Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
17.10.2015 20:39
Käynnistyspoljin jumissa -08 senda r:ssä, osaako joku tietäjä sanoa mikä vois auttaa?
Eli pari päivää sitten ensin ajossa sammu kun rullasin vapaalla risteykseen. No polkasin takasin käyntiin ja niinku ois kuulunu jotain pientä pihinää käynnistettäessä. No heti risteyksen jälkeen sitten sammu, jouduin taluttelemaan kotiin. Käynnistyspoljin siis ottaa vastaan melkeen heti tietyssä kohtaa kun lähtee polkasemaan. (Toivottavasti ei muuta vikaa löydy
)
Vanhassa viestiketjussa oli joku kysynyt samasta ongelmasta, ja joku olikin vastannut että magneeton pyörittäminen oli hänellä auttanut. Eli kannattaa nyt tota ainakin varmaan kokeilla jos on itse kohtuullisen helposti tehtävissä. Elikkä voisiko joku kertoa noviisille mahd. tarkasti, miten tämä magneeton pyörittäminen käytännössä tehdään tai kannattaako ylipäätään ruveta värkkäämään ite. Missä magneetto sijaitsee, pääsekö ilman työkaluja käsiksi, onko väliä pyörittämissuunnalla jne. jne?
Paljon tarinaa mutta toivottavasti joku jaksaisi jeesata
17.10.2015 21:44
Pistät vaihteen päälle ja työnnät mopoa niin moottori pyörähtää, helpoin tapa pyörittää magneettoa.
18.10.2015 20:49
mikä derbissä kun ei meinaa lähtä käymää muutakun harvoin ja heti sammuu? pätkii kun joskus pääsee ajaa. kasar putsattu . änkkä on iha paskanen sisältä ni voiko se vaikuttaa ? NOPEITA VASTAUKSII PLIIS!
18.10.2015 23:21
Ei auttanut toi vaihteella työntäminen, olisiko muita neuvoja vai pitääkö vaan viedä liikkeseen
?
18.10.2015 23:32
MK11 kirjoitti:Ei auttanut toi vaihteella työntäminen, olisiko muita neuvoja vai pitääkö vaan viedä liikkeseen
?
pyöriikö kone? jos pyörii niin mäntä ei ole ainakaan mennyt. jos kone pyörii niin käynnistyspolkimen rattas/palautus jousi on todennäköisesti mennyt.
19.10.2015 17:48
Mikäs perkele on derbissä vikana kun ei kiihdy ja kun piikki lähenee (enox) niin alkaa rätiseen ja paukkuun ja pitää sellasta ääntä ku autosta löis liekkiä putkesta..? Oisko vika läpissä tai suuttimessa? Aiemmin toiminu mutta uus pytty ja nyt sisäänajon jälkeen alko tollain tekemään.
19.10.2015 17:51
derbinmies kirjoitti:mikä derbissä kun ei meinaa lähtä käymää muutakun harvoin ja heti sammuu? pätkii kun joskus pääsee ajaa. kasar putsattu . änkkä on iha paskanen sisältä ni voiko se vaikuttaa ? NOPEITA VASTAUKSII PLIIS!
Onko änkkä karstanen vai onko sielä tyyliin oravia sisässä? Saattaa olla seokset vituillaa ja käy tooosi rikkaalla eikä sen takia käy, tai voi olla että tyhjäkäynti säädetty niin nolliin ettei pysy käynnis tai käynnisty kunnolla.
20.10.2015 16:49
lååpå kirjoitti:derbinmies kirjoitti:mikä derbissä kun ei meinaa lähtä käymää muutakun harvoin ja heti sammuu? pätkii kun joskus pääsee ajaa. kasar putsattu . änkkä on iha paskanen sisältä ni voiko se vaikuttaa ? NOPEITA VASTAUKSII PLIIS!
Onko änkkä karstanen vai onko sielä tyyliin oravia sisässä? Saattaa olla seokset vituillaa ja käy tooosi rikkaalla eikä sen takia käy, tai voi olla että tyhjäkäynti säädetty niin nolliin ettei pysy käynnis tai käynnisty kunnolla.
Lääpä: se on semmonen öljystä suunilleen märkä ja ku käyttää paperin palaa änkän sisällä ni se on öljynen ku ottaa sen pois. Ja miten nuo seokset voi kattoo et onko ne liian rikkaalla?
