Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.9.2012 19:45

Kasasin just mopon kun vaihoin männän nii minkähän takia se iskee siitä putken alusta sinisen liekin ? O,O, putkessa ei oo tiivistettä nii se pääsee siit välistä puskemaa läpi

Ei lähe käyntii... voiko johtua kun laitoin crc:tä mäntään ehkä vähän liikaakin :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.9.2012 23:51

jaa miks laitoit crctä mäntään?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.9.2012 0:50

Vaikka jälkiviisastelu on niin turhaa niin ei sitten 2t-öljy mielessä käynyt? :roll: Kyllä se crc sieltä joskus lähtee kuitenkin, vika voi olla muuallakin kun konetta käytit auki.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.9.2012 3:09

Olen ostamassa derbi senda vm02. Omistaja ei tiedä mikä siinä voisi olla vikana, mutta epäilee vahvasti että kaasutin olisi tukossa paskasen bensan johdosta. Kävin sitten kaverin kanssa tsekkaamassa kyseinen mopo ja siinä samalla sitten puhdistettiin kaasuttimen jokainen suutin ja katsoin että neulavena toimii normaalisti.
Takaisin osat kiinni ja työntämään (kiksi puuttuu) työntämisen aikana putkessa paukkuu ja kone yrittää hyvin vaivalloisesti lähteä käyntiin, joutuu kaasuttelemaan ihan joka sekuntti, ettei kone sammuisi. Sitten kun vihdoin saadaan kone tulille, se ei kulje yhtään mihinkään ja savuttaa todella paljon ja sammuu (boooooo). Tulppa myös katsottu ja se ainakin on ihan läpeensä märkänä. Myöskään puristuksia ei tuntunut olevan juuri yhtään, ykkös vaihteella työnsin mopoa ja se liikkui todella kevyesti, eikä mennyt takarengas lukkoon, niin kuin normaalisti menee pienellä vaihteella. Kytkinkahva tuntui myös melko jämäkälle, oma epäilykseni on, että jos kytkinvaijeri on säädetty niin kireälle, että mäntä hädin tuskin liikkuu pytyssä, koska kytkinpakka aukeaa. Toivottavasti tekstistä saa jotenkin selvää, hieman unisena kun tuota kirjoittelin :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.9.2012 10:47

Eikös mopedi olisi voinut leipoa myös? ei puristuksia ja ei meinaa lähteä käyntiin, savuttaa hulluna (ehkä kannentiiviste samalla hajonnut ja palotilassa jäähdytysnestettä)
ja kytkin voi olla luonnollisesti jäykkä.
Jos epäilet että on kytkimestä nii ens kerralla kun meet kattomaan nii avaa pikasesti se kohta mihin kytkin vaijeri menee koneessa. löysäät sitä niin ei ota enään kytkin kiinni.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.9.2012 13:16

hassukka kirjoitti:Vaikka jälkiviisastelu on niin turhaa niin ei sitten 2t-öljy mielessä käynyt? :roll: Kyllä se crc sieltä joskus lähtee kuitenkin, vika voi olla muuallakin kun konetta käytit auki.



Joo o kaasarin otin pois koska saattaa olla tukos, avasin kohokammion niin ei tippunut lähes ollenkaa bensaa, pelkästä kohokammiossa oli bensaa.
Mutta siis se oli voitelevaa crctä, eli ei se tietääkseni pahitteeksaa oo mut ku sitä meni vähä liikaa :D Sit mun cdi boxi saatto hajota kun jotenki pääs livahtamaaa ja tippu maahan.
Avaanko ton kaasarin että nään oliks siel tukos?
Ja mikä sen kolmannen suuttimen numero ja nimi on?
mul on 78 ja 50 ja sit joku 20-30 tippu maahan ja en löytäny, voin ostaa uuden huomenna jos en nyt löydä niin oliks se tyhjäkäynti ruuvi? ja moni numerone¨
mopo derbi senda xtreme -05

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.9.2012 14:24

sissijuusto kirjoitti:Eikös mopedi olisi voinut leipoa myös? ei puristuksia ja ei meinaa lähteä käyntiin, savuttaa hulluna (ehkä kannentiiviste samalla hajonnut ja palotilassa jäähdytysnestettä)
ja kytkin voi olla luonnollisesti jäykkä.
Jos epäilet että on kytkimestä nii ens kerralla kun meet kattomaan nii avaa pikasesti se kohta mihin kytkin vaijeri menee koneessa. löysäät sitä niin ei ota enään kytkin kiinni.


