Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.

Alueen säännöt

Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.

Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan

28.3.2011 15:50

löytyiskö mx\rx takajarru satulaa? kattelin uutta ja se maksaa sen 200e :lol:

28.3.2011 17:31

Noita 58 takarattaita saa myös tuolta nakkilan pyörä&mopo. Ite tilasin sieltä. Nyt on tulossa tuommosta kytkintä ->http://www.moposport.fi:8080/workspace.client_moposport/PublishedService?pageID=9&itemcode=846R0310. Alko tuo vanha luistamaan ku vaihto tehariin. Onko kellään kokemusta tuosta tai kytkinlevyjen ja jousien vaihdosta yleensä? Onko helppoa?

30.3.2011 21:50

saakos tohon mäxään isompaa etulevyy kiinni, ku esim 125 mäxäs on semmone iso.

31.3.2011 15:50

Paljonko tuommonen RX söis bensaa täysin kurittomana? Olis kiikarissa semmonen. ;)

31.3.2011 16:29

Kävi semmonen juttu että mun aprilia leipo ;( no, hyvä puoli on se että nyt on halukkaille varaosia tarjolla. Katsokaa ja kysykää!!!!

31.3.2011 23:04

Mahtasko kellään olla jotain hyviä neuvoja jäykistää tuon mx:n usd-keula ku on aika löysähkö, vaiko ostaa suoraan toisenkin etupumpun sisälle jousi? :|

1.4.2011 19:02

Mikä ihme voi mennä pieleen vaihteistoremontissa?
Kone käy, mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu. Vaihde ei vain mene silmään näyttäisi siltä, että kokoajan pyörii se sama vaihde.

Vaihde poljin ei palaudu "keski" asentoon kun painaa sen alas tai vetää ylös.

Ainut homma minkä heitin arpomalla kone rempan aikana oli se mysteeri kuula.
vaihderummun "päässä" on kuula. Rummun päässä on sitten myös koloja jossa kuula varmaankin hyppii kolosta koloon. missä niistä koloista sen kuulan täytyisi olla?

Vaihde rumpu jotenkin lohkojen irottuksen yhteydesä lumpsahti irti. testailin kaikki vaihteen läpi enen lohkojen yhteen painamista. rumpu pyörähteli niinkuin kuuluukin ja kaikki vaihteet kelasin läpi.

Voisiko kytkinpuolella olla jotain viturallaa? vaihteen siirrin?

hitusen vituttaa mopedi tankkia myöten kasassa.

1.4.2011 19:11

Mitä välejä suosittelette tohon räxään? nytten on 12/51, kaasutin 14.12 sha ja putkessa kiinni rikka ja kiihtyy hitaasti ja ylämäissä joutuu pykältämään 2-3 vaihteelle. Rikkaa on porattu, 11 piikkistä eturatasta on kokeiltu ja on myös katsottu että kaasu avautuu kokonaan. Tarkotuksena saada kulkemaan 48-60 km/h väliltä ja että kiihtys hyvin ja jaksas mennä ylämäissä. :| Ja savuttaako teidänkin räksät perkeeleesti?

1.4.2011 20:18

alopart kirjoitti:Mikä ihme voi mennä pieleen vaihteistoremontissa?
Kone käy, mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu. Vaihde ei vain mene silmään näyttäisi siltä, että kokoajan pyörii se sama vaihde.

Vaihde poljin ei palaudu "keski" asentoon kun painaa sen alas tai vetää ylös.

Ainut homma minkä heitin arpomalla kone rempan aikana oli se mysteeri kuula.
vaihderummun "päässä" on kuula. Rummun päässä on sitten myös koloja jossa kuula varmaankin hyppii kolosta koloon. missä niistä koloista sen kuulan täytyisi olla?

Vaihde rumpu jotenkin lohkojen irottuksen yhteydesä lumpsahti irti. testailin kaikki vaihteen läpi enen lohkojen yhteen painamista. rumpu pyörähteli niinkuin kuuluukin ja kaikki vaihteet kelasin läpi.

Voisiko kytkinpuolella olla jotain viturallaa? vaihteen siirrin?

hitusen vituttaa mopedi tankkia myöten kasassa.


T'ähän en voi muuta sanoa ku että ekalla yrityksellä minarelli ei koskaan mene kasaan :D Ite jouduin joskus 3-4 kertaa purkamaan uudestaan ennen ku toimi lopullisesti. Veikkaan että vaihteensiirrin loksahtanu pois paikaltaan, se kuula ei vaikuta vaihteiden vaihtamiseen niin dramaattisesti. Toimis myös ilman sitä, vaikkakin huonosti :)

1.4.2011 20:26

Pöndeix kirjoitti:
alopart kirjoitti:Mikä ihme voi mennä pieleen vaihteistoremontissa?
Kone käy, mitään ylimääräistä ääntä ei kuulu. Vaihde ei vain mene silmään näyttäisi siltä, että kokoajan pyörii se sama vaihde.

Vaihde poljin ei palaudu "keski" asentoon kun painaa sen alas tai vetää ylös.

