Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

23.3.2011 23:48

MattiZ kirjoitti:Lähti tunskasta kilvet ja sitten olen vakioksi laittanu nyt.. Laitoin Dellorto 14mm sha kaasarin paikallee ja imukaulan vaihdoin... Nyt ku yrittää käyntiin polkea niin, kun polkaiset niin kerran tärähtää mutta ei sitten lähde käyntii.. Ilman ryyppyä ja ryypyn kanssa.... Hmm... 7 lämpöarvon tulppa paikalla.. Olisko tulppa voinu mennä? Kipinän antaa kuitenki.. Kiitoksia jos vinkkejä löytyy :o


Itellä oli samaa, kun oli reippaasti liian pieni suutin, eikä tuota kuristettua SHA:ta (14.9) siis, edes tuntunut saavan säätöihin ilman vakioputsaria.

Voit tuon suuttimen kokoasian testata tukkimalla ilmansaantia kädellä ensiksi vaikka kokonaan ja sitten hiukan sormia raottamalla, jos käy hyvin niin suutin on liian pieni.

25.3.2011 10:25

kestääkö tunturi ajella pidempääki matkaa,että jos ajaisin vaik keravalt stadii n.34km ku mun skootterit on kestäny ton matkan helposti mut en sit moposta tiiä ? :D

melkee joka pvä olen stadissa ni mopolla olis kiva ajella sinne ku kummiski vaihteet on ei ole niin tyls'' :D

25.3.2011 15:28

pikku_bomber kirjoitti:kestääkö tunturi ajella pidempääki matkaa,että jos ajaisin vaik keravalt stadii n.34km ku mun skootterit on kestäny ton matkan helposti mut en sit moposta tiiä ? :D

melkee joka pvä olen stadissa ni mopolla olis kiva ajella sinne ku kummiski vaihteet on ei ole niin tyls'' :D


No kaverin kanssa ollaan tigereilla ajeltu sellaisia +100km lenkkejä putkeen, niin miksei kestäisi ellei kone sitten muuten ole jo leipaisukunnossa :)

26.3.2011 21:55

Äsken ajelin tigerilla, kovat viritykset ja 14/42 välit. Kiihty mut ei kulkenut :D

Nyt keksin viankin tohon jatkuvaan öljyn tippumiseen, kampiakselin stefat täytyy vaihtaa.
Onko joku tehnyt tällästä remonttia ennen että vois vähän neuvoa?

27.3.2011 1:11

Aleksi__ kirjoitti:Äsken ajelin tigerilla, kovat viritykset ja 14/42 välit. Kiihty mut ei kulkenut :D

Nyt keksin viankin tohon jatkuvaan öljyn tippumiseen, kampiakselin stefat täytyy vaihtaa.
Onko joku tehnyt tällästä remonttia ennen että vois vähän neuvoa?


Koska et kertonut ootko ennen purkanu Tigerin moottoria niin oletan, että et ole ja koitan siltä pohjalta selvittää jotain..
Ensinnäkin suosittelen ottaan valokuvia joka työvaiheesta. Morini on yksinkertanen kone, mutta kuitenkin sen verran monimutkanen, että joku asia saattaa unohtua.
Eli ota vauhtipyörä ja kytkinkoppa irti. Kytkinkoppa kiinni kuusiopulteilla ja avaaminen näin ollen helppoa, mutta vauhtipyörän mutterin irrottamiseen suosittelen pulttipyssyä. Tietty koneen vielä ollessa paikalla voit koittaa lukita sen ketjujen varaan, mutta ite oon pulttipyssyä käyttäny. Pulttipyssyä oon käyttäny myös kytkimenpuoleiseen kampiakselinrattaanmutteriin, joka taitaa olla ensiöratas nimeltään. Itse rattaan irrottamiseen kannatta hankkia kolme tai kaksjalkanen ulosvetäjä. Biltemasta saa halvalla.

Itse vauhtipyörän irrottamiseen ulosvetäjä on ehdoton hankinta. Se maksaa Motonetissä muistaakseni alle kympin.

Muistelen, että Stefojen vaihtoo varten myös kytkin pitää irrottaa. Siinä on kanssa mutteri väännetty todella tiukalle, eli ulosvetäjää tarttejaan tai sitten tuota ketjujen varaan lukittemista. Mikäli muistan väärin ja stefat voi vaihtaa ilman kytkimen irrotusta niin jätä se paikalleen.

