Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.12.2013 3:22

Näissä hommisa käytetää tekniikkaa eikä voimaa.

Ensinnäkin kun taot sitä, kierrä sitä mutteria siihen sen verran ettet hajota kierteitä hakatessas.

Nosta takarengasta vähän, koska se hanittaa sitä vastaan ja kato että rengas on suorassa.

Muuta en oikeastaan keksi että miksi ei lähtisi irti. Voit vähän löysätä ketjuja mutta en usko että siitä on kiinni.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.12.2013 4:09

Ketjut on otettu pois paikaltaan. Ja ttäytynee kokeilla nostaa rengasta ja takoa se irti.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

26.12.2013 3:33

Oisko kellään antaa neuvoja miten saisi ensiörattaan irti kampurasta ? siis se kytkimenpuoleinen ratas mikä on kiinni kampiakselissa jos nyt menin käyttämään väärää termiä Tuntuu olevan todella tiukassa... Kaipa sen hakkaamalla saisi, mutta kun ei oikein viitsisi lähteä moukaroimaan; stefapesä hajoaisi lähes 100% varmuudella, eikä kampurakaan varmaan hirveästi tykkäisi.. :s

Re: Derbin huolto ja ongelmat

26.12.2013 11:10

Kunnon ulosvetäjä, lämpöä tai kylmäsprayta ja iskua vasaralla ulosvetäjään, niin pitäs lähteä. Ei ole koskaan mulla jäänyt lähtemättä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.12.2013 2:15

Ostin derbi xrasen 05 ni siina on mittarin vaijjeri irti sielta ala päästä ni voiko sen vaan tokata sinne reikaan pysyyko se silla kiinni. Ja sitten käynnistys polin ei ota aina rattaille ja välillä siitä kuuluu semmoista sirinää haittaako se sirina jotain ja miks se polin ei ota aina rattaille. Kiitos jo etukateen.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.12.2013 10:23

Törpi xrase kirjoitti:Ostin derbi xrasen 05 ni siina on mittarin vaijjeri irti sielta ala päästä ni voiko sen vaan tokata sinne reikaan pysyyko se silla kiinni. Ja sitten käynnistys polin ei ota aina rattaille ja välillä siitä kuuluu semmoista sirinää haittaako se sirina jotain ja miks se polin ei ota aina rattaille. Kiitos jo etukateen.

Polkimen akseli asennettu väärin?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.12.2013 17:28

En tiiä. Se käynnistyy polkimella kuitenkin hyvin kun se ottaa rattaille. Mistä se sirinä voisjohtuu?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.12.2013 20:09

mulla sama paitsi että tekee kans sillai et jää se ratas jotenki vitullee ja kone pyörii väärää suuntaa vanhanmallin kone kysees et voiko mahollisesti olla uuven malli koneesta kicksi?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.12.2013 17:46

Vanhaan ja uuteen koneeseen käy sama kiksi. Ota kytkinkoppa irti ja kato onko asennettu oikein.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.12.2013 18:29

Mikä voisi olla syy siihen, ettei Derbini lähde kylmänä käyntiin? Polkemalla mopo ei edes hörähdä ja ryyppy ei tunnu auttavan yhtään. Ainut keino saada käyntiin on työntämällä.

Mopoon on uusittu tulppa, kaasutinta putsailtu ja pistetty kunnon säätöihin. Lämpimällä koneella mopo toimii erinomaisesti ja lähtee käyntiin polkemalla.

Mikä siis mahtaa olla syy? :roll:

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.12.2013 20:46

Kokeileppas ilman ryyppyä ja annat pikkusen kaasua. Jos se vaikka tukehtuu bensaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.12.2013 14:51

Mikäs mahtais derbissä olla kun kytkinkahvasta vetäsee nii kaikki toimii muuten tosi kivasti, muttei palauta, eli siis pitää sielt "käpälästä" vetästä takasi paikoillee. Oonko unohtanu jotai?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.12.2013 16:02

kato onko se käpälä kiriällä eli kato sitä käpälää ku puristat et antaako se vaa periksi

Re: Derbin huolto ja ongelmat

30.12.2013 16:37

On käpälä kireällä, ei ole siitä kiinni. Jännä vaan kun mopon rungon maalasin niin otin vaan koko moottorisysteemin irti, eli en kytkimestä mitään purkanut, ja nyt ei enään palauta..

Re: Derbin huolto ja ongelmat

31.12.2013 1:17

Olet todennäköisesti vain vetänyt kytkinvaijerin moottorilta kahvalle huonoa reittiä pitkin ja se saa vaijerin jumittamaan. Vaijerin tulisi kulkea mahdollisimman vapaasti eikä olla liian tiukalla ja mikäli kyseessä on vanha vaijeri,niin sen öljyämisestäkin voisi olla apua.