Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2012 12:20

Miksiköhän vaihteet pitää sellaista paukahtelevaa ääntä kun vaihtaa pienempää? Ja vaihde ei meinaa paikallaan ollessa mennä pienemmälle ellei työnnä mopoa eteen tai taakse :s

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2012 13:06

En kyl oo perehtyny vaihteiden toimintaa mitenkää hurjasti mut ootko vaihtanu vaihteisöljyt millon? Ja kait vaihelevyt voi olla kulunukki jos on paljo ajettu

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2012 13:39

Mulla tekee aivan samaa 400km sitten vaihdetuilla öljyillä ja vasta 5000km ajettu koko mopolla. Lisänä vielä että sammuu aina ekalla käynnistyksellä muutaman tunnin seisonnan jälkeen kun laittaa vaihteen päälle jossei anna kierroksia.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2012 14:45

Sen takia sammuu koska öljyt ovat vielä 'kylmät' ja kun kytkinlevyt ovat öljykylvyssä niin siksi vaihe menee silmään vaikkei tarkoitus olekkaan.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2012 15:01

Tuppuman kirjoitti:
Derbikuski69 kirjoitti:Elikkäs nyt tuli se hetki, että mäntä pitäs uusia. Alkup. männällä ajoin kunnioitettavat 20tkm eikä ongelmia. Nyt löyty ylimääräistä aikaa ja rahaaa joten samapa tuo on uusia niin saapahan huoleti ajella vielä. Alkuperäisen männän koko on tietääkseni se 38.85mil ja pyttynä pinnoitettu vakiopytty. Pitääkö minun ostaa tismalleen saman kokoinen mäntä kuin edellinen oli. Mietin vain , että onhan pytty kulunut 20tkm aikana joten voisiko seuraavan männän koko olla 38.86 tai jopa 38.87. Itselläni ei ole nuin takkoja mittalaitteita, jotta voisin katsastaa sylkän halkaisijaa vaan toivon vastausta eli ostanko uudeksi männäksi samankokoisen eli 38.85mm vaiko isomman. Sanokaa vielä tähän hyviä merkkejä ja max budjetti on se 50e mäntäsatsille. Toivoisin että joku valaisee minua pikemmiten.

Jos vielä joku kehtaapi kertoo tarkemmin kuinka ilmaan nui jäähytysnesteet , ettei pääse ilimaa tonne.

Kiitän jo etukäteen avaavista vastauksista!


Itse suosittelen että ostat 39.87mm. männän ja viet pytyn jonnekkin koneistamolle/moottorihiomolle HUOM! uusi mäntä pitää aina antaa mukaan kun hoonautat/porautat pytyn yksikään hyvä hoonauttaja ei ala pyttyjä hoonailemaan "sokkona" ja nämä pinnoitetut pytyt saa kyllä hoonata kunhan annat ammattilaisen tehdä sen. Ostat joko hyvän Pro X männän joka maksaa 35€ mc scatterilla ( http://www.mc-scatter.com/product_info. ... F0DfbLN-38 ) tai sitten ostat step two tarvikemännän, laatu on tietysti paljon huonompi, mutta itsella derbissä ainakin kesti hyvin ( http://www.mc-scatter.com/product_info. ... F0DiLLN-38 ) pysyt aika hyvin budjetissas ostit kumman männän tahansa. Porautus Seinäjoella maksoi 38€ ja hoonautus oli 20€ luokkaa...


Kiitän :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2012 16:00

Noniin auttakaapa joku, elikkä kertokaa miksi derbin etujarru ei ilmaudu vaikka kuinka yrittää, oon ilmannu tällä tyylillä: Ensin avataan jarrunestesäiliö ja laitetaan se täyteen, sitten pumpataan 10 kertaa ja painetaan kahva pohjaan ja sitten avataan ilmausruuvi hetkeksi ja laitetaan takaisin kiinni, tuota ollaan toistettu varmaan 30 kertaa eikä vieläkään tule tuntoa kahvaan ku painaa, säiliö on pietetty koko ajan täynnä?? Miksei jarru ilmaudu??????

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2012 21:03

mic-c-o kirjoitti:Sen takia sammuu koska öljyt ovat vielä 'kylmät' ja kun kytkinlevyt ovat öljykylvyssä niin siksi vaihe menee silmään vaikkei tarkoitus olekkaan.

