Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Puch-moottoriset Tunturit

12.1.2012 17:22

turha nuon hyvä kuntosesta on konetta avata jos kerran toimii!

Re: Puch-moottoriset Tunturit

12.1.2012 18:05

Ulkonäöltään hyvänä säilyneitä ei saa mennä pilaamaan entisöinnillä. Entisöinnin voi tehdä ihan mihin romuun vaan, mutta alkuperäsenä ei näitä ole säilynyt kuin muutamia.

pbt kirjoitti:turha nuon hyvä kuntosesta on konetta avata jos kerran toimii!
Sinäkö tiedät mitä tuon koneen sisällä on sen ulkonäön perusteella?


Kone kannattaa avata jonkun pulkan tms. vadin päällä, johon ne sieltä koneesta tippuvat rullalaakerit saa tiputettua (niiden pienien rullien määrä voi yllättää ensialkuun). Kytkimen luiku sekä painelaakeri kannattaa vaihtaa, ja tarkastaa kytkinlevyjen kunto. Kiertokangen välys kannattaa tarkastaa, ja pytty luultavasti porauttaa. Kampiakselin laakerit kannattaa shimmata kun uudelleen lohkoja kiinni sovittaa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

12.1.2012 18:39

Saako tota takavalopuolaa vakio magneetoon laitettua, kun vauhtipyörä on jo nyt niin syvällä, että melkeen ottaa kiinni normi valopuolaan? :roll:

Re: Puch-moottoriset Tunturit

12.1.2012 23:46

Joo kiitos vaan kaikille auttajille :)

Slerpa_ muistan kun joskus ehkä kaksi vuotta sitten linkkailit jotain saksalaisia sivuja missä oli pyttyjä ja kaiken maailman koneen hilppeitä. Kannattaisiko sieltä kenties tilata konerempan osat?

Tuolla entisöinnillä meinasin, että vois keulan, rungon ja tankin maalauttaa (orkkisväreillä tietenkin) uudestaan, vanteet sun muut kromiosat kiilottaa, verhoilla penkin uudelleen, tarroittaa mopon uudelleen, vaihtaa taakse uudet iskarit ja niin edelleen :) Täytyy tutkiskella asiaa vähän vielä..

Mopon ostosta saakka mua on vaivannu se, että töötti ei toimi.. Sitä on käytetty kolmessa eri korjaamossa ja sitä ei ole saatu toimimaan. Kysynpä siis vielä tässä, vauhtipyörä on vaihdettu, töötti on vaihdettu, johdot on vaihdettu ja töötin kytkin on vaihdettu. Mitä muuta tuossa voi enää vaihtaa? :D Korjaaja sanoi viimeksi, että mopo ei jaksaisi tuottaa tarpeeksi virtaa töötille, mutta miten se on sitten uutena jaksanut jos ei enää kerta? Mikä osa pitäisi vaihtaa että jaksaisi? :D Tämän arvoituksen ratkaisijalle mainetta ja kunniaa tiedossa! ;)

E. Jarrupalat ja pyörän laakerit pitäisi kanssa vaihtaa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

13.1.2012 21:29

Kunnia tööttiongelmasta kuuluu minulle, tai ainakin pitäisi. Huoltokirjassahan sanottiin ettei töötti jaksa kovin hyvin huutaa alkuperinkään, muodollisuuden takia sinne on laitettu. (juridinen juttu)

Ei kannata alkaa mitään tilailla konehuollon osia Saksanmaalta, käyt vain hakemassa laakeri/koneliikkeestä 2kpl mieluiten kalleinta (FAG, SNR, SKF, jnejne)L17 laakeria, ja yksi 6202 C3 laakeri.
Samat shimmit vaan kiinni jos on siellä välissä.
Halvinta ei kannata ottaa L17:n kannalta, kuluu oikeasti halpikset silmissä.
Voimakoneelta saa täydellisen stefasarjan ja tiivistesarjan.
Jos haluat pelata varman päälle, kiertokanki vaihtoon samaan syssyyn. Asut varmaan Moposportin lähistöllä, eli sinne.

