Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
24.9.2015 15:59
Millaisessa asennossa tua rabasan kytkin pitää olla koneessa, kun se ei palauta enää?
24.9.2015 22:34
osaisko kukaa arvioida minkä kokone suutin pitäs laittaa dööpiin ku on kiinni vanhanmallin metrakit thrower kiinni? tuntuu et 88 on liian iso kun alkaa pätkimään noin 8000 kierroksessa.
25.9.2015 12:09
Kokeilemalla eri suutinkokoja selviää
Ku mulla vuos siitä sylinterikannen nipasta jäähdytysnestettä, ja sen ny tukittu. Ja ku täytin sen paisuntasäiliön siihe max. merkkiin asti ja ny ajon jälkee huomasin et se on siinä min. merkin kohalla, et onks se neste vaa kierrossa siel moottorissa vai onks taas joku vuoto? Ja voiks saman väristä nestettä laittaa sekaan?
26.9.2015 7:30
Joo, voi lisätä saman väristä jäähdytysnestettä, Maailmassa on kyllä tarjolla nesteitä joita ei voi sekoittaa keskenään ja ovat silti saman värisiä, mutta tuskin olet sellaista sattumalta mistään löytänyt...
Nestepinta usein hieman laskee ensimmäisen lämmityksen jälkeen kun ilmat poistuu jäähdytysjärjestelmästä.
Huomio, että ne min / max merkit on: Max taso kuumana ja Min taso kylmänä. Jos kylmänä täytät max tasoon, saattaa nestettä pukata ylivuotoletkusta hieman pihalle kun järjestelmä lämpiää ja neste hieman laajenee.
Jos se nestepinta laskee "aina ajon jälkeen" on järjestelmässä vuoto, joko ulos tai moottorin sisään.
Lätäkkö alla kertoo vuodon ulos.
Käynnistymisen vaikeus ja makean tuoksuinen savu on merkki vuodosta sisään.
Kerroit että mopo on ylilämmennyt. Silloin on vaara ja pitää tarkkailla olisiko kannentiiviste vaurioitunut. Se juuri voi vaurioiduttuann sotkea jäähdytyksen toiminnan.
Se voi vuotaa jäähdytysnestettä sylinteriin ja heikentää käyntiä, tai sylinterin puristuspaineet vuotaa nestetilaan ja kerää sinne kaasukuplia / heikentää jäähdytystä vaikeuttaen nestekiertoa jne....
26.9.2015 13:23
Noi kannentiivisteet vaihettii just ja se nippa tukittii nii ei pitäs vuotaa mistään
ja ajossa on siinä min. Merkin kohalla, kylmänä en oo vielä kattonu. Eli laitanko lisää vai?
E: Kysyn vielä nopeesti, et sylinerikanessa, siin sytystulpan vieres on se termostaatti? Nii haittaako jos sen johto on katkennu? Eiks se auta jotenki konetta lämpenemää kylmil säillä vai mitä?
E: Kyseessä on sittenki anturi, joka mittaa jäähdytysnesteen lämötilaa vai?
# Omaa viestiä voi muokata, jos siihen tulee lisättävää. Tuplapostauksia lyhyen ajan sisään tulee välttää. Yhdistin tuplapostaukset. -Shape
27.9.2015 15:44
Lisää jäähdytysnestettä kun kone on kylmä ja laita nestepinta merkkien puoliväliin ( mutta ei se nyt niin tarkkaa ole, pääasia on, että niin kauan kuin paisunta-astiassa on nestettä, silloin itse jäähdytysjärjestelmä on täynnä ja se on pääasia. Ne merkit paisunta-astiassa voit tulkita esim. nestepinnan korkeuden vaihteluiden havaitsemista helpottaviksi merkeiksi ).
Lämpötila-anturin johto kannattaisi korjata, koska se toimiessaan sytyttää mittaristoon punaisen merkkivalon jos moottori kuumenee liikaa, ehdit reagoida asiaan ennen kuin kannentiiviste vioittuu tai mäntä leikkaa kiinni.
27.9.2015 20:12
Ok, kiitos
mitkä muut tekijät voivat aiheuttaa moottorin ylikuumenemisen ku se että jäähdytysnestettä on vähä tai ei ollenkaan? (Jos ajaa normaalisti, eikä Kaasu pohjassa kokoaja
E: ja voiko jäähdytysnesteseoksen sekaan laittaa vettä vai pitääkö aina laittaa veden ja jäähdytysnesteen seosta?
