Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbien virittäminen

3.3.2015 12:38

Piharässi mönkijään on nyt yhtenä vaihtoehtona pv-koneen lisäks tulossa vm rabasa. ni sitä tässä kyselen et mikä olis hinta/laatu suhteeltaan se "the pytty" isompi parempi, viila ja peltisakset kestää käsissä (siis pytty viilataan ja putki tehdään ite, ja säästetään muka...) kaasariks on tulossa 24pwk kopio.

Re: Derbien virittäminen

3.3.2015 16:23

Airsal/Barikit 70 cc taitaa olla aika hyvä aihio viilaukselle, hinta ulkomailta siinä ~120€ kieppeillä. Sitten Airsal 80 cc myös mutta hinta nousee viitisenkymppiä.

Sit löytyy vielä tosi kalliita pyttyjä ja niitä jotka tarvii pitkäiskuisen kampuran.

Re: Derbien virittäminen

3.3.2015 20:32

Elikkäs millä tavalla kannattaisi ensikertalaisen hioa vakio pyttyä ? Mahdollisimman pienillä riskillä tietysti. Hieman jos leventäisi pakoaukkoa ja korottaisi vähän. Ei mitään maksimaalista tehon hakua, pientä tehon lisäystä vain.

Re: Derbien virittäminen

3.3.2015 22:14

Kannattaa jonkin verran tutustua asiaan ennenkuin alkaa sorvaamaan tavaraa pois. En tiedä uskaltaako tähän maallikko sanoa mitään ettei ilkeät Pro-Virittäjät hyökkää kommentoimaan :lol:

Mutta joo, Derbin pako on vakiona 60% pintaan leveyttä, jonka levensin 68%, joka on melkolailla hyvä suhde kestävyyden ja tehon välillä. Korkeutta on 175° jonka itse vedin reilu 180:n tienoille. Putkena itellä siis Metrakit Thrower.

Pakoaukon korkeus tietty määräytyy sen mukaan mitä tehoaluetta haetaan, ts. mikä putki on käytössä. Vakioputkelle sitä ei paljo korotella, mutta jollekin Giannellille taas on eri juttu.

E: Unohtui mainita, että kantta kannattaa ehdottomasti laskea! Squishvälys oli itellä yli 2mm, ja sen voi laskea sinne vajaaseen yhteen milliin. Tämä parantaa hyötysuhdetta (=vähentää polttoaineen kulutusta) ja nostaa tehoa.
Viimeksi muokannut tientuk3 päivämäärä 3.3.2015 22:16, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbien virittäminen

3.3.2015 22:15

onkos tästä kellään mitään kokemusta? lähinnä vaan ajattelin aihioks, kun ei oo hinnankiroissa... jos ees saman tasosta kuraa kun pv:n power+ yms...

Re: Derbien virittäminen

3.3.2015 22:21

Toki tuo voi olla hyvä aihio viilailulle, mutta ongelma on että noista kiinanpytyistä ei tiedä mitä laatua ne on. Ainakin männänrenkaitten päittäisvälys pitää kattoa ja muutenkin siistiä varmaan melkoisesti, että toimii edes siedettävästi.

Toki jos esim. huuhtelut on valettu päin persettä, niin se on siinä eikä sitä Dremeleillä korjata :lol: kokeile ja raportoi mitä sieltä tulee!

Re: Derbien virittäminen

3.3.2015 23:01

Arrowille pitäisi tuota pyttyä viilata, elikkäs aika korkealle pitäis kiertää. Elikkös jos leventäisi sitä vaikka n.68 prosenttiin ja vaikka 180 asteiseksi. Millä tavalla tuon voisi sitten pahiten kusasta ?

Re: Derbien virittäminen

4.3.2015 0:00

Arrowille voi asteita laittaa helposti 185 ja leveytenä 68% on OK.

Homman voi kusta mm. näin:
1) ottaa vahingossa liikaa
2) mittaa väärin ja ottaa liikaa
3) vingun terä lähtee kävelemään

Eli terä kunnolla kiinni ja kaikessa rauhassa. Kannattaa miettiä kaksi kertaa aina ennenkuin rupeaa ottamaan lastua :D

Re: Derbien virittäminen

5.3.2015 16:37

Homman voi kusta monella tavalla.. harjoittelemalla oppii.

En muista ulkoa tarkkaan Rabasan vakiosylinterin (EBS050/D50B0) aukkojen aukioloaikoja.. mut suunnilleen 175/122°.

Kokemuksen perusteella Arrow/Giannelli paisarin kanssa saa parhaiten ylätehoa lisää nostamalla pakoaukon aukioloaikaa 190° tienoille.
Blowdown on silloin 34° - josta voipi päätellä, että koneen luonne on "piikikäs."
Vakiona siis ~26.5°.