Tuohon entisöintiin liittyen, älä hyvä mies jumalauta maalauta uudestaan hienoa alkuperäistä mopoa.
Alkuperäinen on aina parempi kuin kilikolipurkilla maalattu räpellys. (Olkoon sitten vaikka ruiskulla uusi maali, kuitenkin on huonompi kuin alkuperäinen)
Ei Tunturiin vaihdeta/uusita ulkonäön vuoksi, turhaa rahantuhlausta. Sitten vituttaa heti kun käytönjälkiä alkaa tulemaan uuteen pintaan.
Koneremppa on kannattava aina jos ei ole avattu moneen vuoteen.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

13.1.2012 23:00

Joo ei kannata ostaa halvimpia runkolaakereita. Ite ostin jotkut halpikset niin oli uutena jo niin väljät että niitä palloja tippuia ja asennus oli mahdoton löysän sovitteen vuoksi. Hain laakerikaupasta skf tai koyo en nyt muista, mutta oli todella paljon laadukkaammat.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

13.1.2012 23:20

Okeei, no kaipa sitten jätän maalailut väliin.. Mites, saako tollasen pelin jo museorekisteriin?

E. Ainakin orkkisputki tulee ja puran ton atomeiks ja vaihan kaiken missä vähänkin kulumaa tai ruostetta ;)

Re: Puch-moottoriset Tunturit

14.1.2012 0:10

Etkä mee vaihtaa kaikkia osia missä on kulumaa ja ruostetta hiukka, täytyy siinä nyt olla merkkejä käytöstä. Ja täytyy siinä aina olla sitä ajanpatinaa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

14.1.2012 0:25

Museorekisteröinti on niin ja näin kun on laidasta laitaan pelejä hyväksytty läpi :|
Yliarvostettua ainakin harrastajapiireissä museotouhu. Päristelet varmaan mökillä tms superilla?

Re: Puch-moottoriset Tunturit

14.1.2012 1:55

ja yksi 6202 C3 laakeri.
kannattaa se toinen vaihtaa sieltä kanssa. Siis se vaihteiston puoleinen.

Samat shimmit vaan kiinni jos on siellä välissä.
Niillä luultavasti menee shimmaus oikein, muttei täysin voi sen varaan laskea. Kannattaa silti koittaa ja lisätä/vähentää prikkoja, jos tarttee.



Ehdottomasti et mee maalailemaan/vaihtelemaan mitään osia. Jos vaihtelee niitä osia, moposta tulee semmonen tyhmännäkönen puolientisöity, josta paistaa niitten patinoituneitten osien vierestä ne kiiltävät osat.

Ja museorekisteri (ja se koko systeemi) on suoraan sanottuna perseestä. Se pitää niin mopossa, kuin autossakin huolen siitä että museoiän saavutettua ei mopopojilla ole enään ollenkaan varaa mihinkään osiin/mopoihin koska jotkut papparaiset omii ne kaikki ja entisöi ne, jonka jälkeen vahaa niitä tallissa, ja ehkä ajaa kerran kesässä jos tohtivat. Museorekisterijärjestelmä pitää myös tehokkaasti huolen siitä että nämä museoiän saavuttaneet mopot/autot katoaa katukuvasta. Pitäisi ehdottomasti olla joku raja montako jokaista saa museorekisteröidä (300?, tai vastaava), jolla sitten pidettäisiin huoli siitä että näitä mopoja säilyy hyväkuntosena myös jälkipolville. Myös tämä rajoitus pitää huolen siitä että niitä mopoja löytyy myös katukuvasta, eikä pelkästään papparaisten talleista...Esimerkiksi vaikka Tuntureissa on käynyt juuri näin, että ennen olivat arvottomia, jolloin kaikilla mopo pojilla oli varaa tunaan. Nyt kun tuli museoikä täyteen, alkoi papparaiset haalimaan noita talleihinsa, ja hinnat nousi pilviin, ja mopot katosi katukuvasta.