Ainut homma minkä heitin arpomalla kone rempan aikana oli se mysteeri kuula.
vaihderummun "päässä" on kuula. Rummun päässä on sitten myös koloja jossa kuula varmaankin hyppii kolosta koloon. missä niistä koloista sen kuulan täytyisi olla?

Vaihde rumpu jotenkin lohkojen irottuksen yhteydesä lumpsahti irti. testailin kaikki vaihteen läpi enen lohkojen yhteen painamista. rumpu pyörähteli niinkuin kuuluukin ja kaikki vaihteet kelasin läpi.

Voisiko kytkinpuolella olla jotain viturallaa? vaihteen siirrin?

hitusen vituttaa mopedi tankkia myöten kasassa.


T'ähän en voi muuta sanoa ku että ekalla yrityksellä minarelli ei koskaan mene kasaan :D Ite jouduin joskus 3-4 kertaa purkamaan uudestaan ennen ku toimi lopullisesti. Veikkaan että vaihteensiirrin loksahtanu pois paikaltaan, se kuula ei vaikuta vaihteiden vaihtamiseen niin dramaattisesti. Toimis myös ilman sitä, vaikkakin huonosti :)



Kiitos pikaisesta vastauksesta!

Jos olisi oma mopo niin polttaisin meleko varmasti.

tarkoitatko vaihteensiirtimellä sitä on siinä rummun ympärilla? tai niitä on siinä 3 kappaletta.
ID: 4,11,12 osat?
http://www.mp-osat.fi/aprilia/index.php ... ry_id=4039

vaiko kytkinkopan puolella olevaa vaihteen valitsijaa?
ID: 10
http://www.mp-osat.fi/aprilia/index.php ... ry_id=2400

1.4.2011 21:47

[peltsi kirjoitti:Paljonko tuommonen RX söis bensaa täysin kurittomana? Olis kiikarissa semmonen. ;)

Vie varmaa tollaset 4-5l/100km. Ei kai se sen enempää kuluta ku muutkaa uusendurot.

Tapra kirjoitti:Mitä välejä suosittelette tohon räxään? nytten on 12/51, kaasutin 14.12 sha ja putkessa kiinni rikka ja kiihtyy hitaasti ja ylämäissä joutuu pykältämään 2-3 vaihteelle. Rikkaa on porattu, 11 piikkistä eturatasta on kokeiltu ja on myös katsottu että kaasu avautuu kokonaan. Tarkotuksena saada kulkemaan 48-60 km/h väliltä ja että kiihtys hyvin ja jaksas mennä ylämäissä.

Sopivat välit olis varmaa 12-58 niillä jaksais paremmi kiihtyy ja mennä mäkiä ylös. kurilla voi sitä kulkupuolta sit rajottaa.
Tapra kirjoitti: Ja savuttaako teidänkin räksät perkeeleesti?

Ei mun ainakaan savuta lämpimänä ollenkaan.

1.4.2011 22:11

alopart kirjoitti:Tarkoitatko vaihteensiirtimellä sitä on siinä rummun ympärilla? tai niitä on siinä 3 kappaletta.
ID: 4,11,12 osat?
http://www.mp-osat.fi/aprilia/index.php ... ry_id=4039

vaiko kytkinkopan puolella olevaa vaihteen valitsijaa?
ID: 10
http://www.mp-osat.fi/aprilia/index.php ... ry_id=2400


No siis tarkoitin tuota 4,11,12. Mutta voi olla myös tuo 10 tai sit vaihderumpu lähteny paikaltaan? :roll: Vaihteisto on vähän huonosti suunniteltu minarellissa :D

EDIT: Kriittisin vaihe on ku isket lohkot yhteen, kannattaa kääntää konetta hieman kyljelleen ;)

2.4.2011 3:11

onko kellään mitään teoriaa tästä; mopo leikkasi kesällä niin rajusti, että piti vaihtaa kampiakseli ja koko sylinterisarja. Kampura paikallaan ja mopo käyntiin. Ajellaan pari päivää nii alkaa koneesta kuulua aivan epämääräistä rapinaa, kolinaa yms.. Rajoitetaan ajelua vähäsen, mutta jatketaan taas parin viikon päästä. Sitte eräänä kauniina marraskuisena iltana se ääni hävisi. Tilalle tuli aivan V*tunmoinen tärinä. Tämä mopo tärisee ja paljon. Ja tärisee edelleen. Ja kiekkaa ottaa vaivaiset 9k!?

Nyt te mopojenrassailijat, antakaa jotakin vinkkiä, että mitäs pitäisi tässä tilanteessa tehdä!

2.4.2011 11:54

^ No vaihdoitteko kampiakselin kanssa myös laakerit? Jos ette niin rohina vois siitä kuulua. Ja tärinä voi johtua vaikkapa tasapainoakselin väärin kohdistamisesta, muistaakseni minarellissa on ne merkit?

2.4.2011 12:40

juu laakerit on vaihdettu.. onko isokin hommaki tuo akselin kohdistaminen=?