Leveydessä kannattaa ottaa huomioon, myös että siinä vakiopytyssä on 3-osainen pakoaukko. Myöskin muoto kannattaa ottaa huomioon.

En ala neuvomaan kädestä pitäen noita asioita, koska kyllä sen verran pitää vaivautua opiskelemaan. Muuten kannattaa suoraan ettiä joku, joka osaa varmasti asiansa.

Re: Derbien virittäminen

5.3.2015 18:09

Jep, Seppo Tiittasen ja Graham Bellin 2-tahtiviritystä käsittelevät opukset kannattaa lukea ajatuksella läpi. (Mielellään juuri tuossa järjestyksessä, Bell on vähän tiukempaa asiaa nimittäin :D)

Re: Derbien virittäminen

5.3.2015 18:51

Ja ehkä neljännellä läpilukukerralla jää jotain mieleenkin... lisäks kannattaa lukea läpi täältä kaikki 2-t viritykseen liittyvä ja samoin pv-foorumilta, vaikkakin näiden foorumien lukeminen on tosi raskasta kun samat asia kysytään yhä uudestaan ja uudestaa (miten viilataan, et kulkee täyzii??? tai jotain..)

Re: Derbien virittäminen

5.3.2015 19:25

Ensin perusjutut haltuun.
Sitten tietää osaavansa perushommat, kun pystyy perustelemaan muutokset (järkevästi).

Eikä tosiaan kannata lähteä heti ensimmäisenä alkaa pohtimaan, miten huuhtelukanavia voi lähteä parantelemaan / "parantelemaan." ;)
Ihan näin etukäteen jo sanon.

Sinäänsä turhaa lueskella Motot.netin tai PV-foorumin juttuja, kun siellä ei aina välttämättä kaikki asiat pidä paikkaansa.
____

Sen pakoaukon aukioloaikaa on turha mietiskellä sen enempää.. sillä pakoaukon pinta-ala merkitsee paljon.
Blowdown (Google auttaa) määrittää pääosin sylinterin osalta moottorin luonteen.

Re: Derbien virittäminen

6.3.2015 3:23

J11 kirjoitti:Sinäänsä turhaa lueskella Motot.netin tai PV-foorumin juttuja, kun siellä ei aina välttämättä kaikki asiat pidä paikkaansa.


Ei turhaa, vaan turhauttavaa... molemmista paikoista löytyy asiaa ja vielä tärkämpää mun mielestä eli mitä ei kannata tehdä kun sen on jo joku koittanu ja todennu toimimattomaksi. sanotaan nyt vaikka että pv:n pakoa ei kannata viilata 220 asteiseksi... yms. Ja kuitenkin sieltä löytyy helposti perus resepti jolla jo huomaa sen virittämisen vaikutuksen, joka voi ruokkia mielenkiintoa kyseistä harrastusta kohtaan.

Ite oon niin laiska koittamaan, että mieluusti lueskelen luppoaikana, joka muutenkin tulisi istuttua koneella, näitä muiden reseptejä ja onnistumisia/epäonnistumisia, joista sit voi koittaa kasata sen mieleisen paketin,

Ja virittäessä ei ole oikotietä onneen sen oon huomannu. mitä ikinä tekeekin se pitää tehdä aina hyvin ja parhaan kykynsä mukaan, mieluusti itsensä vähän ylittäen. Esim.mulla ei penskana liki koskaan mopot käyny kunnolla tyhjää. (mankissa tais vuotaa venttiilit ja ässässä liekkö vuoti kannentiiviste tai oli jotain muuta) Nyt kun löysin mopot uudestaan pari vuotta sit, on joka kone minkä oon kasannu käyny sitä tyhjää nätisti, ja ehkä vetojakin on ollu enempi...

Re: Derbien virittäminen

15.3.2015 19:43

Juuh elikkäs, ne jotka ovat kannen laskua harrastaneet, niin paljonko kyseisellä toimenpiteellä on saatu moottorin suorituskykyä nostettua? Vakioputkella ja muilla vakiopalikoillahan ei tästä tietenkään ole merkittävää hyötyä mutta esim. metran ja isomman kaasuttimen kanssa? Ja kyseessähän on um. derbi ;)

Re: Derbien virittäminen

15.3.2015 22:22

Ite laskin kantta reilusti samalla kun olen siirtymässä etanolipolttoaineeseen, ja ainakin näppituntumalla tehoa löytyisi enemmän. Samalla korkeammat puristukset (=matala kansi) lisäävät alavääntöjä.

Vakioputkella ja muilla vakiopalikoillahan ei tästä tietenkään ole merkittävää hyötyä


Kyllä on. Tehon lisäksi kannen lasku myös parantaa polttoainetaloutta, koska sinne squishtilaan jäävä polttoaine ei pala palotapahtumassa ollenkaan. Siten pienempi squish = vähemmän polttoainetta hukkaan.