Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
9.12.2013 0:30
Pandemic kirjoitti:ootko vaihtanu kampura koneremontissa? jos niin nii keskitikö se ja laitoit oikeat laakerit sun muut? ja laitoiks männän oikeinpäin
Kyllä kyllä. Kaikki on vaihdettu vaihteistoa lukuunottamatta. Täydellinen kampura, oikeat laakerit jne.. Kun kerran koneremontti itsetehty niin kyllähän se mäntäkin oikein päin osattu laittaa
Kun aluksi toimi n. 1500km normaalisti ja ongelmitta ja sen jälkeen alkoi nuo 'ongelmat' niin sehän tässä nyt hieman hämmästyttää
9.12.2013 1:15
mistähä lie johtuu
kolmas kerta toden sanoo vai mite se meni
9.12.2013 21:59
Veikkaan että kuumenee vaan, elikkä jäähdytys järjestelmä tai voitelu pettää.
Tiedän, sanoit että olit ilmannut kunnolla ja näin, mutta kerroppas miten oikein ilmasit sen? Minkä kokoinen kaasutin ja millaset seokset?
9.12.2013 22:41
*LAINATTU*
''Irrota jäähdyttimestä sylinterin kanteen menevä letku jäähdyttimestä.
Kaada kyseisestä letkusta uudet nesteet sisään. Nesteet eivät valu kovin nopeasti, jos sinulla on termostaatti paikallaan. Kaada niin kauan, kunnes jäähdyttimen aukosta, josta juuri otit letkun irti, alkaa valua nestettä. Tällöin jäähdytysjärjestelmä täyttyy alhaaltapäin, eikä ilmausta tarvita.
Laita letku kiinni ja täytä paisuntasäiliö. Tämän jälkeen moposi on ajovalmis.''
Vakio 14mm kaasutin. 85p-suutin, neulan sokka keskellä. Tuorevoitelu poistettu käytöstä. Tankissa n. 2.75-3% seokset. Huolella sekoitettu aina ennen ajoa.
Myös jäähdytinnesteet oli ohjeiden mukaisesti sekoitettu. Ehkä hitusen enemmnä j-nestettä kuin vettä.
E: Miten termostaatin 'toimivuuden' voi tarkistaa?
Tarkennan vielä että ensimmäisellä kerralla kun kyseinen vika tapahtui niin olin ajanut n. 15km. Toisella kerralla kerkesin ajaa n. 1km.
9.12.2013 23:37
Laitat kattilaa, sen pitäs "aueta" ku lämpötila on tietyn pisteen yli. Näin ainankin mulle sanottiin
Ja muutes, nyt kun sitten kasaat sen, niin tee ns sylkitesti sylinteriin hetken käyttämisen jälkeen. Eli klimppaat sylinterii ja jos sihahtaa ni käy liian kuumana.
11.12.2013 22:04
Dhodii! Tuli taas hieman tutkittua enemmän tuota Derbin konetta.
Elikkäs huomasin että tulppa on valkoinen/harmaa mikä tarkoittaa tietenkin laihaa seosta. Mistäköhän vois johtua tuo laiha seos kun tuorevoitelu poistettu käytöstä ja seokset tankissa ollut koko ajan 3% luokilla. Olisikohan voinut öljy päästä jostain karkaamaan?
Eli siis männänrenkaat leikkanneet kiinni. Voisikohan johtua myös ettei olis saanu tarpeeks jäähdytystä vesipumpun takia?
Vaikuttaako paljon tuo termostaatin poisto? Onko haittaa/hyötyä?
ps. Seosvoitelu pettäny 2 kertaa, tuorevoitelu 0
11.12.2013 23:13
Öljyä niin paljon että rajottaa sitä öljyn saantia? Tämäkin mahdollista, jotain mujua tai vastaavaa tankissa? Valutatko kaiken öljypurkista?
Jaa-a en tiiä.
