Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
31.8.2015 20:16
Mikäs tässä derbissä nyt on vikana, vaihdoin uuden akun,latasin sen ja käynnistin mutta seuraavana aamuna ei käynnistynyt ollenkaan?
Tulppa vaihdettu, kaasari puhdistettu,imukaulan kumi, ja uusi ryyppy varmuuden vuoksi.
Mutta tänään huomasin että kun yrittää työntää mopoa käyntiin, ei ole väliä onko cdin johdot kiinni vai ei mopo hyrähtää käyntiin niin kauan kun työnnän sitä.
Olisiko CDI nyt paskana ja kannattaisiko ostaa uusi semmoinen?
1.9.2015 8:33
askir: Voitko hieman tarkentaa oireidin kuvausta, kun jäi hieman epävarma olo siitä, lähteekö moottori käymään vai ei? Käynnistys tavalla ei tässä nyt ole merkitystä.
1.9.2015 13:06
Ei lähde käyntiin polkemalla tai työntämällä, mutta niin kauan kun työnnän mopoa etuvalo palaa ja mittariston taustavalot palavat.
1.9.2015 14:59
Okei, tiedämme tästä että kun moottori pyörii niin magneetto tekee virtaa, ainakin valoille ja mittaristolle. Tarkista antaako tulppa kipinää, jos ei, tarkista CDI-boksin kytkentä. Jos kipinä näkyy, varmista että kaasutin saa bensaa. CDI:n johdoilla ei ole merkitystä latausjäännitteelle joten valot ym kyllä toimii ilmankin, mutta tulppa ei saa kipinää jos CDI on kytketty irti.
1.9.2015 17:29
Tulpasta tulee jonkunnäköinen kipinä mutta se ei näytä olevan tarpeeksi vahva hypätäkseen,kokeilin myös käynnistää laittamalla tulpanreiästä bensaa mutta ei edes antanut merkkiä käynnistymisestä.
Kokeiltu 3 uudella tulpalla.
1.9.2015 19:02
Okkei... Kipinä vaikuttaa siis "heikolta". Tämä voi johtua esim. auringon paisteesta jolloin kipinä näyttää tosi laimealta? Voi myös johtua osittain irronneesta sytytyskaapelista puolan tai tulpanhatun päästä tai uuden tulpan liian isosta kärkivälistä. Monesti uudessa tulpassa on 0,7mm väli, Derbille sopii paremmin 0,55-0,6mm. Jos sinulla on rakotulkki, tarkista tulpppa, jos ei, tarkista silmämääräisesti ja napauta kärkiväli sopivaksi perstuntumalla. Koska kaasutinta on myös käsitelty, tarkista vielä että kohokammiossa on todella bensaa, jos on, se tulee todennäköisesti myös mukaan koneen imuilmaan ja siitä sylinteriin. Se bensan kaataminen tulpan reiästä on minun mielestä aika epävarma tapa saada selville juuri yhtikäs mitään, yleensä kaadetaan niin paljon että tulppa vain kastuu, ja se ei vaadi paljoa se, muttei muutakuin johtaa ehkä väärään diaknoosiin oireiden syistä.
1.9.2015 19:37
Kampikammio on täynnä bensaa ja kone saa sieltä bensaa.
Kokeilin säätää tulpan väliä mutta ei silti käynnistynyt, kaikilla niistä oli 1 ohut tai useampi hyvin ohut kipinä.
Sytytyskaapelin ja tulpanhatun laitoin kiinni niin hyvin kuin pystyin mutta ei kipinä siitä parantunut.
Huomenna ostan uuden tulpanhatun ja sytytysjohdon, jos se ei auta ostan uuden cdin, neuvoja voi vielä antaa lisää
.
