Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
22.10.2013 16:40
Lisäsin vielä ääninäytteen siitä alkuperäiseen viestiin, jos joku osais sen perusteella tietää mikä vois aiheuttaa ton äänen.
http://www.youtube.com/watch?v=QSnyHYn3t-A Tossa videossa se sivuääni kuuluu heti tuon kaasutuksen jälkeen eli se "iuuuuh"
23.10.2013 15:02
Kellään tietoo onko paioli kaasu iskari mahollista huoltaa? Ku ei se jousta paljon mitää niin aika inhottava ajaa
kyseessä -05 drd racing
23.10.2013 17:34
Miten vaihdan ton kannen tohon 07 Derbiin kun on lohjennut/haljennut?
Uus kansi on jo hankittu mutta vaihto on edessä josta en tiedä niin paljoa, joten jos joku voisi kertoa siitä?
24.10.2013 13:53
Tietäisiköhän joku viisas että mitä tuolla derbin koneessa on mennyt/menossa, kun derbiä polkee kuuluu sellaista kilinää? Eikä lähde käyntiinkään. Ja on myös sellainen ongelma että jos derbiä yrittää työntää käyntiin eli laitan vaihteen päälle takarengas on vaan lukossa eikä työntäessa sitä saa pyörimään. Vaihde päällä polkiessa ilman että kytkin on pohjassa kone pyörii mutta ei yritäkkään liikuttaa mopoa niin kuin pitäisi. Apuja kiitos!
24.10.2013 16:39
Semmosta vaan kyselisin kun tuo derbi meni leipasemaan, että missä kunnossa pytty saa olla ? Täytyykö ostaa pyttykin kun on muutama sellainen naarmu jonka juuri ja juuri tuntee sormella kokeilemalla, plus pytyn ihan alareunasta (onko se sitten helma vai mikä ? ) on lähtenyt pieni pala, mutta männän yläreunahan ei mene lähellekkään sitä paikkaa joten ei pitäisi olla ongelmaa ? Ja jos tuo pytty nyt on liian huonossa kunnossa niin voiko sen porauttaa / hoonata, kun eikös noissa derbeissä , tai ainakin xtreme sm 08 mallissa ole kovakromisylinteri ? Voiko sitä porauttaa/hoonauttaa ? Kiitos jo etukäteen
24.10.2013 20:29
Hoonaaminen, ja poraaminen on käsittääkseni kaksi eri asiaa. Poraamisella poistetaan pieni osa sylinteri seinämää näin hiukan leventäen sitä, millä voidaan poistaa naarmut. Hoonaaminen taas tekee salmiakki kuvion sylinterin seinämiin ja näin edesauttaa voitelua. Kovakromi sylinteriä ei voi porata.
Toki voin olla väärässäkin, mutta näin olen ymmärtänyt 3 mopoiluvuoden aikana
24.10.2013 23:10
Porauksessa sylinteriä sorvataan isommaksi, senjälkeen hoonataan pinta sopivaksi, jotta öljykalvo tarttuu siihen nätisti. Hoonausta voisi verrata hiomapaperilla hiontaan, tietyssä kuviossa, tietyllä karheudella. Porauksessa poistetaan naarmut ja urat sylinteristä suurentamalla sylinteriä sisältä. Hoonauksessa poistetaan lasittumat ja kiiltävät pinnat hiomalla sylinteri sisältä erikoisterällä salmiakkikuviolle, tällöin öljykalvo jää sylinterin pintaan paremmin ja muki on taas "hyväkuntoinen" (toki männänrenkaat on erittäin fiksu idea vaihtaa samalla).
24.10.2013 23:33
Hoonaamalla on saatu kuvassa näkyvä sylinteri "uudenveroiseksi", joten pienet nirhaumat ja epätasaisuudet
voi hoonauttamallakin mennä. Usein kevyessä kiinnileikkaamisessa pinta on epätasainen männästä sulanneen alumiinin, eikä sylinterin pinnanvaurion takia. Tässäkin tapauksessa kone tarrasi pari-kolme kertaa öljyn puutteen vuoksi.