Museorekisteri tuo myös "vastuuta". Jos sitä mopoa (mopossa ei museorekkari ole kyllä niin helposti tunnistettavissa mitä autoissa mutta...) hiukan rässii tai ajaa jossain muualla kuin asfalttitiellä, tulee jotkut harrastelijat valittamaan ettei niin saisi tehdä...Myös talvella ajosta on valitettu, ja miljoonasta monesta muusta ihan turhasta syystä. Käytännössä kun itse olin autoa hankkimassa, iteltä jäi se Dodge Dartti hankkimatta autoksi juuri sen vuoksi, koska hyviä, normikilvissä olevia ei vaan ole. Ne on kaikki viimesenpäälle laitettu, ja museokilvissä, joka käytännössä meinaa ettei sillä autolla voi ajaa talvella ilman silmitöntä valitusta "toisten työn pilaamisesta" tai vastaavasta...

En silti väheksy entisöijien työtä mitenkään, omasta mielestä vaan tämä museorekkarisysteemi vaan käytännössä toimii ihan ristiriidassa sen tarkotuksen kanssa, joka ilmeisestikkin on pitää myös vanhoja autoja kunnossa, ja säilyttää se pala historiaa.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

14.1.2012 2:27

Ymmärrän kyllä kantasi Slerpa_.

Tuon Tunturin taustahan on sellainen, että ostettiin se iskän kanssa puoliksi 700 eurollla, kun olin kymmenen vuotias eli kohta seitsemän vuotta sitten. Mopo vietiin mökille ja harjoittelin sillä ajamaan sekä huolsin ja vaihdoin osia siitä. Se oli kilvissä, mutta poistettiin kilvistä nuoren ikäni takia. Kun täytin viisitoista vuotta ostin omilla rahoillani nykyaikaisen Aprilia mopon ja menin perkele myymään oman puoliskoni Tunturista iskälle 400 eurolla.. Se oli iso virhe, mutta en osannut vielä silloin arvostaa kyseistä helmeä :D Mutta joo, ei tuo mopo meidän perheestä varmaan koskaan lähde, tai ainakaan niin kauan kuin isäni hengittää, hän nimittäin ei myisi tuota mistään hinnasta, vaikka ei sillä ajelekkaan. Ja nyt kun olen itsekkin tätä oppinut arvostamaan, en sitä kyllä myisi.

Kilometrejä ei mopoon juurikaan tule, sillä niinkuin todettu, mopo on mökillä ja en hirveän paljon siellä enää käy, eikä isäkään sillä aja. Eli toisin sanottuna tämä meidän perheen mopo on poistunut jo katukuvasta. Haluaisin tehdä tuosta priima kuntoisen sillä olen hieman perfecktionisti (joku ehkä huomaa sen jos katsoo Apriliani kuvia :D) ja haluaisin että se näyttää todella hyvältä. Mutta koska täällä tulee näin vahvaa kritiikkiä kunnostusta vastaan, täytyy asiaa vielä harkita, tosin tämä projekti ei kyllä alkaisi vielä vähään aikaan :D

Kiitos kuitenkin kaikille, jotka on jaksanu ohjeistaa ja jakaa mielipiteensä täällä! :)

Re: Puch-moottoriset Tunturit

14.1.2012 13:02

Mutta priimakuntosia voi kuka tahansa tehä, mutta näitä hyvässä alkuperäiskunnossa olevia ei löydä melkeen mistään.

Ja täytyy tohon museorekisteriasiaan sanoa sekin, että onhan se tavallaan hienoa jos on joku museorekisterissä oleva harvinainen peli, joskin nykyään alkaa museorekisteriki olemaan aika tavallinen juttu, juurikin kun niitä vanhoja niin paljon on museorekisterissä.

