Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: Derbin huolto ja ongelmat

12.10.2013 11:56

Kaasuttimen toiminta ja säätö

Re: Derbin huolto ja ongelmat

12.10.2013 13:43

Mitä kautta otan nuo edelliset jäähdytysnesteet ulos, kun ei selvinnyt tuosta aloitusviestistä?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

12.10.2013 15:06

Eevil stöö kirjoitti:Mitä kautta otan nuo edelliset jäähdytysnesteet ulos, kun ei selvinnyt tuosta aloitusviestistä?

esim. Kanteen menevä letku irti ja sitte vesipumpulta irtoava letku. Sit kyl pitäs tulla kaikki vedet ulos :)

Re: Derbin huolto ja ongelmat

13.10.2013 23:46

Vielä kysymys, miten voi käydä laihalla kun ei ota täyskaasulla kierroksia vaan röpöttää?, Säädin neulaa, ylemmäs, lähtee ehkä paremmin käyntiin, mutta sammuu edelleen hetken päästä, jos saa kaasusta annettua kierroksia pysyy käynissä hyvin. Tuntuu ettei seosruuvin säädöllä ole mitään väliä, olipa kiinni tai täysin auki.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

14.10.2013 0:00

Käy laihalla nimenomaan matalilla kierroksilla, miten testasit imuvuodon?
Magneeton puolen stefasta tarkistettu?
Jos löytyy tyhjäkäyntisuutin, onko oikein kokoinen?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

14.10.2013 2:09

Kurkku ainakin päällisin puolin ehjä, ei pitäs vuotaa, vakio kaasarilla (14mm) toimi hyvin kun vaihdoin 82 suuttimen 70;seen, tämä ongelma siis ilmenee tällä uudella 17,5mm kaasarilla ja 90 suuttimella, kokeilin myös 82 suutinta, lähti paremmin käyntiin mutta kun yritti kiihdyttää meinas sammua, ei tajua, kulki jopa kovempaa 14mm kaasarilla, alavääntöä toi isompi kaasutin kyllä toi.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

14.10.2013 14:44

Missä kaasun asennoissa booaa tai röpöttää ja millä kierrosalueella, putkikin voi vaikuttaa... :D
2-tahti moottori on melko tarkka kaasarin säädöistä.

Toi 90 suutin kuullostaa melko sopivalta mutta ainahan yksilöissä on eroja.
Hommasitko kaasarin uutena, jos jopa neula tai jotain muita säätöosia olisi vaihdettu?

Kierrosten leijuminen ja ryypyn kanssa paremmin käyminen viittaa kyllä laihalla käymiseen.

Helppo tapa testata imuvuoto on suihkuttaa jotain helposti syttyvää aerosolia imukaulaan ja kaasarin ympäristöön -> jos vuotoa on alkaa kierrokset nousemaan. Magneetonpuolen stefakin melko yleinen imuvuodon aiheuttaja.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.10.2013 13:07

Käytettynä kaasarin ostin, siis kylmänä on tää käynnistymisongelma, lämpimänä toimii muuten ok, mutta ei ota täysiä kierroksia vaan röpöttää kaasupohjassa.
Siis kylmänä lähtee ekapolkasulla käyntiin, mutta sammuu 1-2sek päästä, jos antaa vähänkään kaasua booaa ja sammuu heti, nyt neula eri lovessa, kun muutaman kerran polkassu hetkes käymään niis pysyykin myös käynnissä, imupäällä ei ota juurikaan kierroksia ja ryyppy kärsiikin samontein ottaa pois käytöstä kun on saanut pysymään käynnissä.
Alipaineletkua tässä olen mietiskellyt jos vika ois siinä, klemmari puuttuu kaasarin päästä...voisko tarpeeksi vuotaa...