12.12.2013 16:49
termostaatin voi ottaa pois, mutta joudut lämmittämään pidemmän aikaa mopoasi. ainakin jos haluat välttää mahdollisen lämpöleikkauksen (jos tykkäät huuattaa sitä mopoa).
eli jos termostaatin poistaa, nesteet pääsee heti sylinteriin. termostaatin idea on siis auttaa sitä mopoa lämpenemään nopeammin. etenkin talvella ilman termostaattia saattaa olla aika v*ttumaista lämmittää sitä mopoa kouluaamuna kiireessä.
ja mitä tulee tuohon öljy juttuun, niin 3% ei omasta mielestäni ole liikaa. itse käytän 2,5% seoksia eikä ole mitään ongelmia tullut. 2 mopoa omistanut, eikä kumpikaan ole leiponut pullia.
12.12.2013 21:06
Mikä vois olla derbissä vikana, kun ei lähde n. tunnin ulkonaolon jälkeen oikein käyntiin. Yön on lämpimässä varastossa ja starttaa sieltä otettaessa hyvin ekalla. Koulupäivän kun on ulkona, niin ryyppy päällä lähtee käyntiin mutta ei pysy käynnissä eikä kestä antaa kaasuakaan koska sammuu. Suutinn on jo vaihdettu kesäsuutinta 10 pykälää isompaan?
14.12.2013 23:22
Säädät tyhjäkäynnin kuntoon, niin rupeaa käynnistymään. Paitsi jos imukaulassa on pientä häikkää tai läpistä löytyy haritusta.
Tuo on viellä suht normaalia jos nopeasti käynnistymisen jälkeen kaasua annettaessa sammuu ja jos koneen vähän lämmettyä tyhjäkäynti lähtee laskemaan/sammuu ryypyn kanssa. Itsehän odottelen aina että tyhjäkäynti laskee jonnekkin 1500rpm jonka jälkeen sammutan ryypyn, pumppaan kaasua pari kertaa ja lähden vierimään.
16.12.2013 17:42
eli tossa tänään otin pytyn ja kannen käteen, kun ne ovat irti männän vaihdon takia irti. Eli pistin kannen pytyn päälle ja se heiluu vähän se kansi siinä, joten onko kansi kierossa? Mitä asialle voisi tehdä? paljonko kansi saa olla kiero? Syylärin ala kiinnikkeiden kumit ovat rikki, niin mistä saisin niihin jotkut kumit ettei syyläri kolise niissä reijjissä?
17.12.2013 4:49
Kansiha ei sais periaatteessa olla yhtää kiero mut itellä oli niinku 2-3 milliä ja väänsin pulteilla tiukalle sen ja voin sanoa et söi aika paljon kannentiivisteitä ja sillehä eei oikee muuta voi ku yrittää vaikka hioa tasaiseksi mikä todennäköisesti ei tule toimimaan joten kannattaa ostaa uus kansi vaa suoraa tulee paljo halvemmaksi ja ite ostin kyseiset kumet puuilosta
Ja sit mun kysymys
Mitä kaikkea siihen käynnistysakseliin kuuluu mulla on siinä akselissa se hammas ratas siinä se pikku jousi lohkoon päin sielä kolossa sit rikka ja lukkosokka sit se muovijuttu ja palautin jousi ja se jousi on siinä oikeessa kohassa mu silti ku yritän polkasta nii se jää se hamppi jumii ja se kone pyörii väärää suuntaan voiko kicksi olla uudenmallin terpistä? vai onko se osiltaan puutteelinen tai muuten vaan hajalla?
17.12.2013 9:11
Kyllä ehdottomasti kannattaa aluksi hiota se palokansi vesihiomapaperin ja lasin avulla suoraan. Itse olen kymmeniä kieroja kansia saanut pitämään, kun vain hionut sen suoraan. Yhtään palokantta ei ole sen takia tarvinnut uusia.
17.12.2013 18:41
Tervehdys
! Kyselen että mistä löytyisi derbiin läpinäkyvää jäähdytysletkua?
kiitokset etukäteen
17.12.2013 18:53
Oisko jollai mitää ideaa ku mopo hirttää puolkierroksille ja ku painaa pikkusenki kaasuu menee koko kierroksil. Kaasuvaijeri toimii ihan normaalisti ja palautuu hyvin