Sitten kun kaikki härpäkkeet eli vauhtipyörä, ensiöratas ja kytkinsetti on irti voit alkaa availeen niitä magneetonpuoleisiakuusiokoloruuveja. Sen jälkeen koneen pitäs haljeta. Halkase kone mielellään kytkinpuoli alaspäin ja vaihteiston pitäs pysyä kasassa. Sikälimikä moottori ei käsivoimin halkee niin lyö kampiakselin päähän kevyesti vaikka kumivasaralla, mutta kierrä siihen mutteri sopivasti siihen paikalleen ettei kierteet kärsi. Sama pätee myös kampiakselin toiselle puolelle.
Jos siellä lohkojen välissä on jotain tiivisteliimaa tai vastaavaa ja se ei irtoo niin millään ruuvarilla ei kannata alkaa niitä irrotteleen. Parempi tapa on laittaa puukkoo myöntäsessä suunnassa ja lyödä siihen vasaralla. Tämäkin vaan jos on pakko.

Sitten kun lohkot on irrotettu toisistaan ja kampiakseli irti molemmista lohkonpuolikkaista niin voidaan irrottaa stefatihan vaikka talttapääruuvimeisselillä. Uudet stefat laitetaan lyödään paikalleen joko sopivan kokosella hylsyllä tai stefojenasennus-sarjalla jota saa ainakin Biltemasta.

Kasaamisvaiheessa kannattanee laittaa molempiin lohkonpuolikkaisiin jotain tiivistemassaa. Tämä ei yleensä oo välttämätöntä, mutta ite oon laittanu. Jos siellä lohkossa sattuu oleen tiivistepinnassa naarmu niin sitten vatuttaa. Myös kampiakselin päittäisvälys voi joskus olla ongegelma, eli siis se kuinka paljon kampiakseli liikkuu sivuttais-suunnassa. Se tuskin on ongelma paitsi
jos uus lohkontiiviste on kapeempi kun vanha ja kampiakseli alkaa ahistaan. Liian pieni välys tekee hallaa laakereille. Eli siis jos siellä on varta vasten tehty 2mm tiiviste ja lyöt sinne 0.5mm tiivisteen, niin sitten ahistaa.
Laakereista puheen ollen nekin kannattanee samalla vaihtaa. Ne lähtee pois samalla tavalla hylsyllä lyömällä ja uudet tilalle myös hylsyllä lyömällä. Ei sitten keskikohtaa, vaan ulkoreunaa. Tähänkin tarkotukseen on tehty laakereiden asennus-sarja.
Kampiakselinlaakereista sen verran, että ne on merkinnältään 6203 C1-C4. C4 laakereita en itse löytäny mistään, mutta niissä on isoin välys, eli se väli sisä ja ulkorenkaan välissä. Teoriassa C4-laakeri kestää korkeita kierroksia ja on kun tehty viritettyyn Aquaan, mutta oon havainnu hyviks myös Koyon valmistamat C3-laakerit. Käytännössä jos virittään lähetään niin ne laakerit ei oo eka mikä hajoo.

Sitten kasataan kone samanlailla kun purettiin, mutta kuitenkin päinvastoin ja kovaa ajoo.

Nää meikäläisen vinkit perustuu mun omiin kokemuksiin ja monta Morinia oon kasannu, mutta usein moni asia on konekohtanen ja kaikkee ei osaa suoralta kädeltä kertoo, mutta kysyä saa.

Tiivistettynä:
1. Ota valokuvia eri vaiheista.
2. Käytä pulttipyssyä.
3. Käytä ulosvetäjää.
4. Jos tarttee lyödä kampiakselin päähän irrotusvaiheessa niin laita mutteri siihen päähän (ne kierteet..)
5. Jos lohkojen halkasuun tarttee apuvälinettä niin älä lyö ruuvarilla niiden väliin. Yllättävän moni tekee niin.
6. Oo kärsivällinen.
7. Tarvittaessa kysy neuvoo. Tää Motot.net on sitä varten.

27.3.2011 1:24

Aleksi__ kirjoitti:Äsken ajelin tigerilla, kovat viritykset ja 14/42 välit. Kiihty mut ei kulkenut :D

Nyt keksin viankin tohon jatkuvaan öljyn tippumiseen, kampiakselin stefat täytyy vaihtaa.
Onko joku tehnyt tällästä remonttia ennen että vois vähän neuvoa?

Itekkin tuli tolla omalla härvelillä ajeltua vähäse äske. Iskä löys yhelt vintilt sen tekemän pakoputken Helkama Raisuun, mikä sillä oli mopoaikoinaan. Minäpä sitte keksin asentaa sen Tunturiin, alkukäyrä vähän lyhkäsemmäks ja Tigeriin sopiva putken laippa. Kyllä muute kiekuu, jos olis kiekkamittari ni se huitelis kymppitonnin paremmalla puolella. :D Vakiopytyllä toki, ainoana virinä putken lisäksi 18mm PHBG. Jättää kaikki Gianellit ja muut rupuputket mennen tullen, ihmeen hyvät alaväännötkin.

