Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

29.1.2013 18:03

Itse en ainakaan ostais on nimittäin aika paskan näkönen kone. Onko tämä kyseinen hermanni laittanu kuiteista tms kuvaa? Ja jos en ihan sokea ole tuossa on valurautanen pytty joka ei tykkää ulkona seisomisesta, varsinkaan ilman putkea.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

29.1.2013 22:46

YV:tä mulle jos tarvetta 5tkm ajetuille kytkimelle, kampuralle ja staattorille ja vauhtikselle! 50e kaikki!

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

29.1.2013 23:12

Onkohan siitä muuten haittaa jos Derbi seisois pariviikkoa hallis ilman putkea? Pitäs laittaa kurittomaks nyt kun teharin myin ja hallille ei sit hetkeen pääsis..

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

29.1.2013 23:16

Ei pitäis olla ongelmaa jos on lämmin halli, jos on valurautapytty niin kannattee sitten kipata tulpan reijästä 2t öljyä ja pyöritellä konetta. Jos epäilyttaa ilman putkea säilyttää niin tee vaikka pellistä/vanerista levy siihen ja niillä pulteilla kiinni :D

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

31.1.2013 15:02

Vinkkejä kaivattaisiin eli miten lähtis virtalukon toinen pultti irti drd pron t-palasta. Toisessa on normi kuusiokolo mutta toisessa ei ole varsinaisesti "kantaa" ja pultin pää on "pyöreä". Onko tämä tehtaan jäljiltä oleva viritys ja lähteekö tuo muutenkuin esim. poraamalla pultti pois.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

1.2.2013 15:39

Yritä nyt ensteks lyödä talttapäällä siihen kantaan lovea tai pihdeillä vääntää sitä ruuvia. Ei se poraminen aiheuta kun lisää murheita, kun joutuu sitten se loppupultin keksimään sieltä pois.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

2.2.2013 11:47

Eli, mulla on tollanen 04' vuoden barbi. Öljyvalo palaa aina noin minuutin ajon jälkeen vaikka säiliö on täynnä.. ?
Voiko olla että toi anturi on rikki vai eikö saa öljyä lainkaan ?

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

2.2.2013 23:36

osost kirjoitti:Vinkkejä kaivattaisiin eli miten lähtis virtalukon toinen pultti irti drd pron t-palasta. Toisessa on normi kuusiokolo mutta toisessa ei ole varsinaisesti "kantaa" ja pultin pää on "pyöreä". Onko tämä tehtaan jäljiltä oleva viritys ja lähteekö tuo muutenkuin esim. poraamalla pultti pois.

Ota rautasaha käteen ja tee siihen kantaan pieni ura, sen jälkeen talttapää ruuvari käteen ja ruuvaa irti. Itsellä oli kans pultin kanta menny paskaks nii tuolla tavalla toimi oikein hyvin ;)

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

3.2.2013 19:05

Oon tässä jo jonkin aikaa kuunnellut derbin koneesta(?) omituista rohisevaa ääntä.
Ääni kasvaa nopeuden mukaan, ei vaikutusta painaako kytkintä tai ei. On tietysti paha kenenkään sanoa mitään ilman videota, mutta pelottaa että jos sieltä hajoaakin/ on hajonnut jotai :(
Hyvin häiritsevää kun ajelee paikoilla missä on ihmisiä, kun kauhea rohina on melkein kovempi ääni kuin putken päästä tuleva ääni.

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

4.2.2013 0:00

Ettei nyt olisi kyse vain kuivista ketjuista tai muusta häikästä voimansiirron suunnalla?

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

4.2.2013 18:02

On ketjuja rasvattu/öljytty useasti, äsken kun ajelin niin huomasin että kun painaa kytkintä sen verran että se juuri ja juuri ottaa kiinni, niin kuuluu aika kova rohina. Mutta selvä rohina kuuluu silloinkin kun kytkin pohjassa tai ei ollenkaa :s Voisiko kytkin irroittaa huonosti tms?

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

4.2.2013 18:44

Avaappa se kytkinpuoli ja katso olisiko joku pultti melkein irrallaan, viistotut rattaat tuppaa pitämään aika kovaa ääntä kun ne ei ota kunnolla yhteen ;)

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

4.2.2013 19:32

Elikkäs on tyhmä kysymys mutta kun ei hirveästi kokemusta niin siis avaan koneen oikealta puolelta jotain? :nolo:

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

4.2.2013 20:03

Hahhah, onse vaan välillä jännä (entine 4t omistaja kun olen)
Että toho derbiiki kun rattaita vaihtelin, oli enne leo vince ja 12-65, ja välillä kuriton putki ja 12-65, niin leo vincellähä nuo 12-65 hakkas rajottimelle ihan hulluna, taas kurittomalla vakio putkella tuo rajotin mitää haitannu.. Nyt näillä uusilla 12-58 väleillä leo vincellä edelleen vääntää pirun hyvin, kiihtyy melkeistään paremmin, ja vääntää sen rennosti loppuun asti, hakkaa ihan samalla tavalla rajottimelle, mutta kurittomalla vakio putkella nuo rupee olemaan sopivat välit, menee sellane ~70km/h ja jaksaa kuitenki loppuunki vääntää.. Kun taas nelarissa oli kun 1-2piikkiäki ratasta muutti, nii rupes kiihtyvyyski kärsimää helvetisti :lol:

Re: Sekalaiset pikkukysymykset Derbeihin liittyen

4.2.2013 20:48

masentaja kirjoitti:Elikkäs on tyhmä kysymys mutta kun ei hirveästi kokemusta niin siis avaan koneen oikealta puolelta jotain? :nolo:


Elä nyt suutu, mutta jos kokemusta on tuon verran, niin suosittelen että viet pyörän korjaamoon. Ei sillä ettet osaisi, vaan se, että helposti tulee enemmän tehtyä vahinkoa kuin hyötyä, jos ei tiedä mitä tekee!

Toisaalta jos kiinnostusta ja halua löytyy, niin sitten remppaat sen itse! Itsekkin tein koko konerempan ilman minkäänlaista aikaisempaa kokemusta, koska "kuulin että se on helppoa." No ei se ollut ihan helppoa, mutta kyllä siitä selvittiin terveellä järjellä.

Eli siis avaat siitä moottorista sen puolen, missä kytkin on. Pyörä kannattaa heittää esimerkiksi tallin lattialle kyljelleen, etteivät vaihteistoöljyt valu ulos. Tietenkään tällä ei ole väliä, jos aiot vaihtaa ne. ;)

Tarkempia purkuohjeita kannattaa kysellä derbin moottoriin liittyvästä topicista.