1.9.2015 20:08
Toivottavasti tarkoitit että kohokammio on täynnä bensaa, nimittäin jos se on kampikammio, sinulla on melkoinen ongelma
En ehkä hätäilisi tuon CDI-boksin uusimista, se ajoittaa että kipinä tuotetaan oikeaan aikaan, mutta varsinaisesti kipinän "teho" synnytetään puolassa. Tarkista vielä että puolalle tuleva virta- ja maadoitusjohtimien liitokset ovat tiukat ja saavat hyvän kontaktin.
1.9.2015 20:14
Juu kohokammiota tarkoitin menee vaan sanat sekaisin
Virtajohdot ja maajohto ovat hyvin kiinni ja puhdistin myös kosketuspinnat,ei vaikutusta
.
1.9.2015 21:38
Pahus. Mitä jää jäljelle. Puola tuottaa kipinän, CDI-boksi ohjaa puolaa, staattori tekee jännitteen puolalle. Joku näistä kolmesta kiukuttelee olettaen että vika on sähköpuolella. Kokeile nyt vielä uutta tulpanhattua ja sen johtoa, Staattorin pystyy mittaamalla selvittämään onko kunnossa, CDI se ei mielestäni ole jos edes jonkinlainen kipinä on havaittavissa. Puolankin pystyy mittaamaan, mutta minulla ei ole aavistustakaan minkälaisia arvoja siitä pitäisi saada?
Alla staattorilta tarvittavat mittaus arvot.
Tässä vielä CDI-boksin johtojen järjestys:
1.9.2015 22:16
Hmm mielenkiintoista, huomenna mittaan statoorin arvot ja ostan uuden tulpanhatun+johdon, toivotaan että statoori tai cdi on rikki tai muuten menee liian isoksi mysteeriksi
EDIT:Sylinterin alatiivisti vuosi vähän ja vettä pääsi seokseen mukaan.. ei syttynyt sen takia
4.9.2015 10:11
Mikähän mahtaa vaivata derbiä kun ei ota kierroksia puhtaasti., Tyhjäkäynti on normaali, mutta kun lähtee ajamaan niin vauhtia ei kelaa kuin 30 maksimissaan tasaisella.
Kone alkaa katkoa kierroksia (myös paikallaan kaasutettaessa) heti kaasun avauksen jälkeen eikä kierrä kunnolla. Tulppa vaihdettu uuteen, maadoitukset tarkistettu, pakoputken takavaimennin irroitettu ja kokeiltu ilman sitä =ei vaikutusta. Eli ei pitäisi olla tukossa.
Tyhjäkäynti siis aivan OK. Lähtee hyvin käyntiin, siinä ei ongelmia. Ei vaan voimaa löydy. Vaiva ilmaantui yhtäkkiä. CDI:ssä sininen maa johto ja valkoinen, punainen ja vihreät johdot. Lienee siis rajoitettu malli. Kaikki muuten kunnossa.
4.9.2015 18:39
Tarkista/puhdista ilmanputsari ja avaa kaasari ja putsaa jokainen rööri bräkleenillä ja paineilmalla. Hyvin luultavasti ei saa tarpeeksi ilmaa kun joku paikka tukossa.
6.9.2015 15:26
Mikä voisi olla vikana Derbis (xtreme 08)? Vesipumpu vuosi reijästä joka on vesipumpun kotelon alla -> stefat vaihdettiin -> toimi vähän aikaan jolloin alkoi vuotamaan taas siitä reijästä ja nyt oli sit päässy vaihteistoöljyjen sekaan nesteet ja kannentiiviste vuosi -> tiivisteet sylinteristä ja kannesta vaihdettu myös vesipumpust -> nyt vuotaa taas siitä reijästä eli ollaan taas alkupisteessä, syyläri ilmattu. ei vuoda tyhjäkäynnillä paljoo mut kun laittaa kaasua vuotaa aika reippaasti. vastauksia kiitos
6.9.2015 16:41
Ilmeisesti vesipumppun asennuksessa jotain häikkää tai sitten vääränlaiset stefat.