Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
18.10.2013 15:47
kertokaas, mistä vois johtua derbin laiskuus??
kulkee ehkä arviolta n. 60 alamäkeen. ei kierrä ku 1 vaihteella sen +10krpm (rajoittamaton cdi boksi vaihdettu). isommilla vaihteilla saa vetää kaasupohjassa aika pitkään jotta sen saa edes jotenkin kiertämään.
**nyt mopossa on 11/52 välit ja rajoittamaton cdi boksi .. ja vakioputki**
vaikuttais myös kuuluvan kolinaa koneesta. ainakin aluks, kun lähtee ajamaan..
eli todennkäköisesti joku/jotkut rattaat p*skana.
18.10.2013 20:17
Rattaitten kuluminen ei vaikuta kiertämiseen. Sulla on mäntä todennäkösesti niin kulahtanut. Paljon ajettu nykyisellä?
19.10.2013 10:42
sillä on ajettu yli 18 800km.. eikä huolloista ole tietoa yhtään. todennäköisesti huoltoja ei ole tehty ainakaan viimeisen 8tkm aikana. siltä se ainakin näyttää..
ite ajanut ehkä yhteensä 1-2km.
pitänee varmaan kattoa se mäntä. puristuksia kuitenkin on.
ja siis paikallaan kierrätellessä mopo tärisee, muttei kolise (kuten ajossa). siitä tuli mieleen, et jos siellä on jotkut rattaat palasina.
19.10.2013 11:40
Tietäisiköhän joku viisas että mitä tuolla derbin koneessa on mennyt/menossa, kun derbiä polkee kuuluu sellaista kilinää? Eikä lähde käyntiinkään. Ja on myös sellainen ongelma että jos derbiä yrittää työntää käyntiin eli laitan vaihteen päälle takarengas on vaan lukossa eikä työntäessa sitä saa pyörimään. Vaihde päällä polkiessa ilman että kytkin on pohjassa kone pyörii mutta ei yritäkkään liikuttaa mopoa niin kuin pitäisi. Apuja kiitos!
19.10.2013 13:43
kokeilin nyt aprilia sx:n tyhjällä vakiputkella - ei suurempaa vaikutusta.
nyt jakso jopa 2 vaihteella kiertää loppuun asti. siihen se sitten jäikin.
ei jaksais yhtään purkaa sitä! ehkä sitten joulukuussa tekee koneremontin, vaihtaa jokaisen laakerin ja kattoo sitten jokaikisen osan läpi..
E: taitaa olla ihan kaasarin säädöistä kiinni. edellinen omistaja säätänyt sen ihan perseelleen..
ja kolina kuului vakioputken katalysaattorista, mutta edelleen kuuluu kolinaa, tosin paljon vaimeampaa.
Viimeksi muokannut .Juho päivämäärä 20.10.2013 14:04, muokattu yhteensä 1 kerran
19.10.2013 17:18
Mikähän vikana Derbi Senda r -03, kun vaihteet eivät toimi ja kickstart on mennyt eteenpäin? mutta siis ei ole leiponut.
19.10.2013 17:25
Mikähän mahtaa olla kun ei ykkösellä kytkin irroita kunnolla? Eli esim. kun liikkeelle lähdettäessä kyn vaihtaa vapaalta ykköselle niin nytkähtää (ja kytkin on toki pohjassa
) eteenpäin (tämän takia aina täytyy vähän kääntää kaasua ettei sammu
) ja vauhdissa kun rullaa kytkin pohjassa ja vaihtaa pienempää niin huomaa jo kakkosella että kytkin ottaa jonkin verran ja ykkösellä vielä enemmän. Öljyjen vaihto ei auttanut asiaa. Ja tekee tätä myös lämpimällä säällä. Ja siis voi normaalisti ykkösellä kytkin pohjassa kierrätellä ilman että mopo lähtee eteenpäin, mutta noissa em. tilanteissa sen huomaa.
19.10.2013 20:21
Koitappa säätää sitä kytkinvaijeria siitä kahvan vierestä mikäli siinä säätö on.
Normaalia kylmänä että kun lyöt ykkösen sisään se vähän nytkähtää. Minulle ainakin ihan tuttu tunne.
