Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
21.3.2015 20:18
Nyt tarvitaan kiireisesti apua!! Eli kyseessä on monkey 125cc koneella, vireinä: 22mm Mikuni VM, Biltema Fiddy, kireämpi nokka, kanavia viilattu, vapaavirtaava putki, 12v valolliset sähköt jne. Lähtee käyntiin 1-2 yrityksellä, käy tasasesti tyhjäkäyntiä, alkaa kiertämään hyvin ja kun kierroksia on 4500-6000rpm niin alkaa pätkimään ihan v*tusti ja heti kun päästää kaasusta irti niin sammuu, ja tarvii polkea 4-5 kertaa että lähtee taas käymään
Jos kierrättää ton 4500-6000 kierrosalueen yli niin ei enään pätki niin paljon, mutta pätkii silti ja meinaa sammua kun päästää irti kaasusta. Pääsuutin on nyt 100, tyhjäkäntisuuttimesta ei tietoa, neulan sokka ylimmässä lovessa ja ilmaruuvi on aika paljon auki. Kaikki viittais siihen että keski kierroksilla saa liian vähän bensaa, mutta kun laittaa isomman suuttimen niin alkaa pätkimään jo ennen 3000 kierrosta. Jos laskee neulan sokkaa vaikka keskimmäiseen loveen niin pätkii aikasemmin muttei vaikuta niin paljon kun suuttimen vaihtaminen. On kokeiltu suuttimilla 120-85, ja tolla 85 suuttimella toimii parhaiten, mutta silti pätkii ihan jumalattomasti ja ei voi ajaa kunnolla. En myös uskalla laittaa enään pienempää suutinta koska kone on sisäänajossa (ajettu n. 20 min). Ei ole imuvuotoa, kaasari on putsattu nyt 3 kertaa ja avattu varmaan 500+ kertaa
Voisko sitten jossain sytytyspuolella olla vikaa? Nuo valolliset sähköt vaihdettiin Skyteamin 110cc koneesta ja meni kiinni ilman ongelmia. Kaikki sähköt myös toimii. Vaihdoin puolan ja tulpan ja katsoin kaikkien johtojen kunnon ja silti pätkii. Eli nyt tarvis niitä vastauksia ja vähän äkkiä!
1.4.2015 3:45
Mikä cdi sulla on? Koita toisella kassulla.
13.5.2015 16:59
moro multa tosiaa pöllittii jinkku mana marraskuussa ja nytten löydetty. Saatiin mopo poliisiasemalta ja oltiin revitty etuvalo irti ja sähköjä katkottu ongelma tällä hetkellä se että mopo ei lähe käyntiin. ei anna kipinää tulpanhattuun eikä tulppaan. en osaa tehdä mitään asialle että osaisko joku kertoa miten saada toimimaan?
21.5.2015 23:26
Moi,
Elikkä ois tuollainen kiinanmanki, jolla ajettu 300km. Seuraavanlainen ongelma olis, että 3 ja 4 vaihdetta ei välillä löydä. Joskus, kun moottori alkaa lämpeämään saattaa tuurilla löytyä. Välivapaa, 1 ja 2 löytyy ja toimii moitteetta. Mikähän vois olla, kun näin vähän ajettu?
Sitten vielä toinen kysymys, elikkä kun hiukan keulii niin muutaman noston jälkeen alkaa kaasarista valua bensaa ylivuotoletkusta oikein kunnolla, niin että moottorikaan ei jaksa käydä ja maahan tulee kunnon bensaläikkiä. Mites tällaisen vian sais korjattua, kun keulia tekis mieli?
Kaasari kertaalleen purettu ja putsattu
22.5.2015 23:56
Eli moottori vuotaa 4t öljyä sylinterin jälkeisestä välisestä. (siis sylinterin ja venttiili sydeemin liitoskohdan välistä) Siis tiiviste huono, mutta aattelin, että kuinka noissa nelareissa eli voiko 4t äljyä olla männän toisella puolella? Eli eiks sillon 4t öljyt ole väärällä puolella jos sieltä öljyä vuotaa.
