Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

14.9.2012 0:20

Jeezöy kirjoitti:Joo ryypyllä lähtee nätisti käyntii, en oo puolunisena aamulla tajunnu laittaa ja pukannu suoraa käyntii :P

Mut asiasta toiseen ilmeni outo ''vika'' tänään, cdi ei rajota kierroksia enään? Eli siis mittari näyttää aina max. 10000rpm mutta ku antaa kaasuu ni kone huutaa enemmän eikä pätki sytytystä niinku ennen? mut ei kyllä vauhtikaan kasva, pysyy tasan 60 vaikka tappiin kääntäs kahvan, huutaa vaa lisää. Ei todellakaan haittaa mua päin vastoin, mutta osaako joku sanoa mistä vois johtua ja mahtaako olla haitaks jos sillä ajelee?

Kokeilisin myös 75 suutinta metrakitin kaa, itellä toimi kevään ja syksyn 78 myös kesällä, 70 on aikalailla sopiva koko kurittomalle vakioputkelle. Jos se mittari näyttää tuon 10trpm niin ei se hirveästi enempää kierräkkään, jatka vaan ajamista, mutta tuota isompaa suutinta kokeilisin, ettei ala käymään laihalla.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

14.9.2012 14:34

Kyllä ne kiekat nousee selvästi vaikka mittari sanoo toista.. ei enää myöhästä sytytystä eli ei ''pätki''. Ja tosta suuttimesta, senkaa on tullu tapeltua ja paras oli 70, siitä isommat röpötti eikä kiertäny kunnolla.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

14.9.2012 19:52

Heei !

Mul on tuol terpi tallis, just otettu vanha mäntä irti ja sit sai riiittää tälle päivälle.
Eli pari kysymyst. Miks se tuuletin pitää irrottaa? Yhissä ohjeissa ainaki näi sanottii :D Sit ku laitan takasi jäähdytysnestettä niin laitanko mä sitä siihen säiliöön ja millä taval niit letkui pitää puristella että ne ilmat lähtee pois? sen ei pidä olla kiinni viel kun laitan sitä? sit ku se valuu pois nii sit laitan kii sen letkun?
kampikammioo tippu 0.005 grammaa pikku hiekkaa että voiko se leipasta niitten takia :D
voitelenko sit männän ja männäntapin öljyllä ja sylinteri pitää voidella? ei vissii mitenkää liikaa sitä öljyä sinne piä tunkee? laitanko moottoriöljyä vai 2tahtii

vittu näitä tuli aivan liikaa :D vastatkaa jos kehtootte

Re: Derbin huolto ja ongelmat

14.9.2012 20:06

Itte otin koko flektin irti, koska noissa on semmonen pieni tyyppivika että täristää reijän syyläriin, eikä kyllä ole tullu tarpeeseen, vaikkakin kannattaa laittaa ainankin sisäänajon ajaks.

Ja voitelet männän yltäpäältä, kaikki männän osat sun muut. Periaatteessa mikä vain öljy käy (Itte laitoin jotain 4t koneöljyä :D) mutta parasta laittaa ihan 2T öljyä. Männän laatu vaikuttaa tähän. Kun oot laittanu männän paikoilleen, kaada puolikorkkia öljyä männän päälle ja poljet vähän, että mäntä liikkuu. EI VIRTOJA PÄÄLLE. Ja tämän teet kun olet laittanut jäähdytys nesteet ja ilmannut.

Yllättyisit kuinka paljon metallimujua koneessa on, mutta en usko että tuo hiekka mitään vaikuttaa, kunhan ei mee mihinkään väliin.
Ota ylin letku syyläristä irti (tais olla sylinterin ja jäähyttimen välinen) ja kaada jäähytys nestettä säiliöön ja pidä korkki auki. sitten puristelet sitä alinta letkua mikä menee jäähdyttimen alimmasta kohdasta, ja joudut puristelee aika kauan. Kun nesteet rupee tulemaan letkusta jonka olet ottanut irti, laitat sen takaisin.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

14.9.2012 21:13

Ota ylin letku syyläristä irti (tais olla sylinterin ja jäähyttimen välinen) ja kaada jäähytys nestettä säiliöön ja pidä korkki auki. sitten puristelet sitä alinta letkua mikä menee jäähdyttimen alimmasta kohdasta, ja joudut puristelee aika kauan. Kun nesteet rupee tulemaan letkusta jonka olet ottanut irti, laitat sen takaisin.