Elikkä ostin kyseisen derbin tänä aamuna ja avasin sylinterin samantien, leiponuthan se oli ja aikas pahasti. Ylempi männänrengas oli hitsautunut kokonaan mäntään kiinni, törkeät naarmut männän joka puolella sekä pytyssä todella syvät urat. Ei siis muuta kun uuden sylinterisarjan metsästystä. Myös magneeton puolelta kokeilin petilaakereiden välystä ja olihan siellä pientä klappia jo päässyt syntymään, ei niinkään paha kuitenkaan koska moottorista ei kuulunut ulinaa (silloin kun se oli käynnissä vaivalloisesti).

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.9.2012 15:46

Aajoo hei mitä vittua :D Miks bensa ei lähe tankista ollenkaa liikkeelle?
Kun irrotan tankista tulevan letkun tai vaikka ne molemmat mitkä tulee siitä kohosta vai mikä lieneekään se osa mikä on tankin alapuoella kiinni.
Niin miks niistä letkuista ei tuu bensaa ?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.9.2012 16:11

Olisi sellainen ongelma että kun laitettiin derbissä lohkot kiinni niin vaihteita ei pystynyt vaihtamaan. Noin kahdenkymmenen kasaamis kerran jälkeen kokeilin, että pyöriikö edes pelkkä vaihde rumpu vaihdepoljinta käyttämällä. Ei pyöri. Osaako ketään sanoa missä voisi olla vika ja, pitääkö mitään muuta kasata, että vaihteita löytyisi

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.9.2012 16:24

Miinux kirjoitti:Aajoo hei mitä vittua :D Miks bensa ei lähe tankista ollenkaa liikkeelle?
Kun irrotan tankista tulevan letkun tai vaikka ne molemmat mitkä tulee siitä kohosta vai mikä lieneekään se osa mikä on tankin alapuoella kiinni.
Niin miks niistä letkuista ei tuu bensaa ?


Derbin hana toimi alipaineella, hanan alempaan letkuun kun imaset, hana aukeaa, ja kun puhallat, sulkeutuu.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.9.2012 16:42

Dioxide kirjoitti:
Miinux kirjoitti:Aajoo hei mitä vittua :D Miks bensa ei lähe tankista ollenkaa liikkeelle?
Kun irrotan tankista tulevan letkun tai vaikka ne molemmat mitkä tulee siitä kohosta vai mikä lieneekään se osa mikä on tankin alapuoella kiinni.
Niin miks niistä letkuista ei tuu bensaa ?


Derbin hana toimi alipaineella, hanan alempaan letkuun kun imaset, hana aukeaa, ja kun puhallat, sulkeutuu.



Jooo no sain sen bensan lähtemään tankista mutta ei mee kaasarista kait pidemmälle että mitäs neuvoks? aamul irrotin kaasarin ja pesin sitä ja jotai niii ei ainakaa oo hiekkaa suuttimien tukkona yms, että neuvoja?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.9.2012 18:53

Mistäs sais tilattuu kaikki koneen laakerit (mielellää vahvistetut) kaikki koneen stefat ja tiivisteet ja vieläku löytyis joku laadukas 50cc sylinteri ja mäntä.En viittis alkaa tilailee kaikkia eri kaupoista.Mielellää viel suomalainen kauppa.

Kiitos jo etukäteen vastaajille :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.9.2012 20:51

Sain sit mopon toimimaa mutta kaasu hirttää luultavasti sen takia kun kaasarin päällä on se yhdellä ruuvilla kiinni laitettava muovine osa jonka alla on se jousi nii se on toiselta puolelta hyvin kii mut toiselt aika heikosti että se lienee syy?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.9.2012 18:04

No niin. Derbissä on se käynnistysakseli, joka menee koneen sisään. Akselin päässä on ratas ja jousi, ei siis polkimen palautusjousi vaan semmonen pienempi.
Ymmärsin, että jousen kuuluu olla paikallaan akselin urassa ja jousen "tappi" tulee asettaa siihen lohkossa olevaan koloseen. Vai pitääkö se tunkea siihen kolosen vieressä olevaan pieneen reikään..? Joka tapauksessa jousen ilmeinen tehtävä on työntää käynnistysratasta ulospäin polkaisun aikana.
Nythän on niin, että se jousi irtoaa paikaltaan muutaman polkaisun jälkeen. Vaihdoin sen jo kerran uuteenkin, mutta sama tulos. Kone avattu jo muutaman kerran ja alkaa kyllästyttämään...
MIstä tämmönen irtoilu voi johtua ja mitä sille voi tehdä? Mitään näkyvää vauriota ei ole sen kummemmin akselissa kuin lohkossa.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.9.2012 19:03

Voi vittu tää on jäätävää, putki ei meinaa mennä kiinni, ja kaasu hirttää.
Just vaihettu mäntä, vittu tää on perseestä. huutaa aivan perkeleesti kun polkasee käyntii, kertokaahan miks se kaasu hirttää, miten säädän sen kaasuvaijerin ? se voi olla huonosti, putken kyl saan ajallaa kii kunha jostai löydän uudet mutterit