24.10.2013 23:39
Molemmissa kuvissa muki näyttää ihan paskalta, eli onko tarjolla kuvaa kuinka Sparewheelin ammattilaiset tuon hoonasivat uudenveroiseksi?
25.10.2013 7:31
En kyllä tuota kuvassa näkyvää sylinteriä laittaisi mopooni missää vaiheessa enään kiinni
Mutta selvennän vielä: Kovakromisylinteriä ei voi porauttaa. Se on siis alumiininen sylinteri joka on pinnoitettu jollain kromiseoksella joka lähtee jos sitä porataan.
25.10.2013 9:26
kossusukka kirjoitti:Molemmissa kuvissa muki näyttää ihan paskalta, eli onko tarjolla kuvaa kuinka Sparewheelin ammattilaiset tuon hoonasivat uudenveroiseksi?
Enpä hoksannut ottaa kuvaa, mutta sylinterin pinta oli hoonauksen jälkeen ihan bueno. Toki ylimääräiset alumiinit syövytin suolahapolla pois ennen hoonausta.
25.10.2013 22:17
Tosiaan eihän se haittaa jos siihen alumiinia sulaa kiinni, sen saa pois. Eri asia on jos pinnoitteesta lähtee paloja. Aina kannattaa yrittää hoonauttaa/ suolahapolla tai vaikka hiomalla poistaa alumiinijäämiä, jotenkin korjata ennen kuin heittää pytyn menemään. Laadukkaat pytyt ei ole halpoja. Pyttyä jossa on näkyvästi lohjennu pinnoitetta ja se on säröillä ei kannata edes yrittää laittaa takaisin. Vaikka se käynnistyisi ja toimisi. On kuitenkin olemassa todella suuri riski, että se pettää, ja voi tuhota kampiakselin laakereineen. Maalaisjärkeä kun käyttää niin ei pitäisi tulla ongelmia.
27.10.2013 23:05
Terve! Kyselin jonkun aika sitten, sivuäänen aiheuttajasta Derbissä tässä samassa ketjussa -->
viewtopic.php?f=105&t=85040&start=300#p4245612 (ylin viesti) ja nyt olis sellainen lisäkysymys, että voisiko äänen aiheuttaja mahdollisesti olla jumittavat poljinakselin rattaat?
31.10.2013 1:13
Moron.
Pistän nyt tällekkin osastolle kyselyä tuosta pojan senda r -01 rabasan koneesta.
Kun juuri tuosta saatiin sähköt ja takajarrut toimimaan niin eikös kone alkanut täryyttämään niin vietävästi. Elikä tyhjäkäynnillä ja pienillä siis todella pienillä kierroksilla ei täryytä mutta kun kierroksia nostaa niin alkaa pultit lennellä moposta kun täryytys on niin kova
tai ainakin tekarit tippuu...
Senverran nyt konetta avattu ja totesin että kampiakselin laakerit on molemminpuolin kunnossa tai ainakin kohtalaisessa kunnossa. Mangeeton puolella on löysää mutta oli silloinkin jo kun staattori vaihdettiin.
Nyt viikon seisseenä kykinkään ei irroittanut vaan lähti heti liikkeelle kun laittoi vaihteen päälle. Voisko kytkimessä olla sellasta vikaa joka aiheuttais tuon tärinän?
Vai onko mennyt kiertokangen laakeri? En vielä viitsisi purkaa konetta osiin jos pienellä pääsisi.
31.10.2013 10:19
Mistähän johtuu kun derbi tuntuu booaavan kun lähtee ajamaan pystyy kiihdyttää 1. vaihtella loppuun asti ilman booausta ja sama 2. vaihteella, mutta kun vaihtaa kolmannen niin mopo alkaa booaamaan ja meinaa sammua, ja vauhti laskee suurin piirtein 30km/h, sitten pykältää 1 tai 2 vaihteelle se taas jaksaa mennä? tällä hetkellä 74 suutin ja mopohan oli Derbi Senda SM50 2009, 14mm kaasarilla.