Mulla hajos toinen petilaakeri omasta Tigeristä, joten jouduin tekeen konerempan. Meinasin kirjotella vähän siitä mut TigerAqua oli nopeempi ja tietää asiasta paljon enemmän joten pysyttelen täällä taka-alalla. Kuitenkin sen verran sanon että stefat saa naputeltua pienellä vasaralla kiinni, ei tarvita mitään erikoistyökaluja. Naputtelet tasaisesti ympäri stefaa sillä vasaralla. Kokemattomalle(?) tiedoksi että älä lyö niitä stefoja liian syvälle. Ite tuli kustua se homma, löin liian syvälle ja stefa otti laakeriin kiinni. Lohkojen kanssa tasan niin on hyvä

27.3.2011 1:33

TigerAqua kirjoitti:
Aleksi__ kirjoitti:Äsken ajelin tigerilla, kovat viritykset ja 14/42 välit. Kiihty mut ei kulkenut :D

Nyt keksin viankin tohon jatkuvaan öljyn tippumiseen, kampiakselin stefat täytyy vaihtaa.
Onko joku tehnyt tällästä remonttia ennen että vois vähän neuvoa?


...Sikälimikä moottori ei käsivoimin halkee niin lyö kampiakselin päähän kevyesti vaikka kumivasaralla, mutta kierrä siihen mutteri sopivasti siihen paikalleen ettei kierteet kärsi. Sama pätee myös kampiakselin toiselle puolelle.
Jos siellä lohkojen välissä on jotain tiivisteliimaa tai vastaavaa ja se ei irtoo niin millään ruuvarilla ei kannata alkaa niitä irrotteleen. Parempi tapa on laittaa puukkoo myöntäsessä suunnassa ja lyödä siihen vasaralla. Tämäkin vaan jos on pakko...


Tämmönen lisäys olis, että Tigerista moottorin molemmista päistä löytyy semmoset sopivat syvänteet, niin niistä saa väännettyä ruuvarillakin. Löyty tarkalleen muistaakseni jonkin verran sylinterin alta ja sitten takaa kiinnikkeiden välistä tai niiden alapuolelta...

27.3.2011 11:29

Juu kiitokset, näillä ohjeilla pitäis osata jo :)

27.3.2011 19:40

Onkos täällä ketään joka olis tehny malossiin "korotuksen"? Itellä Airin pytty on korotettu, kyllähän ne tehot ylemmäs tuli, ja EHKÄ niitä huiputki parani. Mutta malossista tekis mieli saara hiukan lisää potkua, mutta kannattaako siinä tuo korotus? En haluaasi pilata nykyään jo melko harvinaasta malossia, varsinkaa ku se on melkeen uuren veroses kunnos. Eli siis en viilatakkaan yritä, kokemattomana viilaukses tulis tuoki pytty pilattua :) Ja siis putkena toimii gianelli, ehkä Am6:sen turbokitti, jos halvalla saisin ostettua. Kyllähän tuo vauhti oikeastaan pikkumopolle piisaa, mutta kyllä ne pv miehet pääse vielä vittuulemahan prkl :D

28.3.2011 14:54

Osta multa leiponu malossi kokeilua varte :D tarviis viilata vaa aika rankalla kädellä pakoaukon luonta.. ja männänkin saa ettiä uuden :D muute ok kunnossa..

28.3.2011 15:33

kuinka pitkä se simoninin alkukäyrä on?

29.3.2011 21:17

en tiiä mut ostakaa mult GIANNELL TEHARI :D

30.3.2011 16:34

Mitenkäs, kun meni tiikeristä vauhtipyörän kartio ja kiilaura kököks. No, paikalla on uus kampura eli se on ehjä, piti ostaa 85w ducatin vauhtis mutta tulikin 18w. Hion vanhasta 85w vauhtiksesta niitit pois ja se kartio on irti.Jos otan tuon 18w kartion ja niittaan sen tuon 85W kehään, niin ónnistuuko se varmasti? Eli onko mahdollisuutta että se menee epätasapainoon? Ja lisäksi se tulee pari milliä syvemmälle, mutta ei "hiestä" mihinkään joten siittä ei varmaan ole haittaa.

30.3.2011 17:40

tiger96 kirjoitti:Mitenkäs, kun meni tiikeristä vauhtipyörän kartio ja kiilaura kököks. No, paikalla on uus kampura eli se on ehjä, piti ostaa 85w ducatin vauhtis mutta tulikin 18w. Hion vanhasta 85w vauhtiksesta niitit pois ja se kartio on irti.Jos otan tuon 18w kartion ja niittaan sen tuon 85W kehään, niin ónnistuuko se varmasti? Eli onko mahdollisuutta että se menee epätasapainoon? Ja lisäksi se tulee pari milliä syvemmälle, mutta ei "hiestä" mihinkään joten siittä ei varmaan ole haittaa.

ei se mihinkää epätasapainoon tuu ja voit laittaa vaikka pulteilllakin kiinni kuhan kiristää kunnolla ;)

30.3.2011 18:05

no selvä, paljon kiitoksia! Piti nyt vain varmistaa varmuudeksi ;)