Sen takia ne myös katoaa, kun eihän niillä edes saa ajaa kun sen, mitä se on 30 päivääkö vuodessa? Eihän siinä ole mitään järkeä, kun sehän on sitten täysin sellanen peli millä käydään pari kertaa vuodessa kaupassa tai näyttämässä kavereille, kun ei sillä muuten saa ajaa, ja sen pitäs vaan lojua siellä tallissa.

Itekkään en mitään vehjettä museorekkariin laittais, koska kuitenkin haluisin ajaa sillä. Varmana ton munki -64 pappa tunturin sais museorekkariin kun laittais siihen kuntoon, mutta jos sen rekisteröin joskus (varmaan kyllä teenkin sen jossain vaiheessa) niin laitan ihan tavallisiin kilpiin että saan ajaakkin sillä.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

14.1.2012 16:19

Tuossa muuten juuri tähän sopivaa keskustelua: http://www.vmpk.fi/forum/index.php?topic=66958.0

Mopon merkki tietysti eri, mutta sama asia silti. Suosittelen miettimään sinun moposi kohdalla tuota konservointia, joka tuollakin keskustelussa tuli esille.

Sen takia ne myös katoaa, kun eihän niillä edes saa ajaa kun sen, mitä se on 30 päivääkö vuodessa?
Sitä 30 päivää vuodessa ei kukaan laske, joten periaatteessa saat jäädä poliisiratsiaan 30 kertaa, ennen kuin voisi edes tulla sanomista, joten mielestäni tuo ajorajoitus ei näitä liikenteestä poista, eikä kellään tule omatunnontuskia kun on tullut kusetettua vakuutusyhtiötä ja ajettua sillä autolla vuoden ympäri. Mopon tapauksessakaan ei kukaan edes voi mopon ulkonäön perusteella tietää että onko se mopo museokilvissä vai ei.

Ja moniko edes ajaa sitä täyttä 30 päivää sillä autolla/mopolla???

Kyllä se päällimmäinen syy on se kun jos nykyihmisellä on talvella pakkasessa valittavana se vanha oldssi (jossa ei välttämättä edes mitään lämmitintä) tai uudehko auto webastolla, vaakakuppi menee äkkiä sen webastollisen auton puolelle. Se on vaan mukavuusasteeltaan niin paljon edellä olssia,kun voi vaan mennä lämpymään koppiin, laittaa auton käyntiin, ja lähteä menemään, kun taas sillä olssilla saa eka siellä kylmässä kopissa pumpata minuutti kaasua, ja sitten lähteä starttaamista koittamaan josko lähtisi, vai menikö jo tulpat märäksi.

onhan se tavallaan hienoa jos on joku museorekisterissä oleva harvinainen peli, joskin nykyään alkaa museorekisteriki olemaan aika tavallinen juttu, juurikin kun niitä vanhoja niin paljon on museorekisterissä.
Juuri tämän vuoksi tohon museokilpeen pitäisi saada joku enimmäisraja, montako niitä autoja saa niissä kilvissä olla. Esimerkiksi joku 40-luvun jenkki on täälläpäin museokilvissä todella arvokas, harvinainen ja pitää ehdottomasti säilyttää museokilpi kunnossa, kun taas joku volvoja tai saabbeja on joka paikka täynnä museorekkarissa nostamassa varaosien hintoja.

Re: Puch-moottoriset Tunturit

14.1.2012 18:51

Mites mie saan superin taka vanteesta laakerin ulkokehän irti? Ku siel on enää jäljellä se ulko kehä, kuulat ja sisä kehä on jo joskus kadonnu sielt.


edit. lähtiki jo irti...

Re: Puch-moottoriset Tunturit

14.1.2012 20:31

Mutta jotenki mä muistaisin että liikennevakuutus on museopelissä voimassa vaan sen 30 päivää vuodessa? Eli jos muuna aikana ajat niin siinä ei olis liikennevakuutusta?