Savuttaa myös mustaa savua. Mikäköhän pielessä? Seokset?
Miten moottorissa menee oikein venttilien säätö?
Kuinka oikein menee noissa nelareissa eli voiko niinku imu ja pako nokka akselit mennä väärään tahtiin kampuran kanssa jos nokkaketju irti. Kuinka ne saadaan samaan tahtiin?
Vielä yksi ongelma eli mikä vaihteissa on pilessä, kun vaihteet pitäs olla 0 ja neljä alas, mutta kun on neljännellä tai 0:lalla niin menee vielä yhden ja rasahtaa samalla mutta se menee niinkun päälle mut kuin ykköselle? (Siis puoliautomaatti vaihteet)
23.5.2015 8:07
Öljyvuoto sulla tulee varmaanki ihan vaan siitä reiästä mistä öljy menee kanteen.
Nää moottorithan ovat yhdellä nokka-akselilla ja ajoitus tapahtuu kääntämällä magneetossa oleva tkirjaimen viereinen viiva lohkossa olevaan vastamerkkiin joka on noin klo.12 asennossa. Silloin nokka-akselin hammaspyörässä oleva piste on vaakatasossa osoittaen kannessa olevaan hahloon. Tämä on tärkeä tehdä huolella moottorin toiminnan vuoksi!
Venttiilin säätö tapahtuu ottamalla ne korkit pois kannesta, kone pyöritetään sellaiseen asentoon ettei ole venttiili auki ja sitten vain katsot välyksen venttiilin nostajan ja venttiilin pään välistä rakotulkilla. Oikea välys imuventtiilissä noin 0,08mm ja pako 0,12mm (saa korjata jos on paremmat jollakulla).
Säätö tapahtuu jos siihen joudut niin että löysäät sen mutterin siitä varresta ja sitten käännät sitä pulttia siitä keskeltä joko kiinni tai auki riippuen säätösuunnasta. Muista kiristää se mutteri!
23.5.2015 14:05
Mitenkäs tollasessa kaasarissa menee noi seos ja tyhjäkäyntiruuvit?
Eli onko tuo vasemman alareunan ruuvi tyhjäkäyntiruuvi ja toi toinen isompi keskellä seosruuvi?
23.5.2015 21:59
Näköjään vuosi tosiaan sitä öljyä siitä kohdasta mistä se menee kanteen.
Noista vaihteista vielä sen verran kun avasin, niin kuuluko niiden mennä niinkun ympäri? Siis että kun neloselta painaa alas niin menee vapaalle ja sit taas ykkönen samatoiste päin myös? Kyseessä siis kiinan kopio moottori, jossa puoliautomaatti vaihteet.
25.5.2015 17:44
sanjuro2 kirjoitti:Mitenkäs tollasessa kaasarissa menee noi seos ja tyhjäkäyntiruuvit?
Eli onko tuo vasemman alareunan ruuvi tyhjäkäyntiruuvi ja toi toinen isompi keskellä seosruuvi?
Tuo iso mikä on tuossa keskellä on tyhjäkäyntiruuvi. Ku otat luistimen pois niin pitäis näkyä siellä kolossa. Se vasemmassa alareunassa oleva on seosruuvi.
28.5.2015 0:26
Tuli tuossa avattua kiinan kopio moottorin sylinteri ja venttiili koppa. Yritin tehdä mahdollisimman tarkasti purun ilman, että mikään muuttuisi, kuiten kasattuani ja käynnistettyäni moottori nakuttaa. Eli kai venttiilin välykset pielessä?
Eli kysyisinkin, että miten tietää, että nokka-akselin ketju ratas on oikein? Eli siis se mikä lähtee kolmen pultin jälkeen irti. Tuleeko se pallukka siinä rattaassa sen nokka akselin päässä olevan tekstin kohalle. Vai kuinka tietää missä asennossa niistä kolmesta sen pitää olla?
