Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.7.2012 16:18

Miinux kirjoitti:
Waxon kirjoitti:Nyt on uusi ongelma. Eilen tosiaan tukin tuon hukkaputken jonka jälkeen mopo kulki n. 60km/h. Tänään kun ajelin ja olin pääsemässä ajofiilikseen niin mopo rupesi pätkimään ja huiput putosi 50km/h paikkeille :| Mikähän syy tähän nopeuden häviämiseen?


Ootkos sä vaihtanu suutinta viel?

En, mutta minkä takia alkuun kulki hyvin mutta sitten yhtäkkiä huiput laski?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.7.2012 18:15

Se johtuu siitä samperin suuttimesta, kun laitos käy liian laihalla. Kokeile 75 suuttimella alkuun ja sen jälkeen tarkempaa säätöä jos vaatii.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

25.7.2012 18:57

No siis kun se alkuun sai riittävästi bensaa ja sit se sai liian vähän

ja sain ton kohokammio sitteki avattua :D

Re: Derbin huolto ja ongelmat

26.7.2012 1:14

Dodih eli tuli tänään derbin osat ja ois tarkotus ottaa lohkot auki ja vaihtaa kampiakselin laakerit niin mitä suosittelette vaihteistoöljynä.myöskin keulaan pitäis vaihtaa/lisätä öljyä niin miä sinne uskaltaa laittaa ja kuinka paljon :D ja sitten unohdin tilata uudet tiivisteet niin mistä mahtais saada D50BO moottorille tiivistesarjan (suomen rajojen sisältä)?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

26.7.2012 6:28

Hemmownaa kirjoitti:Dodih eli tuli tänään derbin osat ja ois tarkotus ottaa lohkot auki ja vaihtaa kampiakselin laakerit niin mitä suosittelette vaihteistoöljynä.myöskin keulaan pitäis vaihtaa/lisätä öljyä niin miä sinne uskaltaa laittaa ja kuinka paljon :D ja sitten unohdin tilata uudet tiivisteet niin mistä mahtais saada D50BO moottorille tiivistesarjan (suomen rajojen sisältä)?

Ite ainaki käytän Derbin suosittelemaa Motul Transoil 5w40/10w40 eikä maksa ku sen 15e puteli ja pelittää hyvin ! 10w40 ehkä parempaa näin ku syksy lähestyy.
Sitte 10w keulaölyy kanssa vaa. Jostai motonetist tai biltemasta saa iha eriksee keulaöljyi halvalla.
kannattaa ottaa sielt keulast kaikki vaa pois ja laittaa 2,5 dl molempii pumppuihi.

Tolta luulis jotai saavan http://www.mopo-osa.com/kauppa/

Re: Derbin huolto ja ongelmat

26.7.2012 23:06

Sanokaapa ihmiset, että ku on tuo jäähdytinnestesäiliö puolillaan, niin voiko sinne vaa lisätä ainetta, vai pitääkö vaihtaa?

Kiitos.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

26.7.2012 23:20

Voihan sitä lisätä, joskin jäähdytinneste suositellaan vaihdettavaksi muutaman vuoden välein. Varmistu myös siitä että lisäät oikean tyyppistä nestettä. Jos nestettä tuntuu katoavan, on syytä epäillä vuotoa koska oikein toimiva jäähdytysjärjestelmä ei kuluta nestettä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.7.2012 0:43

Moro! Mikäköhän mahtaa olla kun lähdin ajamaan derbillä, niin kone oli about kilometrin ajon jälkee aikalailla tehoton, ja tehot hiipui vain. Lopuksi sammui ja ei enään sitten millään käyntiin kipinää tulee ja bensaakin saa. Otin pakoputken pois ja oli aivan jäähdytysnesteessä. ja kun polkee käyntiin kuulu vain lotina. Kenties kannnentiiviste sanonut ittensä irti?. huom koneella ajetut vain 6200km.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.7.2012 6:08

Juuh tuttu homma :D kannentiiviste menny tai muuten vaa vuotaa kannesta. Auki ja kattomaa.
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 28.7.2012 0:14, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Ei tarvitse lainata edellistä viestiä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.7.2012 20:37

Derbi Senda Xtreme -07, ostin uuden sylinterin (Airsal 73cc) ja laitoin sen paikalleen, ensin toimi erittäin hyvin mutta tänään ei sitten enää... kierrokset eivät nouse juuri lainkaan, vaan pysyvät erittäin alhaisina, ajaminen juuri ja juuri onnistuu mutta nopeus nyt on kutosella maksimissaan sen 20.
Paikallaan on tällä hetkellä vakioputki sillä ajattelin sisäänajaa sylinterin sillä. Käytössä myöskin vakiokaasari, suuttimena tällä hetkellä95, yritin myös 76:sta. Neulaa olen nostanut ja laskenut (tällä hetkellä keskellä), kaasarin putsannut ja tulpan olen vaihtanut yhtä kylmempään, [BR8ES] ja BR9ES:lläkin kokeiltu, tosin eihän se nyt siitä johdu mutta kuitenkin että tulppakin ollaan vaihdettu uuteen. Ilmanputsarin (vakio) olen myös putsannut mutta kun ei toimi niin ei toimi...Sähköissä ei vika oikeastaan voi olla sillä niitä ei juurikaan ole. Mistä tämä johtuu?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

27.7.2012 23:17

Ettei ois katti tukkinu putkea, jos sellainen vielä löytyy putkesta?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.7.2012 11:48

Paljos öljyä uskaltaa laittaa Marzocchi USD-keulaan jossa hydraulinen Ø 40 mm, 250 mm joust? tällähetkellä on nii perkeleen löysät ja menee pohjaansaakka jos laskee vähän kovemmin keulan alas... 10w öljyä kävin hakemassa kuinka paljon laitan kumpaankin pumppuun?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.7.2012 15:16

Noniin, ostopaikalla lähti käyntiin ihan jees, nyt ei taho lähtä millään. Eiköhän oo sitte tulpan vaihto/suuttimen suurentaminen. En tosiaan tiedä onko vanha omistaja vaihtanut suutinta, mutta se varmaan nyt kannattaisi heti tulpan vaihdon jälkeen kokeilla.


EDIT: tulppaha se siel iha märkänä. hyvin toimii uurel
Viimeksi muokannut Trokaaja päivämäärä 28.7.2012 18:15, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.7.2012 15:48

tietääkö kukaa että meneekö 05 tai vanhemman derbin koneen kytkin kruunu ja käynnnistyspolkimen väliratas derbin uudemman mallin koneeseen eli 06->????? eli onko uuden ja vanhan mallis koneis samat osat?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

28.7.2012 17:19

Ei ainakaan kytkinkruunu mene.