ajettu paljon, ja mahdollisesti seisonut jonkun aikaa jolloin kaikki lika jämähtänyt sinne koneeseen) heittämään ne jotkut uudet, pesevät öljyt (=nykymittapuulla hyvät öljyt) sinne koneeseen, mieti sitä paskamäärää mikä sieltä lähtee liikenteeseen ja mieti miten tehokkaasti ne paskat saa kaikki voitelureijät tukittua. Mopossa taas on vähän eri juttu kun ei näissä ole mitään pieniä voitelureikiä jotka voisivat mennä tukkoon, ja ei sitä paskaa samalla tavalla keräänny tommosessa pikkukoneessa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

24.1.2012 22:52

Slerpa_ kirjoitti:Paikillisilta Tunturi myyjiltä, Voimakoneesta, voi ehkä jopa mopo sportistakin saada?

Joo, kävin Nakkilan pyörässä & mopossa kyselemässä ja sieltä neuvottiin Nakkilan pöyrään (joku Viren se oli), josta löytyi vielä mopoon osia :eek:

Slerpa_ kirjoitti:Autoissahan on vähän eri juttu. Jos vaikka siihen 60-luvun jenkkiin (jolla ajettu paljon, ja mahdollisesti seisonut jonkun aikaa jolloin kaikki lika jämähtänyt sinne koneeseen) heittämään ne jotkut uudet, pesevät öljyt (=nykymittapuulla hyvät öljyt) sinne koneeseen, mieti sitä paskamäärää mikä sieltä lähtee liikenteeseen ja mieti miten tehokkaasti ne paskat saa kaikki voitelureijät tukittua. Mopossa taas on vähän eri juttu kun ei näissä ole mitään pieniä voitelureikiä jotka voisivat mennä tukkoon, ja ei sitä paskaa samalla tavalla keräänny tommosessa pikkukoneessa.

Juu, mutta ei se siitä paskamäärästä johdu (tai voihan sekin olla osasyynä), vaan siitä, että ne 60-luvun jenkkien (tai minkä tahansa sen ajan auton) männän välykset ovat niin suuret, että synteettistä öljyä joutuu palotilaan, joten auto syö öljyä ihan järkkyttävästi ;) .

Isäni on kertonut, että jonkun sen kaveri oli juuri tehnyt täydellisen konerempan (joten kaikki paska koneesta on ollut pois) Chevroletin 350cid koneeseen ja ajatellut, että kun niin kalliin rempan on tehnyt niin kyllä sinne kaikkein kalleimmat ja parhaimmat öljyt laitetaan, ja lopputulos oli se, että kone leikkasi kiinni :D

Muistan kun viime kesänä vaihdettiin meidän jenkkiin öljyt, niin sinnehän laitettiin Vapaa-Valinnasta ostetut jotkut paskat mineraaliöljyt :lol:

PS. Meni vähän OT :D

Re: Puch-moottoriset Tunturit

24.1.2012 23:32

Joo, kävin Nakkilan pyörässä & mopossa kyselemässä ja sieltä neuvottiin Nakkilan pöyrään (joku Viren se oli), josta löytyi vielä mopoon osia
Kävitkö jo kysymässä? Miten paljon siellä oli osaa? Pitää varmaan itekkin kysellä sieltä jarrukilpeä tohon pappikseen.

männän välykset ovat niin suuret, että synteettistä öljyä joutuu palotilaan, joten auto syö öljyä ihan järkkyttävästi
Tämän vuoksi öljyihin on keksitty viskositeetit. Kyllä ainakin täälläpäin noihin rempattuihin jenkkeihin on heitetty uudet, viskositeetiltaan järkevät öljyt. En ymmärrä miten parempien voiteluominaisuuksien omaavan, mutta yhtä paksun öljyn käyttö voisi olla huonompaa mitä huonompien ominaisuuksien öljy? Eikä niissä muutenkaan ole enään missään öljyissä mitään lisäaineita, joita vanhat koneet "tarvitsevat".

Taitaa niissä olla vähän sama mitä niissä käyttää, kuitenkin ovat sen verran laiskoja koneita, ja surkeimmatkin nykyöljyt on varmasti parempia mitä sen ajan parhaimmat öljyt.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

25.1.2012 17:20

Slerpa_ kirjoitti:Kävitkö jo kysymässä? Miten paljon siellä oli osaa? Pitää varmaan itekkin kysellä sieltä jarrukilpeä tohon pappikseen.