Nii eli siis se letku joka on syylärin kannessa kiinni niin pidetään irti? Ja samal puristelen koko aja niitä muita letkuja että ilmat lähtee pois?

paljon kiitosta sulle :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

14.9.2012 22:29

Kyselisin tässä kun oma terpi ei pysy tyhjäkäynnillä käynnissä.
Eli mopossa tyhjennetty vakio putki ja rajottamaton cdi, pääsuutin on kokoa 82. Vuos sitten mopo toimi toistavasti, ei savuttanut eikä mtn. Nyt on mopo alkanut savuttamaan, kylmänä ja lämpimänä huomattavasti enemmän kuin ennen. Tyhjäkäynnillä ei pysy ollenkaa käynnissä. Vaikka tyhjäkäyntiruuvi olisi käännetty täysille niin mopo pysyy ihan matalilla kierroksilla hetken aikaa käynnissä. Jos se lopulta pysyy käynnissä niin kun annan kaasua mopo savuttaa aivan törkeesti ja röpöttää kuin hullu ja ei meinaa jaksaa nostaa kierroksia. lopulta kun on antanut kaasua ja mopo on taas kiertänyt korkeelle se toimii normaalisti, muttei pysy käynnissä.

Jos seuraava aamuna moponi käynnistän ja moottori on kylmä ja tyhjäkäyntiruuvi on jäänyt täysille niin mopon kierrokset nousee todella kovalle (niinkuin kuuluiski) Ja voin säätää tyhjäkäynnin normaaliksi. taas kun kone on lämmennyt niin ei pysy käynnissä.

Ja neula on tokaylimmäs lovessa, testasin vaihtaa eri kohtiin, ei vaikutusta.
auttaisko suuttimen vaihto pienemmäksi eli saako mopo liikaa bensaa? Ja putsasin ilman putsarin = ei vaikutusta.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.9.2012 1:11

Miinux kirjoitti:
Ota ylin letku syyläristä irti (tais olla sylinterin ja jäähyttimen välinen) ja kaada jäähytys nestettä säiliöön ja pidä korkki auki. sitten puristelet sitä alinta letkua mikä menee jäähdyttimen alimmasta kohdasta, ja joudut puristelee aika kauan. Kun nesteet rupee tulemaan letkusta jonka olet ottanut irti, laitat sen takaisin.

Nii eli siis se letku joka on syylärin kannessa kiinni niin pidetään irti? Ja samal puristelen koko aja niitä muita letkuja että ilmat lähtee pois?

paljon kiitosta sulle :D


Alinta letkua puristamalla. Ja ole hyvä, olin ittekkin samassa tilanteessa niin tiedän että voi olla aika hämmentävää alkuun :)

ja sissijuusto Voi olla että mäntä kulahtanu, paljon ajettu sillä männällä?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.9.2012 9:11

Sissijuusto tuo suutin saattaa olla vähän iso. Itellä on saman kokoonpanon kans 76 ja jukke96:lla on 75. Mutta mopot on yksilöitä, kokeilemalla selviää oikea koko :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.9.2012 9:44

häiritsee vaan se että ennen toimi loistavasti, ei savuttanut eikä mitään.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.9.2012 10:28

Jos sillä ei oo ajettu pitkään pitkään aikaan niin kannattaa vaihtaa tankkiin pensat :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.9.2012 13:06

ilmanpuhdistimen ja kaasuttimen putsaaminen vois olla ihan hyvä jos niitäkään ei ole vuoteen tehty. Samalla tulpan vaihto. Kuulostaa sille, että vähän pienempää suutinta myös kaipailisi.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.9.2012 13:33

Millä taval kaasari putsataan? Nyt vois putsata senki varmaa kun kaikki osat irti

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.9.2012 14:04

joo eli paikansin vian, saa aivan liian vähän ilmaa ton vakio putsarin kautta. Kehittelen nyt jonkun jutun mistä menee ilma hyvin läpi, muttei roskia.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.9.2012 14:27

Öö miten toi sylinteri on noin tiukassa kun yritän painaa sen pohjaan.
siis just vaihoin männän niiin se ei meinaa mahtuu takasi? kyl se oikeen kokonen on

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.9.2012 18:55

Onko männärenkaiden katkoskohdat niissä männässä olevien "tappien" kohdalla? Jos ne ei ole niin silloin se mäntä ei mene sinne sylinteriin mitenkään (paitsi apinanraivolla hakkaamalla mutta en suosittele sitä jos haluaa vielä päästä ajamaan sillä männällä :D ).