Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbien virittäminen

27.1.2015 20:21

Noissa pytyissä sitten tulee semmonen ilmiö että malossit yms. HE pytyt on aukotuksiltaan semmosia että eivät hirveästi jousta putken myötä. Se näkyy usein kapeampana vääntönä, mutta voi veljet kun kaikki sattuukin napsahtamaan kohileen kun mennäänkin lujaa.

Se johtunee osittain (tai pääosin?) blowdownista.

Airsal 80cc
• 187° pakoaukko ja ~130° huuhteluaukot. Blowdown = 28,5°

Malossi MHR 80cc
• 189° pakoaukko ja ~129° huuhteluaukot. Blowdown = 30,0°

Eroa ei ole kauhean paljon asteluvuissa, mutta pakoaukot ovat erilaisia muodoiltaan (pakopulssi periaatteessa "terävämpi" MHR:n pakoaukolla.. tuon parempaa sanaa en nyt äkkiseltään keksinyt kuvailemaan sitä :D ).
Airsalissa on 2-osainen pakoaukko ja Malossissa 3-osainen.

Tuo MHR ei ole mikään varsinainen "kisapytty."
Team versio on. ;)

Team eroaa 194° ja 2-osaisella pakoaukolla, sekä 15,2:1 korjaamattomalla puristussuhteella MHR:stä.

Yasuni R3 paisari on suunniteltu toimimaan korkeakiertoisten 70-80cc sylinterien kanssa. Eli, eli.. sen suunnittelussa on jouduttu tekemään kompromisseja, toisin kuin esimerkiksi Malossi MHR Supermoto paisarissa joka on suunniteltu Malossi MHR Team 80cc sylinterille.

____

Mitä nyt jotain stroker moottoreiden dynokäyriä nyt sattunut löytämään, niin näyttää siltä että paremmalla iskusuhteella saadaan parempi litrateho..

Esim.
Metrakit Pro Race 70cc | AM6
Kuva

-15,2hp@12,600rpm
-sylinterin halkaisija 47,6mm eli kuutiotilavuus vakioiskulla (39mm) 69,4cm3
-iskusuhde 1,22

Metrakit Pro Race 78cc (Micahin rakentama moottori; Apriliaforum) | AM6
Kuva

- ~20,8hp@12,800rpm
-78,3cm3
-iskusuhde 1,08

Kuutiotilavuus 12,8% suurempi ja tehoa 36,8% enemmän (dynossa).
Kuitenkin pidetään mielessä dynojen antamat tehoerot. ;)

This project has been great fun for me and we will see how long it lasts on my motors for right now. I do have to say that this version I am running now is simply unreal to ride. It makes 8.4 ft/lbs of torque at 12,000-12,500 rpm and has real trouble keeping clutches together. The total usable power comes in a range from 9,000 to 14,500rpm on the track if you keep the exhaust gas temp in the 1,200F range. The dyno graph reflect jetting 2 sizes richer (980F) than we use on the track and the bike will make about 2 additional bhp at that temp. I just had to chase a water leak that occurs under load so I threw it on the dyno for the hell of it to see what she would do. It has cost a fortune to get here with the power and reliabilty but this thing has become a personal obsession.

Current Specs are:

Metrakit Pro Race 70cc Top End kit
Acculign re-machined Metrakit head insert (5cc) (.75mm squish)
.75mm Gasket on base
Metrakit Pro Race 70cc pipe
Kehin PWK 28mm on Malossi Custom Downdraft short straight manifold
135 main jet/40 pilot/JJH needle 2nd position .75 air screw
Malossi Inner Rotor Digital Ignition (33 degrees static)
BR10EIX Iridium plug (frontal index)
VP Ultimate 2 fuel mixed at 28:1 with Dumonde Tech Oil
Tasanari Delta III reed cage (8 petal, low tension carbon)
Digatron Full data aquisition system
Falicon Customs/Carenzi crank 44mm stroke fully balanced (non stuffed)
Top Performances Chrome Molly Connecting rod
Metrakit Pro Race close ratio transmission
Top Performances Bearing/straight cut gearbox
Top Performances Eergal shift drum
15:43 Gearing
Barnett Race Clutch kit, 1mm additional shims on springs
Tranny Oil is Motul 10w30, 700cc.
Custom ported cases (large volume)


Tuossa kuitenkin läppärunko erilainen kuin SF:n dynossa.
Muistaakseni SF:n dynossa olivat käyttäneet TPR:n VForce läppärunkoa..

E: kusi tuo vertailu. :lol: Ei noita kauheesti kehtaa vertailla, kun eroaa turhan paljon.
Viimeksi muokannut .Juho päivämäärä 27.1.2015 20:56, muokattu yhteensä 4 kertaa

Re: Derbien virittäminen

27.1.2015 20:36

Terävä on oikein hyvä sana :) Ja sehän ilmiötä omalta osaltaan selittääkin. Blowdown ajoituksella on kanssa roolinsa venyvyyden kanssa.