Jännä kun ei ennen tehnyt tuota edes pakkasilla ja nyt tekee kesälläkin.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2012 21:09

Juu ei se mullakaan aina mene, silloin tällöin mutta oon oppinu kierrättämään vähäsen kun kone on kylmä. Jos sulla kerta on öljyt vaihettu 400km sitten niin ei niissäkään pitäisi olla mitään ongelmaa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2012 22:12

empätaida kirjoitti:Mulla tekee aivan samaa 400km sitten vaihdetuilla öljyillä ja vasta 5000km ajettu koko mopolla. Lisänä vielä että sammuu aina ekalla käynnistyksellä muutaman tunnin seisonnan jälkeen kun laittaa vaihteen päälle jossei anna kierroksia.
Mullakin aivan sama "ongelma". Lämpimänä vaihteet toimii normaalisti, mutta kylmänä kytkin ei irrota ollenkaan (sammuu kun vaihteen pistää päälle). Ite aina kun kylmänä käynnistän niin kaasuttelen kevyesti ja pumppaan kytkinkahvaa vähän niin ei sammu kun pistää vaihteen päälle. Öljyillä ei ole ajettu kuin muutama sata km (Castrol mtx).

Re: Derbin huolto ja ongelmat

22.9.2012 23:13

Bridge kirjoitti:Noniin auttakaapa joku, elikkä kertokaa miksi derbin etujarru ei ilmaudu vaikka kuinka yrittää, oon ilmannu tällä tyylillä: Ensin avataan jarrunestesäiliö ja laitetaan se täyteen, sitten pumpataan 10 kertaa ja painetaan kahva pohjaan ja sitten avataan ilmausruuvi hetkeksi ja laitetaan takaisin kiinni, tuota ollaan toistettu varmaan 30 kertaa eikä vieläkään tule tuntoa kahvaan ku painaa, säiliö on pietetty koko ajan täynnä?? Miksei jarru ilmaudu??????


jollei muuten ilmaudu niin pumppaas etujarrua ilmausruuvi kiinni niin kauan että tulee painetta/kuplia, voi mennä joku puoli tuntia, sen jälkeen ilmaat pari kertaa ilmausruuvista niin pitäis toimia.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

23.9.2012 0:43

Juu toi jarrujen ilmaus on pitkäveteistä hommaa. saat iha kunnolla pumpata sitä kahvaa ja sit vasta ilmat pihalle. itel piti aikonaan lähes tunti tehä tota et sain ilmat poies. Kait pidät kahvaa pohjas sen ajan ku päästelet ilmat poijs?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

23.9.2012 10:37

Miten irroitetaan bensamittarin anturi derbin tankista?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

23.9.2012 11:39

Talttapäisellä ruuvimeisselillä kampeat siitä reunoista varovasti ylös. Tuolla tavoin sen pitäis lähteä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

23.9.2012 15:37

Takarengas tyhjenee vaikka täytän sen, niin päällyskumissa luultavasti reikä, niin pitääks se kumi vaihtaa vai voiko jotenki paikata?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

23.9.2012 17:02

Waxon kirjoitti:Miksiköhän vaihteet pitää sellaista paukahtelevaa ääntä kun vaihtaa pienempää? Ja vaihde ei meinaa paikallaan ollessa mennä pienemmälle ellei työnnä mopoa eteen tai taakse :s


Vaihda vaihteita piennemmäksi nopeuden mukaan. Eli kun kytkinpohjassa saavut liikennevaloihin niin älä paukauttele niitä kaikkia sarjatulella. Jokainen vaihde on suunniteltu vaihtumaan parhaiten tietyssä vauhdissa.

No1 kirjoitti:jollei muuten ilmaudu niin pumppaas etujarrua ilmausruuvi kiinni niin kauan että tulee painetta/kuplia, voi mennä joku puoli tuntia, sen jälkeen ilmaat pari kertaa ilmausruuvista niin pitäis toimia.


Jos systeemissä on yhtään enempää ilmaa kuin se muutama mikroskooppinen kupla, niin tuo taktiikka on täysin turha.

Letku kiinni nipaan. Teet siihen ison "joutsenenkaulan". Nipa auki. Pumppaile vipua/poljinta välillä pohjassa-puolivälissä välillä päästäen sen kokonaan ylös. Kato että nesteitä riittää. Kun letkusta ei enää tule kuplia, sulje nipa.

Näin jarrut ilmaantuu ilman verta, hikeä, tuskaa ja kyyneliä.

E: Modet hei! Voisikos ton tekniikan lisätä tonne alotusviestiin? Tosta ilmaamisesta kun kysytään vähän väliä.