Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

Re: MRT

8.12.2013 23:47

MR4ndom kirjoitti:mistä mahtas johtua kun tänään sytty palamaan se punanen varotusvalo? Viilasin tänään pikkasen kuria mut en jotenki uskos että johtus siitä :/ vai? suutin on 96. Entä sitte toi jäähdytysjärjestelmä, pitääks ne nesteet vaihtaa sieltä ja jos pitää nii mitä sinne laitetaan? kertokkeeha

EDIT: Mahtaako saada öljyä tarpeeksi? ennen savutti mutta nyt ei savuta ollenkaan. Oljyä on. Miten öljyntuloo vois säätää isommalle? tuorevoitelu on käytössä

Kannattaa vaihtaa nesteet jos ajat talvella etkä tiedä millon on vaihdettu. ite kävin ainakin hakee motonetistä vihreetä motoxin jäähdytysnestettä valmiiks sekotettuna maksaa sen 10€ 5 litraa. Vaihtaminenhan ei kovin monimutkanen homma ole ja vie aikaa noin 15 min jos järjestelmää pitää huuhdella. Netti on pullollaan ohjeita kyseisen operaation tekemiseen niin en niitä nyt jaksa tähän
selostaa kun kuitenkin kaikkiin rännäleihin tehään periaatteessa samalla tavalla.
PS. Mullakin sytty se öljyvalo tänään vaikka öljyä oli säiliö ainakin puolillaan siltä se ainakin pimeessä näytti se valo tosin kyllä sytty aluks vaan kun mopo oli vähän kallistettuna, no pitää huomenna kipata sinne lisää tavaraa ja kattoo auttaako

Re: MRT

9.12.2013 10:31

Noniin, nyt vähän erikoisempi vika ilmeni riejuun :s Eli, yöllä oli ollu reilusti pakkasta ja aamullaki sen -20, meen talliin (ei lämmitetty eli jtn -15?) ja otan riejun pihalle, polen käyntiin ja vetasen kytkimen pohjaan, ja kytkin jäi pohjaan? Eli vaijeri ei ole jäässä, koska vaijerillahan vetasin sen pohjaan, mutta miksi ei palauttanu? Onko muilla ollu samanlaista?

Re: MRT

9.12.2013 17:37

Tuttu juttu itelläkin tuo kytkimen jäätyminen, tai mitä siinä ikinä tapahtuukaan. :D Lämmittelet konetta kunnolla niin rupee pelittämään, tai kuumailmapuhaltimella kytkimen alueelle ja siihen kytkinakseliin tai mikä se on. :D Jos ei vieläkään niin pari napakkaa iskua siihen akseliin.

Re: MRT

9.12.2013 17:42

JVEL kirjoitti:Tuttu juttu itelläkin tuo kytkimen jäätyminen, tai mitä siinä ikinä tapahtuukaan. :D Lämmittelet konetta kunnolla niin rupee pelittämään, tai kuumailmapuhaltimella kytkimen alueelle ja siihen kytkinakseliin tai mikä se on. :D Jos ei vieläkään niin pari napakkaa iskua siihen akseliin.

Kerran ennen teki saman ja konetta lämmittämällä pelitti, mutta kytkintappi kokonaa jumissa, noussu jotain sentin tms ja täysin jumissa

Re: MRT

11.12.2013 1:14

Pikanen kysymys, eikös riejun boxin rajoitus oo 6000rpm? Uskaltaako tuliterällä männällä rajoittemelle asti kiertää, vai pitääkö malttaa mennä rauhallisemmin?

Re: MRT

11.12.2013 1:20

Riippuu onko europa vai power up mut muistaakseni se on varmaan joo siinä 6000 kieppeillä tosa power upissa
Viimeksi muokannut Hakalanpoika päivämäärä 11.12.2013 15:21, muokattu yhteensä 1 kerran

Re: MRT

11.12.2013 2:01

9k kieppeillä se rajotus on, ja ei sitä kannata pahemmin vingutella rajottimelle asti, vaikka se rajotushan on nimenomaan männälle edullista ainakin normaaliajossa, en sitten jaksa miettiä miten se käyttäytyy sisäänajossa.

Re: MRT

11.12.2013 16:07

olpe_ kirjoitti:Pikanen kysymys, eikös riejun boxin rajoitus oo 6000rpm? Uskaltaako tuliterällä männällä rajoittemelle asti kiertää, vai pitääkö malttaa mennä rauhallisemmin?

