Kansipahvihan se siellä. Korjaus varsin helppo, kunhan huolellisesti tekee. Yläpään tiivistesarja tilaukseen ja jäähdytinnestettä motonetistä tms. Maksaa jotain parinkympin luokkaa yhteensä koko setti.
Etukatteet irti, kannesta tulpanhattu ja lämpömittarin johto irti, valuta vedet moottorista astiaan ja nakkaa kierrätykseen (elä lavuaariin/luontoon, eläkä käytä niitä uusiksi vaan suosiolla uudet). Vedet saa pois nappaamalla vesipumpulle menevän letkun irti, avaa paisarin korkki siinä samalla niin tulee vauhdilla tyhjäksi.
Kansi irti, vanhemmissa derbeissä 12tai13mm kannalla olevat mutterit auki ja parikappaletta 10mm kannalla olevia. Uudemmissa kaksi kantta, ensiksi ns. vesitilan kansi 10mm pultit irti (pitää ottaa myös tulppa irti!). Kun ulkokansi irti niin palotilan kansi 12tai13mm mutterit irti.
Siinä se pahvi onkin, ota pois, uus tilalle ja käänteisessä järjestyksessä kasaan. Tässä vaiheessa tarkista termostaatti! Eli ota termostaatti kannesta irti (messingin värinen pötkylä missä jousi), katso näyttääkö se jotenkin räjähtäneeltä.
Termarin pitäis näyttää tältä. Jos se on jotenkin räjähtäneen oloinen, vaihda se! Testaa termarin kunto samalla, eli keitä vettä liedellä kattilassa, heitä termostaatti sinne mukaan kiehumaan ja katso liikkuuko termostaatin sisällä oleva mäntä. Liikkuu hitaasti, muutaman minuutin annat sen siinä kiehua ja kurkkailet mitä siellä tapahtuu. Jos termari kunnossa ja mäntä liikkuu, laita se takaisin. Jos nähtävää vikaa tai mäntä ei liiku vaikka vesi kuinka porisee, vaihda termari! Muuten pyöräs käy kuumana kun vesi ei kierrä ja kohta ollaan vaihtamassa kansipahvia uudelleen, ehkä sylinteriäkin. Sitten kasaamaan konetta.
Huomaa myös semmonen "pikkuseikka". Jos pyörä on räkiny jäähärit pihalle, eli oot ajanut ilman vesiä sillä enemmänkin, kansi voi olla kiero. Yleensä jos kansipahvi alkaa yllättäen vuotaa, on oletettavissa että kannessa on jostain syystä kieroutta. Tällöin kansi pitää oikaista joko koneistamolla (muutaman kympin ne siitä velottaa) tai peilin (tai muun oikeasti SUORAN pinnan päälle) teippaa vesihiomapaperin ja sen päällä hinkkaa kannen suoraksi. Jos ite hinkkaa, niin näppärä tapa on värjätä kannen tiivistepinta permanenttitussilla mustaksi. Sitämukaa kun tussin jälki hioutuu pois, pystyy seuraamaan miten se kansi hioutuu ja milloin kansi on riittävän suorassa.
Kaksosasissa kansissa itse palotilan kannen neljä mutteria momenttiin 20Nm, ulkokannen pultit 8-10Nm. Vanhemmissa samat, isommat kantta pitävät pultit 20Nm ja pienemmät 10-12Nm. Muista kiristää ristiin kannen/kansien pultit, äläkä kiristä liikaa ja kiristä ne tasaisesti.
Letkut kiinni, jäähdytinnesteet koneeseen ylävesiletkun kautta (itse suosimani tapa) ja kaikki mitä irroitit takaisin paikoilleen ja kovaa ajoa. Ylävesiletkun kautta jäähärijärjestelmän täyttäminen on kiva tapa täyttää jäähärit ilman että koneeseen jää ilmaa. Ilmalukko jäähdytysjärjestelmässä aiheuttaa ylikuumenemisen ja lämpöleikkauksen. Eli letku joka menee kannesta syylariin napataan syylarista irti. Siitä sitte valuttelemaan kanteen vettä. Valuu helvetin hitaasti, mutta ei näitä kiireellä kannata puuhata.
Kun vesi alkaa valua syylarista, tökkää letku takasin kiinni. Paisuntasäiliöön jäähäriä ja avot.