Sitten tämä välysten tarkistus eli kun itse en moottorista löydä t:n vauhtipyörässä olevan merkin vastamerkkiä. Siis moottorissa sähköstartti. Eli missä se on? Kuinka tämä magneton kopan tarkistusluukku. Onko silloin merkin kohdalla kun on keskellä luukkua?
Voiko jokin muu mennä pieleen kun purkaa tuon, joka voisi aiheuttaa nakutuksen? Onko mitään väliä sillä, että jos oli venttiili varsien tapit irti? Siis varret irti hetkellisesti?
Ja vielä siitä, että kun vasemmalla puolella moottoria on kytkimen kohalla ruuvi/pultti. Niin mihin se vaikuttaa ja kuinka sitä pitäisi säätää? Siis puoliautomaatti vaihteisto.
29.5.2015 12:56
En tajunnu puolikaa mitä selitit venttiilin varsista yms
Magneeton T:merkki siihen vaihelaatikon klo-12 olevaan loveen. Nokkapyörän pallura klo 9 olevaan merkkiin kannessa. Sit on jako kohdillaan, kuulostaa että se voipi olla aika pielessä. Sit ku jako on kohillaan ja mäntä ykk. puristustahilla (nokan ja magneeton merkit hollillaan) nii säädät ne venttiilinvälykset (N.0,05) Sillä pitäs napsuttamiset loppua.
29.5.2015 15:56
Juu saattoi olla hiukan sekava. Kysytään nyt näin.
Eli voiko naputtaa jos jako ei ole kohdallaan, mutta venttiilin välykset ovat?
Itseltäni ei löydy sitä t:n vastamerkkiä, koska starttimoottori. Kuitenkin magneton kopassa on sellainen tarkistusreikä, niin onko silloin YKK:n kohdalla kun t:n viiva on tuossa tarkistusreijän kohdalla?
Mitenkä tuo naputus kun ei tahdo millään kadota, vaikka kuinka venttiilejä säätää. Voiko tulla jostain muusta, kuin välyksistä?
Moottori on tällainen vempula, mutta puoliautomaatti vaihteilla.
http://www.menopelimarket.fi/epages/PPO ... ducts/3214Toivottavasti nytten oli tarpeeksi selkeää.
29.5.2015 16:15
Naputus kuuluu jos on jako pielessä nii että vena ottaa mäntään, tai liian isot venttiilin välykset. Selvät ohjeet asian korjaamiseen annoin ylempänä... ja kyllä se jako merkki katotaan siittä tarkastusreijästä. Toki se naputus voi kuulua muistakin paikoista esim jakoketju, kampiakseli yms yms.
28.6.2015 0:20
Nt kävi silleen et lähti jinkusta kilvet. meneekö läpi ooracing takahaarukalla, kaasujousilla ja vahvemmalla usd etuhaarukalla? + mitä muuta pitää laittaa se on vm. 2010. pitääkö olla vilkut? äänitorvi? vai riittääkö polkupyörän kello? pitääkö olla pitkät? mihin heijastimia? kertokaa vaan kaikkea mitä keksitte
tosiaan 125cc oli kinni ja poliisia vastaa 77km/h 60 alueel. onko liikenteen vaarantaminen vai törkeä liikenteen vaarantaminen? kauankohan kortti pois?
29.6.2015 11:39
Se on siinnä hilkulla et menee tolla alustalla läpi, vilkkuja ei tarvii, mulla oli semmonen 4e vinkutöötti joka on pokupyörään tarkotettu kyllä ne kehuu et pyörän kello käy, heijastimet pitää olla ainaki etuhaarukassa ja kaikkien valojen pitää toimia. Seki toki riippuu mitä ne on merkannu siihen lappuun katsastuksen syyksi.