Mä näistä malosseista tai muista huskyttimistäkään sen enempää tajua, mutta menee kyllä sen osalta mieli koko hommasta jos ton hintaselle pytylle ei erikseen suunniteltua putkea löydy :) Voi vaan sitten todeta että se ehkä toimisi jollain putkella paremmin.

Re: Derbien virittäminen

27.1.2015 20:41

Aika jännä jos ovat kaksosaisella saaneet paremmat tehot kuin kolmiosasella. Kolmiosainen kuitenkin todistetusti parempi, ja nythän ei ole kyse mistään viilailusta kun insinööreillä lienee aika vapaat kädet testailla eri valuja ja aukotuksia.

Kai siinä joku pinnapulttien sijoittelu tai muu vastaava tekijä on sitten tullut lisäaukkojen tielle, Airsalillahan tämä ongelma tajuttiin korjata hienosti siinä uudessa XTremessä.

Re: Derbien virittäminen

27.1.2015 21:06

3-osaisella pakoaukolla voisi Rabasa/AM6 moottoreista saada paremman tehon.. pinnapultit vain estää niiden pinta-alan kasvattamisen leveyssuunnassa.

Periaatteessa joku valmistaja voisi ihan hyvin tehdä samantyylisen kiinnitystavan, kuin mm. crosseissa on.
Kuva

Re: Derbien virittäminen

4.2.2015 19:40

Okei.. Kiitoksia kaikille vastanneille. Tietäisikö kukaan mitä xtremeni sitten kulkisi jos laittaisin rajoittamattoman cdi boksin , 13 eturatas ja isomman suuttimen ?
Kiitoksia etukäteen ja koittakaa kestää, ei ole kokemuksia virittämisestä aiemmin :nolo:

Re: Derbien virittäminen

4.2.2015 20:31

Hukkaputken kanssa vai ? Hukkiksen kanssa ehkä 55 ja jos hukkis on tukittu, niin ehkä 70. Näin ainakin oma derbini kulki.

Re: Derbien virittäminen

4.2.2015 22:22

Riippuu onko kyseinen mopo ns. vanhan mallin X-treme (-2010) vai 2011- vuoden DRD X-treme.

Vanhan mallin putki on tehottomampi, menee noilla seteillä ~50 kurit paikallaan ja ~55 hukkaputki tukittuna.

DRD X-tremen putki taas on huomattavasti tehokkaampi, kurillisena melkein 60 ja jos hukkiksen poistat niin reilu 60 (+lisää kiihtyvyyttä).

Ja rajoittamaton boksi on ihan turha niin kuristetussa kuin kuristamattomassakin vakioputkessa. Järkevillä väleillä (esim. nuo mainitsemasi 13/65) ei kierrä kutosella edes sinne rajoittimelle (9 400 rpm) asti.

Re: Derbien virittäminen

6.2.2015 8:54

Miten sais derbin (DRD Xtreme) saamaan kulkee n.70 leovince v6? Nopeita vastauksia kiitos :)

Re: Derbien virittäminen

6.2.2015 15:05

-Toisio välitykset (etu -ja/tai takarattaan kokoa muuttamalla)
-Rajoitettu CDI boksi (9,400rpm, mahdollista käyttää pidempiä välityksiä ilman nopeuden kasvua yli 70km/h -> parempi ajomukavuus pienempien kierrosten vuoksi)

Re: Derbien virittäminen

6.2.2015 16:05

J11 kirjoitti:-Toisio välitykset (etu -ja/tai takarattaan kokoa muuttamalla)
-Rajoitettu CDI boksi (9,400rpm, mahdollista käyttää pidempiä välityksiä ilman nopeuden kasvua yli 70km/h -> parempi ajomukavuus pienempien kierrosten vuoksi)


Lähinnä niitä välejä kyselen nii mikkä välit ois hyvät siihe 70 kmh :D

Re: Derbien virittäminen

6.2.2015 16:26

12 65

Re: Derbien virittäminen

8.2.2015 11:54

Rajoitetulla CDI:llä 15/65 vastais 70km/h nopeutta, ei tosin välttämättä jaksa vetää. 14/65 olis sitte 65km/h ja todettu jaksavan hyvin. Rajoittamattomalla CDI:llä 12/65 välit riittänee siihen 70km/h, mutta aika tuskaa ajaa kun kone vinkuu yli 11000rpm.

Re: Derbien virittäminen

11.2.2015 23:25

Olisiko kellään tietoa väleistä x racelle? Vuosimallia 04 Leovince handmade, 16mm lortto ja pipecrossi virinä. Ei mielellään ihan aavikkovälit että voi kikkailla jonkunverran

Re: Derbien virittäminen

11.2.2015 23:34

11-53 / 13/65

Re: Derbien virittäminen

11.2.2015 23:52

Jep, 13/65 itellä ja hyvin jaksaa nykiä mutta ei oo kuitenkaan 1. tai 2. -vaihde liian lyhyt.