Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
6.9.2015 17:50
Mitä kaikkea joutuu irrottamaan jotta saa irroitettua vesipumpun akselin?
6.9.2015 19:31
Pumpun puoleisen lohkon joutuu irroittamaan. Akselissa on lohkon takana hammapyörä ja lukkorengas jotka täytyy irroittaa mikäli haluat akselin pois lohkon reiästä.
6.9.2015 23:05
Miten päin ne akselin stefat tulee sinne vesipumppuun? Saisko vielä jotain vinkkejä ja huomioitavaa liittyen vesipumppuun ja stefoihin ja lohkon purkuun?
7.9.2015 11:57
Lohkon purusta ei tulee muuta mieleen kuin muista kääntää kytkin akselia "aukipäin" 90 astetta jotta saat lohkon helposti irti.
Kun tutkiskelet stefaa, huomaat että toinen puoli on "ummessa" ja toinen puoli tavallaan avoin josta näet stefan sisälle. Vesipumpun akselissa on normaalista poiketen molemmin puolin nesteet, joiden ei haluta sekoittuvan. Toisella puolen vaihteistoöljyt ja toisella puolen jäähdytysneste. Siksi kaksi stefaa peräkkäin. Kasausvaiheessa ensin ( syvemmälle menevä ) asennettava stefa estää moottoriöljyjä vuotamasta, se asennetaan "avoin" puoli edellä akselille. Jälkimmäinen stefa on jäähdytysnestettä varten ja asennetaan selkäpuoli edellä ( avoin puoli ulospäin ) eli lyhyesti sanottuna, stefat tulee selkäpuolet vastakkain. Stefojen selkäpuolien väliin jää lohkossa se pieni reikä, josta mahdillinen vuoto ilmaantuu. Mitään erityisiä kikkoja ei ole, jollei stefojen rasvausta ennen asennusta lasketa sellaiseksi? Rasvaus liukastuttaa stefan jotta se liukuu paikalleen ilman väkivaltaa mikä rikkoo tiivistyspinnat helposti. Ja kuten tiivistyksissä aina, puhtaus on puoli ruokaa, loput pelkkää hyvää tuuria...
8.9.2015 19:20
Tuli sellanen onglema vastaan, että mopo jotenki tuntuu menevän alkuvaihteilla (3-5) hiljempaa kuin ennen, ja 6 vaihteella kun laitan kaasun pohjaan niin tuntuu hyytyvän ja ryyppyä laittamalla se taas menee niin kovaa kuin pitäisikin. Mitään ratkaisua kelläkään tähän ja onko muilla tullut vastaan? Malli: Derbi Senda DRD Evo limited edition
8.9.2015 19:41
Tomsaa isompaa suutinta, syksy on tulossa
9.9.2015 15:15
[quote="askir"]Tomsaa isompaa suutinta, syksy on tulossa
[/quote
Ok millasta suutinta sitten pitäis laittaa ja paljon sellaset maksaa?
Ja kyllä, en tiedä paljon paskaakaan mopoista
9.9.2015 18:51
Maksaa muutaman euron yksi varmaan,kato minkä kokoinen suutin kaasarissa tällä hetkellä on ja osta 5 ja 10 kokoa isommat aluksi
9.9.2015 22:02
askir kirjoitti:Maksaa muutaman euron yksi varmaan,kato minkä kokoinen suutin kaasarissa tällä hetkellä on ja osta 5 ja 10 kokoa isommat aluksi
Näkiskö sitä suuttimen kokoa mistään netistä, kun en uskaltais alkaa sitä kaasaria availemaan jos menee jokin pieleen.
10.9.2015 17:06
Miten sen suuttimen meinasit sitten vaihtaa ilman kaasarin avaamista? Ota se nyt vaan auki ja katso.
13.9.2015 0:30
Mikä mahtaa olla aikana kun mopossa (Gilera SMT 2013) palaa veden lämpötila mittari heti kun laittaa mopon päälle, akkua on ladattu joten ei johdu esim akun alhaisesta latauksesta.
13.9.2015 9:09
Irroita anturin johdot. Jos valo sammuu, vika on anturissa. Jos valo edelleen palaa, on johtimet vioittuneet ( hankautuma ja maadoittuu keskenään tai runkoon.
14.9.2015 20:03
Okei...... vaihdoin uuden putken (tecnigas enox) ja vaihdoin suuttimen kokoon 88 ja samalla uusi mäntä,mutta en vaihtanut neulalaakeria. Nyt ongelmaan, kun menin ensimmäiselle testiajolle ensimmäisen 500metrin sisällä heitti takarenkaan täysin lukkoon, moottori sammui mutta rengas liikkui normaalisti parin metrin liukumisen ja sammumisen jälkeen, voisiko vika olla neulalaakerissa ja mäntä ottaaa kiinni palotilan kattoon?
(mopona toimii derbi vm2010 ja moottori käynnistyi normaalisti sen jälkeen)
19.9.2015 2:26
Mistähän mahtaa johtua, että Derbi drd pro: ssa joutuu lisäämään/ilmaamaan jäähdytysnestettä tietyin väliajoin, muuten alkaa mopo ylikuumenemaan... Vesipumpun korjaussarja vaihettu. Toinen vika on, että ei suostu lähtemään hyvin käymään/käynnisty. "rikkoo" uudetkin tulpat melko nopeeaan, jolloin ei meinaa saada enään käyntiin, muutakun pitkän aikaa mäkistarttaamalla. Kolmas vika on, että savuttaa paljon, varsinkin kylmänä valkoista savua/höyryä, joka ei haise normaalille 2 tahdille. Jostain luin, että vika saattaa olla kannentiivisteessä (tai männänrenkaissa??). Mutta onko mahdollista että koneessa on mennyt jostain stefa rikki?? Kerran kesällä lievästi lämpöleikannut, jonka jälkeen ei ole ilmennyt mitään ongelmia(en koskenut moottoriin lämppästessään). Joten kannattaako tarkistaa kannentiivisteet ja männänrenkaat? Kiitos kaikille, jotka auttavat!!