Keskustelu tiettyyn merkkiin tai malliin liittyvistä mopoasioista.
Alueen säännöt
Tälle pääalueelle kirjoitetaan ne merkkikohtaiset asiat, jotka käsittelevät sellaisia merkkejä joille ei ole omaa ala-aluetta.
Mikäli pyörällesi on listassa ala-alue, käytä sitä tämän sivun sijaan
6.6.2012 14:31
Bensamittarivalo ei toimi mulla Sendassa. Tietäiskö kukaan, että onko siinä olemassa joku "heikko kohta" esim. johto hiertyy poikki jossain kohtaa. Silloin tällöin se syttyy kun laittaa virrat päälle, niin kuin pitääkin eli vika ei ole polttimossa.
6.6.2012 17:42
Anturissa voi olla häikkää. Mutta seuraa sitä johtoa, ja kato vetääkö jostain maihin..
6.6.2012 19:23
Sellanen vika ilmeni että ei toimi vilkut eikä takavalo ollenkaan, ei tuu ees virtaa, uusi akku on ja sulake on uusi eli ei oo palanu ja kaikki liittimet katottu yms. Apuja kiitos!
7.6.2012 19:54
Joku johto poikki? jännitteensäädin rikki?
8.6.2012 16:34
Onko tuo Punainen johto joka tulee CDI-boksille 12 Volttia? vai paljonko?
Nyt ei juuri ole mittaria millä mitata ja täytyy hommata pari palikkaa tuota "Fiksua" rajotinta varten jota olen kyhäämässä.
8.6.2012 23:44
Zande kirjoitti:Joku johto poikki? jännitteensäädin rikki?
Mikään johto ei ole poikki, pitää kyllä koittaa toisella jännitteensäätäjällä, voiko vika olla siinä sitten? yleensä jos se on rikki niin sehän polttaa sulakkeita kokoajan, mulla ei oo polttanu yhtään sulaketta vielä mutta viisaat auttakaa =)
9.6.2012 1:34
Luulen edelleen että jokin johto. Aloita vaikka vilkkujen johtoja pitkin menemään.
9.6.2012 13:06
Dioxide kirjoitti:Luulen edelleen että jokin johto. Aloita vaikka vilkkujen johtoja pitkin menemään.
koko vehkeen sähköt avattu ja tutkittu, niin ja kaikki sähköt paitsi etuvalo ja mittarivalot on pimeenä, töötti, flekti ja niin edelleen =)
9.6.2012 20:42
Voisko olla jännitteensäädin? Kokeile jos saat vaikka lainaan jostain tai sitten osta semmonen.
10.6.2012 13:04
Henkka]] kirjoitti:Dioxide kirjoitti:Luulen edelleen että jokin johto. Aloita vaikka vilkkujen johtoja pitkin menemään.
koko vehkeen sähköt avattu ja tutkittu, niin ja kaikki sähköt paitsi etuvalo ja mittarivalot on pimeenä, töötti, flekti ja niin edelleen =)
No olisit sanonu et melkee kaikki
se et jos takana olevat valot ei toimi ni vaikuttaa johtopulmalta. Mutta tuo taas... Etuvalo saa sähkön koneen käydessä, ei akulta. Voi hyvin olla että jännitteensäädin pamahtanu. Kannattaa kuitenkin kattoo 2x sulake ja että akku on täynnä.
10.6.2012 13:51
juu kokeiltu on toisella jännitteensäätäjälläkin eikä vaikutusta asiaan
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 10.6.2012 14:07, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus.
10.6.2012 18:45
No eikai tossa muuta sähköä ole kuin cdi, vaihtamaan vaan.
10.6.2012 23:33
Kellään mitään käryä digimittarin nollaamisesta ? Mites semmonen hoituu ?
Kuulemman jollai oli mittari sekoillut ja oli nollannut jotenkin en tiedä miten niin sen jälkeen oli toiminut normaalisti....
Mulla nopeus ja kellot ja trip toimii normaalisti mutta kilometrit näyttää ihan mitä sattuu.. Kun ostin niin näytti oikean määrän ( 14tkm ) talven jälkeen eka käynnistys niin näytti 41tkm... Ajoin n. 20km niin näytti 41 020km mutta otin virrat pois ja laitoin päälle niin oli taas tasa 41tkm... Nyt kun on kelit lämmennyt niin on alkanut kilometrit kasaantua tuohon 41tkm.. Paitsi pari kertaa on näyttänyt 999999. Sit vähän ajan päästä taas toi 41 etiäppäi...
Ja aattelin jos sen mittarin nollaisi ja kattoisi että toimisko.. Niin miten se nollaus tapahtuu ??
Tai sitten mittaristo heleevettiin ja sigma tilalle
Ja en kyllä usko että tällä 41tkm on rullailtu. Kun alkuperäset kamat koneessa ja ei mitään hätää.. Paitsi männän vaihdoin ja näytti kuin uudelta mutta oli alkuperäinen.. Että mittaristo vika.. Ei ollut sulakkeesta kiinni. Koitin sitäkin...
11.6.2012 15:05
Eli olis Derbi Senda SM -07 kipinä hukassa. Toiminu muuten normaalisti, mutta sammui kesken ajon eikä anna kipinää uudella tulpalla eikä tulpanhatulla.
Mittailin CDI-boksista ohmit, mutta en löytänyt googlesta millää tuon CDI-boksin arvoja, että voisi vähän vertailla onko tuo ehjä vai ei.. Tuossa on tuo Ducatin 85w CDI-boksi. Uutta ei viittis lähtee ostamaan jos sattuukin oleen ehjä ja vika olis sit esim. staattorissa?
Tuo CDI-boksi antoi nyt tälläisiä lukemia:
Valkoisen ja Punaisen väliltä: 2.08Mohm
Valkoisen ja Vihreän väliltä: 088.0kohm
Valkoisen ja Stopin väliltä: 1.85Mohm
Punaisen ja Vihreän väliltä: ääretön
Vihreän ja Stopin väliltä: 1.94Mohm
Magneetolta (?) CDI-boksille tulevista piuhoista en ole vielä arvoja mitannut, mutta magneetolle menevä valkoinen piuha piippaa runkoon. Samaten CDI-boksista valkoinen liitin piippaa maa-piuhan kanssa..
Olisiko jollain heittää sivustoa mistä voisi noi ehjät arvot tarkistaa tai vaivautuisiko joku mittaamaan omasta ehjästä boksista arvot, että osaisi vähän vertailla..?
Jos nuo arvot vaikuttaa OK niin mistä kannattaa seuraavaksi lähteä etsimään vikaa ja onnistuuko mittailemalla vai pitääkö vain lähteä uusimaan osa kerrallaan ja ihmetellä lähteekö toimimaan...?
Edit: eihän tossa mitään antureita tms. oo joita pitäis alkaa ihmetteleen tai jotka vois vaikuttaa ite kipinää?
11.6.2012 21:50
CDI:stä on turha mitata vastusarvoja, sillä kyseessä on digitaalielektroniikkaa eikä vastusarvojen mittauksella noista liittimistä tee oikein mitään.
Mittaa staattori ensimmäisenä, koska kaikista todennäköisin on juuri staattorin laukeaminen. Yleismittarin toinen johto valkoisen johdon liittimeen ja sitten mittaat mitä punaisesta ja vihreästä irtoaa. Oikean lottorivin saa tästä:
http://www.motelek.net/andere/kokusan_12v85w.png (Huomaa se +-5% toleranssi, eli se staattorisi arvot saa heitellä sen 5% molempiin suuntiin.