25.10.2015 18:54
Mikäköhän omassa on vikana kun on huono kipinä, kipinä kyllä näkyy päivän valossa mutta on heikko. Pesin tuon edellisenä päivänä kuin vika ilmeni, pesun jälkeen ajoin 50km, samana päivänä. Seuraavana päivänä tankkasin kotona (2vk vanhaa bensiiniä) ei lähtenyt polkimesta, ei edes näyttänyt käynnistyksen merkkejä, joten työnsin sen käyntiin. Ajoin iloisena tyttönä 5 km ja pysähdyin kaverin pihalle, sammu heti kun kierrokset oli alhaalla. Siitä ei lähtenyt käyntiin enään. Muutaman kerran meinas käynnistyy mutta ei lähtenyt. Kotona se lähtee ehkä joskus käyntiin mutta sammuu hetken päästä, ei booaa. Ei ole vikaa bensan saannista sillä tulppa kastuu.
Nyt siitä on vaihdettu tulppa, tulpanhattu, tulpan johto ja cdi. Liitimet ja maadotus on kokeiltu mittarilla.
25.10.2015 20:14
Oireet viittaa ( huomioiden vaihdetut osat ) että käy kovin rikkaalla ( tulppa kastuu ). Tarkista että ryyppy sulkeutuu eikä jää auki ja että ilmanpuhdistin on puhdas eikä estä ilman saantia. P.S. Tulpan kärkiväli kannattaa tarkistaa, usein uudenkin tulpan tehdas "rako" hieman iso Derbille. Sopiva max 0,6mm.
26.10.2015 17:48
Tänään kävin ostaa uuden perustulpan ja vähän nakuttelin sitä kärkiväliä (oli n. 0,6mm). Uudella cdillä ei antanut kipinää ollenkaan mutta vanhalla antoi saman yhtä heikon. Tänään käynnistyi aikasemmin verrattuna tosi hyvin, säädettiin tyhjäkäynti ruuvia niin pysyi käynnissä tyhjäkäynnilläkin. Ajoin vähän pihalla max. 3 vaihteella niin alko pätkimään kun kierrokset oli matalalla. Olisko magneetossa jokin häikkä ? Ilmanputsari on katsottu ja putsattu.
26.10.2015 20:18
Tarkistappa seuraavaksi että kaikki johtimien liittimet ovat tiukkoja ( sekä liitospinta että johtimen kiinnitys liittimeen ). Erityisesti CDI-boksin ja puolan kohdilta. Tarkista myös maajohto joka pitää olla hyvin moottorissa kiinni, jossain kohdin? Voimakas pätkiminen matalilla kierroksilla voisi olla seurausta huonosta sähköliitoksesta. Magneetto voi toki olla viottunut, mutta se on yleensä joko rikki tai ehjä. Harvinaisempaa että toimisi ajoittain...
28.10.2015 9:38
Tomi-50 kirjoitti:En ryyppyä käytä ku kaasuttimesta en oo sitä löytäny
Ohjaustangossa on kylläkin joku ns "vipu" joka vaikuttaa mopon käyntiin, entiiä onko se sit käsikäyttöne ryyppy vai mikä?
E: eli ekal polkasul se meinaa käynnistyy ja tukehtuu. Tukehtumisen jälkee ei näytä mitää merkkejä käynnistymisestä. sit 50-100 polkasun jälkee lähtee hiljallee käyntiin.
Kellään tietoa mikä ois vikana?
Ja jos sen "vivun" kääntää päälle nii moottori sammuu, eli epäilen et se on tappokatkasin.
E: Tänään kävi samallailla, mutta hetken käynnin ja tukehtumisen jälkeen ei millää lähteny käyntiin.
28.10.2015 10:31
Ohjaustangossa oleva "ylimääräinen vipu" on todennäköisesti ryyppy, silloin siihen on kytketty vaijeri joka menee kaasuttimeen. Tappokatkaisin on taasen sähköinen nappi johon tulee sähköjohdin. Moottori tarvitsee ( oikein säädettynä ) ryyppyä lähteäkseen käyntiin kylmänä, lämpimälle moottorille ryypyn avaaminen aiheuttaa moottorin käynnin heikentymisen, jopa sammumisen.
Eteeni on tullut kaasuttimia, jossa ryyppyvaijeri on vioittunut ja sen seurauksena ryyppy on ollut kokoajan auki. Tätä vikaa on kompensoitu liian pienellä pääsuuttimella jolloin ryypyn ja pääsuuttimen yhteinen polttoaineen anti on ollut jokseenkin kohdillaan lämpimälle moottorille, mutta kylmänä moottorin kaipaamaa lisä polttoaineen antoa toimivalla ryypyllä ei ole ollut mahdollista antaa.
Jos pyöräsi ryyppy toimii, laita se päälle kylmäkäynnistykseen ja mikäli kone käynnistyy, laitat ryypyn pois päältä hetken lämmityksen jälkeen.
28.10.2015 13:22
Joo sori huolimattomuus
ryyppyhä se on. Testaan tänää et onko ongelmaa ryypyn kanssa käynnistäessä. Kiitti