Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbien virittäminen

25.3.2015 20:51

Meneekö Derbi Sendan rajotin (Vm. 2005) Derbi senda x-race -07?

Re: Derbien virittäminen

26.3.2015 18:47

Onko tuon eturattaan vaihto 13-piikkiseen iso homma? Mopo on Derbi Drd Xtreme vm.2014

Re: Derbien virittäminen

26.3.2015 18:54

Ei ole. mg koppa irti ja eturatas irti ja uus paikalleen. Mahdollisesti (EHKÄ!!) joudut ostamaan uudet ketjut jos entiset on liian lyhkäset.

Re: Derbien virittäminen

26.3.2015 19:40

Et todellakaan tarvitse uusia ketjuja. Ratasta asentaessa joudut kuitenkin löysäämään ketjuja jonkin verran että menee paikoilleen.

Re: Derbien virittäminen

27.3.2015 19:25

Joo jos vakiovälit löytyy mutta jos sulla on (ihan vaa esimerkki...) vaikka 130 lenkkiset ketjut 11-58 välit ja haluut 13 piikkisen eteen nii todellakin tarvii pitemmät ketjut. Ei se säätövara loputtomiin ole.


Edit: Kokemuksella ihan vaan tässä puhun

Re: Derbien virittäminen

27.3.2015 20:42

Minäkin tässä ihan vaan kokemuksella puhun.

Viestissä mainittiin Derbin olevan uusi DRD-Xtreme, jossa on vakiona 11/65 välit ja 140 lenkkiset ketjut. Kaverin vastaavaan vaihdettiin juuri vakioketjuille 13-piikkinen ratas, ja loistavasti mahtui ;)

Ja jos tässä meinasit sitä, että välit ovat erit kuin vakiot, niin jos mopo on vm. 2014 ja kaveri kyselee täällä miten vaihdetaan eturatas, oletan itse ettei välejä silloin ole sen kummemmin vaihdettu :D

Re: Derbien virittäminen

28.3.2015 13:27

Jooh en rupee kinastelemaan :D olet aivan oikeassa... Mutta ompahan jollekki muulle tiedoksi :lol:

Re: Derbien virittäminen

30.3.2015 15:49

kävisikö uudempaan rabasan koneeseen tarkoitettu airsalin 50cc sylinterisarja myös vanhempaan rabasan koneeseen? 8o

Re: Derbien virittäminen

30.3.2015 17:02

Ei mene. Vanhan- ja uudenmallin männät menee päittäin, mutta pytyt ei.

Re: Derbien virittäminen

1.4.2015 16:18

Onko kukaan harrastanut derbin rosterisen vakioputkiston tyhjennystä? Eli katti sunmuut tilpehöörit putkesta pois ;) kuinka vaikeaa ollut irrottaa itse katalysaattori ja sitä tukevat suppilo? ja kannattaako paisarin seinillä vuorattua verkkoa ottaa irti ollenkaan?

Re: Derbien virittäminen

1.4.2015 22:31

DRD Pro:n vaihdettiin uusi Gianellin tehoputki vanhan Gianellin tilalle. Tehopiikki uudella putkella selvästi miedompi ja max.nopeus putosi 80:stä 73 km/h
Välitykset ja säädöt ennallaan. Eli 13 x 65 ja suutin 96 ja putkesta prikka pois.
Onko muita ehdotuksia kuin suuttimen koon rukkaamista jolla voisi koittaa palauttaa entisiä tehoarvoja?
Edit 1:Korjaus edelliseen, suutin olikin 92, selvisi kun sain lukulasit :s
Edit 2: Vastailen itselleni... Suuttimet on nyt testattu väliltä 80 - 108 Uudelle putkelle paras oli 88 ( vanhalla 92 ) Huipputeho jäi hieman pienemmäksi kuin vanhalla putkella ( -3km/h ), jossa oli muutama pieni reikä ja alkukäyrä muutaman sentin saumasta halki. Tosin niin pieni nopeusero on tulkinnan varainen?
Tehopiikki vahalla oli myös tuntuvampii, toisaalta se alkoi 1000r/min myöhemmin uuteen verrattuna joten sekin on tulkinnanvarainen... :eek:

Re: Derbien virittäminen

4.4.2015 10:16

Jatkan vielä tuosta edellista aihettani Gianellin teharista, Ilmeisesti on olemassa ns. vanha malli ja nyt myös uudempi joista löysin keskustelun, missä vanhaa epäiltiin enemmän kiertäväksi. No, en havainnut meidän tapauksessa ulkonaisia eroja joten vaikea sanoa onko kyseessä vanha vs uusi malli?
Mutta vanhassa putkessa alkuholkki oli hitsattu kiinni eikä jousia tarvinnut käyttää, ja mittaillessani putkia totesin että, hitsatun putken "alkuosa" oli reilun sentin pidempi kuin mitä putki on kun alkuholkki työnnetään pohjaan ja kiinnitetään jousilla putkeen.
Eli ilmeisesti vanhassa alkuholkki on hitsattu putkeen työntämättä sitä ihan pohjaan.
Varsinainen kysymys kuuluu: onkohan tällä jotakin havaittavaa vaikutusta putken toiminnan kannalta? :eek:

Re: Derbien virittäminen

4.4.2015 12:16

On, putken viritetty pituus muuttuu. Yleisesti ottaen lyhemmät putket ovat korkeakiertoisempia ja pitkät vastaavasti kiertävät hiukan vähemmän. Pituuden olisi kuitenkin hyvä olla suhteessa muihin mittoihin, ja mikäli kaikki osuu kohdalleen on tuloksena hyvä putki. Tässä tapauksessa tuo senttiä pidempi Giannelli taitaa osua paremmin yhteen muiden komponenttien ja ominaisuuksien kanssa. :)

E: Jottei nyt kukaan ymmärrä väärin ja ala lyhentämään putkeaan kierrosten toivossa: ei toimi näin. Putken tulee olla juuri oikean pituinen resonoidakseen oikein tietyllä kierrosalueella. Muut mitat vaikuttavat resonanssin voimakkuuteen (eli myös putkesta saatavaan tehoon). Lyhyt putki voi kiertää esimerkiksi ilman kuormaa todella korkealle, mutta kuorman kanssa tehonpuutteen vuoksi ei jaksakaan enää vetää kunnolla. ;)

Re: Derbien virittäminen

7.4.2015 0:16

Käytännössä tuo valmiin putken alkukäyrän pidentäminen kuitenkin vaikuttaa. Kaveri meni ostamaan Metrakitin putken (alunperin AM6 tarkoitettu?) ja alkukäyrää oli hitsailtu. Putki on pidentynyt sentin pari, ja tehoalue vastaa suunnilleen vakioputkea :D hyvin jännä ajaa, kun vetää melkein tyhjäkäynniltä ja 7000 kierroksessa hyytyy kokonaan.

Re: Derbien virittäminen

7.4.2015 0:31

Onko kellään kokemusta tyhjästä vakioputkesta 11/65 tai 12/65 väleillä? :D Pitäisi saada kulkeen 65.