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.10.2013 13:23

Niin vielä tyhjäkäyntisuuttimesta, mikähän 17,5mm dellortossa on vakiona?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.10.2013 16:31

Mikähän mun gilerassa mahtaa olla,kun pitää semmosta pientä sirinää tyhjäkäynnillä ja sitte kierrosten laskiessa kuuluu tämmöne ääni(ääntä kuuluu myös joskus ajossa)?
http://www.youtube.com/watch?v=VTn8SqQh ... e=youtu.be
Oon kuullu että saattaisi olla männäntapin laakeri, avasin koneen muutama päivä sitten ja tarkistin niin kiertokangen alapäässä ei ollut pystysuuntaista klappia, mutta sivuttaissuunnassa oli pieni välys(liekö normaalia)? Mäntä, männänrenkaat ja sylinteri olivat hyvässä kunnossa, vaikka männän päällä olikin hieman karstaa(johtuu varmaan liiallisesta 2T öljystä :) )
Koneremppa tehty noin 3000 kilometriä sitten jossa vaihdettiin kampiakseli, stefat , tiivisteet ja mäntä(mopo toimii nykyään seosvoitelulla) ja tuo kierrosten laskiessa kuuluva ääni tullut varmaankin sen jälkeen. Mopo on muuten toiminu ja pelannu, mutta hieman häiritsevää tuollainen kuitenkin on.
Ps. Onko normaalia jos mopo kuumenee niin, ettei sylinteriin oikein meinaa pystyä kädellä koskemaan noin 10minuutin ajon jälkeen. Vesi tuntuisi kiertävän koska syyläri ja letkut lämpenevät eikä jäähdytinnesteitä katoa, tulppa on maitokahvin/maitosuklaan värinen.
Pps. Syylärikin lämpenee aika kuumaksi jo siinä 10min ajossa. Anteeksi jos vaikutan tyhmältä, mutta en haluaisi särkeä mopoa siihen kuntoon että sen joutuisi uudelleen koneremontoimaan :|

Re: Derbin huolto ja ongelmat

15.10.2013 23:53

Kuuluuko tuo rahina/särinä tuossa kierrosten laskiessa juuri pytyn kohdalta? Voi nimittäin olla melkein mikä vain osa mopossa mikä resonoi juuri tietyllä kierrosalueella moottorin kanssa ja siitä syntyy sitten kyseinen ääni. Itselläni pitää kilventeline aivan samanlaista särinää.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.10.2013 9:02

Minunkin korvaan tuo lyhyt pärinä, jos sitä meinasit, kuulostaa enemmän sille että jokin osa resonoisi, ei että koneesta mitään rikki. Tiukkaa kaikki ruuvit ja kato uudestaan :)

Ja muistathan valuttaa öljypullon ihan kunnolla tyhjäksi asti ;) Monet ovat kärsimättömiä eivätkä jaksa oottaa, ja siellä on loppujen lopuksi aika iso määrä öljyä siellä purkin seinämillä.

Re: Derbin huolto ja ongelmat

16.10.2013 18:33

Eli Derbiin tuli tässä pari päivää sitten sellanen ongelma, että n. kilometrin ajon jälkeen tankkauksesta kierrokset hävisi totaalisesti 8o . Tyhjäkäynti pelasi aivan normaalisti, mutta kaasutus ei vaikuttanut mitään. Putsasin kaasarin / ilmanputsarin, poltin putken karstasta, kokeilin toista tulppaa, cdi-boksia ja pienempää suutinta eikä mitään vaikutusta :paha: . Nyt avasin pytyn, jossa mäntä oli jäähdytysnesteistä märkänä. Männänrenkaat ja pytty oli kunnossa, mutta männän päässä oli kolhuja, samoin kannessa. Kasasin kuitenkin koneen uudella kannentiivisteellä, käynti parani vähän muttei toimi ajettavasti vieläkään.

Mopoon on vaihdettu myös 1000km sitten koko yläkerta jolloin kannessa oli samanlaiset naarmut, mutta myös mäntä oli leikannut. Hakkaako mäntä kanteen vai mikä siinä on??

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.10.2013 17:57

Miten uusi valurautapytty tulisi ajaa sisään?

Re: Derbin huolto ja ongelmat

17.10.2013 22:56

Rauhallisesti n. 200 - 500km on sopiva. Vaihtelevalla kaasulla, mäessä pienempää vaihdetta sisään. Ei kovia kierroksia / jatkuvaa huudatusta. Öljyä voi lisätä tankkiin.