27.9.2015 20:41
Mikäs vikana kun öljyvalon varoitusvalo palaa kokoajan? se kyllä palaa himmeesti eli sitä ei päiväs aikaan näe että se palaa mutta pimeällä sen näkee. Kun anturin irroittaa valo sammuu. Olen jo kerran vaihtanut anturin ja anturin ostin liikkeestä.
27.9.2015 20:42
Tomi-50
Vuotava kannentiiviste ( sylinterin nestetilaan vuotaa kaasua joka ei jäähdytä ), vesipumpun siipi viottunut eikä kierrätä ( harvoin viottuu käytössä, yleensä seurausta asennusvirheestä ), kone käy laihalla seoksella joka tuottaa ylimääräistä lämpöä. Teosiassa myös liian pieni määrä 2-T öljyä aiheuttaa ylimääräistä kitkaa ( lämpöä ) mutta se yleensä aihettaa männän tai laakerin kiinnileikkaamisen eikä niinkään jäähdytysjärjestelmän ylikuumentumista...
Jäähdytysnestettä myydään joko tiivisteenä, johon sekoitetaan saman verran vettä tai valmiina seoksena jota ei tarvitse laimentaa.
On olemassa myös täysin vedetöntä jäähdytysnestettä, mutta sitä ei saa normaali huoltoasemalta ja on aika arvokasta. Se on "erikoistapauksiin" jossa tarvitaan nestettä kuumempiin olosuhteisiin. Lisäksi sitä ei tarvitse vaihtaa käytännössä ikinä. Sen kiehumispiste on 180 astetta kun normaali klygoli/vesi seos kestää paineistettuna n. 120 astetta. ( esim:
http://janicolracing.fi/tuote/evans-pow ... itraa-2343 ) Ei mitään järkeä laittaa mopoon
27.9.2015 20:49
Derbiboy 00: Jos säiliössä on öljyä enemmän kuin missä öljyvalo syttyy, vika voi olla johtimissa, voivat olla hankautuneet ja saavat kontaktin toisiinsa. Jos valo on normaalia himmeämpi, ei vilkahtele eikä "sätki" viittaisi mittariston sisäiseen vikaan. Esim. mittariston sisään päässyt vettä ( painepesuri ?)... Silloibn vika saattaa poistua kunhan paikat kuivuu?
27.9.2015 20:57
Ok kiitos
saako noita lämpö-antureita esim. Moposportista? Ja voiko siis pelkkää vettä laittaa sinne paisuntasäiliöön sen seoksen sekaan? Taitaa sillo jäätyä lämpimämmässä lämpötilassa? Onko muita haittoja?
27.9.2015 23:05
Mikä on derbi Senda xracessa on vikana kun ei vaihda aina alaspäin
27.9.2015 23:28
Millälailla ei vaiha alaspäin?
Mulla välillä ei vaiha vapaalta ykkösvaihteelle vaikka kuinka painaa vaihdepoljinta
mikäköhä ongelmana?
Muille vaihteille vaihtaa hyvin ilman mitää ongelmaa, ja myös esim 1vaihteelta vapaalle tai kakkoselle
E: ja onko iha normaalii ku tulee esim. Risteyksee ja laittaa vaihetta pienimmälle, ja joskus ykköselle laittaes kuuluu sellane "kolahdus". Mitää ongelmaa siitä ei oo kyllä koitunu.
28.9.2015 7:36
Tomi-50: Antureita saa ostaa ainakin Sumekolta,
http://www.sgnservice.fiMoposportista en tiedä löytyykö.
Pelkän veden lisääminen jäähdytysjärjestelmään laimentaa klygoliseosta ja heikentää pakkaskestävyyttä.
Klygolissa on syöpymistä / ruostumista ehkäiseviä lisäaineita jotka myös "laimenee" pelkän veden lisäyksen seurauksena, mopossa tämä voi olla lähinnä kosmeettinen haitta. Puhtaan veden lämmönsiirtokyky on parempi, joten on siitä jotain hyötyäkin.
28.9.2015 9:35
Tomi-50 kirjoitti:Ok kiitos
saako noita lämpö-antureita esim. Moposportista? Ja voiko siis pelkkää vettä laittaa sinne paisuntasäiliöön sen seoksen sekaan? Taitaa sillo jäätyä lämpimämmässä lämpötilassa? Onko muita haittoja?
Täältä saa netistä tilattua, 12,90 €
Ei kortilla ajeta kirjoitti:Mikä on derbi Senda xracessa on vikana kun ei vaihda aina alaspäin
Vaihdepolkimen akselissa voi olla vikaa, kannattaa käyttää kytkinkoppa auki ja tarkistaa sen ehjyys.