Joo, käy vaan, jos ei ole kaukana, suhteelisen paljon osaa heillä on siihen verrattuna, että liike on lopettanut (ainakin tietääkseni :eek: ) mopojen osien kaupan, mutta ylijäämätavaraa heiltä löytyy, eikä osat ole hinnallakaan pilattu ;)

Slerpa_ kirjoitti:Taitaa niissä olla vähän sama mitä niissä käyttää, kuitenkin ovat sen verran laiskoja koneita, ja surkeimmatkin nykyöljyt on varmasti parempia mitä sen ajan parhaimmat öljyt.

Joo, ei ne jenkkien koneet ole (olleet) kauheen nirsoja sen suhteen, että mitä öljyä käytää. Itse en vieläkään suosittele täys-synteettistä öljyä, puoli-synteettinen käy vielä.
Ja ei ne jenkkien koneet niin kauheen laiskoja ole, paitsi jos koneen kokoon verrataan, koska jenkkien verotussysteemi otettiin auton hevosvoimista, jonka takia koneet olivat vähän laiskoja kokoon nähden (Eikä tehdas ilmoittanut auton todellisia heppoja :D )

Re: Puch-moottoriset Tunturit

25.1.2012 20:54

Pitää käväistä joku päivä kattelemassa josko osia löytyisi.

Ja ei ne jenkkien koneet niin kauheen laiskoja ole, paitsi jos koneen kokoon verrataan, koska jenkkien verotussysteemi otettiin auton hevosvoimista, jonka takia koneet olivat vähän laiskoja kokoon nähden
eikö laiska= matalat litratehot, kireä=korkeat litratehot? 25 heppanen 50cc kone on kireä, mutta 25 heppanen 2 litranen on laiska.

CAdillac 500 moottorilla varustetun vehkeen kyytissä olen ollut, ja tuntu kun joku 70-luvun diisselikone olisi ollut alla...

Joo, ei ne jenkkien koneet ole (olleet) kauheen nirsoja sen suhteen, että mitä öljyä käytää. Itse en vieläkään suosittele täys-synteettistä öljyä, puoli-synteettinen käy vielä.
Mutta mikä sen aiheuttaa että synteettinen olisi pahasta?

Jos palataan vaikka jenkeistä mopoihin, niin monet mopo-papparaisetkin selittää tota ettei saisi laittaa johonkin tunturiin mitään muuta kun jotain kälystä mineraaliöljyä, ja moottoripyörämiehet kinaa siitä että saako siihen juuri rempattuun 30-luvun moottoripyörään laittaa synteettistä, vai pitäisikö sen olla jotain 1925 vuoden menetelmillä uutettua öljyä...Itse en keksi mitään älykästä selitystä sille, miksi saman viskositeetin omaava öljy, jossa voiteluominaisuudet ovat paremmat, jotenkin mystisesti tuhoasisi koneen?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

25.1.2012 23:24

Voisko joku linkittää koneen räjäytyskuvaa, kun en ite ainakaa nopeella selauksella löytäny :s

Re: Puch-moottoriset Tunturit

25.1.2012 23:30

Minkä koneen?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

25.1.2012 23:35

Ässä tiikerin kone, en muista koneen mallii :D

Re: Puch-moottoriset Tunturit

26.1.2012 7:50

Slerpa_ kirjoitti:eikö laiska= matalat litratehot, kireä=korkeat litratehot? 25 heppanen 50cc kone on kireä, mutta 25 heppanen 2 litranen on laiska.

CAdillac 500 moottorilla varustetun vehkeen kyytissä olen ollut, ja tuntu kun joku 70-luvun diisselikone olisi ollut alla...

Tarkoitin, että ne jenkkien koneet on ollut helvetin tehokkaita aikanaan ;) Ja täytyy myös laskea että se koppa painaa ihan tolkuttomasti, mutta siirrytään vaan niihin mopoihin ja jos halutaan puhua jenkeistä, mennään Overdrivelle 8)

_otou_ kirjoitti:Ässä tiikerin kone, en muista koneen mallii :D

Puch VZ50 N4 ;)