20.10.2013 2:17
Terve! Elikkä sellainen ongelma olisi, että oma mopo (Derbi DRD Racing LE vm. 07) leikkas kiinni aika pahasti n. kuukausi sitten ja siihen sitten tehtiin sen seurauksena tonnin koneremontti. Mopo tuli muuten kuntoon, mutta se alkoi pitämään käynnissä ollessaan eräänlaista ujellusta, joka kovenee kierrosten kasvaessa. Asia huomattiin huollossa ja siellä vaihdettiin kytkimen ratas, joka ainakin huollon mukaan hiljensi ääntä. Ääni kuuluu kuitenkin yhä ja suurilla kierroksilla varsin voimakkaastikin. Soitin huoltoon ja sieltä sanottiin, että kytkinkruunun vaihto saattaa auttaa lisää, mutta ei välttämättä vieläkään kokonaan ääntä poista. Mikäköhän voisi siis tarkkaan ottaen olla vialla? Huollosta sanottiin myös, että äänen aiheuttajan täytyy olla ennen vaihteistoa, koska ääni ei muutu vaihteen ollessa päällä ja kytkimen ollessa painettuna. Itse ääntä en sen paremmin pysty kuvailemaan, kuin että se kuulostaa vähän kuin sirkkeliltä. Tässä ääninäyte, jos joku sen perusteella pystyisi päättelemään jotain.
http://www.youtube.com/watch?v=QSnyHYn3t-A Se sivuääni kuuluu heti tuon kaasutuksen jälkeen eli se "iuuuuh". Todella suuret kiitokset jo etukäteen kaikista mahdollisista vastauksista.
Viimeksi muokannut n1kk0 päivämäärä 23.10.2013 0:17, muokattu yhteensä 3 kertaa
20.10.2013 10:10
Nään punaista joka kerta ku joku copy-pastee saman kysymyksen useampaan topicciin. Pyydän, yksi topic riittää.
Ujellusta yleensä pitävät laakerit, tässä tapauksessa ihmettelen tuota kytkin hommaa, ikinä en ole kuullut että kytkin ujeltaisi ajaessa. Kuuluuko paikallaan kierräteltäessä?
20.10.2013 18:39
Dioxide kirjoitti:Nään punaista joka kerta ku joku copy-pastee saman kysymyksen useampaan topicciin. Pyydän, yksi topic riittää.
Ujellusta yleensä pitävät laakerit, tässä tapauksessa ihmettelen tuota kytkin hommaa, ikinä en ole kuullut että kytkin ujeltaisi ajaessa. Kuuluuko paikallaan kierräteltäessä?
Joo, tiedän ettei tosiaan kuulu hyviin tapoihin toi, mutta oon vaan niin epätoivonen ton asian suhteen. Ja tosta itte ongelmasta, että kuuluu kyllä ihan paikallaan ollessakin ihan sen mukaan kuinka paljon kaasuttaa, eli kun kierrokset kasvaa, niin se "ujellus"kin kasvaa. Ja tosiaan, niin en kanssa ihan tarkkaan sen huollon ammattitaitoon luota, mutta niin sieltä sanottiin, että ääni johtuis jostain kytkimeen liittyvästä osasta, koska ääni ei muutu vaihteen ollessa päällä ja kytkimen ollessa painettuna eli vian täytyy siis olla ennen vaihteistoa. Mitä laakereita tarkkaan ottaen tarkoitit? Huollossa vaihdettiin ainakin kiertokangen alalaakeri (uusi kampiakseli sisältäen kiertokangen), kampiakselin laakerit ja vetoakselin laakeri.
20.10.2013 20:57
Nyt en osaa sitten vastata jos on kaikki kampiakselin laakerit vaihdettu :S sori
20.10.2013 21:28
Dioxide kirjoitti:Nyt en osaa sitten vastata jos on kaikki kampiakselin laakerit vaihdettu :S sori
Auts... Mutta siis yleensä jos kuuluu jotain tuollaisia sivuääniä, niin luultavin aiheuttaja on joku laakeri?
20.10.2013 22:01
Laakerit rupeavat usein ujeltamaan kun ovat kuluneet, mutta esimerkiksi kato kannessa oleva nippa, joka on tarkoitettu kaasuttimen lämmittämistä varten olevalle vesikierrolle, että onko tukittu kunnolla. Miulla vihels yhessävaiheessa siitä jostain kumman syystä. Mistä kohtaa konetta ääni kuuluu? Käyppä kuuntelemassa oikein tarkkaan.
20.10.2013 22:13
Dioxide kirjoitti:Laakerit rupeavat usein ujeltamaan kun ovat kuluneet, mutta esimerkiksi kato kannessa oleva nippa, joka on tarkoitettu kaasuttimen lämmittämistä varten olevalle vesikierrolle, että onko tukittu kunnolla. Miulla vihels yhessävaiheessa siitä jostain kumman syystä. Mistä kohtaa konetta ääni kuuluu? Käyppä kuuntelemassa oikein tarkkaan.
Joo täytyy viä ite käydä kuuntelemassa, mut tossa huollon selvityksessä ainaskin lukee, että ääni kuuluu kytkimen puolelta ja että uuden kampiakselin rattaan vaihto pienensi ääntä, muttei poistanut kokonaan. Ääni on kuitenkin vieläkin melko kova.