Oikea oppinen sisään ajo on että vaihtelevilla kierroksilla raskasta ajoa, eli ihan rajottimelle asti saa kierrättää, mutta ei tasaista ajoa rajoittimella, eli vaihtelet vaihteita tasaisella ajollakin

Re: MRT

11.12.2013 17:49

Kiitos Taltsi hyvästä vastauksesta 8)

Mutta, nyt tuli uus ropleema kehiin. Eli aluksi kohokammion välistä alkoi vuotamaan bensaa ylitse, mopo sammui ja ei käynnistynyt siitä enää. Avasin kohokammion, ja huomasin että tiiviste ei ollut paikallaan. Laitoin paikalleen, mutta siltikin vuotaa, tällä kertaa ylivuotoletkusta pihalle reippaaseen tahtiin, jos pitää bensahanaa päällä.
On tehnyt mullakin kerran ennen näin, veljellä sit oli useemmin kuulemma tapahtunut. Ennen aina auttanut pelkkä kohokammion avaus

Tuntuu että se koho jää aina alas jumiin. Ei auttanut, kun avasin kohokammion taas uudelleen, vaan vuotaa aina uudestaan.

Mopokaan ei käynnisty millään, vaikka pistäis sylinteriin bensaa.

Mistä nyt voisi johtua?

Re: MRT

11.12.2013 18:22

olpe_ kirjoitti:Kiitos Taltsi hyvästä vastauksesta 8)

Mutta, nyt tuli uus ropleema kehiin. Eli aluksi kohokammion välistä alkoi vuotamaan bensaa ylitse, mopo sammui ja ei käynnistynyt siitä enää. Avasin kohokammion, ja huomasin että tiiviste ei ollut paikallaan. Laitoin paikalleen, mutta siltikin vuotaa, tällä kertaa ylivuotoletkusta pihalle reippaaseen tahtiin, jos pitää bensahanaa päällä.
On tehnyt mullakin kerran ennen näin, veljellä sit oli useemmin kuulemma tapahtunut. Ennen aina auttanut pelkkä kohokammion avaus

Tuntuu että se koho jää aina alas jumiin. Ei auttanut, kun avasin kohokammion taas uudelleen, vaan vuotaa aina uudestaan.

Mopokaan ei käynnisty millään, vaikka pistäis sylinteriin bensaa.

Mistä nyt voisi johtua?


Olkaa hyvä :P

Ittellä ei ole ollu mitää tommoista ongelmaa, paha sanoa missä vika

Re: MRT

11.12.2013 18:27

olpe_ kirjoitti:Kiitos Taltsi hyvästä vastauksesta 8)

Mutta, nyt tuli uus ropleema kehiin. Eli aluksi kohokammion välistä alkoi vuotamaan bensaa ylitse, mopo sammui ja ei käynnistynyt siitä enää. Avasin kohokammion, ja huomasin että tiiviste ei ollut paikallaan. Laitoin paikalleen, mutta siltikin vuotaa, tällä kertaa ylivuotoletkusta pihalle reippaaseen tahtiin, jos pitää bensahanaa päällä.
Mistä nyt voisi johtua?


Kato että onko se kohon ''sarana'' kunnolla työnnetty sinne sisälle että koho ei jäis alas roikkumaan. Itellä oli nimittäin sama vika.

Re: MRT

13.12.2013 22:03

Ei ois kellää tietoo mistä sais sähkökaavion? ku haluisin liittää parkit sillee hienosti, oon maininnu siitä jo aiemmi :D

Re: MRT

13.12.2013 23:04

MR4ndom kirjoitti:Ei ois kellää tietoo mistä sais sähkökaavion? ku haluisin liittää parkit sillee hienosti, oon maininnu siitä jo aiemmi :D

http://www.riejumoto.co.uk/documents.php?type=5

Tuolta koko workshop manual nii löytyy kaikki ;)

Re: MRT

13.12.2013 23:18

oioi kiitoksia <3 Ootko muutes se kuuluisa youtubelegenda :D

Re: MRT

14.12.2013 13:47

Onko muilla ollut tällästä vikaa, etuvalolle tulee vaan 8volttia virtaa, mutta muut tuntuu saavan virtaa sen 12v ainaki takavalo ja vilkut on kirkkaat ja räikkä soi niin että kuulo lähtee.. , jännitteensäädinkö? Vai tekeekö noin jos esim takavilkut oikosulus ku toinen toimii sillon ku huvittaa..
Toinen on että mopo on ny täyskuriton eli imukaulan , läppärungon, ilmanputsarin ja putken kuri pois ja rajotin porattu, ja nytte on 120 suutin ja neulan prikka ylimmäs, ei kierrä mihinkään ja ns. pätkii täyskaasulla ja röpeltää , mutta liian iso suutin toi ei voi olla koska ennen imukaulan ja läppärungon kurin poistoa oli 116 suutin ja oli hyvä, ja nyt on viel kylmemmät kelitki.. Voiko ilma/seosruuvi vaikuttaa täyskaasuun (Ei tietääkseni?), tai voiko vika olla muualla ku säädöis? :roll: